Kamillawn

opskrift på rugbrød til baby?

14 indlæg i dette emne

Hej skønne kvinder :)

Er der nogle der har en opskrift på noget rugbrød til baby - gerne uden for meget gluten?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er lige på mobilen, men jeg er medlem af en BLW facebook gruppe, hvor jeg lige har fået en opskrift på rugbrød. Du evt komme gruppen eller jeg kan finde opskriften på søndag, når jeg kommer til en computer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lige på mobilen, men jeg er medlem af en BLW facebook gruppe, hvor jeg lige har fået en opskrift på rugbrød. Du evt komme gruppen eller jeg kan finde opskriften på søndag, når jeg kommer til en computer :)

Du må meget gerne sende den når du kommer til en computer :) synes ikke lige jeg kunne efinde noget på FB :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gruppen hedder Baby-led weaning DK, men skal nok lige sende den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg laver jo til Noah, men fik ikke skrevet op foerste gang og anden gang blev det ikke saa godt som foerste! Men jeg laver igen en af de naeste dage og saa poster jeg opskriften i Noahs madtraad!

Det er med surdej af rugmel og vand(som jeg har, ellers er det droennemt at lave, bare rugmel og kildevand i 2 dage uden laag, saa 1 dl af hver i og endnu 1-2 dage, saa 1 dl af hver igen og derefter laag paa. Nu skulle det snart gerne syde og boble ;) ) Saa ellers surdejen, 450 g rugmel, 100 g kikaertemel, 150 g majsmel og 100 g kvaernede sesam, men vandforholdet kunne jeg skisme ikke huske sidste gang, saa tror det endte med ikke at haeve, fordi jeg kom for lidt i.... Mon ikke det er ca. 7 dl naeste gang jeg laver det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan sagtes købe rugbrød uden gluten i helsekosten - du kan også sagtens købe et rugbrød uden særlig meget gluten (undgå rugbrød med hvedemel)

Ellers kan du bage selv med boghvedemel eller mandelmel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man bager glutenfrit, saa skal man bare huske at roere vildt meget godt rundt ;)

Min surdej bobler loes og er snart ved at boble over glassets kant, saa jeg er nok noedt til at bage :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan sagtes købe rugbrød uden gluten i helsekosten - du kan også sagtens købe et rugbrød uden særlig meget gluten (undgå rugbrød med hvedemel)

Ellers kan du bage selv med boghvedemel eller mandelmel :)

det behøver ikke være FULDSTÆNDIG glutenfrit. Vil begynde lige så stille med gluten i små mængder nu hvor hun fylder 8 måneder i næste uge. Hun får halv havre/hirse grød om morgenen. Og hun er blevet så god til at tygge, så det må være tid til rugbrødshapsere :D

Hvad køber/bager du selv til Anna? Og hvad nu hvis man f.eks. brugte 2/3 boghvedemel og 1/3 hvedemel - vil det blive for glutenrigt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man bager glutenfrit, saa skal man bare huske at roere vildt meget godt rundt ;)

Min surdej bobler loes og er snart ved at boble over glassets kant, saa jeg er nok noedt til at bage :)

Det er derfor jeg EEEEELSKER min Kenwood :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Saa er dejen roert sammen:

Boblende surdej(ca. 4 dl, men kan vaere mere eller mindre)

7 dl vand

450 g rugmel

100 g kikaertemel(giver lidt proteinholdighed)

150 g groft majsmel

100 g kvaernede sesamà

Roert sammen og staar nu natten over og bobler forhaabenligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det behøver ikke være FULDSTÆNDIG glutenfrit. Vil begynde lige så stille med gluten i små mængder nu hvor hun fylder 8 måneder i næste uge. Hun får halv havre/hirse grød om morgenen. Og hun er blevet så god til at tygge, så det må være tid til rugbrødshapsere :D

Hvad køber/bager du selv til Anna? Og hvad nu hvis man f.eks. brugte 2/3 boghvedemel og 1/3 hvedemel - vil det blive for glutenrigt?

Personligt undgår jeg helst alt hvedemel. Så i stedet speltmel, rugmel, fuldkornsmel osv :)

Jeg tror Sophia vil blive rigtig glad for rugbrødshapsere! Det er det bedste Anna ved og hun elsker at komme dem i munden og tygge dem! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det blev skidegodt! Stod ude natten over og blev bagt ved 180 grader i 1 time og 20 min. Haevet godt, smager godt og er flot. Noah loves it :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:Yay opskrift på rugbrød! :) kan jeg erstatte kikærtemel med noget andet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg prøvede lige at bage efter denne opskrift - GENIALT!! Jeg takker og bukker så mange gange som jeg end kan :gladJeg har ledt længe efter en opskrift uden alt mulig mærkeligt, alt for meget gluten eller generelt bare alt for meget bøvl. Fandt denne ved et tilfælde, og det er jeg glad for.

Min datter blev ellevild med brødet, og da vi er igang med noget BLW er det genialt at kunne lave små rugbrødshapsere som hun selv kan sidde med. Det styrker også hendes lidt klodsede motorik :)

 

Tak for dejlig opskrift! Knus fra TrinePP, tekstskribent; seneste artikel ses her http://blog.loveofgreen.dk/tips-til-den-miljoevenlige-boligindretning/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER