hemmeligkat

Hjælper nevø med at blive væk hjemmefra

26 indlæg i dette emne

Der er så meget mere i den her sag, men måtte gøre overskriften så kort som muligt.

Jeg har en anden bruger herinde, men for at holde mig anonym (da sagen er meget følsom) har jeg oprettet denne her.

Min mands nevø (som er 14) stak af Mandag i sidste uge. Vi fandt først ud af i det i fredags ved et rent tilfælde fordi jeg læste hans facebook profil.

Inden han stak af skulle der være sket det at hans kæreste havde slået op. Enten pga det, eller/og mange andre ting havde han så skåret i sig selv. Det havde han så fortalt sine forældre hvortil stedfaren har svaret "Det er jeg ligeglad med - jeg vil bare ikke have det griseri på gulvet så det skal ske udenfor".

I den uge han har været væk har han givet lyd fra sig, og talt både med sin egen far, og sin stedfar og mor. Han har gjort det klart at han ikke vil bo hos nogen af dem.

Jeg skrev en sms til nevøen i forgårs at jeg vidste hvor han kom fra - havde selv en meget turbulent teenage periode - og havde han behov for at snakke var jeg der.! Jeg havde ikke talt med hans forældre og havde intet behov for at vide hvor han var henne i verdenen, jeg ville bare sikre mig at han var OK.

Jeg får så respons fra ham i dag at han er ok, han er hos sin fars x kæreste hvor kommunen har givet ham lov til at bo indtil de finder ud af noget andet. Vi taler lidt frem og tilbage og jeg spørger ham om han vil tale om hvorfor han stak af, hvor han forklarer at han var træt af at få skældud hele tiden og tæsk af sin stedfar..

Der gik jeg totalt i blackout og skulle virkelig koncentrere mig om ikke at komme til at græde på hans vegne.

Sidenhen har jeg fået hans nye nr, som jeg har lovet ham ikke at give videre. Jeg har bedt ham om at ringe til mig hvis der sker nogle nye ting, jeg vil gerne hjælpe på enhver måde jeg kan.

For en halv time siden ringede han igen om jeg vidste om hans mormor havde lånt hans bil til sine mor og stedfar da hun (moren) havde truet med at hente ham selvom kommunen havde sagt han skulle være hos farens x-kæreste. Jeg vidste desværre ingenting.

Jeg er nu ved at være der hvor jeg ikke helt ved hvad ben jeg skal stå på. Jeg har gjort det klart for ham at jeg gerne vil hjælpe ham, men vi bliver nødt til at holde det hemmeligt for resten af familien da jeg gerne vil kunne tale med dem når det her engang er overstået - og det havde han forståelse for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

For at forklarer yderligere:

Jeg har aldrig selv været vidne til at stedfaren har ydet fysisk vold mod sted børnene. Jeg har fået at vide at han har siddet inde i 6 måneder for en 5-6 år tilbage for netop vold mod de samme børn, men jeg ved det ikke med sikkerhed.

Jeg ved at han er en meget usympatisk og ja engang imellem direkte ond og uretfærdig stedfar. Men eftersom der aldrig har været konkrete beviser på mishandling er jeg ikke gået videre med det.

Jeg ved at den ældste datter på 19, som flyttede hjemmefra for noget tid siden, har anklaget stedfaren for incest. Hvorvidt det er sandt eller ej har jeg ingen idé om, men hælder faktisk til at tro at det er noget hun finder på. Hun er en meget opmærksomheds søgende pige, der har et "mindset" som en 13 årig trods hun er 19.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det som jeg mest af alt søger hjælp til er nok råd til hvad pokker jeg lige skal gøre...

Jeg ville selv være ude af den hvis jeg moren til ham og han var stukket af.. Men er der bare en lille gran af sandhed i det han siger...! Åha...!!!!!

Selvfølgelig er det i det store hele en sag for kommunen og politiet... Men hvor meget skal/bør jeg blande mig..?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nevøen fortalte også at han har haft talt med sin yngre søster der stadig bor hjemme at havde han sagt noget til hende ville hun være fulgt med ham.

Jeg kan ikke tro at der ikke sker noget alvorligt når børnene sådan har lyst til at forlade hjemmet. Den yngste pige er bare 11 år!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, sikke en situation :(

Det er svært at sige hvad du skal/ bør gøre, det nemmeste ville jo klart være at lade forældrene selv og kommunen klare det, men det er jo også svært når nu det er din nevø!

Hvis du føler at han stoler på dig bør du måske tale med ham ansigt til ansigt og finde ud af om der evt. Er hold i det han siger med stedfarens vold, det skal han jo ikke slippe godt afsted med hvis det er sandt! (Og incest sagen)

Efter du har talt med ham kan du jo så tage stilling til om du mener at det er sandt eller om han lyver fordi han måske er sur/ ked af situationen med kæresten og måske at han føler sig overset derhjemme og bare har brug for opmærksomhed ( skærer i sig selv, lyver, løber hjemmefra)

Hvis det er sandt skal sagen vel meldes til politiet, eller i hvert fald bør der tales med knægtens mor, om hun selv synes hendes børn skal være i nærheden af sådan en mand?!

Det er en super træls situation at stå i, og du får lige et :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en træls situation :kram2

Med de oplysninger du ligger inde med og den indberetningspligt vi alle har synes jeg du skal videre til kommunen med det. Også med den tidligere dom stedfaderen har. Det er jo ikke holdbart. Der skal ske noget.

Håber der kommer en god løsning for alle parter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, sikke en redelighed.

Jeg ville kontakte kommunen med den viden du har også selvfølgelig være der for din nevø.

Lige meget hvad der er sandt og hvad der ikke er, så har han problemer og det må være godt for ham at vide at han har nogen at støtte sig til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha sikke dog en redelighed. Forældrene skal ikke hente ham, til trods for at de faktisk har ret til at hente ham hjem, fordi de har forældremyndigheden og han er mindreårig.

Men det bedste du kan gøre, at at være der for dem - altså børnene. Og evt. henvende dig på kommunen med din viden, for ærligt så synes jeg ikke han skal hjem, når han har det så skidt hjemme. Og når han direkte skærer i sig selv, så er det jo et tegn på, at han har det så psykisk dårligt, at han er nød til at få det ud via fysisk smerte. Om han skal anbriges andet sted det må kommunen så tage stilling til. eller hvordan de hjælper ham bedst muligt.

Og at ældste datter enten har oplevet incest eller vælger at anmelde/anklage faren/stedfaren for dette, så vidner det jo om, at der er et seriøst problem på den ene eller anden måde...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er vist en mindre misforståelse - det er min mands nevø!

Og jeg ved ikke helt hvad viden jeg har at indberette med.. Jeg var ikke en del af familien dengang han sad inde for vold mod børnene, og så vidt jeg ved er det ikke almen viden i familien. De læste det i avisen og lagde 2 og 2 sammen da han var væk i samme periode, men de har aldrig indrømmet noget omkring det (familien) og jeg tror sgu heller ikke de er blevet spurgt for det er meget "vi passer os selv alle sammen" i den familie.

Jeg har som skrevet aldrig OPLEVET fysisk vold. Det "eneste" jeg har oplevet er uretfærdig behandling af børnene, men bare fordi vi ikke har samme holdning til børne opdragelse betyder vel ikke at jeg skal melde ham for vold?

Jeg trækker ikke i land, jeg kan bare ikke helt se hvad jeg kan indberette dem for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er vist en mindre misforståelse - det er min mands nevø!

Og jeg ved ikke helt hvad viden jeg har at indberette med.. Jeg var ikke en del af familien dengang han sad inde for vold mod børnene, og så vidt jeg ved er det ikke almen viden i familien. De læste det i avisen og lagde 2 og 2 sammen da han var væk i samme periode, men de har aldrig indrømmet noget omkring det (familien) og jeg tror sgu heller ikke de er blevet spurgt for det er meget "vi passer os selv alle sammen" i den familie.

Jeg har som skrevet aldrig OPLEVET fysisk vold. Det "eneste" jeg har oplevet er uretfærdig behandling af børnene, men bare fordi vi ikke har samme holdning til børne opdragelse betyder vel ikke at jeg skal melde ham for vold?

Jeg trækker ikke i land, jeg kan bare ikke helt se hvad jeg kan indberette dem for.

du er nød til at indbrette det, som du ved altså, at børnene siger som de gør, og du faktisk er i tvivl om ikke godt de kunne havde ret, hvorfor siger de det ellers, og også om den incest anklage som er.

Du kan sige at du har en mistanke om, at der udføres vold mod børnene på baggrund af udtalelser fra børnene, og du har en mistanke om, at manden i familien har haft en tidligere voldsdom mod børnene. Bare det af at der er en mistanke om noget, så skal kommunen vurdere, og finde ud af, hvad der er op og ned i sagen,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha en sag at stå med.

Jeg ville helt klart også inddrage de sociale myndigheder.

Godt nok kan børn og unge finde på meget for at få opmærksomhed, men vil sige der er en væsentligt brist her da det jo ikke bare er nevøen som påstår noget, men også niecen (incest-sagen) og lillesøsteren (der ville med?)

De har helt sikkert været udsat formet enormt svigt hvis de "finder på" sådan en historie og det bare er for opmærksomheden!

Og når han tidligere er dømt for vold mod de samme børn synes jeg ikke der burde være nogen tvivl om at han er fortsat efter end fængselsdom!

Jeg er rystet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Drengen har kontaktet kommunen og vist nok også fortalt dem det samme som han har fortalt mig.

Politiet er i gang med at køre en retssag omkring incesten (så vidt jeg er underrettet).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.. Jeg ville i første omgang tilbyde at have ham hos mig - og få min mand til at overbevise sin søster om at lade drengen i fred.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad siger din mand? Hvad ved han om hele historikken, og kan I sammen kontakte kommunen? Det er i hvert fald godt at de allerede er inde over, og du og din mand har en slags pligt til at samarbejde, synes jeg. Du behøver jo ikke sige, at du ved noget, men du kan fortælle dét, du fortæller her. Det synes jeg er meget neutralt.

Mht. din egen kontakt til nevøen, så hold fast og hold hele tiden døren åben. Det vigtigste er, at han ved at du/I er der, så må moderen komme i anden række. Hvis hele historien er sand, hører det jo også med, at hun trods alt vælger sin mand som stedfar til børnene, og det gør hende medskyldig. Hvis historien er mere nuanceret, vil hun forstå at du satte hendes søns ve og vel først. Håber jeg:)

Pøjpøj til dig og ikke mindst din mands nevø og niecer. Det er så urimeligt at børn skal slås med den slags.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad siger din mand? Hvad ved han om hele historikken, og kan I sammen kontakte kommunen? Det er i hvert fald godt at de allerede er inde over, og du og din mand har en slags pligt til at samarbejde, synes jeg. Du behøver jo ikke sige, at du ved noget, men du kan fortælle dét, du fortæller her. Det synes jeg er meget neutralt.

Mht. din egen kontakt til nevøen, så hold fast og hold hele tiden døren åben. Det vigtigste er, at han ved at du/I er der, så må moderen komme i anden række. Hvis hele historien er sand, hører det jo også med, at hun trods alt vælger sin mand som stedfar til børnene, og det gør hende medskyldig. Hvis historien er mere nuanceret, vil hun forstå at du satte hendes søns ve og vel først. Håber jeg:)

Pøjpøj til dig og ikke mindst din mands nevø og niecer. Det er så urimeligt at børn skal slås med den slags.

Well said - jeg er meget enig.

Det kan godt være, at du ikke har oplevet udøvelse af vold mod børnene, men når de tre børn alle tre siger ting der er indberetningspligtige, så synes jeg formodning er nok til at kontakte kommunen og fortælle hvad du ved og hvad du frygter.

Jeg kan godt forstå du synes det er en svær situation at stå i! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget enig med Fister og Susanne.

Og vil lige sende et kæmpe :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Manden vil allerhelst blande sig udenom, trods at han er enig med mig i at børnene nok ikke har det godt derude.. Skal faktisk ikke kunne sige om det er fordi at de (moren og stedfaren) skylder os 28.000 endnu at han vil holde sig på god fod med dem eller hvad det er...

Det hele er bare noget rod.. Suk..!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Manden vil allerhelst blande sig udenom, trods at han er enig med mig i at børnene nok ikke har det godt derude.. Skal faktisk ikke kunne sige om det er fordi at de (moren og stedfaren) skylder os 28.000 endnu at han vil holde sig på god fod med dem eller hvad det er...

Det hele er bare noget rod.. Suk..!

Åh, du/I må altså ikke lade penge være årsagen til ikke at gøre noget! Tænk, hvis der er bare et mikrogram af sandhed i det de siger :( Der er jo i hvert fald tydeligvis ingen tvivl om, at de har det skidt og så bør man gøre noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis kommunen er underrettet er politiet også, det sker automatisk i volds og incest sager. Er manden dømt for vold mod børnene ved kommunen Og/eller politiet det også, og incest sagen er de HELT sikkert inde over. Hvis du ikke har yderligere at bidrage med, end det de I forvejen ved, bidrager du ikke yderligere til sagens opklaring, kommunen og politiet kan kun bruge konkrete vidne udsagn til videre opklaring. Resten er indicier og kan ikke dømme ham til noget. Det bedste vidne i sagen er drengen selv og han har gjort det helt rigtige. Når kommunen lader ham bo hos xkæresten tager de sagen rigtig alvorlig og arbejder allerede nu på en handleplan og på at indsamle informationer (fx snakke med lærerne på hans skole) m.m. du "behøver" derfor ikke blande dig mere da sagen allerede ruller og det til drengens fordel.

Du skal bare fortsætte med at holde hånden over ham og vær ekstra opmærksom på den yngste, hvis du på NOGEN måde ser noget der er bekymrende i forhold til hende så løfter du røret og ringer til kommunen og indberetter, de er formentlig allerede opmærksomme på hende så hvis du kan bidrage med noget så gør det.

Hvor er han heldig at have voksne i hans liv som hjælper ham, det er de færreste der er så heldige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke talt ret meget med ham siden. Skrev en sms til han før weekenden for at høre hvordan det gik, hvor han skrev tilbage at han troede at hans mor og stedfar var sure på ham. Jeg spurgte hvorfor han troede det hvor han svarede at de ikke ringede mere, men han svarede så heller ikke når de ringede.

Min svigermor fortalte at de vist har været i møde med kommunen i dag (samlet). Dét og så fik jeg at vide at incest sagen er faldet ud til fordel for stedfaderen. Politiet havde ikke nok beviser, og så har den ældste datter vist x antal måneder til at anke dommen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke talt ret meget med ham siden. Skrev en sms til han før weekenden for at høre hvordan det gik, hvor han skrev tilbage at han troede at hans mor og stedfar var sure på ham. Jeg spurgte hvorfor han troede det hvor han svarede at de ikke ringede mere, men han svarede så heller ikke når de ringede.

Min svigermor fortalte at de vist har været i møde med kommunen i dag (samlet). Dét og så fik jeg at vide at incest sagen er faldet ud til fordel for stedfaderen. Politiet havde ikke nok beviser, og så har den ældste datter vist x antal måneder til at anke dommen.

åhh hvor er det synd, at han nu føler de er sure på ham. Men han er simpelthen nød til bare at tænke på sig selv.

Og angående incest- så synes jeg bare det er frygteligt ligemeget hvad, om der reelt er hold i det hun siger, eller hvis der ikke er, for der skal altså meget til for at man pludselig anklager for dette.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, der er skrevet mange fine ting her. Jeg vil blot skrive, at jeg tror, at det at pigen er opmærksomhedskrævende og umoden måske NETOP er et argument for, at incesten kan være rigtig. Jeg tror, at rigtigt mange incestofre har meget svært ved at placere sig socialt i forhold til andre og tit bliver enten meget indadvendte eller akavet udadvendte (jeg har i hvert fald kendt incestofre, der falder i hver af de to kategorier). Og som andre siger, så tror jeg, det er vigtigt at værne om den tillid, din mands nevø har udvist og samtidig også handle som en voksen, og det indebærer altså nogle gange at tage beslutninger, der ikke er populære blandt andre. Det lyder som om, at din mands søster er en lidt trist skæbne, der er i et dårligt forhold, og måske er din mand lidt flov på hendes vegne, men selvom hun skulle blive sur over jeres indblanden, så er det vel af hensyn til både hende og hendes børn, hvis I handler!?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er sket en del siden sidst.

Mht. incest sagen valgte hun ikke at anke dommen, og har endda sagt undskyld til hendes stedfar og mor, og skrevet et brev om at det var opspind.

Der er mistanke om at hun har ADHD, eller en art deraf - hun er i hvert fald ikke alderssvarende på nogen måder.

Ved mødet med kommunen blev de enige om at han skulle bo (jeg mener det var) 14 dage hos sin mor (og stedfar) og 14 dage hos sin rigtige far af gangen. Kommunen ville så skaffe noget ordentligt at bo i til hans far til dem.

Den konklussion kommunen er nået frem til virker det som om at nevøen ikke har fortalt dem om volden (såfremt den er korrekt), og da vi var til fødselsdag i påsken var han på daværende tidspunkt boende hos moren og stedfaderen og jeg så ham derfor igen i selskab med hans mor, og der var ingen sure miner, eller det mindste tegn på at der var problemer af nogen art...

Jeg har overvejet at spørge nevøen om han overhovedet har fortalt kommunen det han har fortalt mig eller hvad.. Samtidig med er mine tanker der hvor jeg er bange for at det han fortalte mig var indbildninger for at gøre mig sur på hans stedfar - fordi han er sur på ham.

Og jeg forstår godt hvorfor han (evt) skulle være sur på ham, for han ér ikke en god forælder. Men at gå derfra til anklager om vold, og hvis han så ikke fortæller det videre til kommunen (eller ja han sagde til mig at han havde sagt det til kommunen, men det kan jeg da ikke forestille mig mht. udfaldet)..

Jeg synes hele sagen er hammer forvirrende og jeg har allermest lyst til at glemme det hele - for det hele skulle vist være i orden nu.. Alle er vist glade derude.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm, jeg kan godt forstå, at du er forvirret, men jeg tror ikke altid, at man kan tage facade for gode varer. Men hvor sandheden ligger, det ved kun din nevø og stedfaderen...jeg synes dog godt, han kunne give dig en eller anden forklaring. Evt. på sms eller mail...bare lige for at få på det rene, om han ER ok og om han har nævnt noget om vold for kommunen....!?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så er knægten rendt hjemmefra igen, og bor hos farens x kæreste. han har skiftet navn på facebook og skrevet til sin stedfar at han har en ny mor nu osv.

I det sidste halve år efter han kom hjem igen har jeg selv oplevet hvor dårligt han behandler sin familie (os og specielt sin mor) og hvor dårligt han tackler modgang. Han er ikke heldigt stillet, men han reagerer heller ikke godt på noget som helst.

denne gang har jeg valgt fuldstændig at blande mig udenom - dels fordi jeg er så vred på ham for hans opførsel det sidste halve år, forståelig opførsel mht. omstændighederne men han har ladet det gå ud over de forkerte, og pga. det han gør nu med at ændrer sit navn og på den måde svigte sin mor.

og kommunen gør ikke ret meget for at hjælpe familien. Han har været væk hjemmefra nu i snart en måned og det er først engang i næste uge de skal til møde med kommunen.

det kvindemenneske han bor hos nu har selv fået taget sine egne børn fra sig fordi hun ikke selv er en ordentligt forælder.. !

Min mand og jeg har foreslået ham og hans mor for et par mdr siden, måske lidt i sjov men nevertheless, at han kunne flytte ud til os i en 14 dage. Dels kunne han få noget opdragelse, og dels kunne han komme lidt ned på jorden, men det var ikke noget de tog imod.

Det er bare sådan en trist sag det hele. Det er helt sikkert stedfarens hårde opdragelse der har resulteret i den her meget rebelske teenager som lader det hele gå ud over sin mor, som jo også inddirekte har udsat ham for det ved at være sammen med den mand. Samtidig med kæmper hun en hård kamp for at holde sammen på familien, hun har mistet sin ældste datter fordi hendes mand overhovedet ikke vil have noget med hende at gøre efter incest beskyldningerne, og nu er hun ved at miste sin søn..

Jeg har så ondt af hende, trods det i det lange løb er hende selv der har sat sig i situationen..

hun skulle have taget sine sager og skredet da han røg i spjældet for at have tævet ungerne dengang. (vi er ikke sikre på det er ham, men det stod i avisen og han var pludselig væk i 6 mdr.. go figure)

Min mand har også sagt det til hende mange gange siden, så sent som for et år siden hvor de var nødt til at låne 30.000 af os for ikke at blive smidt ud, fordi hendes mand var rendt ud og drikke og ikke havde haft styr på budgettet i noget tid så udlejeren pludselig stod i deres hus uden at have fået husleje i noget tid.

ÆV det hele er bare så sørgeligt :( jeg ville bare så gerne kunne hjælpe, men han er langt udenfor pædagogisk rækkevidde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER