GrønFrø

Søvnrytme

11 indlæg i dette emne

Hvordan sover jeres små? Altså hvor længe er de vågne og hvor længe sover de af gangen.

Vi kan ikke rigtig finde nogen god rytme, og det gør desværre at lillemanden tit når at blive overtræt. Og når han bliver det, så vil han bare skrige og ikke sove.

Jeg synes det er svært, hvornår jeg skal lægge ham til at sove. Hvis jeg venter til han begynder at vise tegn på træthed, så er det længe for sent.

Fra i dag har jeg besluttet mig for at prøve at lægge ham til at sove, når han har været vågen i 1,5 time - uanset hvor frisk han ser ud. Jeg er lidt spændt på om det virker, og om de 1,5 time er for kort tid at være vågen.

Hvad gør I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu efter vi må følge Eigils egen rytme (vi skulle vække ham hver 3 time i starten så han kunne få spist) sover han bare når han sover og er vågen når han er vågen, og så ser vi lidt på om han er klar på underholdning eller virker træt og om vi lige har tid/overskud til at have ham i armene eller om han ligger i sin seng/barnevogn. Men det er stadig hans rytme der diktere. Han begynder nu at være vågen mere og mere (han er 19 dage)han har ca 2-3 vågenperioder på mellem 1.5 og 3 timers varighed i løbet af dagen/natten og ellers spiser og sover han. han er begyndt at vågne efter 1.5-2.5 timer og græde lidt fordi han har mavekneb, så får han sut eller en lillefinger og lidt tryghed og mavemassage og så falder han i søvn igen (eller får mad hvis det er mere end 2 timer siden sidst og han virker sulten)og sover endnu 1.5-3 timer og så får han mad og så er han vågen eller sover bagefer. om natten ligger jeg ham også selvom han er vågen efter han har spist, der er mørkt i vores soveværelse, men han ligger og kigger lidt og så falder han selv i søvn når han er træt.

de sidste to dage har rytmen heddet:

amning 02-02.50 (hver amning er med 1 bryst så skiftning og så 2. bryst, 06-06.30,9.30-10, 12.30-13, 15-15.25, 20-20.30, 23-23.30. om natten er der ingen snak og mørkt i soveværelset og han bliver lagt til at sove selvom han er vågen med mindre han bliver ked. om dagen sover han lyst i soveværelset eller for det meste i barnevognen der står i stuen så der er lys og lyd omkring ham.

03-03.30, 05.30-06, 08.30-09, 11.30-12, 15.30-16, 19-19.30, 23.30-24

i morges vågnede han så kl 05 og spiste til 05.30, 8.30-09 og nu her kl 12.30-13

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nogle gange er han også kun vågen i 10-20 min af gangen eller lige nok til at spise, og så bøvse bagefter og så sover han videre.... det er noget med de har behov for at sove ca 18 timer i døgnet mener jeg.

Falder han ikke selv i søvn når han er træt? eller hvad er det din bekymring/overvejelse går på? kan se han bliver overtræt - så er der måske for meget stimuli der hvor han skal sove eller i hans vågentid? det kunne vi i hvert fald mærke her at efter Eigil havde været i stuen hvor der var musik og måske et par nye arme i en times tid så græd han når han skulle sove og havde svært ved at finde ro med mindre der var dæmpet belysning og KUN mor eller far der var der. NU er det lidt bedre, han kan bruge mere tid i fremmede arme og græder ikke om aftenen men vi kan godt se når det bliver for meget og han trænger til ro. Og det er jo kun jer der kan give ham det. jeg tror det er meget forskelligt hvor meget stimuli sådanne størrelser kan klare. jeg kender også babyer der næsten ikke sover og er klar til "fest" hele tiden.?? og ligeledes tror jeg der er stor forskel især nu her i starten, jeg kan i hvert fald se at der sker ændringer dag for dag og i hvert fald uge for uge. i sidste uge kunne han slet ikke håndtere andre arme end mine, denne uge har han næsten konstant været i andres arme (min far og hans kone har boet hos os i 3 dage) og det har været fint for ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nogle gange er han også kun vågen i 10-20 min af gangen eller lige nok til at spise, og så bøvse bagefter og så sover han videre.... det er noget med de har behov for at sove ca 18 timer i døgnet mener jeg.

Falder han ikke selv i søvn når han er træt? eller hvad er det din bekymring/overvejelse går på? kan se han bliver overtræt - så er der måske for meget stimuli der hvor han skal sove eller i hans vågentid? det kunne vi i hvert fald mærke her at efter Eigil havde været i stuen hvor der var musik og måske et par nye arme i en times tid så græd han når han skulle sove og havde svært ved at finde ro med mindre der var dæmpet belysning og KUN mor eller far der var der. NU er det lidt bedre, han kan bruge mere tid i fremmede arme og græder ikke om aftenen men vi kan godt se når det bliver for meget og han trænger til ro. Og det er jo kun jer der kan give ham det. jeg tror det er meget forskelligt hvor meget stimuli sådanne størrelser kan klare. jeg kender også babyer der næsten ikke sover og er klar til "fest" hele tiden.?? og ligeledes tror jeg der er stor forskel især nu her i starten, jeg kan i hvert fald se at der sker ændringer dag for dag og i hvert fald uge for uge. i sidste uge kunne han slet ikke håndtere andre arme end mine, denne uge har han næsten konstant været i andres arme (min far og hans kone har boet hos os i 3 dage) og det har været fint for ham.

Min udfordring er lige præcis, at han ikke falder i søvn af sig selv.. Jeg har overvejet om det er for meget stimuli, men det tror jeg ikke. Jeg gør meget for at skærme ham for for mange indtryk - både hvor han sover og når han er vågen.

Det jeg egentlig har svært ved at finde ud af, det er, hvornår jeg skal lægge han til at sove. Hvis jeg venter for længe bliver han overtræt og græder, når jeg putter ham. Putter jeg ham før han er træt, så bliver han også utilfreds og græder.

Det er sgu lidt svært, når jeg ikke kan "læse" hvornår det er tiden at putte ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hopper lige ind, og giver mit besyv med ;)

Da Camille var lille, gjorde jeg det en periode, at jeg skrev ALT ned. Hvornår hun spiste, "legede", sov, blev overtræt osv..

Efter 3-4 dage kunne jeg se et mønster, som var noget i stil med at første lur skulle være allerede en time efter hun var vågnet, nr. 2 var 1½-2 times vågen tid også ellers med cirka 2 timers vågentid..

Det hjalp mig RIGTIG meget!! Udover det, begyndte jeg så at kigge efter anderledes træthedstegn - fx tager Camille sig til ørene når hun er træt, og det er først når hun er FOR træt at hun gnider øjne..

Jeg synes det lyder fornuftigt at forsøge putning efter 1½ time :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hopper lige ind, og giver mit besyv med ;)

Da Camille var lille, gjorde jeg det en periode, at jeg skrev ALT ned. Hvornår hun spiste, "legede", sov, blev overtræt osv..

Efter 3-4 dage kunne jeg se et mønster, som var noget i stil med at første lur skulle være allerede en time efter hun var vågnet, nr. 2 var 1½-2 times vågen tid også ellers med cirka 2 timers vågentid..

Det hjalp mig RIGTIG meget!! Udover det, begyndte jeg så at kigge efter anderledes træthedstegn - fx tager Camille sig til ørene når hun er træt, og det er først når hun er FOR træt at hun gnider øjne..

Jeg synes det lyder fornuftigt at forsøge putning efter 1½ time :)

Mange tak for input. Det lyder som en god ide at skrive ned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theo sover for det meste mellem to og fire timer af gangen. Han har hvertfald én vågen periode om dagen - nogle gange to. De varer mellem én og tre timer ca. :)

Men han styrer det helt selv. Han falder ofte i søvn ved babsen, og så ligger vi ham og han får lov at sove det han vil. Hvis han ikke falder i søvn efter babs lader vi ham bare være vågen. Vi har endnu ikke lagt ham for at sove endnu - kun en enkelt eller to gange til natten, men ofte passer det med at han er faldet hen ved babsen når vi går i seng.

Jeg er nok ikke til megen hjælp. Når jeg sådan skriver det ned, så lyder det da egentlig til at vi har det ret nemt, og det har vi nok også. :) Theo bliver kun utilfreds hvis jeg er for langsom til at finde maden frem eller hvis han har en prut på tværs - vi har endnu ikke oplevet ham overtræt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theo sover for det meste mellem to og fire timer af gangen. Han har hvertfald én vågen periode om dagen - nogle gange to. De varer mellem én og tre timer ca. :)

Men han styrer det helt selv. Han falder ofte i søvn ved babsen, og så ligger vi ham og han får lov at sove det han vil. Hvis han ikke falder i søvn efter babs lader vi ham bare være vågen. Vi har endnu ikke lagt ham for at sove endnu - kun en enkelt eller to gange til natten, men ofte passer det med at han er faldet hen ved babsen når vi går i seng.

Jeg er nok ikke til megen hjælp. Når jeg sådan skriver det ned, så lyder det da egentlig til at vi har det ret nemt, og det har vi nok også. :) Theo bliver kun utilfreds hvis jeg er for langsom til at finde maden frem eller hvis han har en prut på tværs - vi har endnu ikke oplevet ham overtræt. :)

Må hellere lige tilføje, at hans vågne perioder oftes afsluttes ved at han får babs og så falder i søvn. En enkelt gang i mellem falder han bare i søvn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes også det er rigtig svært det der med at aflæse signalerne, det bliver da bedre men jeg troede ærlig talt det ville være en af de der magiske-mor ting "de ved alt" men nej. Det har hjulpet mig rigtig meget som nogle også nævner at skrive ned for os har det hovedsageligt været måltider/amning det startede fordi jeg ikke kunne huske om jeg skulle starte med højre eller venstre og det med en klips i bh'en virkede ikke for mig. Og så også for at sikre at han får min. 5 amninger i døgnet. Men det har hjulpet til at se hans rytme og derved afkode nogle af de gange han har grædt ved enten at vise han var sulten eller ikke og det har hjulpet mig til at kunne planlægge dagen og kunne sige nu har jeg efter stor sandsynlighed så og så længe inden han er sulten. Jeg tænker det kunne være det samme for søvn. Og hold i mente at nogle børn har behov for at græde inden de sover for at bearbejde dagen ikke nødvendigvis FOR mange stimuli men stimuli i det hele taget. Jeg håber du finder ud af noget der virker. Man føler sig så lausi når man ikke engang forstår sit eget barn :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan fortælle at vi nu har en begyndende rytme. :) Han vågner mellem kl. 07 og 08, får mad og er så vågen frem til kl. 10/11 ca, hvor han får mad igen og så bliver puttet hvor han gerne tager 2-3 timer. Så får han mad, er vågen, får mad og bliver så puttet igen sidst på eftermiddagen. Sover ca. 2-3 timer igen, kommer op og får mad, er vågen, får mad igen og er som oftest klar til at blive puttet til natten kl. 22. :) Han bliver som regel ammet to gange i løbet af natten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det går faktisk meget bedre nu. Jeg lægger ham til at sove, når han har været vågen omkring 2 timer, og det passer fint.

I begyndelsen var det meget svært, at få ham til at sove - det var som om, han ikke rigtig ville overgive sig til søvnen. Men nu lukker han bare øjnene, så snart han bliver lagt i barnevognen.

Han sover fint om natten, men det har han faktisk gjort hele tiden. Han får mad 2-3 gange i løbet af natten og ellers sover han bare.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER