My-Moren

"madplan" til 6mdr+?

10 indlæg i dette emne

Charlie har jo ramt de seks måneder og jeg synes egentlig at det kører meget godt med mad osv. herhjemme.

Vi starter dagen med: -majsgrød med æblemos på.

Næste måltid -en flaske

3. måltid -Mos, af forskellig art

4. måltid -samme som 3.

5. måltid (til natten) -en flaske

Jeg vil gerne, stadig, undgå glutenholdig mad og mælkeprodukter. Men kigger jeg lidt omkring, så ser jeg at "folk" giver deres baby boller ja generelt brød allerede nu, men som jeg har forstået er det ikke først fra omkring 8 mdr. alderen?

Skal maden til en 6 mdr. baby ikke blendes, stadigvæk? Er det ikke også først omkring 8 mdr. at de må få lidt grovere mad?

Jeg bliver en smule forvirret over alt det her madhalløj ;) Men gør egentlig hvad min mave fornemmelse siger mig, men bliver lidt forvirret over at læse om andres madvaner til de små :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min SP siger at fra 6 måneder skal de have noget grovere grød, så de ikke tror de skal synke alt. Vi startede derfor på havregrød ved 6 måneder. Men det er jo glutenholdig. Og børn er jo forskellige... De anbefaler først rugbrød fra 6 måneder, men Marius var klar så vi begyndte for ca 1,5 uge siden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min så sagde at nu måtte han stort set få alt, altså i hans tempå og hvad han kunne overkomme. Men at de fleste ventede med brød og sådan til de 8 MDR. Men jeg er nu lige startet for 3 dage siden på brød, da det viser sig at Silas var mere end klar til det, han tygger det så fint og kløjs stort set ikke i det.  

så nu ser vores maddag således ud.

CA. KL 05/06 flaske med mme

CA KL 08.30 grød med sveskemos og sødmælk i kop.

CA KL 10.00 naturel yougurt med frugtmos i, og vand i kop

CA. KL 12.30 en halv skive bondebrød m. Smørbart pålæg på. I meget små bider, vand i kop.

CA. KL. 15. Flaske med mme.

ca. KL 17.30 kartoffel, kød og grøntsag i små stykker, dog grød hvis tiden er knap engang imellem.og sødmælk i kop.

CA. 19/19.30 gonat flaske med mme.

og lige for tiden flaske med mme  KL 01 CA.

han vil ikke rigtig drikke af koppen mere. Det er lidt underligt. Jeg håber det kommer igen.

vi har ingen allergier i familien, så derfor tænker jeg ikke helt så meget over det med gluten og mælke produkter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP sagde at nu måtte han stort set få alt, altså i hans tempå og hvad han kunne overkomme. Men at de fleste ventede med brød og sådan til de 8 MDR. Men jeg er nu lige startet for 3 dage siden på brød, da det viser sig at Silas var mere end klar til det, han tygger det så fint og kløjs stort set ikke i det.

så nu ser vores maddag således ud.

CA. KL 05/06 flaske med mme

CA KL 08.30 grød med sveskemos og sødmælk i kop.

CA KL 10.00 naturel yougurt med frugtmos i, og vand i kop

CA. KL 12.30 en halv skive bondebrød m. Smørbart pålæg på. I meget små bider, vand i kop.

CA. KL. 15. Flaske med mme.

ca. KL 17.30 kartoffel, kød og grøntsag i små stykker, dog grød hvis tiden er knap engang imellem.og sødmælk i kop.

CA. 19/19.30 gonat flaske med mme.

og lige for tiden flaske med mme KL 01 CA.

han vil ikke rigtig drikke af koppen mere. Det er lidt underligt. Jeg håber det kommer igen.

vi har ingen allergier i familien, så derfor tænker jeg ikke helt så meget over det med gluten og mælke produkter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores SP anbefalede bondebrød fra 6 mdr, og det er en stor succes herhjemme. Karla elsker at tygge i de små bidder.

Havregrød får hun en sjælden gang imellem, øllebrød får hun måske 7 ud af 10 dage.

Vi holder igen med pasta og lyst brød og den slags til hun er 8 måneder.

Mælkeprodukter får hun begrænsede mængder af, men sødmælk får hun til 2 af måltiderne, og hun har fået sødmælksyoughurt (uden sukker og sødestof) eg gang. Ost venter vi med

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det ser super fint ud Majken :)

Rart at høre du vil vente med gluten.

Er du i gang med kødet? Altså får han kød i sin mos?

Maden skal stadig blendes, men det er godt at forberede mundmotorikken med masser af fingermad, som kan tygges (derfor skal grønsager koges).

Du kan godt begynde at give mørkt rugbrød uden kerner i stave fra han 7 mdr. til at sutte på, så lærer han konsistensen at kende. Han får ikke synderligt gluten indenbords af dette. Fra 8 mdrs alderen vil du opleve han begynder at tygge det, og så er overgangen ligesom gjort :) Mørkt rugbrød inderholder desuden meget lidt gluten og er god at starte op på - det samme med øllebrød og havregrød. Jeg synes bare lige så godt man kan gå i gang med noget de skal tygge selv, fordi de i 8 mdrs alderen kan begynde med brødhapsere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan jo langsomt gøre mosen grovere og grovere, i stedet for at blende kan du mose med en gammel eller sådan en gammeldags dims man bruger til at lave kartoffelmos med :) Det har jeg i hvert fald gjort med Sophia, som nu er lidt over 7 måneder. Hun tygger nu rigtig fint. Jeg har bagt Rebecca Perssons babymuffins, som er meget madagtige :) De er uden gluten, æg og mælk. Jeg smører f.eks. tahin eller most avocado på, så skærer jeg dem ud i små hapsere og giver hende :)

Jeg venter også med gluten og komælk et godt stykke tid endnu, og også æg. Men som Pandamoren skriver er havregryn f.eks. glutenholdige, men meget lidt. Og derfor er de en god overgangsmadvare til den lidt mere glutenholdige kost :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er kørt primært efter den her plan jeg har fået af min SP:

IMG_1880_zpsc000ef85.jpg

Og ja, så er jeg jo så ikke startet på gluten og komælk og andre produkter i samme stil.

Kød er der i hans mos, af forskellig art :) Kylling, Gris og Sej filet er hvad han har fået indtil nu. Dog har jeg også lavet mos af Quinoa til ham med rodfrugter, hvor jeg ikke tilførte kød da jeg tænkte at det var nok med quinoa da det er jo har et relativt højt protein indhold :)

Han får nogen gange banan bare most med en gaffel og det samme med avocado, så han får nogen gange lidt grovere mad.

Jeg har i dag købt en glutenfri brødblanding til ham, jeg oplever nemlig at ALT mad jeg spiser er MEGET interessant! Der var en dag jeg gik med ham på armen og drak noget mælk, så tilbyder jeg ham glasset for at se om han er tørstig, det var han og jeg tager en kop til ham hælder vand i og niks det vil han ikke have ;) Og sådan er det generelt alt det jeg har, det vil han også gerne have.... Hmm ;) Så tænkte at lidt glutenfri brød i nogen tilfælde måske kunne hjælpe.

Det jeg mest har tænkt over i forhold til at han skulle have brød m.v. er om hans tarmsystem og mave er klar til det endnu, han er jo kun 6 mdr. Og selvom han virker interesseret og er god til at tygge op og ned, så er det jo ikke sikkert at hans system indvendig er klar!?

Han får også fingermad af forskellige art :) Jeg har jo din fantastisk mail, Pandamor, som jeg har støttet mig meget op ad - men blev i tvivl om jeg gjorde det rigtig, fordi jeg kan læse mange steder, ikke kun her på BK hvordan andre giver deres 6 mdr. baby mad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Majken som jg kan læse spiser Charlie rigtig godt og trives med måltiderne og er glad for mad = du gør det HELT rigtige :) :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Majken som jg kan læse spiser Charlie rigtig godt og trives med måltiderne og er glad for mad = du gør det HELT rigtige :) :kiss

Tak :kiss Og du har ret!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER