Winky

Sutter på tommelfinger - bør (og kan) det stoppes?

7 indlæg i dette emne

Liv på knap 5 måneder skal selvfølgelig putte ALT i munden. Sådan er det jo :P Men nu er hun begyndt at sutte på tommelfinger engang imellem. Hun gør det dog ikke som trøst eller lign. - det er bare en ting som alle andre, som ender i munden. Hun kan f.eks. ligge på puslebordet og sutte på hendes fødder det ene øjeblik og det næste øjeblik er det tommelfingeren i stedet eller omvendt. Før har hun suttet på hele hånden (knyttet hånd), og det har jeg ingen problemer med, men nu har hun åbenbart lært at knytte hånden og lade tommelfingeren stritte, og så er det lidt noget andet, synes jeg.

Jeg vil jo nødig have det bliver en dårlig vane, så hun sutter på tommelfinger i stedet for sut, men det er jo i princippet heller ikke dét, hun gør ligenu - den er der bare-agtigt.

Men skal jeg forsøge at stoppe hende - og kan jeg overhovedet det? Selvom jeg måske stopper hende, når hun tager fingeren i munden, så forstår hun vel ikke, at det er noget hun ikke må, når hun har den alder hun har?

Hun bruger i øvrigt sut, men kun når hun er træt eller ked af det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det gjorde Mie også en lille periode (hun gør Det stadig indimellem når hun leger), så længe det er for nysgerrighedens skyld og ikke som trøst ville jeg ikke være urolig. Og så tænker jeg også at hvis hun bruger sut skal der vist meget til før den bliver erstattet af tommelfingeren.

Og hvis du bliver lidt urolig fx hvis hun sutter længe eller det virker som om hun sutter fordi hun er træt så giv hende sutten lidt, men jeg tror altså bare hun undersøger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme gør Anabella det også ind imellem - hun sutter selvfølgelig på alt! Men når hun får tommelfingeren i munden og ligner en, der bare stener med den der, så tager jeg den ud og giver hende noget andet for at aflede opmærksomheden. Hun må dog gerne have de andre fingre i munden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme gør Anabella det også ind imellem - hun sutter selvfølgelig på alt! Men når hun får tommelfingeren i munden og ligner en, der bare stener med den der, så tager jeg den ud og giver hende noget andet for at aflede opmærksomheden. Hun må dog gerne have de andre fingre i munden :)

:ditto

Som regel bytter jeg fingeren ud med sutten, hvis det er fordi, albert har behov for at suttte på noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theo gør det også. Nogengange giver jeg ham sutten i stedet, andre gange får han lov :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svarerne :tak

Som Majs skriver, er jeg også helt sikker på, hun bare undersøger, men var bare lidt i tvivl om det alligevel kan risikere at ende som en vane. Men så længe hun ikke gør det i en situation, hvor det virker som en erstatning for sutten, så vil jeg bare lade hende gøre det. :)

Noget helt andet er, at jeg synes det ser enormt sødt ud, når hun gør det :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bjarke sutter på kanten af sin knyttede hånd. Derfor bliver hans hud helt rød, tør og sprækker. Så vi kæmper en hård kamp med at give ham sutten, legetøj eller lignende i stedet. Mest for hudens skyld. Og så smører vi ellers creme på.

Hvis det er lidt "jeg smager lige på den sjove dims"-agtigt, ville jeg bare lade hende gøre det, hvis det er "dejligt at have lidt trøst/hygge lige ved hånden", så ville jeg give sutten i stedet.

Og hvis hendes hud bliver påvirket ligesom Bjarkes, så ville jeg selvfølgelig forsøge at forhindre det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER