Winky

Babyer med lille søvnbehov

8 indlæg i dette emne

Jeg ved godt at alle børn er forskellige og med forskelligt søvnbehov, men nu har jeg lige læst en tråd i termnsgruppen, hvor mange tager flere lure om dagen af flere timers varighed. Så bliver man lidt misundelig, for sådan er det ikke her ;)

Liv er lige knap 5 måneder og sover ca. 11 timer om natten - eller det vil sige der går 11 timer fra hun falder i søvn om aftenen og til hun ikke kan sove mere om morgenen. I mellemtiden er der så ca. 2 amninger om natten, så det er ikke 11 timers søvn, hun får.

Nogle dage får hun kun 2 lure i løbet af dagen (det er efterhånden mere reglen end undtagelsen at 3. lur er sløjfet), og en lur er tit kun ½-1 time. Det er altså ikke mange timers søvn, synes jeg, men hun er frisk og glad, så hun får jo nok den søvn, hun har brug for. Men vil da gerne lige høre, hvor mange der kan nikke genkendende til det :P

Hver formiddag går vi tur med barnevognen, men det er absolut ikke hver dag hun falder i søvn i barnevognen, og så falder hun i søvn ved mig i stuen i stedet for, og så lægger jeg hende fra mig, så hun sover videre på sofaen.

I dag - hvor hun endnu engang ikke var faldet i søvn i barnevognen - fik hun lidt at spise og faldt herefter i søvn ved mig i stuen og jeg ville så prøve at lægge hende ind i seng, for at se om det ville give en længere lur, at hun ligger i et køligere soveværelse i fred og ro i stedet for i stuen, hvor der jo er lidt rumsteren. Men nej, selvom hun sov tungt, da jeg lagde hende ind, var hun lysvågen efter 35 min. og lå og pludrede, Så tilsyneladende er det ikke forstyrrelser, der gør, at hun vågner.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hov, ville egentlig have lagt indlægget i baby 0-1 år forummet, men det blev så i terminsgruppen i stedet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nik nik:) Theodor har også sovet rimeligt godt om natten ( er dog inde i en mærkelig fase lige nu), men han sover også små lure af 20-40 min om dagen. Nogle dage er jeg heldig at han tager een lang, men ellers er det oftest 2-3 smålure. Og han gider virkelig ikke sove, men vil følge med i alt hvad der sker, så mon ikke han bare er sådan. (Jeg gider sgu da heller ikke sove når der er gang i den :D ).

Jeg har ikke snakket med sp eller læge om det, men til 5 mdrs undersøgelsen var sygeplejersken vældigt tilfreds med ham og konstaterede også, at vi havde fået en meget aktiv baby. Så jeg er ikke bekymret - men jeg er indimellem lidt træt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at man ikke er ene ;) Og jeg er også træt indimellem, men overlever da :) Normalt vågner hun ca. 7.15 om morgenen, men de seneste dage er hun faldet i søvn lidt tidligere om aftenen, fordi hendes eftermiddagslur ikke har ligget så sent, som ellers, og så er hun vågnet 6.30. Deet synes jeg er lidt for tidlig, men jeg må se at lære selv at gå lidt tidligere i seng, det er jeg bare så dårlig til ;)

I dag til formiddagsluren lykkedes det hende at falde i søvn i barnevognen, men det tog en god halv time, tror jeg. Hun sov 40 min, og vågnede af sig selv, mens vi stadig gik med barnevognen, så igen tror jeg ikke, det var forstyrrelser, der vækkede hende, men bare at hun ikke har behov for en længere lur (øv ;) )

Nu sover hun eftermiddagslur, og et p.t. på 1 time og 20 min :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

http://mamanet.dk/born/hvor_meget_sove

Hun ligger ikke langt fra det artiklen foreskriver :)

Synes det lyder rigtig fint med nattesøvnen. Mht dagslurene lyder det som om hun har svært ved at komme videre til næste søvnfase, og det er derfor hun vågner så tigligt. Det problem havde jeg også med Sophia i flere måneder. Til sidst besluttede jeg, at hun måtte lære at falde i søvn selv, hun kunne stadig godt finde på at vågne efter de 40-45 min, men jeg gik ikke ud til hende medmindre hun var ked, så sov hun som regel videre efter kort tid.

Problemet opstår fordi baby har brug for, at vi skal være der for at hjælpe dem i søvn. Når de så er faldet i søvn går vi. Når baby så skal skifte søvnfase efter 30-45 min, og vi ikke er der, dvs at tingene ikke er som da de faldte i søvn vågner de helt op, i stedet for bare at vende hovedet til den anden side og sove videre :)

Det sker stadig en gang i mellem at hun vågner efter de famøse 40-45 min, men hun finder selv ud af at sove videre. En sjælden gang i mellem skal hun have sutten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ahaa, havde ikke lige tænkt på det med søvnfaserne, så jeg vil da lige prøve at se, om hun ikke kan falde i søvn igen, så længe hun ikke græder, selvfølgelig :tak Jeg ved ikke, om det hjælper, for som nævnt lå hun og pludrede i går efter luren, og der lignede hun bestemt ikke en, der havde tænkt sig at falde i søvn igen. Men det er da forsøget værd :)

P.S. Eftermiddagsluren i dag endte på 2 timer og 10 min. :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ahaa, havde ikke lige tænkt på det med søvnfaserne, så jeg vil da lige prøve at se, om hun ikke kan falde i søvn igen, så længe hun ikke græder, selvfølgelig :tak Jeg ved ikke, om det hjælper, for som nævnt lå hun og pludrede i går efter luren, og der lignede hun bestemt ikke en, der havde tænkt sig at falde i søvn igen. Men det er da forsøget værd :)

P.S. Eftermiddagsluren i dag endte på 2 timer og 10 min. :yay

PRÆCIS sådan opførte Sophia sig når hun vågnede efter 40 min - lå og pludrede osv. Men efter et stykke tid blev der stille, eller også brokkede hun sig, og så skulle hun bare lige have sutten :) Til at starte med måtte jeg hjælpe hende videre i søvnen, trille en kort tur med vognen eller rokke lidt med den. Men hun fandt hurtigt ud af det :)

Fedt med eftermiddagsluren :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også bare lige tilføje, at jeg har en datter som indtil for nylig ALDRIG sov mere end de famøse 40-45 minutter. Men efter en måned hvor jeg hver gang har forsøgt at rokke hende videre i søvnen (gå ud til barnevognen på forhånd), har det resulteret i, at hun nu selv kan komme videre i søvnen og snildt han tage flere et par timer inden hun vågner. Det har bare givet mig en meget mere veltilpas datter, da hun nu er udhvilet, når hun kommer op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER