JaMa

Fødsel af stor baby?

20 indlæg i dette emne

Jeg var i fredags (37+6) til tilvækstscanning, da jm var bekymret for om baby havde taget nok på inde i maven. Scanningen viste dog det modsatte, og de målte baby til 4000 gram, så lille er hun i hvert fald ikke :) så langt, så godt.

Nu går min bekymring så bare lidt på det at skulle føde... Jeg kan jo i princippet være gravid i ca.3 uger endnu og skal ikke til jm før jeg er 39+5. Dvs når jeg er 39+5, kan baby jo veje omkring 44-4500 gram. Må indrømme at det skræmmer mig lidt (mine andre børn har vejet 3740 g og 3950 g) og har jo søgt lidt rundt på nettet. Kan se at andre er blevet sat i gang eller fulgt tæt inden termin, når barnet er skønnet/scannet til omkring 4 kg.

Så del gerne jeres erfaringer omkring det at føde en baby på den størrelse :) skal jeg evt ringe til min jm og tale med hende inden den tid hvor jeg er 39+5?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg kan godt forstå din bekymring over det, men har talt med mange som siger at der ikke er forskel i smerte på at føde "store" babyer og "alm" babyer. Det der gør ondt er hvis barnet ligger forkert og så det at udvide sig og du udvider dig nærmest lidt meget. Om barnet reelt vejer 3700 eller 4400 gør ingen forskel når man alligevel er i gang - men har selvfølgelig ingen erfaring

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også det jeg har hørt :) men det er nu heller ikke så meget smerten jeg er bange for. Jeg er mere bekymret for om der er plads i bækkenet... Specielt når jeg så kan læse rundt om på nettet, at flere bliver sat i gang før termin pga baby er i den størrelse. Google er ikke altid ens ven ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå det er en skræmmende tanke! Jeg fødte en pige på 4210 som lå forkert (av) og gruer meget for flere fødsler da man jo siger at andet barn ofte bliver større end nr. 1! Jeg troede egentlig at man anvender kejsersnit hvis barnet er 4500 eller derover? Altså hvis man er klar over det.. I min journal står det skrevet at jeg ved en mulig næste graviditet skal skannes ca i uge 37 og hvis barnet allerede der er stort så sættes igang ved terminen eller tilbydes kejsersnit (skyldes dog også en grim bristning). Jeg tror sagtens man kan føde store børn uden problemer men når du gør dig tanker omkring det og er skræmt så ville jeg helt klart ringe til jm og tale om det! Hun kan jo muligvis berolige dig og/eller sætte nogle tiltag igang.. jeg ville ringe :)

Forresten.. super skønt at hun var fin størrelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte Simon (4188 g) uden andet smertestillende end 2 åndedrag lattergas og ilt. Og det gik fint og stærkt. Fik godt nok en 2. grads bristning men det er jo normalt som 1. gangs fødende og det er ikke noget jeg mærker til i dag.

Held og lykke med fødslen! Vh Lene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes du ska gå ind under fødselsberetninger og læse min. Jeg fødte en dreng på 4976 g uden store problemer - vi vidste ikke at han vejede så meget. Troede han vejede 4500 g og jeg blev kun sat i gang pga jeg var gået over tid. Men jeg fødte ham uden smertestillende, fik kun to rifter og havde ingen problemer med at presse ham ud.

Jeg forstår godt at det er lidt skræmmende, men jeg vil også bare sige at det behøver ikke at være skidt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå det er en skræmmende tanke! Jeg fødte en pige på 4210 som lå forkert (av) og gruer meget for flere fødsler da man jo siger at andet barn ofte bliver større end nr. 1! Jeg troede egentlig at man anvender kejsersnit hvis barnet er 4500 eller derover? Altså hvis man er klar over det.. I min journal står det skrevet at jeg ved en mulig næste graviditet skal skannes ca i uge 37 og hvis barnet allerede der er stort så sættes igang ved terminen eller tilbydes kejsersnit (skyldes dog også en grim bristning). Jeg tror sagtens man kan føde store børn uden problemer men når du gør dig tanker omkring det og er skræmt så ville jeg helt klart ringe til jm og tale om det! Hun kan jo muligvis berolige dig og/eller sætte nogle tiltag igang.. jeg ville ringe :)

Forresten.. super skønt at hun var fin størrelse :)

Har lige en tilføjelse til min indlæg for det skulle i hvert fald ikke forstås som et "skræmme indlæg".. Årsagen til min store bristning var ikke fordi min datter var stor men hun blev taget med kop og lå forkert! Fik hovede og medfølgende hånd ud uden nogen form for bristning! Så hvis albuen ikke havde stukket ud fra kroppen så havde jeg født et stort barn uden problemer og uden nogen som helst form for smertelindring. Så som alle andre siger kan det sagtens lade sig gøre! Dog synes jeg stadig at man har gavn af at tale situationen igennem med en jm hvis man er skræmt ved tanken!

Held og lykke med fødslen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar :)

Jeg har nu talt med med en jm på jordemodercenteret hvor jeg er tilknyttet. Hun kunne i grunden godt forstå mine tanker men sagde, som i herinde, at nogle kvinder jo snildt kunne føde en baby på 5 kg, mens andre knap nok kunne føde en på 3,5 kg. Hun sagde at hun ville skrive til min konsultations jm, at vi sammen skal tage stilling til det videre forløb næste uge hvor jeg er 39+5. Og at det kommer an på en vurdering ud fra mine tidligere fødsler, samt evt en ny scanning, men at jeg formentlig bliver sat i gang til termin.

Så nu er jeg bare spændt på om jeg når næste besøg hos jm, men lur mig om ikke jeg gør :P og så vil jeg prøve at skyde mine bekymringer i baggrunden og nyde den sidste ventetid. Endnu en gang tak for beroligelse og kloge ord :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn blev vurderet til 3800 da jeg var 40+4 og kom ud ved 41+0 og vejede 4630 :D Der har min JM så godt nok sagt, at næste gang vil de holde lidt mere øje med, hvor stor min baby bliver, men umiddelbart var der ingen problemer relateret til størrelsen (der var lidt andre småting, men det er jo en anden sag) og jeg fødte uden smertestillende og uden problemer :)

Det skal nok gå, men ring til din JM, hvis det fylder for dig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også født en stor baby, han vejede 4439 og var 58 cm lang, så det kan sagtens lade sig gøre.. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min nr. 2 vejede 4850 g ved fødslen og det var en meget hurtigt fødsel og helt ukompliceret og fik kun overfladiske skrammer, som ikke behøvede syning.

Og hvis du tidligere har født ukompliceret så burde der ikke være noget problem. Store børn er ikke nødvendigvis sværere at føde, tvært imod, så længe moderen ikke har et snævert bækken

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan virkelig godt forstå din bekymring. Jeg synes også tanken om en stor baby var ret angstprovokerende.

Jeg fik min lille baby på 3350 g, og jeg fik mig alligevel en 3. grads bristning. <_< Så jeg er efterhånden overbevist om, at størrelsen virkelig ikke har noget at sige på det punkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan virkelig godt forstå din bekymring. Jeg synes også tanken om en stor baby var ret angstprovokerende.

Jeg fik min lille baby på 3350 g, og jeg fik mig alligevel en 3. grads bristning. <_< Så jeg er efterhånden overbevist om, at størrelsen virkelig ikke har noget at sige på det punkt.

Nej, har også hørt det mange steder fra, at bristning og babys størrelse ikke nødvendigvis har en sammenhæng. Øv med din bristning, håber det går bedre med det :) Ved mine to andre børn er jeg "sluppet" med 2.grads bristninger, så håbet lever da endnu ;) Er spændt på hvad scanning/skøn siger i slutningen af denne uge. Bliver ikke forbavset hvis det er omkring de 4500 g... godt det snart er termin!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke det har så meget at sige, min 3 dreng var meget stor og jeg bristede overhovedet ikke og det gik super nemt, mine 2 første drenge var ikke nær så store og der bristede jeg begge gange. Syntes ikke fødslerne ved de 2 første var nemmere end 3. gang. Men som andre os har nævnt kommer det nok an på, om barnet sidder fast osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, har også hørt det mange steder fra, at bristning og babys størrelse ikke nødvendigvis har en sammenhæng. Øv med din bristning, håber det går bedre med det :) Ved mine to andre børn er jeg "sluppet" med 2.grads bristninger, så håbet lever da endnu ;) Er spændt på hvad scanning/skøn siger i slutningen af denne uge. Bliver ikke forbavset hvis det er omkring de 4500 g... godt det snart er termin!

Det går heldigvis meget bedre down there nu.. Men det har dælme været hårdt. Det indrømmer jeg gerne.

Synes da jeg har hørt/læst at der er mindre risiko for at briste ved 2. og 3. graviditet - ja og dem efter det også, selvfølgelig.. :P

Håber for dig det kommer til at gå godt og baby snart kommer :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusinde tak for alle jeres svar :)

Lige en lille opfølgning på mit indlæg om at skulle føde en stor baby. Hun blev født i forgårs og var slet ikke så stor endda; 3784 gram:) så det må siges at man heller ikke altid kan stole på scanninger. Det vigtigste er at det gik godt, og det gjorde det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor dejligt stort tillykke med hende.

Vh Lene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke! :)

Utroligt at selv en scanning kan være så forkert!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke læst alle de andre indlæg, men kort fortalt så kan det hvert fald sig gøre.

Min bedstemor fik først en drenge på omkring 3300 52 cm og nogle år senere dreng mere på lidt mere end den første. Så kom min far på 4450 og 57 cm. Og han er altså født uden igangsættelse, smertestillende eller problemer ;) Og jo selvfølge alle hjemmefødsler, kun med et par søstre til hjælp, og en jordemoder der gik igen fordi det jo ville tage lang tid, og så kun lige nåde at komme tilbage igen. (Sjov historie, da den første blev født, nåde hun ikke frem før barnet var født).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Great stuff no doubt but could you please recommend me a best gift shop for my baby. Becuase its birthday is near to come.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER