Turboline

Natteskræk :(

2 indlæg i dette emne

Er der nogen, der oplever natteskræk hos deres babyer??

Bjarke er slem til at "vågne" skrigende op. Umiddelbart dybt ulykelig, men slet ikke vågen.

Alle kloge ord siger, at man "bare" skal hjælpe barnet videre i søvnen, og helst ikke vække det... Det er bare ikke muligt!! Vi bliver nødt til at tænde lys, og få kontakt til ham. Så kan vi starte putteritualet forfra og normalt sover han igen inden for ca en halv time. Hvis ikke vi vækker ham skriger han bare den halve time, og vi er lige vidt. Det er ikke til at holde ud at se på, og han bliver jo også helt ødelagt i halsen af det.

Det skal siges, at min mands ældste datter også har lidt/lider meget af det. Da hun var lille (omkring de 3) startede det op. Hun krøb sammen i et hjørne af sengen, skreg op "nej nej nej" "Nej, lad være", "nej, jeg vil ikke" osv. Meget modbydeligt første gang vi oplevede det. Vi kunne jo ikke lade være at tro, at nogen måske udsatte hende for noget grimt?? Men når hun var vågen, var hun ligeså tillidsfuld, glad osv. som før, og var ikke ked af børnehaven, nogen voksne eller noget... Jeg talt emed vores læge, og han konstaterede, at det svarede til, hun gik i søvne, og at så længe hun ellers opførte sig som vanligt, skulle vi ikke være nervøse. Min mand talte med sin eks, der tilsyneladende havde oplevet det før (rart hvis hun havde fortalt den slags), og hun plejede at sætte XX på toilettet. Denne helt normale handling kunne få hende ud af det.

Hos os, har det ikke altid været nok, vi har måtte vække hende indimellem.

Hun havde det faktisk sidst her til jul, hvor hun løb rundt og skreg op. Måtte holde hende "fast" på mit skød i en kæmpe krammer, da vi var bange for, at hun skulle løbe hen og falde ned af trappen. Men nu er hun en stor pige på 9½ og ikke nem at holde, når hendes instinkt siger hun skal løbe sin vej :(

Så det ligger desværre nok lidt i blodet, men i modsætning til den store som vi kan lave en "fornufts-handling" med, så er det sværere med Bjarke..

Ville blive glad, hvis andre med erfaringer, ville komme med et godt råd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det lyder noget mere voldsomt end hvad vi oplever med David. Men når han pludselig skriger højt i søvne plejer det at hjælpe at vi stryger ham på kinden mens vi taler beroligende til ham og giver ham hans sut igen. Jeg har få gange oplevet at jeg var nødt til at vække ham for at trøste, men det er efterhånden længe siden.

Har I prøvet med noget musik/en sang som han finder tryghed ved?

Har ikke så mange gode råd, men ved at der er lavet tråde om emnet før, hvor du måske vil kunne finde nogle guldkorn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER