Pseudobaby

Amning eller flaske?

44 indlæg i dette emne

Egernmammi, det var godt nok en fantastisk samtale du har haft med din JM, det er jeg lidt overrasket over. Især at de sagde "hold det for dig selv lidt" og på den måde anerkender at ammepolitiet nu engang findes.

Jeg synes det var befriende at læse dit første indlæg.

Jeg har det ikke på præcis samme måde, men jeg har en indre fornemmelse af ikke at vil kunne trives med at amme, fordi jeg på ingen måde kan holde ud at blive berørt på brystvorterne. Jeg ved min mand vil forstå - selvom ammeprojektet er vigtigt for ham, men jeg tror at der er nogle enkelte familiemedlemmer der har den der opfattelse af at hvis man vil så kan man og den kan jeg ikke bruge til så meget hvis den amning ikke går.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Puha. 2. jordemorbesøg netop overstået - og vi fik taget hul på spørgsmålet om amning.

Heldigvis blev jeg meget, meget positivt overrasket over både min JM og "min" JM-studerende. Jeg startede med forsigtigt at sige, at jeg havde frygtet lidt at skulle snakke med dem om emnet, fordi jeg allerede var blevet mødt af rigtig mange fordomme - og så gav jeg dem ellers bare samme begrundelse, som jeg har skrevet her i tråden i mit allerførste indlæg.

De startede med at sige, at jeg slet, slet ikke skulle have det dårligt med "at have det dårligt". De kunne sagtens forstå mig og min begrundelse, og for dem var det vigtigste, at JEG var glad og ikke blev syg, fordi så vil min baby have de allerbedste forudsætninger for også at være glad og tilpas. De lagde meget vægt på, at hver enkelt gravid skal behandles individuelt efter hendes specifikke behov og ønsker, og derfor kunne de heller aldrig finde på at ville "overtale" mig til noget, jeg inderst inde ikke havde lyst til. De tog først og fremmest udgangspunkt i MIG og mine ønsker.

Specielt den JM-studerende viste iøvrigt meget stor forståelse for mit argument omkring det anstrengte forhold til min krop, og som hun sagde, så var det ikke ualmindeligt for "kontrolpiger" som mig at have sådanne tanker og spekulationer. Når man er vant til at have sindsygt meget kontrol over sig selv og sin krop, kan en graviditet i sig selv være meget grænseoverskridende, og jeg skulle bare vide, at jeg ikke ville møde hverken fordomme eller belærende snak hos dem.

JM'en sagde, at hun fagligt var af den opfattelse, at der er rigtig mange fordele ved amning, HVIS man som mor vel at mærke har lyst til det og vil det. Har man ikke det, skal man IKKE forsøges overtalt af hverken læger, JM'er, sundhedsplejersker eller andet godtfolk - det kommer der intet godt ud af. Hun ville desuden overhovedet ikke have, at jeg skulle have tanker om at være en dårlig mor, fordi jeg ikke havde lyst til at amme - tværtimod skulle jeg rose mig selv for at lytte til min mavefornemmelse og tale åbent om det. At jeg passede på mig selv psykisk på denne måde, ville kun komme min datter til gode. (Oooooog det var så lige omkring hér i samtalen, jeg gav mig til at tude - al den forståelse og accept blev simpelthen for overvældende for min indre hormonella, snøft!)

De bad dog begge mig om at tage den med ro og forsøge at slippe spekulationerne lidt, i hvert fald indtil næste gang vi sås (hvilket er sidst i april måned). Der sker meget under en graviditet, og ens holdninger og følelser kan sagtens ændre sig mange gange undervejs. Hvis jeg, når vi nærmer os sidste del af "bagetiden", stadig ikke har lysten til at amme, planlægges forløbet efter dét, og min JM vil sørge for, at det kommer til at stå i mine papirer, så jeg ikke skal forsvare min beslutning efterfølgende.

De sendte os derfra med det velmente råd at holde vores amme-tanker hjemme hos os selv indtil videre - mest for min skyld, så jeg ikke unødigt skulle blive mødt af det ammepoliti, der kan gemme sig i den ellers mest søde og blide veninde/kollega/mor. Tror, vi prøver at gøre, som de foreslår - nogle gange sårer folks (velmente) holdninger altså mere, end de gavner, særligt hvis man ikke lige er 200% stærk i det valg, man skal i gang med at forsvare.

Kan dog mærke, at det var rigtig rart at få pillet hul på emnet allerede nu. Og endnu mere rart var det at blive mødt med forståelse og omsorg - det havde jeg slet ikke turdet regne med.

Hvor er det dejligt at høre :) Og kan tilføje at Linus var flaskebarn (han er født med for kort tungebånd, så han kunne ikke få fat), og han er en sund og rask dreng uden allergier eller noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Egernmammi, det var godt nok en fantastisk samtale du har haft med din JM, det er jeg lidt overrasket over. Især at de sagde "hold det for dig selv lidt" og på den måde anerkender at ammepolitiet nu engang findes.

Jeg synes det var befriende at læse dit første indlæg.

Jeg har det ikke på præcis samme måde, men jeg har en indre fornemmelse af ikke at vil kunne trives med at amme, fordi jeg på ingen måde kan holde ud at blive berørt på brystvorterne. Jeg ved min mand vil forstå - selvom ammeprojektet er vigtigt for ham, men jeg tror at der er nogle enkelte familiemedlemmer der har den der opfattelse af at hvis man vil så kan man og den kan jeg ikke bruge til så meget hvis den amning ikke går.

Kære MacMus - jeg føler mig også meget, meget priviligeret ifht. til min JM og min JM-studerende, kan jeg love dig. Indtil videre har de gjort alle mine fordomme til skamme - specielt omkring dette emne, jeg som nævnt havde frygtet lidt at skulle tale med dem om.

De var MEGET bevidste om, at amme-politiet fungerer i bedste velgående derude. De "advarede" mig også om at være kritisk i mit valg og brug af internet-babyfora mht. amning, fordi der tit og ofte sidder mødre og mødre-in-spe bag skærmene, som med deres til tider kyniske og snævertsynede holdninger vil kunne hyle en uerfaren førstegangs-én som mig helt ud af den, hvis de "fangede" mig i et svagt hormonella-øjeblik. Selv synes jeg nu, at jeg sagtens kan sortere i, hvad der gavner mig at læse, og hvad der bare skal springes over, men jeg kan da sagtens forstå, hvad de mener. Tonen KAN sgu være hård, når det kommer til amme-emnet.

Kan sagtens følge dig mht. familiemedlemmerne - hos mig er det min elskede og meget sympatiske, forstående mor, som ikke heeeelt vil acceptere mit flaskevalg. Hun ammede både min bror og jeg og bliver ved med at sige "veeent nu til du har født - du ved jo ikke, hvordan det er endnu, og så kan du jo ikke sige, at du ikke vil!" ... I og for sig har hun jo ret - jeg ved ikke, hvordan det er at amme et barn. Det eneste, jeg ved, er bare, at jeg har det rigtig, rigtig dårligt ved tanken om det, og det er grund nok for mig til at vælge det fra. Specielt fordi jeg har en HEL anden og meget bedre, 1.000 gange mere afslappet følelse i maven, når jeg forestiller mig at skulle give flaske.

Jeg har det meste af mit liv været elendig til at lytte til mig selv, og det har ikke været specielt godt for noget som helst. Tror på, at min datter - og jeg selv - har allerbedst af, at jeg er tro mod, hvad min intuition og mave fortæller mig, og det er på den overbevisning, jeg har tænkt mig at bygge mine kommende mor-beslutninger. Bum! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er sq lidt i vildrede her piger..

Jeg vil ikke amme, men planen er så at jeg vil malke ud og give lillepigen det, men skal man bruge en manuel eller elektronisk brystpumpe??

og hvis man ikke kan malke ud af en eller anden grund, hva så? er der så kun MME eller hvordan??

håber i kan hjælpe... :)

Lige på besøg fra maj :)

Jeg kan godt følge din plan om at malke ud, men dine bryster bliver stimuleret på en helt speciel måde af babyens mund til at producere mælk. Brystpumper forsøger at efterligne stimulationen, men som jeg har forstået det, er det ikke lykkedes til fulde endnu.. Det vil sige, at for det første skal du undersøge hvilken brystpumpe der efterligner stimulationen bedst, hvis du gerne vil fortsætte med at producere mælk.. Og for det andet tror jeg ikke du kan regne med at kunne bruge den metode ret længe. Men jeg er ikke ekspert :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

årh, jeg er fyldt med så mange tanker omkring det her emne stadig..

jeg havde egentlig bestemt mig for at den lille skulle have min mælk i flaske, og jeg så skulle malke ud.. men jeg er i tvivl.. så jeg har lige nogle spørgsmål som jeg virkelig håber der er nogle af jer andre der kan svare på for jeg skal først til jordemoder sidst april..

Hvis jeg IKKE vil malke ud, kan jeg så bare lade være?

eller skal man malke ud uanset om baby skal have det eller ej?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

årh, jeg er fyldt med så mange tanker omkring det her emne stadig..

jeg havde egentlig bestemt mig for at den lille skulle have min mælk i flaske, og jeg så skulle malke ud.. men jeg er i tvivl.. så jeg har lige nogle spørgsmål som jeg virkelig håber der er nogle af jer andre der kan svare på for jeg skal først til jordemoder sidst april..

Hvis jeg IKKE vil malke ud, kan jeg så bare lade være?

eller skal man malke ud uanset om baby skal have det eller ej?

Man får sådan noget medicin der stopper mælkeproduktionen hvis man ikke skal amme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige på besøg fra maj :)

Jeg kan godt følge din plan om at malke ud, men dine bryster bliver stimuleret på en helt speciel måde af babyens mund til at producere mælk. Brystpumper forsøger at efterligne stimulationen, men som jeg har forstået det, er det ikke lykkedes til fulde endnu.. Det vil sige, at for det første skal du undersøge hvilken brystpumpe der efterligner stimulationen bedst, hvis du gerne vil fortsætte med at producere mælk.. Og for det andet tror jeg ikke du kan regne med at kunne bruge den metode ret længe. Men jeg er ikke ekspert :)

Det er OFTE meget svært at opretholde mælkeproduktionen, når det sker ved at malke ud... Jeg gjorde det de første 10 dage med Linus, og så var det slut. Mælkeproduktionen stoppede simpelthen :( Noget andet er at det er vildt hårdt, og det skal du have med i overvejelserne, for pludselig tager madningen "dobbelt så lang tid" som hvis man ammer eller giver mme, og jeg synes i hvert fald at hele mit liv gik op i mad til ham de dage.... Ved ikke om det giver nogen mening?

Ved i hvert fald denne gang, at kan jeg ikke få amningen til at fungere denne gang, vil jeg ikke tøve for at den hedder mme på flaske :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man får sådan noget medicin der stopper mælkeproduktionen hvis man ikke skal amme.

Det er OFTE meget svært at opretholde mælkeproduktionen, når det sker ved at malke ud... Jeg gjorde det de første 10 dage med Linus, og så var det slut. Mælkeproduktionen stoppede simpelthen :( Noget andet er at det er vildt hårdt, og det skal du have med i overvejelserne, for pludselig tager madningen "dobbelt så lang tid" som hvis man ammer eller giver mme, og jeg synes i hvert fald at hele mit liv gik op i mad til ham de dage.... Ved ikke om det giver nogen mening?

Ved i hvert fald denne gang, at kan jeg ikke få amningen til at fungere denne gang, vil jeg ikke tøve for at den hedder mme på flaske :)

tak for jeres svar begge to. jeg tror jeg vil snakke med min læge når jeg skal derop om ca 3 uger, og så snakke med min jordemoder sidst i april. men jeg er i hvert fald sikker på jeg ikke skal amme, og overvejer jo så nu om jeg skal malke ud eller give MME

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

piger jeg har brug for hjælp..

jeg har jo valgt at lillepigen skal være 100 % flaskebarn så jeg prøvede idag at sterelisere flaskerne i sådan en damp sterelisator jeg har købt til mikroovnen.

jeg hælder vand i bunden, sætter flaskerne ind og sætter den ind i mikroovnen.. da den er færdig er flaskerne jo fyldt med damp, hvad gør man så? sætter man bare låget på og lægger dem ned i posen jeg vil opbevarer dem i i pusletasken når vi skal på tur..

jeg synes bare det er mærkeligt med alt det vand der ender med at være indeni flaskern

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

piger jeg har brug for hjælp..

jeg har jo valgt at lillepigen skal være 100 % flaskebarn så jeg prøvede idag at sterelisere flaskerne i sådan en damp sterelisator jeg har købt til mikroovnen.

jeg hælder vand i bunden, sætter flaskerne ind og sætter den ind i mikroovnen.. da den er færdig er flaskerne jo fyldt med damp, hvad gør man så? sætter man bare låget på og lægger dem ned i posen jeg vil opbevarer dem i i pusletasken når vi skal på tur..

jeg synes bare det er mærkeligt med alt det vand der ender med at være indeni flaskern

Øhmmmmee det ved jeg skisme ikke, jeg ville nok hælde det værste ud, og så lade dem

lufttørre, pakke i pose osv..

- ligesom jeg også bare lufttørre sutterne efter de er kogt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øhmmmmee det ved jeg skisme ikke, jeg ville nok hælde det værste ud, og så lade dem

lufttørre, pakke i pose osv..

- ligesom jeg også bare lufttørre sutterne efter de er kogt.

Jeg tænker bare at hvis jeg lader dem lufttørre så er de jo ikk sterile mere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker bare at hvis jeg lader dem lufttørre så er de jo ikk sterile mere

Personlig tror jeg man skal passe på, ikkr at overbeskytte vores små børn, mod baktusser. de putter alt muligt i munden..

- jeg ville enten stille dem på flaskestativ, så de har bunden op, eller skolde dem, så tørre de hurtigt pga dampen..

Ikke noget med "gamle" viskestykker, men luft kan vist ikke skade det store..

( tror du vil opleve at flaskerne begynder at lugte, hvis du pakker dem, imens de er våde)

Det er min personlige holdning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har erfaring fra sidst jo, og der lufttørrede de bare i beholderen uden låg når vandet var hældt fra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores flasker lufttørrer også i sterilisatoren, efter de er "dampet" (vi har en elektrisk én, da Hr. Egernmammi ikke er tilhænger af microbølger :wacko). Min logik siger mig, at man ikke skal skrue låg på en beholder, der er våd på den måde, pga. risiko for jordslåethed og så'n, men det kan da godt ske, at jeg er helt gal på den...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har erfaring fra sidst jo, og der lufttørrede de bare i beholderen uden låg når vandet var hældt fra :)

og de blev de fine af?? og helt tørre? (altså uden at stå for længe) det bare fordi jeg har 2 katte så der flyver hurtigt kattehår rundt alle steder og vil jo helst holde flaskesutterne fri for kattehår :rolleyes

(og må i øvrigt lige sige at det er et fantastisk billede af din datter, hun ligner en lille engel :wub)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores flasker lufttørrer også i sterilisatoren, efter de er "dampet" (vi har en elektrisk én, da Hr. Egernmammi ikke er tilhænger af microbølger :wacko). Min logik siger mig, at man ikke skal skrue låg på en beholder, der er våd på den måde, pga. risiko for jordslåethed og så'n, men det kan da godt ske, at jeg er helt gal på den...

jeg tænker lige som dig, man ikke skal lukke dampen/vandet inde..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

og de blev de fine af?? og helt tørre? (altså uden at stå for længe) det bare fordi jeg har 2 katte så der flyver hurtigt kattehår rundt alle steder og vil jo helst holde flaskesutterne fri for kattehår :rolleyes

(og må i øvrigt lige sige at det er et fantastisk billede af din datter, hun ligner en lille engel :wub)

Nåhr hvor er du sød - 1000 tak!

Ja de blev tørre helt fint, selvf kan man jo se lidt kalkaflejringer så vidt jeg husker når man ikke tørrer dem af. Har hund, det var ikke noget problem med hår. Men satte låget sådan lidt skråt foran ud mod gulvet som skærm husker jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nåhr hvor er du sød - 1000 tak!

Ja de blev tørre helt fint, selvf kan man jo se lidt kalkaflejringer så vidt jeg husker når man ikke tørrer dem af. Har hund, det var ikke noget problem med hår. Men satte låget sådan lidt skråt foran ud mod gulvet som skærm husker jeg.

okay jeg prøver mig lidt frem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min plan var at jeg ville amme, eller i hvert fald prøve at få det op og køre.

Men efter næsten 2 dage, hvor jeg ikke rigtig kunne få det til at fungere og følte at det virkede HELT forkert. Så efter kort betænknings tid, så valgte jeg at min søn skulle være flaskebarn.

For det skulle jo være en hyggelig og rar oplevelse for mig og ham, når han skulle spise. Og nu kunne manden jo også tage tørnen.

Men det var helt min egen beslutning, som manden bakkede fuldt op til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER