Guest

Hvad gør man når ens barn ikke vil have mos?

19 indlæg i dette emne

:help :help :help :help :help :help

Jeg er ved at løbe tør for idéer - har i nogle kreative indspark??? Jeg nægter at købe mig fattig i diverse fødevarer hvis hun ikke vil have det. Har seriøst overvejet glas mos, men vil helst ikke.

Jeg har forsøgt med:

ærtemos

kartoffel mos

kartoffel gulerodsmos

æblemos

Grød med ærtemos

Grød med æblemos

Grød med kartoffel mos

Det der var den største succes var da hun fik grød med æblemos, men det var alligevel begrænset succes da hun kun spiste 3 - 5 skefulde mens hun plejer at spise halvanden portion pulver grød!!! (ja det er altså det eneste hun vil spise :( )

Hun er stoppet med at putte ting i munden så det med BLW og så lade hende selv er ret svært for hun leger bare med fx. agurken/kartoflen/broccolien/melonen/guleroden/æblet.

At lade hende smage en masse forskelligt er rigtig svært fordi det er det der har gjort hun ikke putter ting i munden mere, hun vil ikke have noget ind hun ikke bryder sig om og får hun fx kartoffelmos lukker hun helt af og nægter at spise mere.

Jeg vil prøve at lave ren gulerodsmos og så lade hende sidde med grapperne i og så må jeg tage svineriet bagefter. Og så har jeg overvejet sødekartofler - det kræver bare jeg kommer et sted hvor jeg kan købe det! (det bliver dog ikke før efter fredag da vi skal i sommerhus og det vist er mest praktisk at holde i sit eget køkken)

Noget grønt bliver hun vel nød til at have? Hun er kun lige blevet 6 mdr. så jeg ved godt at jeg ikke har travlt, men jeg vil gerne have kreative idéer til hvordan maden bliver en GOD oplevelse.

Grød spiser hun en masse af - imorgen starter vi på 3 måltider, men hvor ville jeg gerne kunne servere mos om aftenen eller noget andet hun kan sidde med og faktisk NYDE at spise. Som det ser ud lige nu får hun:

mellem kl 8.00 og kl 9.30 235 ml MME

(sover 9.30 til mellem 11 og 12.30 - meget varieret, men oftest til kl. 11)

kl. 13 - 13.30 halvanden portion hirsegrød

(bliver puttet mellem kl 14 og kl 15 og sover 45 min -1.5 time)

kl. 17.00 aftensgrød fra Semper

kl. 19.00 235 ml MME

mellem kl 3.00 og kl 5.00 235 ml MME

Imorgen bliver det så

kl. 8.30 havregrød

kl. 9.30 tilbydes MME

kl. 13 øllebrød

kl. 17 aftengrød

kl. 19 235 ml MME

og så en natflaske.

Jeg vil gerne have et mellemmåltid ind mellem middagsmad og aftensmad, men PT ved jeg ikke lige hvad det skal bestå af :unsure Gerne noget gnaske noget men eftersom hun ikke vil have det i munden så hjælper det jo ikke meget og så føler jeg bare tiden kunne bruges på leg og RAR kvalitetstid i stedet, for lige nu er det ren frustration for mig og det er til ingens nytte.

:help :help :help :help :help :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Et hit herhjemme som mellemmåltid har været tykmælk med frugtmos. Du skal ikke være ked af det med kartoffelmosen - der er mange små børn som ikke er glad for det. Måske det evt kunne glide nemmere ned med en lille smule sovs?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har desværre ikke nogen forslag med grød, er selv lidt lost der.

Men hvad med rugbrød?

Liam elsker rugbrød, og så kan han selv spise dem. Et super hit herhjemme i hvert fald! ;)

Mht måltid mellem middag og aften, så bruger vi fx: riskiks, mariekiks, vindruer, mandarin, avokado, kiwi, æble/pæremos :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah ville absolut heller ikke have mos, eller... han ville godt have lidt, men det var altsaa meget lidt. Derfor BLW, hvilken gik fint, men ikke maettende. Saa en dag, ville han gerne have most banan, selvom han foer det ikke ville have det, jeg havde lavet til ham. Altsaa var han kraesen, saa jeg lavede kun ting med soed kartoffel, aeble, paere og banan i 2 uger, foer jeg saa listede nyt ind... Det er ikke laenge siden, maasdke 3 uger eller lidt mere og siden da spiser han gerne mos og groed. Jeg tog alt BWL vaek i den foerste uge, saa begyndte jeg igen at give ham lidt at gumle paa selv. Nu koerer vi mest mos/groed, men ogsaa lidt BLW, som bliver mere og mere igen.

Har du proevet med soed kartoffel(den, der ogsaa hedder batat og er orange i koedet?). Noah er helt vild med den og den kan kombineres med alskens gode ting og sager(jordskok, zucchine, blomkaal, broccoli, kylling, roede linser... groed).

Og most banan med groed?

Og paeremos?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja sød kartoffel - det er helt klart også et forsøg værd! Det smager altså mega godt... og det er også godt med en blanding af banan og avokado mos....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores er så 8 mdr men hun gider kun sin øllebrød til morgenmad.

Det er sådan at hun får rugbrød (bondebrød) med smørost til frokost og normalt kartoffelmos til aften men der giver vi hende pasta.

Det er som om hun vil have noget der skal tygges på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pas på med ris-kiks!

http://samvirke.dk/sundhed/artikler/riskiks-kan-vaere-farlige-smaa-boern.html-0

Hvis hun ikke gider mos, så prøv at lade være med at mose det. Mange børn gider ikke mos, fordi de ikke bryder sig om konsistensen. Måske mose det en lille smule, men ikke blendet til ukendelighed.

Evt. kan du prøve med mos med MME i, for så minder smagen om noget velkendt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna har heller aldrig været fan af kartoffelmos - mos i nogen former, faktisk. Det var kun den første måned det gik an. Frugtmos vil hun gerne spise og hun har også været stor fan af pulvergrød og får det stadig til godnatgrød ind imellem. Det er også virkelig fantastisk at have med på tur - man kan altid få lidt varmt/lunt vand ;)

Hvad med havregrød? Og rugbrød (bondebrød), som andre foreslår? Eller grøntsagspandekager, der består primært af kogte grøntsager og æg og så lide mel til at holde sammen på det og muskatnød for smagens skyld? Det er Annas primære indtag af grøntsager ;) Jeg lavede også nogen med banan, da hun var yngre (banan, fuldkornshvedemel, æg og smør)? Eller måske du lige skal vente lidt med det, men det er da klart et forsøg værd om et par måneder.

Yoghurt med frugtmos har altid været et hit hos os og er det stadig - evt. med havregryn eller havregrød.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er foreslået før, men sød kartoffel! Charlie gad heller ikke rigtig mos her, men da jeg lavede mos til ham af sweet potato så ville han gerne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Lise ikke gad grøntsagsmos fik jeg listet lidt i hende ved at blande MEGET LIDT i hendes grød (så lidt at hun ikke kunne smage det).. og så efterhånden som hun spiste grøden blandede jeg langsomt lidt mere og lidt mere mos i.

Ellers kan det være at Mie gerne vil have noget bondebrød skåret i små bidder (uden skorpe). Der kan du komme alskens smørepålæg på, smøreost, torskerogn, leverpostej, humus osv. Det har Lise elsket fra starten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil også klart foreslå sød kartoffel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv med en lidt grovere konsistens, det kan være det er der skoen trykker.

Vi prøvede bondebrød i dag, og det var et kæmpe hit. Jeg brugte noget gulerod/kartoffel/pastinakmos fra i går som smørrepålæg, og hun spiste næsten en hel skive :o

Har du prøvet at ændre smagen? Ren grøntsagsmos kan godt være kedeligt i smagen, men med lidt laks/ smuldret frikadelle/ muskatnød etc bliver det pludselig noget andet :)

Karla får tit grød, men aldrig ren grød, der er altid en skefuld mos eller 2 i. Vi har bedst succes med ærte, gulerod, majs, æble, pære, sød kartoffel og broccoli. Jeg laver store portioner, fryser den i fryseposer, som jeg maser flade, så det er lige til at brække et hjørne af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville måske prøve at begrænse hvor meget forskelligt hun får..... Nogle børn skal vænnes forsigtigt til hver ny smag, og får de for mange smagsindtryk lukker de helt af.....

Det siges at babyer skal smage noget 10 gange før det kender, og er tryg ved det, og så kan det hurtigt komme til at virke voldsomt med så meget forskelligt man prøver med hele tiden....

Så giv hende tid til at vænne sig til noget nyt, og giv det samme i et par dage ad gangen, inden du går videre med noget andet.... På den måde finder du også ud af om hun kan lide noget eller ej, eller det bare er en reaktion på det er noget nyt hun ikke ved hvad er.

Så kan du "fylde op" med noget du ved hun kender og kan lide :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som Troldemor siger - Noah fik soed kartoffel som eksempel; ren soed kartoffel med et skvaet olivenolie i 5 dage, saa med lidt jordskok i, saa lidt squash. Samtidig ren aeblemos(men det vil hun jo ikke have, saa proev med paere) med kvaernede sesamfroe. Boghvedeflagegroed eller havregroed med most(godt moden) banan til morgen, maaske?

Det var meget ensidigt den foerste uge, saa liiidt mindre ensidigt og nu er det bare at forsoege med nyt, som han tager godt eller mindre godt imod, alt efter...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op en masse gode svar tak piger :kiss :lovebk

Jeg quoter ikke lige alle, men tror jeg dækker alle ved at svare på de nedenstående!

Et hit herhjemme som mellemmåltid har været tykmælk med frugtmos. Du skal ikke være ked af det med kartoffelmosen - der er mange små børn som ikke er glad for det. Måske det evt kunne glide nemmere ned med en lille smule sovs?

Tak Tina det beroliger mig lidt - vi spiser ikke så ofte sovs for tiden :13: men det kunne da godt være en idé at prøve af. Jeg tror dog ikke det er fordi hun som sådan keder sig med smagen, snarere tværtimod og meget søde ting som banan og melon virker ikke til at falde i hendes smag, det skal være lidt mere "kedeligt", men måske lidt sovs som smager mere salt er bedre (det skal dog begrænses for hun har jo måske arvet nyresygdommen efter Anders, så syntes ikke de skal belastes mere end højst nødvendigt).

Jeg har desværre ikke nogen forslag med grød, er selv lidt lost der.

Men hvad med rugbrød?

Liam elsker rugbrød, og så kan han selv spise dem. Et super hit herhjemme i hvert fald! ;)

Mht måltid mellem middag og aften, så bruger vi fx: riskiks, mariekiks, vindruer, mandarin, avokado, kiwi, æble/pæremos :)

Jeg er ikke så stor fan af Marie kiks og ris kiks og da hun lige for tiden ikke selv vil putte noget i munden så er det svært at give gnave madder.

Noah ville absolut heller ikke have mos, eller... han ville godt have lidt, men det var altsaa meget lidt. Derfor BLW, hvilken gik fint, men ikke maettende. Saa en dag, ville han gerne have most banan, selvom han foer det ikke ville have det, jeg havde lavet til ham. Altsaa var han kraesen, saa jeg lavede kun ting med soed kartoffel, aeble, paere og banan i 2 uger, foer jeg saa listede nyt ind... Det er ikke laenge siden, maasdke 3 uger eller lidt mere og siden da spiser han gerne mos og groed. Jeg tog alt BWL vaek i den foerste uge, saa begyndte jeg igen at give ham lidt at gumle paa selv. Nu koerer vi mest mos/groed, men ogsaa lidt BLW, som bliver mere og mere igen.

Har du proevet med soed kartoffel(den, der ogsaa hedder batat og er orange i koedet?). Noah er helt vild med den og den kan kombineres med alskens gode ting og sager(jordskok, zucchine, blomkaal, broccoli, kylling, roede linser... groed).

Og most banan med groed?

Og paeremos?

Hun kan slet ikke døje smagen af banan så det holder vi pause med. God idé med at køre noget sikkert i lang tid og så liste lidt ind.

Pæremos har jeg ikke tænkt på, men det er jo ikke helt så "skrap" i smagen som æblemos, så det tror jeg faktisk er en god idé at forsøge mig med.

Og sød kartoffel har jeg tænkt på flere gange, men jeg handler mest steder hvor grønt udvalget ikke indbefatter søde kartofler - men så må jeg handle stort ind når jeg kommer der ;)

Vores er så 8 mdr men hun gider kun sin øllebrød til morgenmad.

Det er sådan at hun får rugbrød (bondebrød) med smørost til frokost og normalt kartoffelmos til aften men der giver vi hende pasta.

Det er som om hun vil have noget der skal tygges på.

Øllebrød prøvede vi i dag, men det smagte vildt dårligt (syntes jeg) så da hun afviste det (meget mere tydeligt end nogensinde før - hun så virkelig ud som om hun blev mishandlet, sad med åben mund, nærmest helt stivnet og så ud som om hun snart begyndte at græde) blev det skyllet ud i vasken, DET har jeg ikke hjerte til at tvinge igennem!!! Så må jeg lave det selv efter min mors opskrift med sukker, så kan jeg altid putte mindre og mindre sukker i efterhånden som hun venner sig til smagen.

Pasta var faktisk en god idé at prøve! For hun så bare fx en hel pasta skrue?

Pas på med ris-kiks!

http://samvirke.dk/s...aa-boern.html-0

Hvis hun ikke gider mos, så prøv at lade være med at mose det. Mange børn gider ikke mos, fordi de ikke bryder sig om konsistensen. Måske mose det en lille smule, men ikke blendet til ukendelighed.

Evt. kan du prøve med mos med MME i, for så minder smagen om noget velkendt.

Jeg har prøvet med kartofler i alle konsistenser fra små kogte kartoffelstykker hun selv kunne gratte med til blendet med gulerod og jeg har også serveret nærmest kartoffel MME-suppe - afvist det hele (skal lige siges at jeg ikke spiste kartofler som barn, jeg kunne SLET ikke have smag og konsistens og var ved at kaste op hver gang - min nevø har det på præcis samme måde, så hvis Mie virkelig ikke vil spise kartofler så går det nok)

Anna har heller aldrig været fan af kartoffelmos - mos i nogen former, faktisk. Det var kun den første måned det gik an. Frugtmos vil hun gerne spise og hun har også været stor fan af pulvergrød og får det stadig til godnatgrød ind imellem. Det er også virkelig fantastisk at have med på tur - man kan altid få lidt varmt/lunt vand ;)

Hvad med havregrød? Og rugbrød (bondebrød), som andre foreslår? Eller grøntsagspandekager, der består primært af kogte grøntsager og æg og så lide mel til at holde sammen på det og muskatnød for smagens skyld? Det er Annas primære indtag af grøntsager ;) Jeg lavede også nogen med banan, da hun var yngre (banan, fuldkornshvedemel, æg og smør)? Eller måske du lige skal vente lidt med det, men det er da klart et forsøg værd om et par måneder.

Yoghurt med frugtmos har altid været et hit hos os og er det stadig - evt. med havregryn eller havregrød.

Det er sjovt for jeg prøvede at servere pulver havregrød i dag (føj for den lede det smagte alt for sødt) Det virkede ikke direkte afvist JEG skulle bare ikke putte det i munden på hende, styrede hun det 100% selv kom der en smule indenbords, hun fik dog kun det kvarte af hvad hun plejer så vi gav en flaske inden vi puttede hende - jeg tror ærlig talt at hvis jeg blander det der syntetiske stads med hjemmelave havregrød så er det nemmere at få i hende - det var ret skarp i smagen, men som sagt slet ikke afvist!

Og så kiggede hun langt efter min yoghurt med müsli, så hun fik lov at smage (altså bare lige spidsen af en ske i yoghurten uden müsli) og det var på ingen måde afvist, det ville hun vist hellere have end hendes havregrød

Jeg ville måske prøve at begrænse hvor meget forskelligt hun får..... Nogle børn skal vænnes forsigtigt til hver ny smag, og får de for mange smagsindtryk lukker de helt af.....

Det siges at babyer skal smage noget 10 gange før det kender, og er tryg ved det, og så kan det hurtigt komme til at virke voldsomt med så meget forskelligt man prøver med hele tiden....

Så giv hende tid til at vænne sig til noget nyt, og giv det samme i et par dage ad gangen, inden du går videre med noget andet.... På den måde finder du også ud af om hun kan lide noget eller ej, eller det bare er en reaktion på det er noget nyt hun ikke ved hvad er.

Så kan du "fylde op" med noget du ved hun kender og kan lide :)

Jeg plejer også at lade hende smage tingene over et par dage, og kartoffelmosen har hun smagt mindst 20 gange, men syntes det er meget tydeligt om hun er HELT afvisende eller om hun er overrasket over den nye smag. Øllebrød var tydeligt afvist, havregrød sad hun selv og proppede i munden, slikkede skeen m.m. selvom det var 2 nye smags varieanter på EN gang, og også selvom hun ikke ville have at jeg gav hende en skefuld, hun ville bare selv styre det. Så på den måde virker hun ikke til at være over-smagsstimuleret.

Pumpkins - god idé med posen, det trick vil jeg bruge fremover, for det er meget at fryse flere bøtter mos ned når hun kun vil have en lille bitte smule hver gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht øllebrød synes jeg også det smager virkelig dårlig og MEGET salt. Så jeg har været meget ukorrekt og lavet det på en skive rugbrød og en skive toastbrød. Så blev det meget blidere i smagen og puttede lidt frugtmos i. Og han spiste lige godt halvdelen af en forholdsvis stor potion... Så er planen at få mere og mere rugbrød i og mindre og mindre toastbrød i...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht øllebrød synes jeg også det smager virkelig dårlig og MEGET salt. Så jeg har været meget ukorrekt og lavet det på en skive rugbrød og en skive toastbrød. Så blev det meget blidere i smagen og puttede lidt frugtmos i. Og han spiste lige godt halvdelen af en forholdsvis stor potion... Så er planen at få mere og mere rugbrød i og mindre og mindre toastbrød i...

Det var faktisk også en god måde at gøre det på - ja det smager nemlig ret salt - jeg ELSKER min mors øllebrød, så jeg kunne sagtens finde på bare at bruge hendes opskrift på trods af sukker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var faktisk også en god måde at gøre det på - ja det smager nemlig ret salt - jeg ELSKER min mors øllebrød, så jeg kunne sagtens finde på bare at bruge hendes opskrift på trods af sukker.

Hvordan laver din mor det?

Og det er helt sikkert at min SP ikke vil anbefale at lave det med hvedebrød, men så længe han ikke er bevidst om det er hvedebrød, så er jeg altså ligeglad...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan tidspunktet evt. have noget at sige? Min søn ville heller ikke spise grøntsagsmos i starten, men så foreslog min SP, at jeg kunne prøve at bytte rundt på måltiderne, så han fik mos til frokost, hvor han plejede at få grød og så i stedet fik grød til aftensmad. Jeg tænkte jo bare at kartoffel og grøntsager var oplagt aftensmad, men det gjorde en kæmpe forskel at bytte rundt, og pludselig spiste han det med velbehag fordi det kom på et tidspunkt, hvor han var oplagt til at prøve nyt. Min SP sagde at det altid var en god idé at introducere nyt på det tidspunkt barnet spiser bedst - om det så betyder kød til morgenmad i nogle dage :-)... Da han så for alvor fik smag for det, byttede jeg rundt igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER