SaraLK

hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende??

24 indlæg i dette emne

Luna er VOLDSOMT forkølet og hoster som en gal..... så meget at hun kaster op af det ind imellem!

Hun har SÅ meget sejt slim til at sidde i halsen som hun hverken kan få op eller ned :(

Vi giver pt. saltvandsspray og derefter suger næsen.... men det hjælper ikke ret godt.

hovedgærdet er hævet i både seng og barnevogn

og så får hun kamillethe og vand så tit hun lyster.

Er der nogen af jer piger, der har nogle gode råd til at hjælpe hende med at få løsnet alt det slim??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hm har du et døgnapotek i nærheden så ville jeg ringe derned og høre, om de har noget til så små.

Det lyder rigtig ubehageligt :(

Er der ikke et apotek du kan ringe til, så kunne jeg godt finde på at ringe til den der telefon linie, hvor man kan komme til at snakke med en sygeplejerske bare for at få at vide, om I skal gøre noget.

Jeg ved desværre ikke, hvad den hedder, for jeg bor i Sverige, men jeg har set reklamer for det i TV.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Eller ring til lægevagten jeg fandt nummeret kan se du holder til i Skjern. Nummeret er 70 11 31 31

Fandt det HER

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Lise var rigtig voldsomt snottet og også hostede meget, der sagde min læge at jeg kunne komme hende i et varmt bad (så varmt det nu må være) og sørge for at der var godt varmt og dampet på badeværelset. Så jeg gjorde det at jeg lukkede døren til badeværelset og kom meget varmt vand i hendes badekar så rummet blev fyldt med damp. Så kom jeg efterfølgende helt koldt vand oveni hendes badevand til det havde den rigtige temperatur. Og så ellers i bad med hende. Bagefter er det selvfølgelig vigtigt at hun så bliver tørret hurtigt og får tøj på og ikke får lov at ligge nøgen i et køligt rum.

Det skulle være godt lige inden sengetid fordi det løsner slimen i luftvejene, så de bedre kan få vejret om natten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville give en panodil til natten, for det gør simpelthen så ondt at hoste så meget. Når det så ikke gør så ondt mere, kan de nemmere hoste igennem og få slimet op. Normalt bør man lige ringe til lægen og høre, om man må give en panodil. Så kan du eventuelt holde telefonen tæt på Luna, så lægen kan høre, hvilken hoste det er, og hvad I bør gøre ved den.

Jeg tænker lidt, om det kan være rs-virus, når det er så voldsomt, så jeg ville lade lægen høre det. Jeg har gjort det en gang, og det var en mere præcis måde at få lyttet til hosten på end at skulle forklare den,og lægen kunne hjælpe med det samme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har hun feber eller andre symptomer? Jeg har en idé om hvad det kan være

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det med hende i dag og hvordan gik natten?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvom det nok ikke anbefales til babyer gav vi næseskyldning da vi var igennem samme tur hele familien. Saltvand laves med 1 teske til en liter kogende vand som så køler ned og gives med en engangssprøjte igennem næsen ( ca. 1/5 engangssprøjtes indhold) Det lyder lidt voldsomt men det virkede her- det flød bare ud med slim...

Og jeg er ikke så meget til de kunstige dråber.

De kan jo ikke pudse næse de små, så hvad gør man ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I er godt nok hårdt ramt for tiden :kram

Her hjalp det med gode varme bade, hver gang albert vågnede af at hoste tog vi ham op, det var som om ham bedre kunne hoste igennem oprejst end når han lagde ned.

Hvis det er blevet værre end da i var afsted til lægen sidst syntes jeg da i skal kontakte dem igen, vi fik afvide at vi skulle kontakte dem ved den mindste forværring, da der er rs-virus i omløb for tiden (ikke at jeg siger at det er det)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie har aldrig været SÅ hårdt ramt, men vi brugte også varme bade efterfulgt af tørring med hårtører (bare pas på du ikke kommer for tæt på hende, jeg ligger en hånd på der hvor vindstrålen rammer direkte - og de kan ikke li det i hovedet). Og så får hun uld på fra top til tå og ekstra strømper udover uld strømpebukserne så hun har varme tæer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun var i varmt bad onsdag aften og synes ikke rigtigt at det havde en ændring i hosten.... hmm!

Hun har ikke feber.

Vi var ved lægen i Tirsdags og fik af vide at "det bare var en slem forkølelse" og at jeg skulle sørge for at give hende godt med væske, da det kan løsne lidt for slimen....

har overvejet læge de sidste to dage.... men synes jo bare heller ikke vi kan blive ved med at rende dernede!

MÅSKE er der en lille bedring, men synes det er svært at vurdere da det er værst om aftenen og natten!

Natten har været LORT! Hun vågnede kl 3 og var sulten,, men kunne ikke få ordenlig luft til at spise.... så startede cirkusset med saltvandsspray og næsesuger..... + en lorteble oveni! Og så var Luna vågen og SUR!

Mor tudede og far var ikke til meget hjælp i første omgang.

Til sidst måtte jeg kapitulere og gå op i stuen, hvor farmand var kravlet i ly for gråd.

Det endte med at jeg blev smidt i seng og farmand tog sig af Luna som til sidst faldt i søvn hos ham og sov i 1½time.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie har aldrig været SÅ hårdt ramt, men vi brugte også varme bade efterfulgt af tørring med hårtører (bare pas på du ikke kommer for tæt på hende, jeg ligger en hånd på der hvor vindstrålen rammer direkte - og de kan ikke li det i hovedet). Og så får hun uld på fra top til tå og ekstra strømper udover uld strømpebukserne så hun har varme tæer.

Ejer ikke strømpebukser i uld til hende... ;) men hun er godt pakket ind, uden at være for varm!

Må prøve det med hårtøreren... men sidst jeg prøvede med den, blev hun en anelse panisk når den blæste luft på hende :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I er godt nok hårdt ramt for tiden :kram

Her hjalp det med gode varme bade, hver gang albert vågnede af at hoste tog vi ham op, det var som om ham bedre kunne hoste igennem oprejst end når han lagde ned.

Hvis det er blevet værre end da i var afsted til lægen sidst syntes jeg da i skal kontakte dem igen, vi fik afvide at vi skulle kontakte dem ved den mindste forværring, da der er rs-virus i omløb for tiden (ikke at jeg siger at det er det)

Sjovt nok, så nævnte læge Jesper slet ikke noget med RS-virus. <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvom det nok ikke anbefales til babyer gav vi næseskyldning da vi var igennem samme tur hele familien. Saltvand laves med 1 teske til en liter kogende vand som så køler ned og gives med en engangssprøjte igennem næsen ( ca. 1/5 engangssprøjtes indhold) Det lyder lidt voldsomt men det virkede her- det flød bare ud med slim...

Og jeg er ikke så meget til de kunstige dråber.

De kan jo ikke pudse næse de små, så hvad gør man ikke.

ja det lyder godt nok lidt voldsomt.... tror ikke hun bliver til at holde imens!

kunstige Dråber??? vi giver bare saltvand på spray fra apoteket. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har hun feber eller andre symptomer? Jeg har en idé om hvad det kan være

Nej hun har ikke feber....

Hvad mener du med andre symptomer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville give en panodil til natten, for det gør simpelthen så ondt at hoste så meget. Når det så ikke gør så ondt mere, kan de nemmere hoste igennem og få slimet op. Normalt bør man lige ringe til lægen og høre, om man må give en panodil. Så kan du eventuelt holde telefonen tæt på Luna, så lægen kan høre, hvilken hoste det er, og hvad I bør gøre ved den.

Jeg tænker lidt, om det kan være rs-virus, når det er så voldsomt, så jeg ville lade lægen høre det. Jeg har gjort det en gang, og det var en mere præcis måde at få lyttet til hosten på end at skulle forklare den,og lægen kunne hjælpe med det samme.

Hun græder også hver gang hun hoster igennem! :(

Problemet var jo bare at da vi var til lægen i tirsdags var det ikke på et "slemt tidspunkt" - det er meget forskelligt i løbet af en hel dag, hvor meget hun hoster! det er som regel værst efter kl 18.

Men har dit råd i mente nu, hvis det bliver slemt igen til nat.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm har du et døgnapotek i nærheden så ville jeg ringe derned og høre, om de har noget til så små.

Det lyder rigtig ubehageligt :(

Er der ikke et apotek du kan ringe til, så kunne jeg godt finde på at ringe til den der telefon linie, hvor man kan komme til at snakke med en sygeplejerske bare for at få at vide, om I skal gøre noget.

Jeg ved desværre ikke, hvad den hedder, for jeg bor i Sverige, men jeg har set reklamer for det i TV.

Tror det nærmeste døgnapotek ligger i Herning.... og der er godt 40km.

Jeg tror jeg vil ringe til lægen og høre ad om der er noget man må give, som kan løsne slimen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Lise var rigtig voldsomt snottet og også hostede meget, der sagde min læge at jeg kunne komme hende i et varmt bad (så varmt det nu må være) og sørge for at der var godt varmt og dampet på badeværelset. Så jeg gjorde det at jeg lukkede døren til badeværelset og kom meget varmt vand i hendes badekar så rummet blev fyldt med damp. Så kom jeg efterfølgende helt koldt vand oveni hendes badevand til det havde den rigtige temperatur. Og så ellers i bad med hende. Bagefter er det selvfølgelig vigtigt at hun så bliver tørret hurtigt og får tøj på og ikke får lov at ligge nøgen i et køligt rum.

Det skulle være godt lige inden sengetid fordi det løsner slimen i luftvejene, så de bedre kan få vejret om natten.

det må vi prøve i aften.... sammen med føntøreren! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det bliver slemt i aften igen så ring da til vagtlægen, nogle gange hjælper det at få andre øjne på (jeg oplever i hvert fald ofte at man skal boxe lidt med lægen, der åbenbart ofte går ud fra at man er hypokonder - hvilket minder mig om at jeg bør få gjort noget ved det lægeskift)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det bliver slemt i aften igen så ring da til vagtlægen, nogle gange hjælper det at få andre øjne på (jeg oplever i hvert fald ofte at man skal boxe lidt med lægen, der åbenbart ofte går ud fra at man er hypokonder - hvilket minder mig om at jeg bør få gjort noget ved det lægeskift)

Det kan godt være at jeg taget dig på ordet der! (synes bare det vagtlægehhalløj er så besværligt! :P )

Men det vil fandme også være træls at prøve på at vente "til det går over" og så det måske ER mere end "bare en forkølelse"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det bliver værre om aftenen og natten kan det også være falsk strubehoste, som lyder som en søløve. Hvordan lyder hendes hoste, og kan du høre, der kommer slim op? Raller hun på bronkierne, når du holder hånden på ryggen af hende? Forkølelse og rs-virus kan afløses af en astmatisk/bronkitis-hoste.

Der er desværre ikke noget, apoteket kan udlevere til de små. Det bedste slimløsende er væske og atter væske, gerne saft og undgå for meget mælk, da det danner slim.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På de 1 1/2 uge Albert var syg, ringede vi til lægen 4 gange (og jeg syntes ikke jeg er pylleret), og vi blev taget lige seriøs hver gang, for som de selv sagde det kunne nem udvikle sig til mere. Vi fik endda en kontroltid til opfølgning, da de gerne ville holde øje med om det gik i sig selv igen. Det gjorde det og ved os var det "bare" en slem forkølelse, de er stadige lidt usikre på om han har astmatisk bronkitis. Her var det også værst om aftenen og natten faktisk efter kl 3.30, der var 3 nætter hvor vi var nød til at sidde op med ham da, han ellers ikke kunne trække vejret, og hvæste som en på 80 med rygerlunger.

Jeg er med på Majs vogn med at prøve vagtlægen, hvis i har overskud til det, for som oftest kræver det en køretur hvis de vil se Luna.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det bliver værre om aftenen og natten kan det også være falsk strubehoste, som lyder som en søløve. Hvordan lyder hendes hoste, og kan du høre, der kommer slim op? Raller hun på bronkierne, når du holder hånden på ryggen af hende? Forkølelse og rs-virus kan afløses af en astmatisk/bronkitis-hoste.

Der er desværre ikke noget, apoteket kan udlevere til de små. Det bedste slimløsende er væske og atter væske, gerne saft og undgå for meget mælk, da det danner slim.

der er masser af slim! og ja hun raller og det kan mærkes på både ryg og brystkasse når det er værst.

Jeg snakkede med lægen om astmatisk bronkitis da vi var der nede og det lød det slet ikke som.... dengang!

det med at undgå mælk er bare så svært når hun kun er 4 mdr. hun får 2xgrød om dagen men ellers er hendes kost jo mme.

men synes måske det er blevet lidt bedre... hun har i hvert fald sovet i nat ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På de 1 1/2 uge Albert var syg, ringede vi til lægen 4 gange (og jeg syntes ikke jeg er pylleret), og vi blev taget lige seriøs hver gang, for som de selv sagde det kunne nem udvikle sig til mere. Vi fik endda en kontroltid til opfølgning, da de gerne ville holde øje med om det gik i sig selv igen. Det gjorde det og ved os var det "bare" en slem forkølelse, de er stadige lidt usikre på om han har astmatisk bronkitis. Her var det også værst om aftenen og natten faktisk efter kl 3.30, der var 3 nætter hvor vi var nød til at sidde op med ham da, han ellers ikke kunne trække vejret, og hvæste som en på 80 med rygerlunger.

Jeg er med på Majs vogn med at prøve vagtlægen, hvis i har overskud til det, for som oftest kræver det en køretur hvis de vil se Luna.

Her lyder Luna også som en der har kæde-røget grønne cecil i 40år! ;)

Men hun sover om natten, dog ret uroligt! Hun snorker helt vildt og skøjter ned i fodenden af sengen fordi hovedgærdet er hævet :P så mor har været vågen mange gange i nat og har lagt hende "på plads" en million gange!

men synes der er bedring i sigte!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER