Miss.Tang

Den der søvn

15 indlæg i dette emne

Hvordan sover jeres unger?

Leah sover maget forskelligt fra dag til dag. for 2-3 uger siden begyndte jeg på kun at putte hende i barnevognen ude på altanen. Det gjorde at hun gik fra at sove ca 30 min 5-6 gange til at sove 2 timer 1-3 gange og 2-3 power på 30 min. Hun har dog stadig dage hvor hun kun sover 30 min afgangen. Men overvejende dage hvor hun sover 2t. 1-3 gange. Hun er super nem at ligge og hun skal sjælendt vugges for at falde til ro. Hun brokker sig når hun får hue, trøje og vanter på men sover næsten før hun kommer ud i barnevognen.

Når hun skal puttes til natten er det en anden sag. Hun kan være noget så træt, men nægter at sove før tidligst kl 21. Og hvis hun vågner fra en lur 17.30/18.00 sover hun ikke før kl 21. og selvom vi prøve, bare for en lille power, skriger og skriger hun. Og så når vi tager hende op igen har vi den gladeste pige. Mor forstår ingen ting ;) for 5 min siden var du pjevset og umulig af træthed ???

Når men når vi så ligger hende, er det ofte en kamp at få hende til at falde til ro. Hun hidser sig selv ret langt op. Så det er frem med tålmodigheden og overskudet. Og det er ikke unormalt vi skal ind og give sutten 2-3 gange, men det er det mindste af det syns jeg. Kunne godt tænke mig det var hyggeilgt at putte hende til natten, men sådan skal det ikke være. Jeg har prøvet at synge for hende men så skriger hun bare videre bagefter :D Altså!

Om natten spiser hun pt 2 gange med ca 4 timer mellem måltiderne. Hun står op ca kl 7. Hun har haft en tendens til at vågne/sove uroligt fra kl 5, hvilket jo har gjort mig helt færdig af søvn mangel.. Men nu har manden barsel og jeg starter arb på fredag, Så han har taget hende om natten. Problemet er bare at han sover fra de fleste af hendes lyde og vågner først når hun er højlydt nok.. Så jeg er begyndt at gå ind og sove på sofa'en når hun vågner 2. gang. der får jeg trods alt mere søvn. For jeg vågner jo stadig at hendes moslen og lyde.. ville gerne have min mands sovehjerte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ida sover fra kl. 22-3 hvor hun spiser. Så sover hun videre til kl. 6-7 stykker. Ida sover kun 30-45 minutter når hun tager en lur.

Lur nr. 1 kl. 10

Lur nr. 2 kl. 12

Lur nr. 3 kl. 15-16

Lur nr. 4 kl. 18.30

Hun kan ikke sove kl. 20 eller 21.... hun begynder at virke træt ved 21 tiden, og er da enkelte gange blevet puttet der. Men hun sover først kl. 22.15

Vi er gladefor vores rytme pt. Hun puttes kl. 22, sover kl. 22.15 :)

Sundhedsplejesken sagde at ikke alle børn kunne sove kl 19, og at der intet unormalt var i det søvnmønster som ida har.

Vi vil måske forsøge at rykke det frem, måske med 15 minutter ad gangen over mange uger.... Lige nu fungerer det godt med familiens mønster.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, selvom du kender Charlies sove rutine så skriver jeg den lige alligevel ;)

Den har været sådan lidt rodet i et stykke tid, men siden i Mandags er der kommet lidt mere styr på den.

Han sover omkring kl.21 om aftenen

vågner ved 7 tiden

Sover igen ved 9.30 tiden og fire timer frem

Vågen i ca. 2-3 timer

og tager derefter en lur på alt mellem 30 min. - 1,5 time

og sover igen ved 21 tiden

I dag er den så blevet lidt rodet.. Fordi vi har været på farten.. Men lad os nu se, jeg tror at jeg vækker ham ved 7 tiden i morgen for ligesom at bibeholde den gode rutine/rytme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og det der med at vågne af alle lyde og manden der bare sover henover dem - I know the feeling ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har jeg en solskinsprins uden søvnmønster- so it seems... Men han har svært ved at falde til ro andre steder end hjemme i sin Juno seng...

Han har så haft en periode siden jul hvor hanvågnede hver 2. Time ca (!!) om natten.

Tror dog det var en tiger for pludselig er han markant gladere og sover bedre. I nat ville han først sove 22.30. Han vågnede igen kl 2.50 og igen kl 06.30 for så at stå op kl 08.30. Så var han vågen til 10.30 og sov 3 1/2 time derfra. Det er personlig rekord!

Igen var han vågen 2 timer og tog derefter 1 3/4 time igen. Og nu er han så faldet i søvn ved amning her 19.15. Tror detblivde en power nap og natteravn igen ved 22.30 tiden... Håber jeg ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er så heldige at David efterhånden har fundet ind i en rigtig god "rytme" :)

Han bliver lagt i seng og sover som regel fra ca. 19.30-20 og til kl 6 næste morgen (uden mad eller given sut :P )

Kl 6 får han en morgen flaske, og sover så videre til ca. kl 8.

Omkring kl 10 får en formiddagslur af ca. en times varighed.

Ca. kl. 12-13 bliver han lagt i barnevognen og over som regel 3-4 timer.

Omkring vores spisetid ca. kl. 18.30 tager han sig så en powernap på 30 min, og bliver efterfølgende badet og gjort klar til natten.

Det eneste vi "gør" for at holde rytmen er, at mit vækkeur går kl 6, da jeg skal op og i skole - tror det er dét han vågner af om morgenen ;) Og så går vi igang med putteritualet umiddelbart efter han er vågnet fra sin aften power-nap. Ellers styrer han det faktisk selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjaa, jeg var :numse -forkælet med en lille pige, der sov fra mellem 19 og 20 til ca. 7.00, kun afbrudt af et måltid ca. 22/23...

Meeeen så fik vi besøg af 12-ugers tigeren samtidig med en forkølelse, hvor hun ikke rigtig ville spise, så jeg forsøgte at lægge hende til, når som helst, hun gjorde antræk til at virke sulten, og vupti, så havde hun lavet om på det hele...

Så fra at have været vant til at sove hele natten, så begyndte hun at ville have mad ca. hver anden time om natten :blink Selv om hun sov videre bagefter, er min søvn alligevel blevet afbrudt, og det kunne mærkes.

Nu er vi ved at finde en ny rytme:

Puttes omkring 19-20, hvor hun tydeligvis er træt, i egen seng, efter at hun er gjort natklar, er blevet ammet, og så synger jeg de samme 3-5 sange (de fleste aftener :P ). Så bliver hun lagt i seng med sut og bamse. I løbet af det næste kvarters tid får hun sutten nogle gange (Jeg kan høre på babyalarmen, at hendes "snak" ændrer sig, når sutten ryger ud) :baby3 , og så bliver der stille :)

Så "vågner" hun omkring kl. 23 og vil ammes (i går fik hun bare sutten, så faldt hun til ro igen), hvorefter hun sover til mellem 2.30 og 3.30.

Her bliver hun ammet igen, for så at sove videre til ca. 6-7 tiden.

Dagsrytmen afhænger i den grad af om vi er hjemme, men hvis vi er ser den nogenlunde sådan ud:

Hun sover igen omkring 9-9.30 og 2-4 timer frem. Dette er dog kun, hvis hun sover ude i barnevognen. Hun kan godt brokke sig, mens hun får tøj på, men lige så snart hun får huen på, falder hun til ro, og når lynlåsen lukkes i flyverdragten, er hun tit på vej til drømmeland allerede ^_^

Efter luren er hun vågen et par timer, hvorefter hun igen kommer ud at sove 2-4 timer.

Hvis lurene er "korte", kan hun godt tage en til, men det er kun, hvis der har været rod i rytmen, fordi vi fx har været ude.

Efter den sene lur er hun vågen 3-4 timer, inden det er sengetid :bed

Her hører manden heller ikke noget længere, det var kun i starten han SLET IKKE kunne vænne sig til hendes lyde :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

... Så tog vi lige en nat med opvågningsintervaller ned til to timer :/ og prinsen tager ikke sut, men gerne bryst... Hård nat!!

Og ja, her sover manden også fra det meste... Kunne sønnike dog ikke komme til at ligne ham på det punkt :)

Nå efter et langt bad hvor jeg syndede med bodyshampoo med parfume er jeg frisk på en ny dag. Der blev i aftes sat dej over til nybagt brød og det får manden i ovnen mens jeg færdiggør morgenamning.... Så det skal nok blive en dejlig dag alligevel!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er det faktisk mig, der sover fra det meste og min mand der vågner af alle lyde :D

Det er dog blevet betydeligt bedre, efter A kom på eget værelse, da hun var 3 måneder.

Hendes søvnrytme er ca. således:

I seng for natten ca. kl. 20.00/20.30

Ammes et sted mellem 3.00-5.00, sover oftest videre efter 15 minutter

Står op ca. kl. 7.00

Formiddagslur 8.30/9.00 og ca. halvanden time frem

Middagslur 12.00/12.30 og 2-3 timer frem

Eftermiddagslur senest 17-18, nogle gange før alt efter middagsluren

Nogle gange er der en ekstra amning om natten, men det her er det mest normale..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

... Så tog vi lige en nat med opvågningsintervaller ned til to timer :/ og prinsen tager ikke sut, men gerne bryst... Hård nat!!

Og ja, her sover manden også fra det meste... Kunne sønnike dog ikke komme til at ligne ham på det punkt :)

Nå efter et langt bad hvor jeg syndede med bodyshampoo med parfume er jeg frisk på en ny dag. Der blev i aftes sat dej over til nybagt brød og det får manden i ovnen mens jeg færdiggør morgenamning.... Så det skal nok blive en dejlig dag alligevel!!

Sikke en skøn indstilling :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke helt en rytme, men sådan lidt der ligner på nogle tidspunkter af døgnet.

Den der er mest sikker er nattesøvnen - hun bliver træt mellem 20 og 21 (som regel tættest på kl. 20), hvor hun bliver ammet i søvn. Så ammer jeg 1-2 gange om natten, og så vågner hun mellem 7 og 7.30.

Dagen er lidt mindre fast. Hun har indtil for nylig sovet 3 lure i løbet af dagen, men er begyndt at skubbe formiddagsluren, så hun nogle gange først falder i søvn kl. 12 - og så sover hun kun 2 lure i løbet af dagen. En lur varer normalt ½-1 time. Forleden tog hun dog næsten 3 timer, men det hører godt nok til sjældenhederne med så lang en lur, suk ;-)

Sidste lur - som så er 2. eller 3. lur afhængig af, hvornår hun tog formiddagslur - er sidst på eftermiddagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den der er mest sikker er nattesøvnen - hun bliver træt mellem 20 og 21 (som regel tættest på kl. 20), hvor hun bliver ammet i søvn. Så ammer jeg 1-2 gange om natten, og så vågner hun mellem 7 og 7.30.

Er glad for at høre, at jeg ikke er den eneste, der ammer 1-2 gange på en aften/nat...Man kan godt få indtryk af, at nu er de så store, at de næsten skal kunne undvære amning om natten. Kan de ikke det, er det fordi, de ikke bliver mættet nok om dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores rytme hedder

Nat: 19/20-6/7 - der er tilgengæld ingen rytme i hvor tit hun vil spise nogle gange er det 23-3-6 og andre gange er det 22-00-02-04-06 (de er hårde når der kommer en del af dem i streg) og sutten dur ikke, faktisk vil hun slet ikke have sutten når hun skal sove om natten.

Formiddagslur: kl. 8/9 af 40 minutters varighed (i barnevogn)

Middagslur: kl.11/12 af 2-3 timers varighed (i barnevogn)

Eftermiddagslur kl.16/17 af 20-40 minutters varighed

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er glad for at høre, at jeg ikke er den eneste, der ammer 1-2 gange på en aften/nat...Man kan godt få indtryk af, at nu er de så store, at de næsten skal kunne undvære amning om natten. Kan de ikke det, er det fordi, de ikke bliver mættet nok om dagen.

Leah spiser også 2 gange om natten.. suk!! Men vi kan ikke rigtig få mere MME i hende om dagen og den kniber lidt med at maven er helt klar til grød/mos for hun får hård mave så vi er begyndt at trappe stille og roligt op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her kan vi slet slet ikke nøjes med to gange amning om natten.

I øjeblikket er vi forkølede så der vil han ammes/trøstes meget oftere...

I forgårs vågnede han næsten hvert kvarter (!)

Til gengæld sover han godt om dagen.

Det er sjovt som den nattesøvn er i høj kurs. Søvn er mødregruppernes pastelfarvede guld.

Det er ikke de andres tasker, tøj, boligindretning eller lign jeg er jaloux på. Men bedre nattesøvn, jatak!!! :)

Til os med de hårde nætter må man vel bare tænke at det ligesom alt andet er en fase....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER