Steffie

Hjælp til tænderne

8 indlæg i dette emne

Min søn på 8,5 måned fik sin første tand i november sidste år. Og siden ikke flere.

3-4 gange siden har en tand vist sig at være på vej, så man kunne se den lige inden der brød igennem.

Men nogen dage senere har der så igen intet været at se.

Hvordan pokker kan det være?

Kan den ikke komme ud, eller er det meget normalt? Burde jeg tage ham til tandlægen? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tror det er normalt. Felix første tænder var helt vild lang tid om at komme igennem. Han havde 2 tænder da han blev 1 år. Den sidste tand i under munden er først lige kommet igennem og troede på et tidspunkt den slet ikke kom. Om en uge liver han 2 år og har 13 tænder. De er ikke lige hurtige alle sammen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror det er normalt. Felix første tænder var helt vild lang tid om at komme igennem. Han havde 2 tænder da han blev 1 år. Den sidste tand i under munden er først lige kommet igennem og troede på et tidspunkt den slet ikke kom. Om en uge liver han 2 år og har 13 tænder. De er ikke lige hurtige alle sammen :)

Nej, ved godt nogen er hurtigere end andre. :)

Men den har jo været på vej mange gange, og er så 'smuttet op igen'.

Det synes jeg bare ikke er normalt, og har aldrig hørt om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa

Jeg snakkede lige med min mor i anden forbindelse og spurgte hende om dette her.

Hun er børnetandlæge.

Hun siger, at en tand kan være meget længe om at bryde gennem slimhinden, og at man kan fornemme den i lang tid.

Hun har aldrig hørt om, at tanden er "smuttet op igen" som du skriver.

Men hun siger, at du skal være helt rolig. Hvis hun fik en opringning fra en bekymret mor som dig, så ville hun sige, at der ikke er noget at være bekymret for.

Man ville ikke undersøge det nærmere, da man ikke tager røntgen på sådan en lille fyr. Og man lægger ham jo heller ikke i narkose for at åbne op og se, hvad der gemmer sig.

Så se tiden an, den skal nok komme frem på almindelig vis - det er hendes råd til dig.

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa

Jeg snakkede lige med min mor i anden forbindelse og spurgte hende om dette her.

Hun er børnetandlæge.

Hun siger, at en tand kan være meget længe om at bryde gennem slimhinden, og at man kan fornemme den i lang tid.

Hun har aldrig hørt om, at tanden er "smuttet op igen" som du skriver.

Men hun siger, at du skal være helt rolig. Hvis hun fik en opringning fra en bekymret mor som dig, så ville hun sige, at der ikke er noget at være bekymret for.

Man ville ikke undersøge det nærmere, da man ikke tager røntgen på sådan en lille fyr. Og man lægger ham jo heller ikke i narkose for at åbne op og se, hvad der gemmer sig.

Så se tiden an, den skal nok komme frem på almindelig vis - det er hendes råd til dig.

:)

Tusind mange tak for dit svar! Og stor tak til din mor. :kram2

Er rigtig glad for at høre en mening fra en prof :) nu er jeg mere rolig.

Jeg ser tiden an. Synes bare det virkede så underligt, at man den ene dag kunne se tanden og den anden dag var den væk igen.

Endnu engang, tusind tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var så lidt :)

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig i det Ki skriver (en fra min MG er tandlæge og vi har snakket meeeeget om vores små børns tænder). Du skal ikke være bekymret.

Angående det med at du kunne se tanden og den så forsvandt igen, så fik Lise en tand (troede vi) da hun var 5-6 mdr. Den viste sig ved at være en lille hvid prik/bule i tandkødet. SPen kommenterede endda på den og sagde "Næ, du er nok ved at få en tand" osv. Men nogle dage (måske endda først en uge?) senere var den væk igen og Lise fik først sin første tand (sådan rigtigt), da hun var omkring 8 mdr.

Tandlægen i min MG synes også det lød underligt, men hun var ikke bekymret og sagde at det godt kan være hvide pletter eller blister i tandkødet, som kan ligne tænder der er ved at bryde igennem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig i det Ki skriver (en fra min MG er tandlæge og vi har snakket meeeeget om vores små børns tænder). Du skal ikke være bekymret.

Angående det med at du kunne se tanden og den så forsvandt igen, så fik Lise en tand (troede vi) da hun var 5-6 mdr. Den viste sig ved at være en lille hvid prik/bule i tandkødet. SPen kommenterede endda på den og sagde "Næ, du er nok ved at få en tand" osv. Men nogle dage (måske endda først en uge?) senere var den væk igen og Lise fik først sin første tand (sådan rigtigt), da hun var omkring 8 mdr.

Tandlægen i min MG synes også det lød underligt, men hun var ikke bekymret og sagde at det godt kan være hvide pletter eller blister i tandkødet, som kan ligne tænder der er ved at bryde igennem.

Tak for svar :)

De gange det har set ud som om han er ved at få en tand, der har han ikke haft hævet tandkød. Og jeg har alle gange overvejet om det måske bare var lidt Hvidt der sad der, og gnubber lidt på det, men kunne ikke fjerne det, og kunne også mærke tanden. :)

Og wupti, dagen efter væk igen <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER