Guest

.

27 indlæg i dette emne

?????? Det lyder da helt hen i vejret. Har netop for ikke så længe siden set/hørt en eller anden udsendelse (kan selvfølgelig ikke huske hvor) om at der er blevet studeret i hud mod hud og at det nu også burde tilbydes til KS så længe moder er ved fulde fem osv selvfølgelig. ? Hernede hedder det sig min. 2 timer fredet hud tid inden der begyndes på apgar vejning osv. Og bagefter er det DIN baby så du Gør som DU finder bedst.

Og.....For varmt? ?? De har jo lige ligget beskyttet og ret så varmt i maven. Der er jo ikke 37-39 grader på barselsgangen/patient hospitalet eller fødegangen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Det lyder godt nok mærkeligt?! :blink:

Da jeg fødte min søn for 8,5 måned siden, Holbæk sygehus, var der ingen stress. Han måtte ligge hos os så længe vi ville. Dog fik han en stofble om numsen for ikke at skide på os. Eller lå han hos os (nok mest mig) under hans dyne.

Jeg var bange for han frøs eller havde det fir varmt (jeg fødte i næsten 30graders varme) så spurgte om hvornår han skulle have tøj på så han ikke frøs, men JM sagde bare "ingen stress, han fryser ikke, og har det ikke for varmt, det er kun godt han ligger hud mod hud så længe som muligt" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun lagde hud mod hud de første par timer så vidt jeg forstod men så skulle hun havde tøj på osv og de sagde direkte hun ikke må ligge hos dem og sove !?

Jeg blev temmelig målløs

Min søn er iøvrigt født 15.09, og vi lå hud mod hud hele natten. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg fødte ambulant på Skejby 19/1 fik vi afvide at når vi kom hjem så hed det hud mod hud hele natten og var far ikke tryg ved baby i sengen så måtte han tage sofaen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Synes også det lyder så mærkeligt. Kan de have fået forkert fat i noget?

Her snakker de også meget om at vi skal sørge for meget hud mod hud selvom vi giver flaske. At det er sundt osv. Så kan ikke forstå at de har fået andet at vide

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige været til JM på Herning sygehus og der talte vi om hud mod hud.

Jeg skal føde v kejsersnit og hvis der sker noget som fuld narkose osv hedder det hud mod hud med far.

Min JM sagde at det bliver hud mod hud indtil baby har suttet.

Tror muligvis de har misforstået et eller andet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

På OUH siger de også at babyen helst skal sove i "krybben" :)

Man skal være hud mod hud i minimum 4 timer, og baby SKAL have suttet.. Efterfølgende skal baby have tøj på, når babyen skal sove i krybben, og så af med tøjet når babyen ammes :)

De sagde det var for at sikre at moren får ordentlig søvn, da mødre ofte sover enormt dårligt, med en baby ovenpå sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På OUH siger de også at babyen helst skal sove i "krybben" :)

Man skal være hud mod hud i minimum 4 timer, og baby SKAL have suttet.. Efterfølgende skal baby have tøj på, når babyen skal sove i krybben, og så af med tøjet når babyen ammes :)

De sagde det var for at sikre at moren får ordentlig søvn, da mødre ofte sover enormt dårligt, med en baby ovenpå sig :)

I Kolding vil de gerne at man ligger hud mod hud så længe som muligt, og minimum indtil baby har suttet hos mor. Det eneste de siger er, at baby må ikke ligger under mors og fars dyne i sengen, men hvis baby ligger i sengen hos mor og far, skal den ligge under sin egen dyne, for at det ikke skal blive for varmt. Så om natten tænker jeg at det bliver svært at ligge hud mod hud...

Men har da på ingen måde hørt at man ikke må ligge hud mod hud med den lille :huh

Og dette er hvad de sagde på Kolding så sent som i mandags...

Da jeg fødte på Kolding sygehus lå vi hud mod hud indtil C kom i krybben. Jeg fik strenge ordre på ikke at sove mens C var i min seng.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 14/2/2013 at 3:54 PM, Myliona said:

På OUH siger de også at babyen helst skal sove i "krybben" :)

Man skal være hud mod hud i minimum 4 timer, og baby SKAL have suttet.. Efterfølgende skal baby have tøj på, når babyen skal sove i krybben, og så af med tøjet når babyen ammes :)

De sagde det var for at sikre at moren får ordentlig søvn, da mødre ofte sover enormt dårligt, med en baby ovenpå sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aha det har da nok været det de har ment så :) kan bare undres over deres reaktion dengang jeg havde født så :huh da han jo havde suttet fint osv...

Camille fik jo også alt tøjet af alle dagene vi var på sygehuset.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camille fik jo også alt tøjet af alle dagene vi var på sygehuset.. :)

Okay :) ja så er tingene nok som da stadigvæk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nu 1 år siden jeg fødte Lise på Herlev sygehus, men der anbefalede de så meget hud mod hud som muligt. Dog ikke mens vi sov om natten - der skulle hun ligge under sin egen dyne, men måtte gerne være i min seng (jeg mener dog at de anbefalede at jeg lagde hende i krybben, men sagde ikke nej, da jeg gerne ville have hende hos mig i sengen - så længe hun var under sin ege dyne).

Mht. tøj på, så var jeg indlagt en hel uge og Lise fik først tøj på den dag vi skulle hjem :P så hele den første uge af hendes levetid havde hun ikke andet end en ble på døgnet rundt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For 6 mdr siden, var nattevagten lidt hård ved mig fordi jeg havde lagt min søn til at sove i den der babyseng/krybbe... der skulle han ikke ligge efter hendes mening, hun hentede en plade til at sætte på sengen så han ikke kunne falde ud, og så skulle han sove sammen med mig i min seng..men med egen dyne. Basta.... der er nok forskel fra sygehus til sygehus... og jeg oplevede også forskel mellem sygeplejerskerne på samme afdeling... det er rigtig svært at finde rundt i... :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg fødte i oktober fortalte de at man netop havde ændret anbefalingerne.

Jeg tror dog du roder to ting sammen. Hud mod hud er stadig hvad man anbefaler og tilskynder på alle sygehuse- særligt ifbm. Opstart af amning og generel tilhørsbinding.

Derimod anbefales det ikke at man sover sammen med barnet i samme seng længere- i så fald skal barnet helst ligge i egen lift eller lign. På Aalborg fik jeg at vide at der havde været tilfælde af vuggedød ved samsovning og det var det man vil hindre.

Jeg tror dog risikoen er minimal hvis man er ikke ryger,går ædru i seng, ikke bruger samme dyne mv.

Vi har så vidt muligt fulgt anbefalingerne, hvilket faktisk fungerede godt for os da liften var den faste trygge base fra dag 1.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er anbefalingerne lige blevet ændret. Jeg fødte i Herning den 1 septemper sidste år, og der sagde en jordmoder, at Albert den første nat skulle sove i samme seng som mig, bare med hans egen dyne. Han er født kl 19, så ved ikke om det kan have noget at sige.

Min SP sagde at hud mod hud måtte man hellere end gerne fortsætte med den første måned efter fødslen, det var noget med at det øgede blodgennemstrømningen i hjernen på baby når de lagde der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på Hillerød fra snart 1 år og lidt over 5 år siden. De anbefalede hud mod hud begge gange og jeg havde børnene i sengen med mig hvor de sov men kun når jeg var vågen. Når vi alle skulle sove var det i egen vugge, de anbefaldede ikke andet og havde de sagt de skulle sove hos mig mens jeg sov havde jeg ikke fulgt de anbefalinger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er et nyligt tilfælde her i Nordjylland, hvor en nyfødt er død natten efter fødslen. Barnet lå i samme seng som moren. Der kan være noget forbindelse med vuggedød.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som den omtalte søster, må jeg hellere lige uddybe hvad vi fik at vide på sygehuset :btopic

Vi skulle selvfølgelig have masser af hud+hud kontakt med baby, så meget som vi overhovedet kunne klare og mere til.. Men vi måtte ikke sove med baby hos os i sengen... Hende jordmoderen der hjalp os til rette den første aften, sagde at det var en forholdsvis ny politik, da der er større risiko for vuggedød når baby ligger i samme seng som mor eller far :unsure Så vi måtte ligge alt det vi ville med baby, men skulle vi sove så skulle hun have tøj på og ligges over i hendes egen lille seng.. :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nårh men: vi havde hud mod hud i en fuld uge - vi tog hjem 5 timer efter fødslen (hvor han self. fik tøj på men det røg hurtigt af igen) og så boede vi ellers i dobbeltsengen i en hel uge næsten uden at stå op hvor Carl og jeg lå hud mod hus og Axel også havde ham hud mod hud - og vi havde en PERFEKT ammestart, VIRKELIG! Blev han for varm, havde jeg det også for varmt så det regulerede vi nemt. Axel kom og fodrede mig da jeg jo havde armene optaget af baby - årh totalt lykke!

Han sov sammen med os med tøj på om natten hvor han lå helt oppe imellem vores hovedpuder med egen dyne og så var han nem at rykke ned så jeg kunne amme liggenede om natten. Det fungerede PERFEKT for os.. Han sov sammen med os de første,I dont know 3 mdr før han begyndte at lure den i liften men han rykkede først rigtig i egen seng ved 6 mdr og selv der var han stadig meget hos os da jeg jo ammede om natten.

Her et billede fra den første uge hvor Carl ligger på min mave og sover.

163957_478314418439_6825452_n.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til tvillingefødselsforberedelse på Herning sygehus sagde de også, at man skal have så meget hud mod hud kontakt som muligt!

Som J og D skriver handler det nok "bare" om risikoen for vuggedød, når forældrene sover sammen med baby!

Det lød i hvert fald til, at hud mod hud politikken er den samme som for halvandet år siden, da Kristine blev født!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER