mino

Går i væk når i ammer ??

35 indlæg i dette emne

Nu der lige var en der spurgte til amme rum i en anden tråd kom jeg til at tænke på hva i gør hvis i er til familie fester og lign

Selv er jeg ligeglad med at amme i offentlighed ( nu er dette 3 barn og jeg kan sagtens ligge hende til uden at man kan se noget som helst )

Jeg er også den type der har en 100 procent holdning om at bryster på magisk hvis bliver til madkasser når man har en baby så hvis folk har et problem med jeg ammer så må de gå et andet sted hen ;)

Vi var foreksempel til 30 års fødselsdag da lillesøster var 1 uge gammel og der var en der mente at os der ammede ( vi var 3 der havde babyer på under 8 uger ) vi kunne gå ud i garderoben og amme heg spurgte så hende der holdte festen for lige og være sikker inden jeg risikerede en diskution med herren og hun mente at vi kunne smide trøjerne og amme for hendes skyld hvis baby skulle have mad så skulle der mades jeg stor nød resten at aftenen når lillesøster skulle have mad for jeg var så heldig at sidde overfor manden der ikke ville se på det ;) han brokkede sig da også noget ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min plan er at gå væk. Ikke fordi jeg forventer det samme af andre men jeg er bare meget privat og blufærdig omkring sådan noget. Vil have det mærkeligt med at svigerfamilien eller mandlige venner fx skulle se mine bryster...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når baby er sulten, ammer jeg. Jeg synes også jer er blevet rimelig ferm til at amme uden at man kan se noget. Er jeg steder, hvor jeg ikke helt ved hvordan folk har det med det, ligger jeg gerne en stofble over skulderen og ned over hendes hovede. Men jeg gider altså ikke gå væk og gå glip af en masse, fordi baby er sulten. ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går væk, når vi er ude blandt folk medmindre det er nærmeste familie - ikke fordi jeg er blufærdig, men for andres skyld. Nu er Silke Elia blevet så gammel, at hun bliver distraheret af snak/ting, så nu bliver jeg nødt til at gå i "ro".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer meget an på selskabet. I går var vi fx til dåb hos nogle af vores venner, og der gik jeg væk. Både for Ingers skyld men også for min egen - helt fremmede mennesker har jeg ikke noget ønske om at blotte bryst for :) Og også for deres i øvrigt :)

Senere skulle vi til middag hos mine svigerforældre, og der ammer jeg bare i stuen. Men jeg prøver så vidt muligt altid at dække mig lidt til med enten et tørklæde eller en stofble.

Når jeg er ude offentligt ammer jeg med en stofble, så man stort set ikke kan se noget. Men hvis der er et pusle/ammerum, går jeg dog altid derhen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

IMO er det meget hensynsløst ikke at tage hensyn til at man bringer andre i forlegenhed når man ammer, jeg ved hvor svært min mand har det med at se andre amme, og det er ikke fordi han vil være provokerende han bliver bare så pinligt berørt. Andre får det næsten fysisk dårligt af det. Jeg syntes det er fint at hvis man sidder og spiser ved bordet, så går man lige ned i sofaen, man kan jo stadig snakke med der fra. Eller vend ryggen til.

Forestil dig at manden overfor sad nøgen, eller hev udstyret frem midt i maden - det er NATURLIGT at være nøgen, men derfor kan andre godt blive forlegen alligevel.

Tag hensyn, det er en lille gestus fra dig, men den betyder meget for andre!

Jeg ammede selv i garderoben til Mies Barnedåb, er sikker på 90% eller flere af gæsterne var ligeglade, men de få der ikke var skal ikke tvinges til at glo på mine babser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke noget problem med at nogen skal se mig amme. Men jeg går alligevel væk - netop for ikke at gøre andre forlegne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

IMO er det meget hensynsløst ikke at tage hensyn til at man bringer andre i forlegenhed når man ammer, jeg ved hvor svært min mand har det med at se andre amme, og det er ikke fordi han vil være provokerende han bliver bare så pinligt berørt. Andre får det næsten fysisk dårligt af det. Jeg syntes det er fint at hvis man sidder og spiser ved bordet, så går man lige ned i sofaen, man kan jo stadig snakke med der fra. Eller vend ryggen til.

Forestil dig at manden overfor sad nøgen, eller hev udstyret frem midt i maden - det er NATURLIGT at være nøgen, men derfor kan andre godt blive forlegen alligevel.

Tag hensyn, det er en lille gestus fra dig, men den betyder meget for andre!

Jeg ammede selv i garderoben til Mies Barnedåb, er sikker på 90% eller flere af gæsterne var ligeglade, men de få der ikke var skal ikke tvinges til at glo på mine babser.

Helt enig :)

Jeg synes det er helt naturligt at amme - men det er også naturligt at bøvse og prutte.

Alle tingene foretrækker jeg at folk er diskrete omkring, og ikke gør midt i min mad ;) Hvis jeg kender folk, er grænserne for "hvornår" det er okay, også "tættere på"..

Men generelt, synes jeg man skal tage hensyn. Fordi man selv opfatter bryster som madpakker, gør andre det jo ikke nødvendigvis.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

IMO er det meget hensynsløst ikke at tage hensyn til at man bringer andre i forlegenhed når man ammer, jeg ved hvor svært min mand har det med at se andre amme, og det er ikke fordi han vil være provokerende han bliver bare så pinligt berørt. Andre får det næsten fysisk dårligt af det. Jeg syntes det er fint at hvis man sidder og spiser ved bordet, så går man lige ned i sofaen, man kan jo stadig snakke med der fra. Eller vend ryggen til.

Forestil dig at manden overfor sad nøgen, eller hev udstyret frem midt i maden - det er NATURLIGT at være nøgen, men derfor kan andre godt blive forlegen alligevel.

Tag hensyn, det er en lille gestus fra dig, men den betyder meget for andre!

Jeg ammede selv i garderoben til Mies Barnedåb, er sikker på 90% eller flere af gæsterne var ligeglade, men de få der ikke var skal ikke tvinges til at glo på mine babser.

Enig enig enig :ditto

Jeg var selv en af dem, der før jeg fik barn, fik et par blufærdighedsgrænser overtrådt og ikke anede, hvor jeg skulle kigge hen, når andre lige hev brysterne frem foran mig, og jeg har ikke på magisk vis glemt det, efter jeg har fået Mads. Jeg stikker fingeren i jorden hver gang. For det meste går jeg afsides, men enkelte gange bliver jeg i selskabet. Der er nogle gange, hvor folk faktisk giver udtryk for at blive lidt krænkede, hvis jeg går :blink

Jeg vil dog sige, at nu er Mads blevet så stor og opmærksom, og det er faktisk helt umuligt at få ham til at spise noget, hvis der bare er stemmer omkring ham, så der går jeg afsides uanset hvad, så han kan få noget spisero.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Generelt har jeg det også sådan, at jeg simpelthen ikke gider lave amning om til et politisk statement. Forstået på den måde at jeg altså ikke insisterer på at VILLE amme, hvis der er folk, der tydeligvis ikke bryder sig om det. Og omvendt har jeg det også sådan, at jeg ikke insisterer på IKKE at ville amme sammen med andre, hvis det ellers virker helt naturligt og afslappet. Jeg synes generelt, at det er meget nemt at aflæse situationen og se, hvornår amning er passende eller ej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går oftest lidt væk. Er vi hos svigerne sætter jeg mig i sofaen, som er i samme rum som spisebordet, men dog lidt væk alligevel. Og er vi til fødselsdag osv. med flere mennesker, sidder jeg enten i et hjørne og lidt vendt væk eller i et andet rum.

Grunden til det er nok mest, at jeg synes det er lidt en privat sag mellem mig og min datter og nu kan hun heller ikke VILDT godt koncentrere sig længere, hvis der sker meget andet :) Man kan på ingen måde se mit bryst, når det er, så det er ikke selve babsen jeg ikke vil vise/se, det er mere amningen som en helhed, der godt må være lidt diskret, IMO..!!

Udover det, så hører jeg selv til dem, der nok bliver lidt forlegne, hvis andre sidder og ammer - også selvom jeg nu selv gør det! Så jeg kan godt sætte mig ind i, at man helst vil undgå at se på det - uanset hvor diskret man er!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg ammede August gik jeg væk, jeg vil ikke tvinge andre til at kigge på det.

Måske det er naturligt, men det bliver det aldrig for mig. Jo at amme sit barn men ikke at vise herlighederne frem.

Og faktisk syntes jeg ikke det høre til at hive madpakkerne frem til en stor familie begivenhed.

Der er flere generationer og det syntes jeg skal respekteres.

Jeg bliver selv dårlig over når kvinder hiver madpakkerne frem ved bordet hvor der spises osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når baby er sulten, ammer jeg. Jeg synes også jer er blevet rimelig ferm til at amme uden at man kan se noget. Er jeg steder, hvor jeg ikke helt ved hvordan folk har det med det, ligger jeg gerne en stofble over skulderen og ned over hendes hovede. Men jeg gider altså ikke gå væk og gå glip af en masse, fordi baby er sulten. ^_^

Rart at høre jeg ikke er den eneste ;)

Men for mig er der også stor forskel på at jeg sagtens kan amme så folk overhovedet ikke kan se noget som helst også dem der sidder og luft tørre bagefter ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan sagtens finde på at amme i fuld offentlighed, og det er min babys sult, der har første prioritet. Men jeg vil aldrig nogensinde bevidst genere nogen med min amning, så hvis nogen er generede af det (enten hvis jeg fornemmer det, eller hvis de direkte siger det) så går jeg væk, hvis det er muligt. Jeg er fuldstændig enig både med dem, der siger at når baby er sulten, så er baby sulten, og dem der siger, at det også er naturligt at være nøgen, bøvse og prutte, men at det ser man helst heller ikke ved bordet ;)

Pt. går jeg forresten næsten altid afsides, når jeg ammer, men det er mere fordi knejten ikke kan koncentrere sig om at spise ellers ;)

Tricket med stofkluden har btw. aldrig fungeret her. Hvis jeg lægger en stofklud over Valdemars hoved (og mit bryst) så flår han den af og flager med den. Så hos mig kan man nok se en del :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min plan er at gå væk. Ikke fordi jeg forventer det samme af andre men jeg er bare meget privat og blufærdig omkring sådan noget. Vil have det mærkeligt med at svigerfamilien eller mandlige venner fx skulle se mine bryster...

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik altid væk, i så stort omfang det kunne lade sig gøre. Men fordi jeg brugte suttebrik og hun suttede forkert, var jeg nødt til hele tiden at kunne se hvad hun lavede, og så gik det ikke at pakke hende væk.

Jeg havde lidt håbet, at jeg ville blive mindre blufærdig af at skulle amme, men det skete aldrig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan sagtens finde på at amme i fuld offentlighed, og det er min babys sult, der har første prioritet. Men jeg vil aldrig nogensinde bevidst genere nogen med min amning, så hvis nogen er generede af det (enten hvis jeg fornemmer det, eller hvis de direkte siger det) så går jeg væk, hvis det er muligt. Jeg er fuldstændig enig både med dem, der siger at når baby er sulten, så er baby sulten, og dem der siger, at det også er naturligt at være nøgen, bøvse og prutte, men at det ser man helst heller ikke ved bordet ;)

Pt. går jeg forresten næsten altid afsides, når jeg ammer, men det er mere fordi knejten ikke kan koncentrere sig om at spise ellers ;)

Tricket med stofkluden har btw. aldrig fungeret her. Hvis jeg lægger en stofklud over Valdemars hoved (og mit bryst) så flår han den af og flager med den. Så hos mig kan man nok se en del :blush

Det er forstadiet til at blive en rigtig mand. PT betyder signalet: HEY babyer, der er mad her.

Om 20 år, er det signalet for "HEY drenge - Der er bryster!!" ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er forstadiet til at blive en rigtig mand. PT betyder signalet: HEY babyer, der er mad her.

Om 20 år, er det signalet for "HEY drenge - Der er bryster!!" ;)

:lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er forstadiet til at blive en rigtig mand. PT betyder signalet: HEY babyer, der er mad her.

Om 20 år, er det signalet for "HEY drenge - Der er bryster!!" ;)

:lolhit

Brian har også sagt, at Valdemar bare gør det for at blære sig overfor ham "Se hvad, jeg har, HAHAHAHA!" :prik :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg regner med at fortrække lidt når jeg skal amme... med mine store gjorde jeg det samme. Mest pga. at jeg selv er ret blufærdig osse, og selv om amningen for mig er noget af det mest naturlige.. og noget af det jeg bare glæder mig allermest til.. så bliver det bare aldrig helt naturligt for mig at sidde lige op og ned af endre mennesker med babserne fremme :D Det generer mig overhovedet ikke når andre gør det, synes det er noget af det smukkeste... men jeg er bare ikke selv go til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har faktisk hverken lyst til at se andre amme, eller til at andre skal se mig amme. Jeg er for blufærdig og vil bare have lov til at være i fred. Uden at vide det endnu, kan jeg forestille mig at jeg foretrækker til et andet sted, når jeg er sammen med andre, end den aller aller nærmeste familie.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg gaar vaek, saa er det for Noahs skyld - han kan ikke altid koncentrere sig/acceptere brystet, hvis der sker alt muligt rundt omkring os. Men ellers:

Jeg ammer, hvor det passer os at amme! Det ER verdens mest naturlige ting og i mine oejne kan ingen tillade sig at fortalle en ammende mor og en sulten baby, at det maa de ikke der og der. Skal en lille baby spise, saa skal en lille baby spise og ingen sender jo en mor og baby vaek, hvis det faar flaske. For mig er der altsaa ingen forskel.

Saa jeg har ammet

-.midt i et storcenter(der ingen ammeegnede hjoerner har),

- liggende paa en sofa i IKEAS cafeteria(Noah ville kun ammes saadan)

- staaende paa en legeplads i en park(idem....)

- siddende i en lufthavn

- siddende i et fly(hvor skulle man lige gaa hen der???)

- siddende i min bil paa alskens befaerdede parkeringspladser(senest en forbeholdt gravide og kvinder med smaa boern - de findes i Italien, hi hi)

- paa flere barer/cafeer

- Senest i forhallen paa et kurbad(hvor en dame raabte "seeeeeeeeeeeeee, den baby spiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiser!")

Det er ikke fordi, jeg har behov for at sidde og stritte med mine babser, men jeg kan jo ikke tvinge mit barn ind under et daekke og han er jo IMO foran mit bryst, saa herregud... Jeg kan da godt daekke mit blottede bryst med en stofble i "skiftebrystfasen", hvis det passer verden bedst paa den maade :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når vi er sammen med mine forældre går jeg ikke væk, men det gør jeg når vi er sammen med svigerfamilien.

Hvis vi er samlet til fødselsdag eller lign går jeg væk, men det er mest fordi Sophia ikke kan koncentrere sig. Jeg ammer altid tildækket medmindre vi bare er hjemme os tre.

Jeg kan helt ærligt ikke forstå hvad der er galt med, at man ammer tildækket, om det er på cafe eller til en barnedåb. Men jeg respekterer selvfølgelig hvis andre ikke har det godt med det. Jeg synes så måske bare ikke at de respekterer min babys behov. Synes det er noget mærkeligt noget at man skal ud i garderoben eller på toilettet - jeg spiser da ikke sådanne steder.

Jeg forstår godt, at man ikke skal hive herlighederne frem på bordet og det kunne jeg aldrig drømme om, er selv ret blufærdig. Men hvis hele seancen foregår tildækket kan jeg ikke se problemet, baby kunne i princippet lige så godt sove bag stofbleen - er det også ulovligt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg gaar vaek, saa er det for Noahs skyld - han kan ikke altid koncentrere sig/acceptere brystet, hvis der sker alt muligt rundt omkring os. Men ellers:

Jeg ammer, hvor det passer os at amme! Det ER verdens mest naturlige ting og i mine oejne kan ingen tillade sig at fortalle en ammende mor og en sulten baby, at det maa de ikke der og der. Skal en lille baby spise, saa skal en lille baby spise og ingen sender jo en mor og baby vaek, hvis det faar flaske. For mig er der altsaa ingen forskel.

Saa jeg har ammet

-.midt i et storcenter(der ingen ammeegnede hjoerner har),

- liggende paa en sofa i IKEAS cafeteria(Noah ville kun ammes saadan)

- staaende paa en legeplads i en park(idem....)

- siddende i en lufthavn

- siddende i et fly(hvor skulle man lige gaa hen der???)

- siddende i min bil paa alskens befaerdede parkeringspladser(senest en forbeholdt gravide og kvinder med smaa boern - de findes i Italien, hi hi)

- paa flere barer/cafeer

- Senest i forhallen paa et kurbad(hvor en dame raabte "seeeeeeeeeeeeee, den baby spiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiser!")

Det er ikke fordi, jeg har behov for at sidde og stritte med mine babser, men jeg kan jo ikke tvinge mit barn ind under et daekke og han er jo IMO foran mit bryst, saa herregud... Jeg kan da godt daekke mit blottede bryst med en stofble i "skiftebrystfasen", hvis det passer verden bedst paa den maade :rolleyes

Er helt enig i det med amning kontra flaske!

Skal det så være et insitament for at fravælge amning, eller tage "kampen" for at få en amning op at køre. Altså at man ikke "må" amme offentligt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er helt enig i det med amning kontra flaske!

Skal det så være et insitament for at fravælge amning, eller tage "kampen" for at få en amning op at køre. Altså at man ikke "må" amme offentligt?

Ahmen, jeg fatter ikke de holdninger, der findes i Danmark - af alle lande! Synes det virker til at der er en slags delte lejre, hvor nogle er vildt markante i deres antioffentligeamningholdning - og tydeligvis ikke selv nogensinde har haft en meget sulten mad-nu-og-her-baby i armene. Det tvinger jo en del af de ammende til en naermest roedstroempebevaegelse for amning!

Jeg havde forventet at moede den slags hernede i Italien, men hernede er alle bare imoedekommende, selv hvis jeg ligefrem gaar ind paa en bar, koeber en flaske vand og spoerger efter toilettet og om jeg ioevrigt maa laane et sted i deres lokale at amme i - ofte drevet af maend! Synes ikke, at jeg paa noget tidspunkt har moedt den mindste skepsis eller modvilje mod min amning hernede, saa det overrasker mig, at "det frisindede Danmark" kan vaere saa.... ja - stivnakket.... :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER