Bamse&Kylling

Hvad for noget grød startede i med?

19 indlæg i dette emne

Overskriften siger det lidt:

hvad for noget grød startede I med? Hirse, majs osv..?

Hvorfor valgte i det?

Hvordan reagerede de små?

Blandede I frugtmos i? Hvad med grøntsagsmos?

På forhånd tak for svar :) Alle erfaringer modtages med kyshånd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg startede med kartoffel/gulerodsmos og hun elskede det. Ifølge min SP er det bedre at starte med mos fremfor grød, da det er mildere mod maven :)

Anna har aldrig ville have hirsegrød, men majs og boghvede var okay.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede med hirsegrød med æblemos on the side. Det vil jeg ikke anbefale. Altså Valdemar reagerede godt, men jeg tror, det var fordi han synes det var sjovt at få skeen i munden. Han har aldrig brudt sig rigtig om hirsegrød og det tror da pokker, når der er lækker sød æblemos ved siden af :D Så hvis jeg skulle gøre det om, så havde jeg blandet ;) Eller startet med grøntsagsmos. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede med grøntsagsmos - Gulerod og broccoli. Hun fik også risgrød og hirsegrød til at starte med, men risgrøden er hun aldrig blevet fan af. Da hun fik grød kom jeg altid grøntsagsmos (og nu frugtmos) i, da jeg synes det virker ret tamt og kedeligt uden.

Frugt har hun først fået efter en måned. Det er ret sødt, og man kan risikere, at de ikke gider grød og grøntsager, hvis de først har fået smag for det søde.

Jeg valgte hirse- og risgrød først, fordi det kunne jeg få fat i. Vi købte først pulverblanding (hirse), og da hun blev glad for det, købte jeg en pose hirsemel hos en helsekostforretning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi prøvede først risgrød som Milas ikke var vild med. Tror det var for grynet.

Så prøvede vi majsgrød med en klat æblemos og det spiser han uden brok. Vi startede for ca 2 uger siden, og er også begyndt med grøntsagsmos som broccoli, kartoffel og gulerodsmos :) Kartoffel til aftensmad og broccoli og gulerod som tilbehør til middagsgrøden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Risgrød kan give hård mave har jeg hørt.

Min SP sagde ingen frugt mos - kun som dessert! Så Mie har kun fået banan i meget små mængder da hun selv styrer og lige skal vende sig til smagen og det fik hun så KUN fordi hun har tendens til tynd mave! - Andre SPer siger endelig frugtmos fordi det er fyldt med gode vitaminer, så det er vist en "religions sag" :lol Jeg følger min SPs råd, hun skal nok lære at spise frugtmos på et tidspunkt!!!

Jeg startede med hjemmelavet majsgrød - men da det var det eneste hun ville have købte jeg noget semper Hirsegrød og det er hun helt vild med.

Kartoffel gullerods mos (husk at blende det og bland det meget tyndt) er også ved at glide ned nu - det er ikke meget hun spiser til aften, det er nærmest kun smagsprøver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede med både majs og risgrød med frugtmos i. Ikke meget men lidt og får så resten af frugtmosen til dessert.

Han fik lidt bøvl med maven, men rettede sig hurtig.

Efter en måneds tid startede vi på kartofler, gulerødder mv... Det kører bare fint :) Jeg ville lade vær med at blende kartoflerne, da de kan blive noget frygtelig lang noget. Men håndmixeren fungerede fint for os. Aller først ville jeg se hvad han/hun ville sige til det mist med en gaffel. Marius lavede brækfornemmelser af klumperne, så vi brugte håndmixeren, men nu spiser han det rimelig grov...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi startede med Hirsegrød og risgrød, med sveskemos, enten blandet i eller som dessert, sammen med lidt andet mos...

Jeg valgte det fordi det var det man kunne købe fra semper, JA JEG KØBER FÆRDIG GRØDPULVER :) jeg gider ikke stå i køkkenet og lave grød.

Da han havde vænnet sig til at få grød i en måned ca, tilføjede jeg et aftenmåltid kartoffelmos, med enten gulerod eller broccoli... Som jeg så selv laver....

vi kører stadig kun med de 2 måltider om dagen, og mme for resten af tiden.. og vælling til nat.

Silas havde hård mave allerede før han begyndte på grød, og det ændrede sig ikke lige med et, men lige så stille har det ændret sig, til at han nu har blød afføring, og ofte 2 gange om, dagen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede med risgrød, prøvede et par dage efter majsgrød, derefter hirsegrød. Altid med frugtmos som topping, ellers kunne jeg ikke få meget i herren. Haha jeg ville sgu heller ikke selv spise det sprøjt uden lidt mos på toppen ;)

Tror bare, jeg valgte ris, fordi det syntes jeg ikke selv, der var så meget hokus pokus over... det lugtede lidt af risengrød ;)

Boghvedegrød blev dog et stort hit senere og blev spist med stor fornøjelse - også uden mos.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede med risgrød, prøvede et par dage efter majsgrød, derefter hirsegrød. Altid med frugtmos som topping, ellers kunne jeg ikke få meget i herren. Haha jeg ville sgu heller ikke selv spise det sprøjt uden lidt mos på toppen ;)

Tror bare, jeg valgte ris, fordi det syntes jeg ikke selv, der var så meget hokus pokus over... det lugtede lidt af risengrød ;)

Boghvedegrød blev dog et stort hit senere og blev spist med stor fornøjelse - også uden mos.

Til boghvedegrød - køber du da boghvedemel - og gør man ligesom med majsgrød eller hvordan? For jeg har flere gange stået med posen med boghvedemel fra urtekram, tror jeg at det var, og overvejet om vi skulle prøve...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til boghvedegrød - køber du da boghvedemel - og gør man ligesom med majsgrød eller hvordan? For jeg har flere gange stået med posen med boghvedemel fra urtekram, tror jeg at det var, og overvejet om vi skulle prøve...

Ja, bare boghvedemel og koger det op med vand og tilsætter erstatningspulveret bagefter. Nogle gange koger jeg det op med MM eller noget erstatning fra en drikkeklar brik. Grøden bliver lidt mere elastikagtig end majs og de andre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, bare boghvedemel og koger det op med vand og tilsætter erstatningspulveret bagefter. Nogle gange koger jeg det op med MM eller noget erstatning fra en drikkeklar brik. Grøden bliver lidt mere elastikagtig end majs og de andre.

Okay tak! Det vil jeg altså prøve så. For vi har i lang tid kørt hirsegrød (hjemmelavet og købe) og det kan hun rigtig godt lide. Men det kunne være sjovt at prøve noget andet. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede med risgrød fra Semper - eco..... det fik lille Luna ret så hård mave af efter et par dage - trods sveskemos som topping, så jeg gik ret hurtigt over til gullerodsmos, som hun synes var ok, men ikke fantastisk!

pt. kører vi hirsegrød eller majsgrød til frokost, med en lille smule kanelsukker i (HØJEST ½tsk) det ELSKER hun!

Og så har hun fået kartoffelmos + en anden grønsag (gulerod, blomkål) i - til aften! det kan hun også rigtig godt lide!

Luna får efter sin mad, tilbudt et par skefulde med sveskemos for at holde maven igang... har nemlig fundet ud af at hun hellere vil have sin grød uden det som topping :wacko

Som væske får hun kamillethe i sin flaske, da det er det hun helst vil have ud over mme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede med hjemmelavet majsgrød med æble eller pæremos ovenpå. Efter nogle dage prøvede vi Risgrød, men det var Albert ikke særlig vild med.

Jeg giver mos oven på grøden fordi SP anbefalede det, men han har ingen problemer med at spise grøden uden mos på.

Efter en uges tid trappede vi ligeså stille op på 2 måltider om dagen, grød til formiddag/middag og kartoffel-gulerodsmos til aften.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede med gorentsagsmos og saa risgroed, men stoppede med det igen, for det gav meget haard mave. Saa groentsagsmos og frugtmos - meget bedre. Nu lidt blandet og meget fingerfood.

I Italien er det standard at starte med frugt... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Charlie startede med Hirsegrød og det kørte vi med i en uge eller halvanden, da han var lidt mere fortrolig med Hirsegrøden, prøvede vi med Majs grød og fortsatte i ca. samme længde med det. Efter han så var fortrolig med begge slags grød, prøvede jeg med mos, først af kartofler og gulerødder. Det gad han ikke, så tilbage til grøden. Så tænkte jeg det kan være at gerne vil hvis det kun er kartoffelmos, så jeg købte Sweet potato (som vidst i DK hedder Batat) og det var Charlie helt tosset med. Så det har vi kørt med i et stykke tid, blandet med lidt grød indimellem.

Indenfor de sidste 14 dage er han så kommet op på 1 helt måltid på ske om dagen og jeg blander nu lidt. Gulerod med alm. kartoffel, avocado og sweet potato. Grød med enten banan, æblemos, eller anden form frugt mos. Han elsker det :)

Men jeg tror, det er min egen mening og holdning, at når de er så små så skal man lade være med at blande for mange ting sammen til at starte med. Fordi det kan godt være at vi som voksne synes at grød er kedeligt og smagsløst, men for en lille baby som skal smage det for første gang, ja der kan det være en stor nok smagsoplevelse.

Lige såvel når de er større, så er de fleste børn ikke tossede med mad der er blandet sammen :)

Charlie har reageret fint på det hele, har ikke haft hård mave. Hans afføring har ændret sig, men han har ikke problemer med at komme af med den. Men det er vigtigt med vand til grøden og ind i mellem måltiderne også. :)

Vi valgte Aurions grød, mest fordi vi nok stod lidt i Kvickly og tænkte "What to do, what to buy". Og det er økologisk, opdelt i hvornår de må få hvad og der er instruktion på bagsiden - dejlig nemt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede med kartoffel/gulerodsmos og hun elskede det. Ifølge min SP er det bedre at starte med mos fremfor grød, da det er mildere mod maven :)

Anna har aldrig ville have hirsegrød, men majs og boghvede var okay.

Har aldrig hørt eller læst andre, der anbefaler man starter med mos. Men god detalje, hvis det er mildere mod maven..! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super mange tak for svar :D

Jeg har indtil videre købt majsmel, så det kan da ikke gå helt galt. Kan læse, at det er meget forskelligt hvad I har startet med, så det er vel bare at prøve "fra en ende af" :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede med hirsegrød, men det ville han absolut ikke have!! Kartoffelmos evt. med gulerod i også, var lidt bedre. Æblemos, det rene guf. Det viste sig at rismel-grød godt kunne bruges.

Så fandt jeg majsgryn (troede det var majsmel ;)) og det vakte succes, især med gulerodsmos i :)

Siden gik vi over til hirseflage-grød, dernæst havregrød, grød af boghvedegryn, idag har han fået blandet grød af quinoa+byggryn+majsgryn og så med gulerodsmos til. Han elsker også ærtepuré og mango-mos.

Generelt har han lige fra starten nægtet at tage grød, der var for fin...der skal struktur i maden for at han vil have det.

I dag har han for første gang fået nøjagtigt det samme som os. Kylling dampet i ovn (i alu-bag) med masser af grøntsager. Som tilbehør ris. Hans portion blev så blendet, og hold da op hvor han spiste :)

Kun det allerførste hirsegrød har været færdigproduceret. Alt andet hjemmelavet. Dog har han fået et glas "Lasagne" fra Semper, og det vakte stor succes. Det er bare lidt nemmere at have med i byen, da det ikke skal være på køl osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER