rusternille

Hård mave efter opstart på grød/mos!

19 indlæg i dette emne

Hej dejlige babymødre!

Vi blev "ordineret" at gå i gang med grød/mos af SP for ca. 14 dage siden, da Livia helst skulle tage lidt mere på! Og det gjorde jeg såmænd også med glæde, da amningen sjældent er en hyggestund :unsure

Vi startede stille op med tynd grød, og gjorde den stille og roligt lidt tykkere (her gik det rimelig fint med maven, hun havde dog ikke afføring hver dag, som SP ellers sagde at hun helst skulle have).. Men da grøden giver hende små knopper i ansigtet, begyndte vi så småt med mos af kartoffel og gulerød (knopperne stoppede så) men nu har hun meeeega hård mave, og når hun kommer af med noget er det meget små portioner med konsistens ala voksen poop! :blink Tilgengæld er der da bonus hver dag!!

VI har prøvet med bio gaia i en uge nu, uden nogen ændring! Hun bliver også tilbudt vand virkelig ofte, og hun indtager ret meget vand mens hun spiser mos/grød..

Jeg har nu forsøgt kun at amme igen i 2 dage, og der virker til at være bedring!

Jeg tænker lidt at jeg mest har lyst til bare at amme og tolke at hendes mave simpelthen ikke er klar endnu! -jeg føler mig som sådan ikke bange for at hun ikke tager nok på og væksten derved skulle gå i bremse!! Men hun er så glad for at få lov til at spise andet, hun eeeelsker det, specielt at få lov til selv at sidde med maden, hun elsker også vand -men helst af en vandflaske som mor, eller en kop (ikke de der tudkoppe, eller sutteflasker) så rent mentalt virker hun super klar, og det vil jeg jo også være ked af, ikke at bakke op!

Er der derfor nogen af jer der har stået i samme situation, og har nogle gode tips, eller råd??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Prøv at tilbyde vand og evt. Fenikelte løbende i løbet af dagen - og ikke kun til måltiderne. Derudover kan cykling med de små ben og let massage af maven evt med calendua Tummy oil hjælpe med at få gang i maven vh Lene. Ps Hvis du giver jerndråber kan det også være den der driller.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Giver du risgroed? I saa fald, lad vaere med det... det er noget hoe for lille mave. Jeg gav istedet quinoagroed, nu ogsaa hirse og majs. Det staar altid i bloed natten over, for det goer det mere mavevenligt. Gulerod forstopper ogsaa, saa lad vaere med det... Noah faar soed kartoffel(batat) enten rent eller med lidt squash eller jordskok.

Lav aeblegroed selv og giv hende det uden groed, evt ogsaa abrikos(oeko), paere og sveskegroed. Varier det lidt og proev en slags af ad gangen over 3 dage, saa du kan kontrollere for intollerence/allergi. I Italien starter man altid med frugtmos, ikke med stivelse(som kogt kartoffel jo ogsaa er...).

Cykle, mavemassage i urets retning, bleen af og holde i poellestilling over vask, varmt bad og saa poellestilling... Rigelig vaeske og gerne kamillete eller fennikelte :)

Maven skal jo ogsaa lige vaenne sig til at faa mad og ikke kun bryst.

NB. Lidt manglende vaekst kan afhjaelpes med natamning...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sveske mos har jeg hørt mange have held med. min SP sagde faktisk at når vi begyndte på mos/grød skulle vi altid have et glas sveskemos og bananer i huset - svesker til hård mave og banan er vist generelt godt til deres maver hvis den er MODEN! Ellers giver det hård mave.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sveske mos har jeg hørt mange have held med. min SP sagde faktisk at når vi begyndte på mos/grød skulle vi altid have et glas sveskemos og bananer i huset - svesker til hård mave og banan er vist generelt godt til deres maver hvis den er MODEN! Ellers giver det hård mave.

Ja, banan ville jeg ikke lige kloe paa med endnu, naar der er haard mave... Noah kunne slet ikke poelle efter lidt banan, men nu er det ok, bare den er meget moden og det ikke er for meget .)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

En sukkerbombe kan hjælpe, hvis hun har hård mave nu... Altså, til at sætte gang i systemet igen.. Det kickstarter ligesom.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aka, frugtmos - som er sundere end sukkerbombe... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aka, frugtmos - som er sundere end sukkerbombe... ;)

Hehe ja :) Camille får en sukkerbombe :P Det er yderst sjældent (måske 3 gange i hendes liv) - men det virker! Ved hende er det oftest om aften, og der får vi ikke mos i hende.. :) Men ja, det er da helt sikkert det bedre alternativ hvis man har muligheden :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ifølge det her skulle det være godt til maven: http://www.babyklar....705#entry372705

Jamen, det lyder jo plausibelt.... faktisk er det ogsa agaaet saa fint i dag, efter at han slubrede most banan i sig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe ja :) Camille får en sukkerbombe :P Det er yderst sjældent (måske 3 gange i hendes liv) - men det virker! Ved hende er det oftest om aften, og der får vi ikke mos i hende.. :) Men ja, det er da helt sikkert det bedre alternativ hvis man har muligheden :D

Jaaa, men jeg er jo ogsaa sukker- :o , naar det kommer til Noah :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tuuuusind tak for jeres fantastiske råd, jeg vil straks prøve med noget frugtmos!! Som du nævner camillat, så er SP'erne her jo lidt bange for at tilbyde den søde frugtmos, men når du gør, så tør jeg også ;) anede i øvrigt ikke at gulerødsmos var slem på den måde, -den lavede jeg fordi jeg troede at kartoflerne var for hårde.. :/

Svesker er i hvert fald på øko lageret :D (begriber dog ikke lige nu hvorfor jeg ikke har overvejet noget af det)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gav Silas en skefuld sveskemos efter grøden, og det holdt fint gang i hans mave ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også altid brugt sveskegrød når Anna kæmpede lidt med maven. Jeg tror altså kun gulerødder har en forstoppende effekt når de er rå? :unsure

Du kan også lave grøntsagsmos af f.eks. broccoli/blomkål og blande det med kartoffelmosen - så er det ikke så hårdt for maven :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også altid brugt sveskegrød når Anna kæmpede lidt med maven. Jeg tror altså kun gulerødder har en forstoppende effekt når de er rå? :unsure

Du kan også lave grøntsagsmos af f.eks. broccoli/blomkål og blande det med kartoffelmosen - så er det ikke så hårdt for maven :)

Det kan da godt vaere, de skal vaere raa for at vaere bad boys... :unsure Noah afviser blankt guleroedder(moste, blendede, kogt, ovnbagt...you name it...)

Saa er det noget med at man ikke skal blende kartofler, men det goer jeg nu alligevel... :badgirl

Rusternille, giv du bare soed frugtmos - og evt. soed kartoffel... Noah spiser altsaa gerne andre ting, som blomkaal, majspolenta, kvaernede sesam/Tahin og drikker noeddemaelk, som altsammen ikke er soedt i smagen. Jeg kommer altid vores kvalijomfruolivenolie i kartoflen og paa hans groentsager og den er ikke uden smag. Spoerg bare Susannes Anna ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan da godt vaere, de skal vaere raa for at vaere bad boys... :unsure Noah afviser blankt guleroedder(moste, blendede, kogt, ovnbagt...you name it...)

Saa er det noget med at man ikke skal blende kartofler, men det goer jeg nu alligevel... :badgirl

Rusternille, giv du bare soed frugtmos - og evt. soed kartoffel... Noah spiser altsaa gerne andre ting, som blomkaal, majspolenta, kvaernede sesam/Tahin og drikker noeddemaelk, som altsammen ikke er soedt i smagen. Jeg kommer altid vores kvalijomfruolivenolie i kartoflen og paa hans groentsager og den er ikke uden smag. Spoerg bare Susannes Anna ;)

Jeg har heller aldrig fornægtet søde ting da Anna skulle lære at spise fast føde og hun spiser gladeligt ikke-søde-ting nu - hun er f.eks. vild med hummus og pesto og syrlig yoghurt.

Hehe - ja, den olivenolie var lige skrap nok for Anna :D Hun måtte overgå til en mere smagsneutral solsikke/olivenkerne-udgave ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skønt at høre med de "søde" sager! Er dog lidt nervøs for at bombardere hende med en maaaaaasse nye ting!???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En ting ad gangen i 3 dage og saa ny ting igen paa 4. dagen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En ting ad gangen i 3 dage og saa ny ting igen paa 4. dagen :)

God regel! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER