Tinkerbell

Babyudstyr, er alt sammen virkelig nødvendigt?

27 indlæg i dette emne

Hej tøser. :help

Jeg har en eller anden aversion mod at købe alt for meget babyudstyr som ikke er helt nødvendigt. Tror der findes så meget som man tror man skal have "fordi det har alle andre".

Jeg vil derfor gerne høre jeres mening om visse ting. Er de virkelig nødvendige eller kunne man sagtens have brugt et alternativ? Er i bare glade for at have det fordi i nu engang har det? De ting jeg umiddelbart har svært ved at se om jeg får behov for er:

- Ammepude: kan man ikke bare stable op med babydynen/puder? Synes den er så stor at have i hjemmet.

- Lift: Vi har indtil videre købt en Teutonia Mistral S og en Duniduo som vi håber på er en fin nok løsning. Jeg ved at mange bruger liften også som soveplads for den lille om natten. Men skal man have den der lift? Kan baby ikke bare sove i en tremmeseng fra start? Har hørt at den virker for stor osv, men så en 10 dage gammel pige sove i sin tremmeseng og hun virkede da ikke generet...

Vugge: lidt samme som lift, hvis baby ikke sover i lift, skal den så sove i vugge eller kan man nøjes med tremmesengen?

- Pusletaske: Er de virkelig så smarte? Eller kan man bare nøjes med sådan en smart clutch som kan hænge på styret og så den taske man ellers ville have med? Har lidt svært ved at vurderer hvor meget man SKAL have med til en baby, fylder det for meget for en clutch?

- Baby badelagen: kan man ikke bare nøjes med almindelige håndklæder som vi voksne også bruger?

Der er sikkert flere ting som jeg lige pt ikke kan huske :huh Jeg vil være virkelig taknemmelig hvis i vil komme med jeres ærlige mening og tænke over om det virkelig er "need to have" eller om man sagtens kan bruge et alternativ.

:lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså nu har jeg jo ikke prøvet det selv endnu, men har søskende med børn, lillesøster og arbejdet med børn, så svarer lidt alligevel. Og vil bare sige at jeg har det ligesom dig. Gider ikke drukne i babyting og gider ikke mit hjem ligner en børnehave.

Ammepuden ville jeg ikke undvære, og mine søstre ville BESTEMT ikke undværre deres. Men man kan få nogle der ikke fylder så meget, eller du kan sy en ligesom jeg, som egentligt passer fint som pude i vores sofa, så den tror jeg ikke jeg bliver træt af. (I hvert fald ikke lige med det samme)

Lift er jo ligemeget når nu i har en Duniduo (en af de der sovepose ting ikke?).

Vugge, ville jeg ikke selv bruge penge på. Vi arver en, men gjorde vi ikke det ville jeg bestemt ikke bekymre mig om sådan en. Synes tremmesengen er flottere og den har ligesom også mere tid i sig. Jeg ville tilgængæld (og nok alligevel) ofre nogle penge på en sengerand der gør tremmesengen mindre. Men der kan du jo også folde en alm. voksen dyne hvis i har sådan en tilovers. Jeg ved af erfaring at mange børn (sikkert ikke alle) synes at pladsen bliver for stor i en tremmeseng. Men i kan jo vente og se hvordan jeres barn er.

Badelagen er vist bare fordi de er søde. Du kan lige så fint bruge alm. håndklæder. Og nogle gange er det altså faktisk rigtig lækkert at putte baby i et stort voksen håndklæde frem for det lille baby håndklæde, men igen er det nok smag og behag. Men generelt tænker jeg, at hvis du ikke nu er vant til noget, så kan i jo bare finde jeres egne smarte vaner.

Pusletaske, tja, der kan du jo bruge din egen taske + den der pusledims. Men der vil jeg altså ikke have bleer og sutteflasker, og gylpeklude og beskidt tøj i MINE fine tasker. Ok, jeg er måske lidt sippet, men der er jeg altså glad for at have en BABYS taske som kan blive grisset. Hehe.

Og så vil jeg lige tilføje baby-dimsen til triptrapstolen (altså den der ligner en autostol på det nærmeste) - i min verden spild af penge.

Skråstolen - igen, i min verden spild af penge

Kravlegård, ja vi har en, men tror SAGTENS den kan undværes.

Men altså, jeg tænker lidt at i måske gør klogt i bare at vente med nogle af de ting du ikke helt føler i SKAL have, og så købe dem efterfølgende hvis i finder behovet alligevel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine tanker - udene r faring selvfølgelig er:

Ammepude: must have - har hørt det skulle være bøvlet altid at have dyne/pude/andet i nærheden - ikke altid man ammer i sengen eller hjemme..

Lift: Venter og ser. umiddelbart siger mange der har begge dele at de har brugt begge dele, hvoraf dem der "kun" har haft voksi/duniduo sagde det var helt fint - så venter...

Vugge: Muligvis. Tror tremmesengen er for stor i starten, men pga kombivognen kan vi nemt tage barnevogndelen af og den kan hvis der er behov for det bruges som seng.. muligivis kan vi også låne en vugge, overvejer stadig...

Badelagen: Kun hvis det er gave haha

Pusletaske: Der kan være meget i en clutch men ikke alt. og hvis man nu har brugte ulækre ting skal clutchen være stor for at indeholde alt det, og evt mad og legetøj - derfor valgte jeg en taske hvor alt kan være. Men afhænger af om dig og F kan blive enige om en taske ;) eller han hellere vil bruge fx en rygsæk...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- Ammepude: Du kan sagtens bruge puder og dyne istedet, når jeg er på farten bruger jeg tit min pusletaske. Men jeg synes helt klart, at det er skønnest med puden, især nu hvor Valdemar er ret tung i det, så er det lidt uhandy, hvis puderne lige glider eller dynen bliver flad. + ammepuden har fungeret som ryglæn, da han lærte at sidde :)

- Lift: Kan da nok godt undværes, men jeg ville ikke have undværet vores. Den var så dejlig nem at fragte Valdemar i, da han var lille, og jeg synes en tremmeseng er for stor til sådan en lille nyfødt. Men det er sikkert forskelligt fra baby til baby, om de kan sove i en tremmeseng fra start. Men i maven er der jo trangt, så jeg tænker, at det er rarest for dem, at ligge i en lille "hule" når de skal sove, når de kommer ud :)

- Vugge: Det har vi ikke haft. Vi har dog snakket om, at vi måske gerne vil have det til næste barn, da vi af og til har savnet at have muligheden for at vugge Valdemar nede i hans seng. Men det har ikke været et problem, ikke at have det (og det FYLDER jo, hvis man skal have BÅDE vugge OG tremmeseng)

- Pusletaske: En pusletaske er bare en taske til bleer ;) Så hvis du allerede har en god taske med gode lommer, så brug da bare den. :) Personligt er jeg dog rigtig glad for min pusletaske (som samtidig er en pæn taske, som jeg kan bruge til alt muligt andet bagefter). I min taske er det faste inventar: Ekstra tøj til baby (inkl. body, savlesmæk og strømper), legetøj til baby, bleer (3-4 stk, men de fylder når det er stof), stofklude (1 til numse, 1 til gylp), ekstra sut i boks, vådservietter, plastikpose til skrald (og til brugte stofbleer), håndssprit, skifteunderlagen. Derudover ryger ting som nøgler, pung, mobil og hvis jeg evt. skal have noget særligt med mig også deri. Kamera er også tit deri. Og nogle gange en ekstra bluse til mig i tilfælde af at Valdemar gylper på mig. Det bliver alligevel en del ting, så jeg er glad for at have en stor taske med mange gode rum. :) Men det behøvede jo ikke være en taske, der hed "pusle". Jeg fik iøvrigt først min pusletaske, da Valdemar var et par uger. Så hvis jeg var dig, ville jeg måske tage de ting, som du vil have med på tur (evt. først efter fødslen) og putte dem ned i en taske - hvis det fungerer, så har du ikke brug for en pusletaske :)

- Baby badelagen: Ikke nødvendigt. Når vores er til vask bruger vi et ganske almindeligt stort håndklæde og det fungerer upåklageligt. Dog er det lidt lettere at få håndklæde på babys hoved, når der er hætte på, og det synes jeg er rart f.eks. i svømmehallen. Det skal jo helst ikke blive koldt, det bette hovede :baby3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ammepude: Du kan sagtens bruge babydynen eller en god stor pude. Brugte min i starten, men til sidst stoppede jeg, da jeg synes hun lå mærkeligt. Endte med at blive stærk nok i armene til bare at amme hende uden noget - det bliver du sikkert også ;)

Lift: Vi var rigtig glade for vores (selvom jeg bagefter har fundet ud af at det var en ret tung model, find en let en i stedet ;) ) og vil anbefale at have en. Den er rigtig god til når du er på besøg og ikke kan have barnevognen (eller gider tage den med) så du har et sovested. Men ellers kan du også bare få fat i fx sådan en stor lang tøj-slange som kan ligge rundt langs kanterne i tremmesengen og dermed gøre den lidt mindre.

Vugge: Har vi ikke brugt eller savnet. Ved ikke om de hjælper til at få dem til at sove når den kan vugge, men ellers kan man jo bare købe sådan nogle gummidutter til tremmesengen så den kan vippe. Ellers sad vi med liftet og vuggede den (har også hørt om folk der har en skråstol som er sat hel flad og så kan liftet stå på den og man kan vugge med foden, så man fx kan spise imens)

Pusletaske: Er glad for vores og har en liste over ting til pusletasken, hvis du er interesseret? Men man behøver ikke købe en rigtig pusletaske, du kan også bare købe en alm. stor taske, som så helst skal have nogle små rum og måske en rumfordeling i det store. Vores pusletaske kom med et tyndt skum underlagen, som vi er glade for. Så kan baby ligge på hvad vi ved er et rent underlag når man skifter på offentlige steder, samt det blev også brugt nogle gange til at skifte udenfor på græsset eller i bilen (skrå bilsæder er onde...)

Baby badelagen: Du vil sikker godt kunne bruge et lille håndklæde i stedet :) Hvis du bor i nærheden af mig har jeg en del ekstra badelagner som jeg fandt i mit kollegiums genbrug og som jeg har vasket.

Ellers så har jeg væres glad for slå-om/wrap bodyer, da man ikke behøver at hive den over hovedet - dette er smart når der er sket uheld (hvilket sker en del i starten... :rolleyes ) og med bukser til. Har været irriteret på bluser og har ikke rigtig brugt bluser endnu (så det er noget jeg vil fraråde at købe) - men hører det kommer ved str. 86-92.

Du har heller ikke brug for en næsesuger :P Eller blespand - du kan bare bruge en alm. toiletspand med pedal - og babyneglesaks. Mht. babytermometer har vi et med bøjeligt spids, så købte ikke et specifikt til babyer, da vores var fin nok. Sikkehedsvatpinde behøver du heller ikke rigtig, da man ikke skal rense i øret, da det er selvrensende (du kan rense bag og i det ydre med en alm)

Men har en liste over udstyr jeg kan sende til dig (ja, jeg har mange lister :P )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Andre ting:

- Skråstol: vi havde ikke en før Valdemar blev ca. 3 måneder. Der var vi virkelig glade for den! Men han blev for stor til den allerede ved ca. 5 mdr. Og siden da har vi klaret os fint uden.

- Kravlegård har vi aldrig haft (eller savnet)

- De der pusleplader har vi heller ikke savnet. Vi har væg-til-væg tæpper, og har lagt en sofaplaid eller en dyne ud på tæppet, da Valdemar lå mere stille på gulvet + da han lærte at sidde. Nu fiser han bare henover gulvtæppet

- Hagesmæk med opsamlingsbakke er indtil videre totalt fejlkøb herhjemme. Valdemar vender bunden i vejret på den, og så kan det jo være lige meget :rolleyes (hvis han vel at mærke overhovedet vil have den på, og det er sjældent). Almindelige hagesmække gider jeg heller ikke, Valdemar får forklæde på hver gang... Men han grisser også en del ;)

- Vi har heller ikke savnet sterilisator til flasker (Valdemar er ammebarn, men jeg hr brugt flasker flittigt til at malke ud), der bruger vi bare en gryde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

slå-om-bodyer har IKKE været et hit her - vi blev forvirrede over alle knapperne og det blev bare noget hø :blush :D

Næsesugeren bliver kun brugt til at distrahere Valdemar med på puslebordet. Aldrig til snot :P

Blespand har vi heller ikke, bare en almindelig pedalspand.

Tilgengæld er jeg glad for at have sikkerhedsvatpinde. Ikke til øret - men til når Valdemar har en bussemand i næsen :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

slå-om-bodyer har IKKE været et hit her - vi blev forvirrede over alle knapperne og det blev bare noget hø :blush :D

Næsesugeren bliver kun brugt til at distrahere Valdemar med på puslebordet. Aldrig til snot :P

Blespand har vi heller ikke, bare en almindelig pedalspand.

Tilgengæld er jeg glad for at have sikkerhedsvatpinde. Ikke til øret - men til når Valdemar har en bussemand i næsen :lol

Haha :D Min mand var også dybt forvirret over dem i starten, men man skal bare lige lære det. Og det er SÅ meget nemmere når der er lort bagi som er gået over kanten :)

Og jeg bruger faktisk også vatpinde til at fjerne bussemænd :P Men kan godt se at sikkerhedsvatpindende er mere sikre til det end normale - måske jeg skulle få nogle. Ellers er vatpinde også gode til at rense navlen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej tøser. :help

Jeg har en eller anden aversion mod at købe alt for meget babyudstyr som ikke er helt nødvendigt. Tror der findes så meget som man tror man skal have "fordi det har alle andre".

Jeg vil derfor gerne høre jeres mening om visse ting. Er de virkelig nødvendige eller kunne man sagtens have brugt et alternativ? Er i bare glade for at have det fordi i nu engang har det? De ting jeg umiddelbart har svært ved at se om jeg får behov for er:

- Ammepude: kan man ikke bare stable op med babydynen/puder? Synes den er så stor at have i hjemmet.

- Lift: Vi har indtil videre købt en Teutonia Mistral S og en Duniduo som vi håber på er en fin nok løsning. Jeg ved at mange bruger liften også som soveplads for den lille om natten. Men skal man have den der lift? Kan baby ikke bare sove i en tremmeseng fra start? Har hørt at den virker for stor osv, men så en 10 dage gammel pige sove i sin tremmeseng og hun virkede da ikke generet...

Vugge: lidt samme som lift, hvis baby ikke sover i lift, skal den så sove i vugge eller kan man nøjes med tremmesengen?

- Pusletaske: Er de virkelig så smarte? Eller kan man bare nøjes med sådan en smart clutch som kan hænge på styret og så den taske man ellers ville have med? Har lidt svært ved at vurderer hvor meget man SKAL have med til en baby, fylder det for meget for en clutch?

- Baby badelagen: kan man ikke bare nøjes med almindelige håndklæder som vi voksne også bruger?

Der er sikkert flere ting som jeg lige pt ikke kan huske :huh Jeg vil være virkelig taknemmelig hvis i vil komme med jeres ærlige mening og tænke over om det virkelig er "need to have" eller om man sagtens kan bruge et alternativ.

:lovebk

Jeg fik en ammepude efter Noah var foedt, for var heeelt oedelagt i skuldrene af det amning :blink Nu ligger den i hovedenden af tremmesengen, saa Noah har noget at putte sig opad - min er med speltfyld og ret fast!

Jeg ville for guds skyld ikke have undvaeret en lift! Vi brugte den laenge og havde den med overalt - Noahs seng, Noahs base.

Men vi havde ikke en vugge, han sov i liften, som stod klods opad min side af sengen - paa en kuffert.

Jeg har en pusleclutch og en dejlig, stor laederdametaske. Forstaar virkelig ikke pusletasker.... :unsure

Naar de er smaa, saa er det dejligt at kunne daekke hovedet med den haette, der er paa babyhaandklaedet, men nu bruger vi baade det og saa et stoerre haandklaede, som vi fik i gave med broderet navn og foedselsdato. Same same, but different... ;)

Hovedhalefad - WTF?? :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- Ammepude: Vi arvede en, men det var meget sjældent vi brugte den. Når jeg ammede eller hun fik flaske som lille var det oftest i sofaen eller i sengen, og der var alligevel puder, man lige kunne tage under armen eller en dyne man lige kan omrokere - noget nemmere end at skulle finde en ammepude frem, der måske ligger i sengen, når man skal bruge den i sofaen eller omvendt.

- Lift: Vi havde kun voksipose, og vi klarede os. Nogle gange kunne jeg dog godt tænke mig, at hun havde haft en "base" som var den samme, uanset om det var nat eller dag og om vi var ude eller hjemme. Men det gik fint uden.

- Vugge: I C's familie er der en gammel vugge, som har været brugt til nærmest alle børn de sidste 60 år, så den skulle vi selvfølgelig også have. I starten var det rart at have hende så tæt på sengen, men jeg blev hurtigt træt at at skulle flytte den hver morgen for at komme ud af sengen. Ideen var sød og god, men vi skal ikke bruge den til det næste barn.

- Pusletaske: Jeg ville ikke undvære den. Man skal have så meget mere end kun bleer med. Hvor vil du gøre af skiftetøj, stofbleer, ammeindlæg (hvis du ammer), flasker (hvis du giver flaske), legetøj, babyalarm mm.? Jeg siger ikke, at der skal stå "pusletakse" på mærket - en hver anden rummelig taske kan gøre jobbet lige så godt.

- Baby badelagen: Vi startede ud med alm badelagen, og det fungerede ok, men endte dog med at købe et til hende i ikea. Synes det er rart at hun har sit eget, og så er det så nemt at pakke hende godt ind, og hænge det ved hendes plads bagefter.

Andet:

Næsesuger: Den har vi været glade for! Så herhjemme er den tit blevet brugt ved stoppede næser. Den er heldigvis ikke så dyr, at det er en formue at smide væk, hvis ikke den har været brugt.

Blespand: Vi fik en gratis, men smed den hurtigt ud. Man skulle mase bleerne ned, og det synes jeg var ret ulækkert :unsure Har ikke lyst til at presse på en lorteble. Vi har til gengæld købt en 12 l pedalspand, som passer med en affaldspose, og det har været et rigtig godt køb

Hoved-hale-fad: Vi har næsten ikke brugt vores. En alm skål gør jobbet lige så godt! Det er selvfølgelig smart at holde det beskidte og rene vand adskildt, men man smidder jo de beskidte klude ud, så de kommer ikke ned i vandet igen. Og så kan man starte med at vaske hovedet, så undgår man at få numsebakterier i hovedet

Hagesmækker: Vent til det bliver nødvendigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, blespand med dyre specialposer - honestly?? :P

Og slaa om bodyer, ting med knapper bagpaa... nej tak!

Hagesmaek - de stive med opsamling, ja, dem forstaar vi heller ikke herhjemme. Spiseforklaeder eller en stofble, en klemme og opsmoegende aermer :super

Babysko :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- Ammepude: kan man ikke bare stable op med babydynen/puder? Synes den er så stor at have i hjemmet.

Jeg lærte aldrig at bruge min ammepude. Vi havde en hovedpude, som vi brugte i stedet, og det fungerede faktisk fint..

- Lift: Vi har indtil videre købt en Teutonia Mistral S og en Duniduo som vi håber på er en fin nok løsning. Jeg ved at mange bruger liften også som soveplads for den lille om natten. Men skal man have den der lift? Kan baby ikke bare sove i en tremmeseng fra start? Har hørt at den virker for stor osv, men så en 10 dage gammel pige sove i sin tremmeseng og hun virkede da ikke generet...

Liften var god om natten - fordi hun kunne være LIGE ved siden af, og jeg ikke behøvede stå ud af sengen :) Den er mere "nice to have" end need to have. Køb evt. en tyk sengerand, og evt læg en babydyne i kanten, så pladsen bliver mindre i tremmesengen, så går det nemt :)

Vugge: lidt samme som lift, hvis baby ikke sover i lift, skal den så sove i vugge eller kan man nøjes med tremmesengen?

Vi brugte ikke rigtig vores vugge.. Den kunne vi NEMT have undværet.

- Pusletaske: Er de virkelig så smarte? Eller kan man bare nøjes med sådan en smart clutch som kan hænge på styret og så den taske man ellers ville have med? Har lidt svært ved at vurderer hvor meget man SKAL have med til en baby, fylder det for meget for en clutch?

Da jeg ammede, var pusletasken overflødig. Da Camille blev flaskebarn, var det rart, at vores ting var adskilt.. Flaske, mad, bleer, stofbleer, servietter osv fylder en del.. Da hun begyndte at få grød, var der yderligere der skulle med. Har også altid legetøj med.

De ting, kan man jo bare pakke i sin egen taske - Men vi har sådan "standard" i pusletasken, så vi altid kan pakke den og være ude af døren rimelig hurtigt. Lå de i min taske - hvad skulle Christian så lige gøre? ;) HAN ville NÆGTE at rende rundt med min taske.. VI har en clutch, den bruger vi når vi fx er ude og handle, og kun har med til at skifte hende og ikke til "mad og underholdning".

- Baby badelagen: kan man ikke bare nøjes med almindelige håndklæder som vi voksne også bruger?

Vi er rigtig glade for Camilles babybadelagner.. :) Vi har to - det er RIGELIGT, og vi bruger kun nr. 2, hvis hun tisser på nr. 1 ;) Vores er købt for omkring 80 kr i ikea..

Babyer "taber" varme fra hovedet, og det er også det første man skal tørre.. Men vi skal gå et stykke med Camille, også er det meget rart at hun lige får "hue" på :)

Savlesmækker: Vent til det bliver nødvendigt. Camille har fået tand, og hun bruger stadigvæk max 1 om dagen...

Hagesmækker til mad: Vent, til I ved "hvordan" i giver mad.. Hvis man vil BWLøe, kan man lige så godt smide de almindelig hagesmække ud, og investere i nogle gode "mad-frakker" ;)

Legetøj: Køb få ting. Vi har en MILLION stykker legetøj, og det er de samme 4 ting Camille elsker..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, blespand med dyre specialposer - honestly?? :P

Og slaa om bodyer, ting med knapper bagpaa... nej tak!

Hagesmaek - de stive med opsamling, ja, dem forstaar vi heller ikke herhjemme. Spiseforklaeder eller en stofble, en klemme og opsmoegende aermer :super

Babysko :lolhit

Vi har babysams blespand, og når man køber bleposerne på tilbud, er det ikke voldsomt dyrt - synes jeg :)

Vi har opsamling i hagesmækken: FANTASTISK, hun spilder meget vand, og det ligger så ikke og plasker rundt alle mulige steder. Men det er dog ikke en "fast".. Eller, vi har sådan en i plastic - det er bare NO GO! Stofble til mad, er en god "hovsa" løsning herhjemme, men igen, hun bliver SÅ gennemblødt..

Vi bruger babysko, som hjemmesko :)

Enig i slåom bodyer, og ting med knapper på ryggen er øv ;) Udover det, er jeg heller ikke så meget til ting med huer der sidder fast :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ammepude: har aldrig haft en, og har ikke manglet. Da hun var helt lille brugte jeg hendes dyne, men hurtigt lærte jeg at finde en stilling med det ene ben lidt bøjet, og så var det heller ikke nødvendigt mere. Har altid synes det virkede besværligt, hvis folk skulle slæbe deres ammepude med alle steder - altså ikke jeg har noget i mod det, jeg gad bare ikke :)

Lift: den ville jeg ikke undvære. Jo det kan gode være, baby kan ligge i sengen, men hvad så når I er på besøg? Så er det altså smart at kunne stille baby hvor som helst, og at baby har sin faste "base". Ja, nu er Silke Elia snart 6 måneder, og vi bruger den stadig flittigt. Ikke i barnevognen, men som seng!

Vugge: ikke nødvendigt efter min mening. Vi har ingen haft.

Pusletaske: jeg har været glad for min store pusletaske, da jeg har et gylpebarn. Så med alle de stofbleer og ekstra tøj vi kunne bruge bare på en tur i MG, så har det ikke kunnet være i clutchen. Men clutchen er nu smart, når man ikke skal have meget med, men der er fx heller ikke plads til legetøj, ekstra tøj til mor (når man får gylp ud over det hele osv). Men det behøver jo ikke være en dissederet pusletaske, det kan også bare være en stor dametaske :)

Badelagen: ikke nødvendigt, men rart og nemmere at pakke lille baby ind i, synes jeg. Vi fik som gave, og havde ikke selv købt ellers.

Skråstol: har vi aldrig haft, og har ikke savnet

Kravlegård: har vi aldrig haft (heller ikke plads til), og har ikke savnet

Næsesuger: har ikke haft, og bruger i stedet vatpinde til snot

Blespand: har bare en alm. pedalspand

Hoved-hale-fad: vi har pusleplads på badeværelset, så har ikke været nødvendigt

Savlesmække: vent til det bliver nødvendigt. Vi startede allerede efter 6 uger, da det kunne tage en masse af gylpet i stedet for at skulle skifte alt tøjet. Nogle dage bruger vi 5-6 stykker, så tror vi har ca. 40 i forskellige farver. Men vi er også storforbruger. Ikke gylp mere, men den kan savles igennem på 5 min pt. Men vent og se om det bliver nødvendigt for jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh, her har vi ELSKET vores skråstol.. :D

Vi har heller aldrig brugt næsesugeren.. Til gengæld, har det været rart at have saltvandspipetter hjemme :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jaaaa, skraastol :loveshower

By the way - vi har skam opsamler paa spiseforklaederne ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jaaaa, skraastol :loveshower

By the way - vi har skam opsamler paa spiseforklaederne ;)

Årh, troede du mente det var opsamleren der var dårlig.. ;) Tænkte også at Noah da måtte være en FANTASTISK pænt spisende BWL'er, hvis den var unødvendig :P Den kan altså spare for en DEL rengøring synes jeg.. ;) Men enig i at de "stive" hagesmække er FORFÆRDELIGE.. Camille tror det er legetøj :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha ha, kan godt se at der alligevel er en del forskellige meninger :D

Men tusind tak for jeres svar, dejligt at høre så mange meninger og erfaringer! Tror lige jeg skal se dem ordentligt igennem når jeg kommer hjem. Tror generelt at jeg med de fleste ting venter og ser det an når baby er født. Vil så gerne undgå at købe alt muligt ragelse.

Flere siger at liften er så god til også at bære baby i og have et sted at ligge baby når man er ude, men der har vi jo duniduo med bæreplade så regner bare med at han kan sove i den når vi er nogle steder.

:super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha ha, kan godt se at der alligevel er en del forskellige meninger :D

Men tusind tak for jeres svar, dejligt at høre så mange meninger og erfaringer! Tror lige jeg skal se dem ordentligt igennem når jeg kommer hjem. Tror generelt at jeg med de fleste ting venter og ser det an når baby er født. Vil så gerne undgå at købe alt muligt ragelse.

Flere siger at liften er så god til også at bære baby i og have et sted at ligge baby når man er ude, men der har vi jo duniduo med bæreplade så regner bare med at han kan sove i den når vi er nogle steder.

:super

Altså, jeg er ikke 100% sikker på vi vil bruge liften næste gang :) Det er selvfølgelig besværligt, hvis man har en baby der spiser hver time, at skulle op og ud af sengen hver gang ;) Men altså, pt har vi tremmesengen stående direkte op af vores senge, så jeg bare kan smide en flaske i munden på hende om natten ;) Det er jo næsten lige så nemt.

Jeg vil også sige: Køb tingene når der er brug for det.. Hvis man har bil, er det jo nemt at komme afsted og købe det.. Vi har ikke bil, så der er det lidt mere omstændigt at komme afsted efter en masse ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis i kører klapvogn-kombivognsløsningen, har i så fast barnevognsdel eller bare duni-duo'en i klapvognen, hvor ryglænet ligger ned?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har vist brugt ammepuden 3 gange til at amme med... ellers har jeg bare båret hende i armen, ligesom MichelleIP også har gjort... det er jo ikke fordi de tager på så hurtigt så man ikke kan følge med mht armmusklerne.

Til gengæld har den været guld værd som støtte i starten da hun lærte at sidde... Så falder de nemlig ikke så hårdt.

De der skumpuslespilsgulve tror jeg kun er fede hvis der er meget fodkoldt... vi har ikke haft det i hvert fald... men de er sikkert også blødere at falde på ;)

Bodyer som kan knappes op i siden som Michelle også anbefalede er også ret gode... man skal bare lige have luret dem, så er de vildt nemme.

Lift er god til hvis man har et meget varmt barn. Jeg fødte 31. marts og vi brugte voksipose indtil det blev sommer... så blev det alt for varmt og hun kunne knap nok ligge i lift med et tyndt svøb over uden at det blev for varmt... Mindes en dag hvor jeg havde hende liggende kun i ført ble og en gylpeklud henover og hun stadig kogte. Så vent og se... og lige inden nogen skriver at der findes en voksi sommerdyne - så har vi også sådan en :P

Vi havde i øvrigt købt sindssygt mange gylpeklude og fik slet ikke brug for så mange... :huh

Skråstol sad hun dårligt i, plus det er ikke så godt for deres ryg har jeg hørt, så den brugte vi ikke

Tremmesengen kan man altid putte sengerand, puder og sovedyr i så den bliver mindre - så det er kun den vi har haft brugt til seng

Slynger - 100% bonus! en god strækvikle til starten og så en mei tai til, ringslynge el. lign når babyen bliver for tyng til strækviklen... Vi bruger ringslyngen hvor Lina sidder på hoften når hun har en pyller/mor-dag!

Højstol - IKEAs billige er klart den bedste... den kan sagtens modificeres så der også er fodstøtte ved at købe en ekstra bordplade og bore 4 strategiske huller til benene...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ammepude:

Jeg har en gigantisk ammepude :D (http://www.babyone.de/shop/essen_und_trinken/stillen/bo-stillkissen-didi-circle-world--4044319012633 - dog i grå) - den er 140cm lang, jeg købte den mens jeg var gravid, den var nemlig rigtig god at sove med - faktisk blev min mand helt misundelig :blush Jeg synes det er rart når jeg sidder i min stol og ammer, at jeg kan slappe af i hele kroppen og det kan jeg med denne, C kan storset ligge af sig selv. Men jeg har prøvet en "almindelig" ammepude og dem kan jeg sgu ikke finde ud af, og når vi er nogle steder bruger jeg også bare sofapuder. Så jeg vil mene at det kan undværes.

- Lift:

Vil ikke undvære vores - men har dog kun brugt den i barnevognen og til når vi var nogle steder. Så i princippet ville en voksi nok kunne bruges. De vokser jo alligevel ud af den i løbet af det første halve år.

Vugge:

Vil absolut ikke undvære, men hvis vi ikke havde arvet den ved jeg ikke om vi havde købt en. C har sovet i vuggen lige siden hun var helt lille (vi har været meget konsekvente med at hun ikke skal sove i vores seng). Vuggen har hjul under, så vi har nemt kunne køre den rundt i huset så den kunne stå i stuen eller i køkkenet, da hun var helt spæd og sov hele tiden :wub Den begynder dog at blive for lille nu, men hun skal også rykkes over i tremmesengen (eget værelse) i løbet af de næste 14 dage. Vi vil heller ikke have plads til tremmesengen i vores soveværelse, så der er jeg glad for vuggen.

- Pusletaske:

Som de andre skriver kan en stor almindelig taske også bruges. Vi købte den der passede til vores barnevogn, jeg går ikke så meget op i at den skal være fancy :D I min er der - stofbleer (til hoved og hale), skiftetøj, et lille håndklæde, pusleunderlag, 8 bleer, vådservietter, affaldsposer, ekstra sut og legetøj. Desuden har vi også plads til et lille legetæppe som vi har med når vi besøger bedsterne eller er i mødregruppe.

- Baby badelagen:

Kan sagtens undværes

-Skråstol

Vent med at køb en, prøv evt. hos nogle først hvis I kender nogle der har en. Vi købte en, men C hader den så det har egentlig været spildt.

Men modsat stephi-pigen som mener baby-indsatsen til triptrap er spild af penge, så elsker vi vores. Vi går ikke indfor at baby skal ligge på bordet mens vi spiser og det bliver rimelig hurtigt træls at sidde med hende på armen. Hvis hun nu kunne lide skråstolen ville det måske ikke være et problem, men vi vil ikke undvære vores indsats. Men igen, det er hvilken type man er.

-Stofbleer (gylpeklude)

Vent og se hvilket barn I får - vi har måtte købe en del ekstra, da C er stor gylper, men de andre i min mødregruppe bruger storset ingen.

- Legetøj

Som nævnt af andre, køb få ting. Find ud af hvad jeres baby kan lide først inden I køber jer fattige i legetøj.

-Kravlegård

Kan undværes - men vil ikke undvære vores. Vi har en tvillingekravlegård med hævet bund og det er rart at hun ikke skal ligge på gulvtæppet, da vi har et sisal tæppe, der hverken er varmt eller behageligt. Og den er samtidig så stor at hun kan rode rundt alt det hun vil.

- Savlesmækker

Kan undværes - selv med en storsavlende baby bruger vi dem ikke, for vi vil kunne skifte dem hvert 5 min.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig brugt ammepude og er glad for, at jeg aldrig brugte så mange penge på sådan en. Sidder simpelthen elendigt med den. Har prøvet med lidt forskelligt lånt, men det blev altså aldrig et hit.

Jeg synes, at vugger kan være utrolig søde, og vores var en nostalgivugge, som min mand selv havde ligget i som spæd, men helt ærligt ville det have været meeeget nemmere for os bare at bruge liften i tremmesengen i starten. Alt det omputteri :blink

Jeg er til gengæld overrasket over, hvor meget pusletaskeplads, jeg har brug for, og hvor meget alting fylder! Jeg har to pusletasker, og de er altså fyldt helt op, når vi skal nogen steder. Bleer, tøj, legetøj... hold nu op altså. Ville slet ikke kunne nøjes med pusleclutch. Men ok. Jeg overpakker altid, men hellere det end at stå med gennemtisset (eller -skidt) tøj og ikke noget tørt at kunne give ham på, hvis vi er ude.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej tøser. :help

Jeg har en eller anden aversion mod at købe alt for meget babyudstyr som ikke er helt nødvendigt. Tror der findes så meget som man tror man skal have "fordi det har alle andre".

Jeg vil derfor gerne høre jeres mening om visse ting. Er de virkelig nødvendige eller kunne man sagtens have brugt et alternativ? Er i bare glade for at have det fordi i nu engang har det? De ting jeg umiddelbart har svært ved at se om jeg får behov for er:

- Ammepude: kan man ikke bare stable op med babydynen/puder? Synes den er så stor at have i hjemmet.

Det er svært at svare på før du har født - jeg forstuede fx halebenet og havde så SINDSYGT ondt at jeg skulle have 2-3 puder i ryggen, en ammepude foran mig, med en lille pude under. Ikke SPOR rart. Men det er jo en ærlig omstændighed kan man sige. Men du kan også have en dårlig ryg, svag skulderled eller lign. Hvis din fysiske form er ok så vil jeg også sige det kommer an på din sofa - er der nogle gode armlæn? Så kan du sagtens bruge dynen og måske en sofapude m.m. Da mit haleben kom i orden gad jeg ikke slæbe den med længere - de få gange man skal amme/give flaske går det nok.

- Lift: Vi har indtil videre købt en Teutonia Mistral S og en Duniduo som vi håber på er en fin nok løsning. Jeg ved at mange bruger liften også som soveplads for den lille om natten. Men skal man have den der lift? Kan baby ikke bare sove i en tremmeseng fra start? Har hørt at den virker for stor osv, men så en 10 dage gammel pige sove i sin tremmeseng og hun virkede da ikke generet...

Du kan ligge et tæppe i tremmesengen så den ikke virker så stor hvis du vil undvære liften. VI var gade for liften for en baby har også brug for fred engang imellem når man er ude, også selvom de ikke skal sove og når baby ligger i liften er den fredet (BASTA) - det kan man ikke lige med en duniduo for så skal de pakkes ind. Du skal også tænke på at sådan en er VARM.

Mie er et lidt "besværligt" barn når det kommer til at sove, for hun sover inde for der sover hun bedst, det er så lidt besværligt når vi er andre steder for så skal hun svøbes og gåes med til hun sover (herhjemme kan vi bare ligge hende, men hun er ikke tryg fremmede steder) så hun kommer til at få det ALT for varmt i sin sleebee med dyne om sig. Derfor låner jeg ofte en tremmeseng hos dem der har børn så kan jeg ligge sleebeen løst om hende uden at være bange for at hun triller. Ellers må vi slæbe barnevogns kassen med <_< Det var MEGET lettere med liften. Men hvis dit barn er som børn er flest - så er det en "nice to have" - ikke "need to have".

Vugge: lidt samme som lift, hvis baby ikke sover i lift, skal den så sove i vugge eller kan man nøjes med tremmesengen?

Unødvendig - Vi stillede bare liften i sengen, havde en overgangsperiode hvor Sleebeen blev lagt derned og "vingerne" foldet lidt op så den ikke virkede så stor og nu sover hun bare i sengen

- Pusletaske: Er de virkelig så smarte? Eller kan man bare nøjes med sådan en smart clutch som kan hænge på styret og så den taske man ellers ville have med? Har lidt svært ved at vurderer hvor meget man SKAL have med til en baby, fylder det for meget for en clutch?

Din mand vil nok betakke sig for at rende rundt med en dametaske/clutch :P Igen kommer det an på behovet! Har du et gylpebarn? Har du et flaskebarn? Har du et barn der skider igennem konstant uanset blemærke? Så er en MEGET stor taske nødvendig. Jeg syntes det smarte ved pusletaskerne er at der er små rum hvor det hele kan sætte i system:

-et rum er til cremer (når man har et barn kan man til tider stå baby salve, brentan creme, brentan mundhule gel og hånddesinfectionsgel)

-et til ekstra sutter

-et rum til baby alarmerne (jeg har de små fra Neonate) og til bleposer

-Jeg har en "mor lomme" med læbepomade, neglesaks, kuglepind, håndcreme osv af det man normalt har i sin håndtaske.

-et til min pung, mobil og nøgler.

De 2 store lommer er delt op i:

-pusle side med bleer, stofble, baby pads og/eller vådservietter og ekstra tøj

-mad/lege side med flasker, pulver, termokande og legetøj og nu også grød, hagesmække og skeer.

Derudover er der et rum til puslepladen og et rum jeg endnu ikke har noget i!

personligt syntes jeg at de 200-300 kr jeg gav for min Gaia og Ko pusletaske er bedre end godt givet ud. ALT er i system og det er bare lige at stikke hånden ned og fange det man har brug for, for jeg ved lige præcis hvor det ligger. Og så er den pæn.

- Baby badelagen: kan man ikke bare nøjes med almindelige håndklæder som vi voksne også bruger?

Vi brug de alm badelagener - så unødvendig, har ellers et par stykker, men dem bruger jeg i svømmehallen, det er smart lige at give hætten på og holde om barnet uden på håndklædet når man går fra omklædning til bassin, men det gør jeg kun fordi jeg har dem.

Der er sikkert flere ting som jeg lige pt ikke kan huske :huh Jeg vil være virkelig taknemmelig hvis i vil komme med jeres ærlige mening og tænke over om det virkelig er "need to have" eller om man sagtens kan bruge et alternativ.

Skråstol er man glad for hvis man har den er min overbevisning - vi var glade for vores fordi hun kunne sidde i den i køkkenet med vi lavede mad i stedet for at ligge på det kolde gulv. Men det er også det eneste sted. den boede fast derude.

Køb ikke savlesmække og spisesmække før du kender behovet

Køb kun børnetøj DU kan li - min erfaring siger mig at det er det eneste der bliver brugt - GISP hvor har jeg lavet mange fejlkøb fordi det var billigt og jeg tænkte at man jo skal have noget at skifte imellem også til hverdag - men Mie savler ikke og gylper ikke så hun kan nøjes med et sæt om dagen, derfor er det kun alt det helt vildt fine hun får på (inden hun vokser ud af det) - resten er "reservetøj" men det får jeg aldrig brug for.

Men basis tøj som 2-3 par tullebukser i neutral farve som passer til alle de fine boddyer du køber, de kan oftest bruges et par dage af gangen. Jeg kunne ikke undvære mine ærmeløse boddyer men det er fordi Mie næsten altid er i kjole og det skiller på midten ellers ;) Jeg bruger ALDRIG bluser - og hættetrøjer er noget møg!

Legetøj -

- i starten er det kun kontrast farver der er spændende jeg købte den her barnevognsrand, som hun STADIG elsker :http://www.lamaze.dk...amaze/27230.jpg, og så investerede jeg i nogle rasledimser til hænder og fødder, et legestativ og lidt fint at kigge på og en spille dåse (det er det eneste der havde interesse i starten.

- så kan du altid supplere efterhånden som behovet opstår. I mandags var der en SP der sagde at en Bold er noget alle børn bør have - og et spejl er SUPER fra omkring de 4 mdr - Resten finder du ud af efterhånden som behovet opstår og du forelsker dig i noget :D .

Kravlegård er unødvendig

:lovebk

Ha ha ha, kan godt se at der alligevel er en del forskellige meninger :D

Men tusind tak for jeres svar, dejligt at høre så mange meninger og erfaringer! Tror lige jeg skal se dem ordentligt igennem når jeg kommer hjem. Tror generelt at jeg med de fleste ting venter og ser det an når baby er født. Vil så gerne undgå at købe alt muligt ragelse.

Flere siger at liften er så god til også at bære baby i og have et sted at ligge baby når man er ude, men der har vi jo duniduo med bæreplade så regner bare med at han kan sove i den når vi er nogle steder.

:super

Som sagt så kan den vær for varm til formålet - men en barnevognskasse ville også kunne bruges.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare lige med hensyn til det med liften:

Vi kunne slet ikke have undværet vores, især når vi var ude. Muligheden for at skærme babyen for visulle indtryk med fx en stofble, kan ikke lade sig gøre i en Duniduo. Liften var super til at skærme af når bettemanden skulle sove i fremmede værelser.

Vi kørte med lift om natten (stående i tremmesengen) og Duniduo om dagen i barnevognen.

Man kan købe lifte for en slik på DBA :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER