Guest Diden

Saras tråd (pre-teen/problembarn)

307 indlæg i dette emne

Stort kram til dig og din gode måde at være på! :kram

AKT står for: adfærd, kontakt, trivsel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Stort kram til dig og din gode måde at være på! :kram

AKT står for: adfærd, kontakt, trivsel :)

Tusind tak :) jeg gør mit bedste.

det gør det nemlig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kiss Du er ikke den eneste som står med en "stor pige" med trivselsproblemer. Håber I får et godt møde d. 10. Jeg syns det lyder som en rigtig god melding i det brev fra skolen, hvor jeg får indtryk af at hendes lærere virkelig vil hende det bedste og tager hendes problemer alvorligt og handler. Sara er virkelig heldig at ha fået dig som mor - uanset at du ikke har født hende, så er det jo det du er nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kiss Du er ikke den eneste som står med en "stor pige" med trivselsproblemer. Håber I får et godt møde d. 10. Jeg syns det lyder som en rigtig god melding i det brev fra skolen, hvor jeg får indtryk af at hendes lærere virkelig vil hende det bedste og tager hendes problemer alvorligt og handler. Sara er virkelig heldig at ha fået dig som mor -uanset at du ikke har født hende, så er det jo det du er nu.

Vi er i meget ens situationer du og jeg :)

Og jeg er intet andet end taknemmelig for at de gør så meget for hende. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har gjort en del ud af i weekenden at fortælle Sara hvor meget de begge betyder for mig og at de er perfekte i mine øjne. Og Sara har også selv lagt vægt på om det ikke er dejlig at have en sød datter (vi har haft en ok weekend)

Og så her mandag får jeg en SMS fra hendes lære at hende og 2 andre har pjækket fra en time og derfor siddet på kontoret timen efter ..... Suuuk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at google signalstærke børn :-)

 

Det lyder nemlig som om Sara er en af dem... Jeg var afsted til et foredrag for en uges tid siden p.g.a. min datter og selvom jeg ikke kender vildt meget til jer, men bare har læst med her indimellem, kom jeg til at tænke på Sara...

 

At være signalstærk siger noget om personligheden, som er meget bestemt om hvad de vil, de er meget nysgerrige og kommer derfor tit til at lave ballade, fordi de ikke er som alle andre, og ikke er gode til at sidde stille og være "søde".

 

Hov lige en tilføjelse... de kan godt blive selv-skadende fx ved at banke hovedet ind i væggen, fordi de har svært ved at være som "de bør" så de tror at de ikke er gode nok...

 

Jeg har ikke sat mig så meget ind i det endnu; er igang med en bog om det, men fokuserer mest på søvn, da vi har store problemer med det i øjeblikket, og så omkring de 1-5-årige; men hvis du synes det passer på Sara, kan jeg godt sende guldkorn videre, hvis jeg opdager noget - bogen handler nemlig om helt op til teenagere.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at google signalstærke børn :-)

Det lyder nemlig som om Sara er en af dem... Jeg var afsted til et foredrag for en uges tid siden p.g.a. min datter og selvom jeg ikke kender vildt meget til jer, men bare har læst med her indimellem, kom jeg til at tænke på Sara...

At være signalstærk siger noget om personligheden, som er meget bestemt om hvad de vil, de er meget nysgerrige og kommer derfor tit til at lave ballade, fordi de ikke er som alle andre, og ikke er gode til at sidde stille og være "søde".

Hov lige en tilføjelse... de kan godt blive selv-skadende fx ved at banke hovedet ind i væggen, fordi de har svært ved at være som "de bør" så de tror at de ikke er gode nok...

Jeg har ikke sat mig så meget ind i det endnu; er igang med en bog om det, men fokuserer mest på søvn, da vi har store problemer med det i øjeblikket, og så omkring de 1-5-årige; men hvis du synes det passer på Sara, kan jeg godt sende guldkorn videre, hvis jeg opdager noget - bogen handler nemlig om helt op til teenagere.

Det må du da gerne :) alle guldkorn tages imod med kyshånd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det viste sig - efter at have snakket lidt med Sara og med hendes lære som talte med dem alle 3 i dag hvad der var foregået.

Sara har en klassekammerat og de har et ekstremt had-kærligheds forhold, de kan nå at være venner og uvenner mange gange på en dag. I går var ingen undtagelse, han var rigtig strid ved Sara, havde skubbet og revet i hendes hår og så havde Sara (naturligvis) fået et af sine flip og ytret at hun skred! Så kom drengen pludselig til fornuft og prøvede at tale Sara tilbage igen, men når Sara først er deroppe er hun ikke til at tale ned. Derfor henvendte drengen sig til en anden klassekammerat, en stor dreng som løftede (!) Sara og satte hende ned på en bænk. Det hjalp jo ikke på noget som helst og Sara "flygtede" helt ud til skolens yder områder.

Læreren har talt med alle 3 børn i dag og der er simpelthen taget en beslutning at kan de to ikke enes eller finde ud af ikke at lave ballade kan de ikke lege sammen. Det eneste lærere og pædgoger kan gøre er at opfordre til at de holder sig fra hinanden og så kan de jo ikke gøre mere....

Men det var rart at få en forklaring på hvorfor hun/de pjækkede.

Der er i dag en uge til k-mødet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg på vej til mødet! Jan har heldigvis fået lagt sin tur sådan at han også kommer med!

Opdatering følger med hvad der blev talt om

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber det går godt på mødet :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mødet gik rigtig godt og vi gik positive derfra. Jeg kan langt fra huske alt og vil lige beskrive i dybden når vi får refaratet.

Til slutningen i mødet får jeg smidt udredning ind i samtalen og jan var ikke glad for det men accepterede at det var der vi måtte gå hen hvis det var nødvendigt - Sara skal have hjælp!

Det der skal ske nu er at ppr psykologen skal observere Sara og derefter have et møde med lærere og dernæst os, og så skal vi have et møde igen i marts alle sammen som opfølger.

Jeg skal lave en "log" herhjemme hvis vi har haft en konflikt, hvis Sara har været sur over noget, bare det mindste så jeg kan prøve at se om der er struktur i det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder jo godt! Dejligt med en skole som støtter op og gør noget for ungerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt der endelig sker noget godt for den unge dame.

Skide være med hvad Jan syntes, det må være Sara og dit velbefindende der kommer først.

Håber i får nogle redskaber som i kan arbejde med og der kan hjælpe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er der referat klar. Jeg kopiere bare og sætter ind :)

 

Det der var skrevet forud for mødet:

 

Hovedproblemstilling:

Sara er en meget følsom pige. Når hun bliver sur/ked af det, bliver hun meget destruktiv i sin adfærd. Det kommer ofte til udtryk i de ting, hun siger og til dels det, hun gør. Hun giver i de situationer ofte udtryk for, at hendes liv ikke er værd at leve, og hun bare vil dø. Det er sket flere gange, at hun står og banker sit hoved ind i muren. En enkelt gang har hun hamret begge hænder ind i et spejl, så det gik i stykker.

 

Første gang, vi så Saras destruktive adfærd, var dagen, før vi gik på sommerferie. Her var det hendes forfængelighed, der var i spil. Anden gang var i slutningen af august, hvor det ligeledes var forfængelighed omkring sit hår, som betød, at hun reagerede voldsomt. Forfængeligheden er aftagende og fylder ikke så meget mere.

 

Derudover er hun enormt træt af skolen for tiden. Denne del arbejder vi med lokalt. Da det især er ekstra materialerne i dansk og matematik, hun synes er kedelige. Derfor har vi oprettet en kasse med bl.a. opgaver og tegneting, som hun selv har været med til at udvælge. I dansk og matematik gør vi det klart for Sara, hvad det er, hun skal nå at lave i bogen, før hun må gå over i kassen og finde noget at arbejde videre med.

 

Hvilke ændringer ønsker I at opnå?

Vi ønsker, at Sara ikke går rundt med en følelse af, at hun/hendes liv ikke er noget værd, og at hun ikke gør skade på sig selv, andre og/eller materiel, når hun bliver sur/ked af det.

 

Hvilke særlige indsatser har I arbejdet med lokalt?

Vi har taget hånd om en meget trist pige, de gange vi har oplevet hende sådan og har taget kontakt til hjemmet.

 

Beskriv de centrale ressourcer hos barnet/den unge og i omgivelserne.

Hun har et rigtigt godt kammeratskab med især én dreng fra klassen, men det er på godt og ondt, da det ofte er ham, der gør hende rigtig ked af det. Hun er meget omsorgsfuld og god til at tegne. Hun arbejder godt i timerne, når der sidder en voksen ved siden af hende. Læser og regner svarende til under middel niveau.

 

Referat af K-mødet

Lærerne beskriver Sara, som en pige der giver udtryk for, at hun ikke er noget værd og hun ikke har lyst til at leve. Lærerne har oplevet, at hun med vilje banker hovedet ind i væggen. Hun reagerer voldsomt på krav, og hun har ikke lyst til at komme i skole.

 

Før sommerferien var der en episode, hvor hun blev meget destruktiv. Det bundede måske i en forfængelighedsproblematik omkring hendes hår.

 

Faren fortæller, at Sara kan sparre op og husker ting, der er sket for lang tid siden, og hun bliver i vreden og kan virke som om, hun vil fastholde den følelse. Hun kan sparke til ting, sige grimme ting, sige hun ikke har lyst til at leve. Forældrene er bekymrede for, at det påvirker hendes indlæring, når hun bliver så vred/ked af det. Hjemmet har indført en smiley- ordning derhjemme, hvor hun får en belønning, når hun har nået et aftalt antal smilyer. Ordningen virker stort set efter hensigten.

 

Sara har tit legekammerater på besøg. Det er ofte naboens børn, som er lidt yngre end Sara. De leger fx med Barbie-dukker. Det er sjældent at Sara leger med klassekammerater. Hun kan ikke selv finde på en leg. Hvis hun er alene, så bruger hun mest play-station, computer og/eller telefon.

 

Sara har svært ved at rumme mange mennesker og har det svært i store samlinger. Hun kan ikke rumme mere end 3-4 personer.  

 

Sara kan gøre uhensigtsmæssige ting, som kan være svært at forklare. Fx har hun sat ild til en papkasse hos Dittes forældre indendørs. Hun fortalte bagefter, at det var fordi hun kede sig.

 

Hvis andre børn får skæld ud eller bliver ked af det, så reagerer hun på det. Hun bliver ked af det på deres vegne.

 

På SFO'en leger hun meget med en bestemt gruppe børn. Hun leger især meget med en dreng. Men hun kan også blive meget ked af det over noget af det, han siger eller gør.

 

Til Valg-kaffemik var der en episode, hvor Sara slog sig og da en pædagog vil hjælpe hende, blev hun rasende, så rasende som hun aldrig har været før, fortæller bonusmor Ditte.

 

Sara vil gerne lege voksen. Fx har hun købt en uåbnet øl til skolefesten og prøvet at ryge sammen med en klassekammerat. Lærerne fortæller, at hun fx leger, at hun går som voksne og taler som voksne.

 

Sara er en pilfinger. Hun har bl.a. pillet et ur i stykker, klippet arbejdsbøger i stykker og pillet i stearinlys. Hun tegner, hvis hun ikke har andet at lave. Men hun kan have svært ved at slippe tegningen igen, hvis hun først er gået i gang. Hun kan generelt have svært ved at skifte aktivitet.

 

Hun får lavet mest, hvis der sidder en voksen hos hende for at hjælpe med at holde fokus.

 

Det kan virker, som om Sara er i en anden verden. Hun kan spørge om noget helt andet end det, der lige er blevet snakket om.

 

Sara er født en måned for tidligt. Hun havde kolik fra 2.- 4. måned. Moderen tog antidepressiv medicin under graviditeten. Forældrene var til og fra hinanden flere gange under graviditeten og Saras første år. Der var en bekymring omkring Saras udvikling fra dagplejen, hvilket faren ikke var enig i.

 

Far og bonusmor ønskede Sara flyttet fra 0.d til 0. a/b, så hun kunne lære noget mere fagligt. Ønsket blev efterkommet i samme skoleår, og Sara fik støttetimer. Der er brug for en afklaring i forhold til de 6 støttetimer på klassen.

 

Far og bonusmor ønsker, at Sara får en voksen, som hun kan snakke med og som kan hjælpe med at støtte op om hende  og gerne på klassen.

 

 

Konkrete tiltag/opfølgning

PPR psykolog besøger klassen og laver observationer på Sara.

PPR psykolog har samtaler med far og bonusmor. Der tages kontakt i starten af januar.

PPR psykolog har samtaler med lærerne. Tidspunkt er aftalt.

 

Der inviteres til opfølgningsmøde i Marts

 

Jeg har selv fjernet navne og stednavne for ikke at hænge nogen ud :)

Men ja fortsat er vi positivt stemte!

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det bare godt, at der sker noget nu, så Sara kan få lidt ro i hovedet.

Der vil helt sikkert komme hårde perioder, men i det mindste er der flere om de hårde perioder nu og nogle man kan snakke med det om - som SER og HØRE Sara i hverdagen også! :kram

Jeg tror også at det vil være godt for dig, at DU har nogle at læsse af på - udover os her.

Har du overvejet at fører en slags dagbog med skolen, hvor lærerne dokumenterer Saras adfærd og dag og du noterer om hun har haft en god aften og morgen?

 

Min mor gør det med Charlotte og hendes institutions-steder og det er bare en skide god måde, at kommunikerer skole og forældre imellem, synes jeg :) 

Måske det var en ide? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det bare godt, at der sker noget nu, så Sara kan få lidt ro i hovedet.

Der vil helt sikkert komme hårde perioder, men i det mindste er der flere om de hårde perioder nu og nogle man kan snakke med det om - som SER og HØRE Sara i hverdagen også! :kram

Jeg tror også at det vil være godt for dig, at DU har nogle at læsse af på - udover os her.

Har du overvejet at fører en slags dagbog med skolen, hvor lærerne dokumenterer Saras adfærd og dag og du noterer om hun har haft en god aften og morgen?

Min mor gør det med Charlotte og hendes institutions-steder og det er bare en skide god måde, at kommunikerer skole og forældre imellem, synes jeg :)

Måske det var en ide? :)

Det kunne være en god ide, men jeg tror ikke der er resourcer til det..

Den ene lærer sukkede meget til slut af mødet og den var ikke myntet på situationen med Sara men hun følte at arbejdsbyrden med selve klassen var ved at blive meget

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kunne være en god ide, men jeg tror ikke der er resourcer til det..

Den ene lærer sukkede meget til slut af mødet og den var ikke myntet på situationen med Sara men hun følte at arbejdsbyrden med selve klassen var ved at blive meget

 

Det er vel en ide du kunne give Saras lærer :) Det kunne jo være at vedkommende hellere end gerne ville bruge 2 minutter på at skrive om dagen? Det skader aldrig at spørge..

Årha.. selvom det ikke er myntet på jer, så føler man sig bare lidt "forpligtet" fordi man lige tilsætter et nyt problem til bunken. :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu sker der da noget :yay og fedt at vide at det ikke kun er dig der oplever det, men at lærere og pædagoger er helt enige!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så var jeg til revisitations møde i dag og vi blev heldigvis enige om at holde Sara i den klasse hun går i nu, og så støtte hende der.

Skulle få en mail senere med hvad de nye tiltag kommer til at indebærer.. Samt en mail fra psykologen med hvad det næste skridt er som aftalt ved k-mødet!

Siden nytår har Sara faktisk haft det godt i skolen. Hun har lavet det hun skal i timerne og har derfor ikke haft ekstra lektier med hjem! Rigtig dejligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er den "gal" igen.

 

Har fået en sms fra den ene lære at Sara har siddet og ridset sig i armen i dag med en spids blyant, angiveligt for at lave en tatovering. Hun fortalte hende at han kunne få bly forgiftning hvis det gik i blodet hvortil sara svarede at hun kun gjorde det så huden svulmede op. 

 

Dernæst var læreren lidt skrap ved hende inden de fik fri da hun vrængede ansigt af hende (læreren) under en skideballe. Det synes hun naturligvis ikke var i orden og at vi lige skulle tage en snak med hende.. 

 

Dybt suk..... Vi er stadig i tænkeboks hvad vi gør ved det. Vi tager helt sikkert en snak med hende om det, men om der skal yderligere/drastiske midler til i form af en konsekvens af den ene eller anden art tænker vi begge over.. 

 

Jeg synes det havde været "fair" at sige hun så ikke måtte komme med til svømning i SFO'en i eftermiddag (hun har været til svømning med skolen i formiddags, så at hun ikke kom med 2. gang på den samme dag synes jeg var ok) men det ville Jan ikke tage fra hende.. 

 

Det er slet ikke sikkert der kommer en konsekvens, men jeg er forholdsvist forarget over at hun udviser så lidt respekt overfor en lære når hun ikke viser den slags adfærd (særlig tit) herhjemme. Ét er at hun vrænger af os når hun får skældud, andet er at det er overfor en lære! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kom frem til at der ikke er nogle legekammerater i dag. 

 

Jeg synes hverken det er billig sluppent, for det er jo ikke så voldsomt det hun har gjort, men der er alligevel kommet en konsekvens at den handling hun har lavet så det afholder hende fra at gøre det en anden gang (forhåbenligt)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øhh.. jeg ville ikke være så bekymret over Saras adfærd overfor læren, men derimod sig selv!

Nuvel "ridser" hun kun sig selv med en blyant - men at hun direkte SELV siger; at hun "kun" gøre det til det svulmer op - det bekymre mig altså.

Jeg ser det altså som noget begynderfase på noget selvdestruktiv adfærd og det skal tages hånd om inden det bliver seriøst.

Jeg VED at Sara er et barn der ikke tænker sig særligt om og over konsekvenser, men hun er også skarp nok til at ville gøre disse ting for opmærksomheden og negativ opmærksomhed er trods alt bedre end ingen.

Jeg ved det lyder plat, men jeg ville forsøge at åbne lidt op for Sara ved at i tegnede dagens følelser og gøremål ned - så i hver især kunne "rense ud" efter en lang daag og så strukturere med skemaer for hende, så Sara er 100% klar over hvad der skal ske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øhh.. jeg ville ikke være så bekymret over Saras adfærd overfor læren, men derimod sig selv!

Nuvel "ridser" hun kun sig selv med en blyant - men at hun direkte SELV siger; at hun "kun" gøre det til det svulmer op - det bekymre mig altså.

Jeg ser det altså som noget begynderfase på noget selvdestruktiv adfærd og det skal tages hånd om inden det bliver seriøst.

Jeg VED at Sara er et barn der ikke tænker sig særligt om og over konsekvenser, men hun er også skarp nok til at ville gøre disse ting for opmærksomheden og negativ opmærksomhed er trods alt bedre end ingen.

Jeg ved det lyder plat, men jeg ville forsøge at åbne lidt op for Sara ved at i tegnede dagens følelser og gøremål ned - så i hver især kunne "rense ud" efter en lang daag og så strukturere med skemaer for hende, så Sara er 100% klar over hvad der skal ske.

Det med skema har jeg prøvet noget der lignede forleden, en lille plan over de ting hun skulle lave hvor hun kunne strege ud efterhånden, det blev hun så også sur over <_<

Jeg gjorde det meget klart for hende at jeg ikke ville have at hun ridsede sig, hverken med en blyant eller noget som helst andet fordi hun for det første fik ar og for det andet kunne få forgiftning.

Hun får også masser af positiv opmærksomhed i tiden, så jeg tror simpelthen det her er noget hun har gjort fordi hun har kedet sig, ligesom hun tegner her og der i hendes lære bøger

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med skema har jeg prøvet noget der lignede forleden, en lille plan over de ting hun skulle lave hvor hun kunne strege ud efterhånden, det blev hun så også sur over <_<

Jeg gjorde det meget klart for hende at jeg ikke ville have at hun ridsede sig, hverken med en blyant eller noget som helst andet fordi hun for det første fik ar og for det andet kunne få forgiftning.

Hun får også masser af positiv opmærksomhed i tiden, så jeg tror simpelthen det her er noget hun har gjort fordi hun har kedet sig, ligesom hun tegner her og der i hendes lære bøger

 

 

Jeg fik lige en tanke - og det er virkelig kun en tanke, jeg kender ikke dig og Sara - så tag det du kan bruge :)

 

Min tanke går lidt på om hun reagerer på ordet "skal". Du skal i skole, du skal tage opvasken, du skal tage jakken på. Hvis du bevidst formulerer dig anderledes, så det ikke bliver pligter, så er det måske mindre surt?

 

"Om lidt kører vi over til skolen, men først tager du lige jakken på - jo kom, jakken hopper jo ikke på dig af sig selv."

"Når vi har spist, så hjælpes vi to lige ad med opvasken. Husk, det er meget sjovere at tage opvasken hvis man er i godt humør - vil du helst rydde af bordet, eller stille i opvaskemaskinen? Hov Sara, du går da ikke bare ind på dit værelse? Hvis du kommer nu, så hjælper jeg dig, hvis du bliver sur, så må du gøre det selv"

 

Og måske det samme med ordet "pligter" - det kunne være opgaver istedet?

Det var lige mine tanker ;)

 

Det skema du havde lavet, var det over hendes pligter, eller over hendes dag? Mit spørgsmål går på, står der også "lege en halv time på værelset selv" "Spille kort med mor og far" "Se fjernsyn inden puttetid" osv, så de sjove ting også var nævnt? Så det hjælper hende med at komme igennem dagen og ikke kun komme igennem pligterne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik lige en tanke - og det er virkelig kun en tanke, jeg kender ikke dig og Sara - så tag det du kan bruge :)

 

Min tanke går lidt på om hun reagerer på ordet "skal". Du skal i skole, du skal tage opvasken, du skal tage jakken på. Hvis du bevidst formulerer dig anderledes, så det ikke bliver pligter, så er det måske mindre surt?

 

"Om lidt kører vi over til skolen, men først tager du lige jakken på - jo kom, jakken hopper jo ikke på dig af sig selv."

"Når vi har spist, så hjælpes vi to lige ad med opvasken. Husk, det er meget sjovere at tage opvasken hvis man er i godt humør - vil du helst rydde af bordet, eller stille i opvaskenmaskinen? Hov Sara, du går da ikke bare ind på dit værelse? Hvis du kommer nu, så hjælper jeg dig, hvis du bliver sur, så må du gøre det selv"

 

Og måske det samme med ordet "pligter" - det kunne være opgaver istedet?

Det var lige mine tanker ;)

 

Det skema du havde lavet, var det over hendes pligter, eller over hendes dag? Mit spørgsmål går på, står der også "lege en halv time på værelset selv" "Spille kort med mor og far" "Se fjernsyn ingen puttetid" osv, så de sjove ting også var nævnt? Så det hjælper hende med at komme igennem dagen og ikke kun komme igennem pligterne?

 

Jeg kom sådan til at sidde og smile af at læse det her. Det er bare så rigtigt, og så gode formuleringer. Dem skal jeg huske :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER