Guest Diden

Saras tråd (pre-teen/problembarn)

303 posts in this topic

Sikke anstrengende periode I har.

Ved ikke om jeg kan sige noget du ikke allerede gør, for jeg syns virkelig du gør afsindig meget og jeg kan høre du virkelig anstrenger dig for at være en god, kærlig og retfærdig, opdragende mor. :respekt og man får bare ikke taknemmelighed fra de umulige unger, så det er sku hårdt.

Jeg tænker bare - jeg tror faktisk slet ikke hun kan overskue det vasketøj, uanset om hun burde være gammel nok. Hun har brug for at I gør det sammen. Jeg syns det er helt fair at du beslutter at det skal hun gøre/lære, men hun kan ikke rumme det, det blir til kaos for hende.

Jeg tænker også - det er såååå vigtigt I får sat jer sammen på en hyggelig måde og snakket lidt om de ting som ikke fungerer, hvordan kan de blive bedre? Jeg kan sige hvad der hjælper med Mathilde: Fx, hun er enormt svær at få op om morgenen, og jeg tænker egentlig at det er fordi hun er for længe om at falde i søvn. Så jeg har besluttet at hun skal ind i sengen og ligge lidt tidligere, bare og læse og slappe af, og jeg har besluttet NUL tablet/mobil lige inden sengetid. Men jeg dikterer det ikke, jeg sætter mig ned med hende når stemningen er god og siger noget i retning af: "jeg syns det er træls vi får sådan nogle dumme morgener, fordi du har så svært ved at stå op. Hvad tror du ville gøre det bedre, for jeg vil rigtig gerne ha vi kan ha en hyggelig morgen i stedet? Det er SÅ hyggeligt når vi har tid til at x/y/z...". Måske har hun nogle forslag, og jeg vil gerne høre og forhandle. Og så kommer jeg med hvad jeg selv syns, og understreger at det er fordi jeg tror det er bedst for hende. Lige i den her sag syns hun jeg var dum fordi hvornår sku hun SÅ spille på sin tablet? Så har vi lavet nye aftaler om det, og så var det ok for hende at komme tidligere op og ligge. Hun foreslog selv om hun måtte ligge og lytte til noget stille musik (MusiCure) inden sengetid. Nå sorry jeg ævler løs om Mathilde :rolleyes Min pointe er bare, prøv at få en snak med Sara når der er god stemning, hvor hun føler hun blir hørt. Spørg hende om hvorfor hun mon tror at hun har uheld? Om hun ikke syns det er træls, og om hun har nogen ideer til hvordan det blir lettere for hende at huske at mærke efter. Måske skal der være en regel om at hvis man har spillet/set tv en time, så er det tissepause - eller hvad I nu kan blive enige om? Det er i hvert fald 1000 gange lettere hvis du kan enes med hende om en løsning, fremfor at du skal diktere, også selv om du i virkeligheden har besluttet dig for hvad dine krav er.

Jeg tænker at på mange måder ligner Sara og Mathilde hinanden, så det gør ikke noget du trækker parelel dertil :)

Det lyder som en god ide det med snakken.. Om hvordan vi gør det bedre.

Jeg har talt med hende om uheldene, længe inden der kom en konsekvens ud af at hun ikke lærte af det, hvor hun forklarede at når hun skulle var toilettet altid optaget, hvor aftalen så var at med det samme hun mærker hun skal, så er det afsted.

Jeg tror at hendes problem er at hun enten kan mærke at det er tid, men hun er opslugt af det hun har gang i så det bliver skubbet til side, eller også har hendes krop vænnet sig til at der går lang tid før hun gør, så hun mærker det først i sidste øjeblik. Vi har altid haft er problem med at hun ikke kommer afsted i god tid, og før i tiden havde hun sygedage fordi hun fik ondt i maven/blæren af at holde sig. Det er gået godt længe, men nu er det faldet lidt tilbage igen, og jeg ville derfor prøve at fange det i opløbet

Annonce ♥

Diden er min gamle bruger.. Og det gør *ondt* at læse den her tråd igennem igen.... Det gør ondt at læse hvor alene jeg var, hvordan jeg affejede det når andre brugere bemærkede det. :( Det har været nogle hårde 10 år!

Vi er heldigvis et helt andet sted i dag, Sara blev diagnosticeret med ADD og lettere mental retardering i 2016. 

Puha.. Jeg vil gerne komme med en generel opdatering når kl ikke er lidt i midnat :wub

Annonce ♥

Sara er i dag 16 ½ år, og går på Tolne efterskole, som er en prøvefri special efterskole. 

Vi er nået langt, specielt efter skilsmissen. Hun bor fortsat hos mig da hendes far afsoner en dom lige PT (og hvis han ikke gjorde tror jeg faktisk stadigvæk at hun helst ville bo hos mig) 

Hun kan stadig have morgener med flip, eks. denne morgen hvor jeg hev hende op kl 7 selvom det er vinterferie da hun skal have sin depotpille for hendes ADD så det ikke bliver for sent - hun kan bare gå i seng igen bagefter :) 

Annonce ♥