Guest Diden

Saras tråd (pre-teen/problembarn)

307 indlæg i dette emne

:super

 

Det er jeg bare helt enig i!

 

 

Jeg kom sådan til at sidde og smile af at læse det her. Det er bare så rigtigt, og så gode formuleringer. Dem skal jeg huske :super

 

 

Tak, så var jeg vist ikke helt ude i hampen  ^_^ 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Arh tak for det! :D sådan har jeg ikke tænkt på det.

Jeg synes jeg er god til at spørge om hun vil være sød at tømme (samtidig med at hun ikke har et valg <_<) men lige mht. Opvaskeren tror jeg det er ligegyldigt hvordan det formuleres hun hader bare virkelig den pligt i øjeblikket

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arh tak for det! :D sådan har jeg ikke tænkt på det.

Jeg synes jeg er god til at spørge om hun vil være sød at tømme (samtidig med at hun ikke har et valg <_<) men lige mht. Opvaskeren tror jeg det er ligegyldigt hvordan det formuleres hun hader bare virkelig den pligt i øjeblikket

Kan i så ikke forhandle om en anden pligt som hun kan gøre i stedet? Tørre støv af, støvsuge, ligge vasketøj sammen/på plads?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik lige en tanke - og det er virkelig kun en tanke, jeg kender ikke dig og Sara - så tag det du kan bruge

Min tanke går lidt på om hun reagerer på ordet "skal". Du skal i skole, du skal tage opvasken, du skal tage jakken på. Hvis du bevidst formulerer dig anderledes, så det ikke bliver pligter, så er det måske mindre surt?

"Om lidt kører vi over til skolen, men først tager du lige jakken på - jo kom, jakken hopper jo ikke på dig af sig selv."

"Når vi har spist, så hjælpes vi to lige ad med opvasken. Husk, det er meget sjovere at tage opvasken hvis man er i godt humør - vil du helst rydde af bordet, eller stille i opvaskemaskinen? Hov Sara, du går da ikke bare ind på dit værelse? Hvis du kommer nu, så hjælper jeg dig, hvis du bliver sur, så må du gøre det selv"

super formuleret og netop sådan et skema jeg mente :)

Og måske det samme med ordet "pligter" - det kunne være opgaver istedet?

Det var lige mine tanker ;)

Det skema du havde lavet, var det over hendes pligter, eller over hendes dag? Mit spørgsmål går på, står der også "lege en halv time på værelset selv" "Spille kort med mor og far" "Se fjernsyn inden puttetid" osv, så de sjove ting også var nævnt? Så det hjælper hende med at komme igennem dagen og ikke kun komme igennem pligterne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arh tak for det! :D sådan har jeg ikke tænkt på det.

Jeg synes jeg er god til at spørge om hun vil være sød at tømme (samtidig med at hun ikke har et valg <_<) men lige mht. Opvaskeren tror jeg det er ligegyldigt hvordan det formuleres hun hader bare virkelig den pligt i øjeblikket

 

Måske kunne I indføre en løsere tidsramme for hende, fx sige "husk at opvaskemaskinen skal tømmes i dag, og det er din tur. Du bestemmer selv hvornår du vil gøre det, bare den er tømt inden du går i seng" .

 

Jeg synes selv det er mega træls hvis jeg får besked på at gøre et eller andet sådan lige-nu-agtigt, hvis jeg er igang med noget. Så vil jeg hellere selv sige "Det skal jeg nok, når/inden/efter jeg..." Og så gøre det i mit eget tempo, når det passer ind i den plan jeg har i mit hovede. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske kunne I indføre en løsere tidsramme for hende, fx sige "husk at opvaskemaskinen skal tømmes i dag, og det er din tur. Du bestemmer selv hvornår du vil gøre det, bare den er tømt inden du går i seng" .

Jeg synes selv det er mega træls hvis jeg får besked på at gøre et eller andet sådan lige-nu-agtigt, hvis jeg er igang med noget. Så vil jeg hellere selv sige "Det skal jeg nok, når/inden/efter jeg..." Og så gøre det i mit eget tempo, når det passer ind i den plan jeg har i mit hovede.

Det fungerer ikke særlig godt for Sara, fordi hun hverken har tidsfornemmelse eller hukommelse til at huske det, samtidig med hvis jeg bliver ved med at huske hende på det bliver hun sur. På det punkt ligner hun sin far.

Derfor virker det bedst for hende (og mig - kontrol mennesket) at det blir gjort med det samme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi får besøg af PPR psykologen i morgen som har overværet Sara i skolen af to omgange. Hun kommer hovedsageligt for at give os et indblik i hvad hvordan hun oplever Saras opførsel, og hvad vi kan gøre i hjemmet for at hjælpe med det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende hvad hun har at sige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende hvad hun har at sige.

Enig! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så aflyser hun!!!!! <_< suk!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det fungerer ikke særlig godt for Sara, fordi hun hverken har tidsfornemmelse eller hukommelse til at huske det, samtidig med hvis jeg bliver ved med at huske hende på det bliver hun sur. På det punkt ligner hun sin far.

Derfor virker det bedst for hende (og mig - kontrol mennesket) at det blir gjort med det samme.

Øv at det blev aflyst i dag. Synes forresten at du virker til at være super sej og rigtig åben over for den hjælp du kan få :kram

Ang tidsramme, så er det langt de færreste børn, som kan leve med "du bestemmer selv hvornår", de fleste børn har brug for meget stramme rammer, som de kan bevæge sig og føle sig tryg i.

Synes du gør det godt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv at det blev aflyst i dag. Synes forresten at du virker til at være super sej og rigtig åben over for den hjælp du kan få :kram

Ang tidsramme, så er det langt de færreste børn, som kan leve med "du bestemmer selv hvornår", de fleste børn har brug for meget stramme rammer, som de kan bevæge sig og føle sig tryg i.

Synes du gør det godt!

Taak!:) :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at låne bogen "det eksplosive barn" af ross greene..,. jeg har kun lige skimmet første kapitel, men det sker ud til at passe på Saras hysteriske anfald...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at låne bogen "det eksplosive barn" af ross greene..,. jeg har kun lige skimmet første kapitel, men det sker ud til at passe på Saras hysteriske anfald...

Jeg prøver lige at tjekke biblioteket om de har den :) tak!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Må jeg lige komme med en tanke?
 

Jeg tænker lidt på om I kunne aftale med Sara at hun prøver nogle andre pligter siden hun sådan hader at tømme opvaskemaskinen?

 

Her har jeg snakket med Mathilde om at hun skulle hjælpe til og kommet med nogle forskellige forslag til hvad et barn på hendes alder kan hjælpe med. Vi er så endt med at hun skal dække bord hver dag og en gang om ugen skal hun vaske tøj, det er opgaver hun selv har valgt og det mindsker brokken rigtig meget. Hun ved at torsdag eftermiddag der vasker vi tøj sammen, og at hvis hun brokker sig over at skulle dække bord blir hun sat til noget andet som hun formentlig ikke har lyst til. På den måde lærer hun forhåbentlig også lidt om de opgaver vi alle har med at holde huset. Mathilde kan godt, med hjælp, sortere vasketøjet og starte en vask, og hun kan (næsten uden hjælp) selv hænge det op og tage det ned næste dag. Hun kan også fx støvsuge, vaske gulv, rydde legetøj op efter sig selv og lillesøster eller gå ud med skrald.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg lige komme med en tanke?

Jeg tænker lidt på om I kunne aftale med Sara at hun prøver nogle andre pligter siden hun sådan hader at tømme opvaskemaskinen?

Her har jeg snakket med Mathilde om at hun skulle hjælpe til og kommet med nogle forskellige forslag til hvad et barn på hendes alder kan hjælpe med. Vi er så endt med at hun skal dække bord hver dag og en gang om ugen skal hun vaske tøj, det er opgaver hun selv har valgt og det mindsker brokken rigtig meget. Hun ved at torsdag eftermiddag der vasker vi tøj sammen, og at hvis hun brokker sig over at skulle dække bord blir hun sat til noget andet som hun formentlig ikke har lyst til. På den måde lærer hun forhåbentlig også lidt om de opgaver vi alle har med at holde huset. Mathilde kan godt, med hjælp, sortere vasketøjet og starte en vask, og hun kan (næsten uden hjælp) selv hænge det op og tage det ned næste dag. Hun kan også fx støvsuge, vaske gulv, rydde legetøj op efter sig selv og lillesøster eller gå ud med skrald.

Sara var selv med til at definere i sin tid at hun gerne vil tømme opvasker..

Dernæst kan jeg ikke helt se hvad hun ellers skulle lave. Jeg er så perfektionistisk anlagt at jeg vil gå rundt og rette på hende ved andre pligter fordi de ikke bliver gjort grundigt/godt nok, og opvaskeren er den pligt i huset der er hurtigst overstået.

Men jeg kan godt sætte mig ind i at det nemmeste havde været at ændre pligter, og kunne nok godt finde på at spørge hende næste gang hun brokker sig hvad hun ellers havde tænkt sig hun ville lave

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sara var selv med til at definere i sin tid at hun gerne vil tømme opvasker..

Dernæst kan jeg ikke helt se hvad hun ellers skulle lave. Jeg er så perfektionistisk anlagt at jeg vil gå rundt og rette på hende ved andre pligter fordi de ikke bliver gjort grundigt/godt nok, og opvaskeren er den pligt i huset der er hurtigst overstået.

Men jeg kan godt sætte mig ind i at det nemmeste havde været at ændre pligter, og kunne nok godt finde på at spørge hende næste gang hun brokker sig hvad hun ellers havde tænkt sig hun ville lave

Jeg er også kontrolfreak på mange punkter, men er ved at have lært at give slip lidt.

Freja og Liva hjælper med at vande blomster og tørre støv af fx. Og åååh hvor det kribler i mig når det ikke bliver gjort på min.måde ;)

Men der skal man huske på at de lærer ved at gøre. Af og til siger jeg lige at de fx skal huske at flytte ting, når de tørrer støv af. Der bliver længere i mellem når jeg skal sige det. I starten bliver tingene ikke gjort så grundigt som når man selv ville gøre det, men de hjælper jo.

Jeg husker mig selv på hvordan det var når jeg hjalp min mor, som rendte bagefter og fortalte hvor jeg ikke gjorde det godt nok. Det var faktisk ret surt så.

Prøv at se hvad du kan leve med og så lad hende "hjælpe" med det. Ros hende selvom der stadig er støv rundt om potteplanterne ;)

Det er også surt at gøre de trælse pligter, for det ved vi jo alle. Forskellen er at vi voksne ofte ved at vi skal jo gøre det uanset hvad. Det tænker børn ikke på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kom til at tænke på den episode med blyanten hvor hun ville lave en tatoo på sig selv. Har der været flere af den slags selvskadende episoder?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kom til at tænke på den episode med blyanten hvor hun ville lave en tatoo på sig selv. Har der været flere af den slags selvskadende episoder?

Altså ikke på dén måde, men hun har problemer med at hun knalder hovedet ind i muren feks når det bliver for meget for hende :( Men det har været i tilfælde hvor hun bliver så sur at hun ikke længere kan rumme det - i dette tilfælde sad hun bare og kedede sig i en time, og synes det kunne være en god ide <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også kontrolfreak på mange punkter, men er ved at have lært at give slip lidt.

Freja og Liva hjælper med at vande blomster og tørre støv af fx. Og åååh hvor det kribler i mig når det ikke bliver gjort på min.måde ;)

Men der skal man huske på at de lærer ved at gøre. Af og til siger jeg lige at de fx skal huske at flytte ting, når de tørrer støv af. Der bliver længere i mellem når jeg skal sige det. I starten bliver tingene ikke gjort så grundigt som når man selv ville gøre det, men de hjælper jo.

Jeg husker mig selv på hvordan det var når jeg hjalp min mor, som rendte bagefter og fortalte hvor jeg ikke gjorde det godt nok. Det var faktisk ret surt så.

Prøv at se hvad du kan leve med og så lad hende "hjælpe" med det. Ros hende selvom der stadig er støv rundt om potteplanterne ;)

Det er også surt at gøre de trælse pligter, for det ved vi jo alle. Forskellen er at vi voksne ofte ved at vi skal jo gøre det uanset hvad. Det tænker børn ikke på.

 

 

Hehe ja det kender jeg godt ;) Det samme når jan hjælper.. Faktisk lidt synd, men jeg kan simpelthen ikke lade være, hvis opvaskeren er fyldt totalt åndssvagt op så der kun kan være halvdelen af hvad der plejer at være! -> indsæt eksploderende smiley her ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde en mindre konflikt i går omkring pligterne, men jeg fornemmede på hende at det ikke var så meget fordi hun var træt af at tømme opvasker, bare mere det at hun skulle gøre noget. Jeg spurgte hende hvad hun ellers ville lave hvor hun nævnte nogle ting der kun bliver gjort hver 2. uge, hvor jeg prøvede at forklarer hende at det duede ikke rigtig.. 

 

Hun kom dog i humør igen og skrev på sedlen at hun ville hjælpe med at lave mad (også) hvor jeg sagde at den pligt havde hun sådan set i forvejen, men vi gjorde ikke rigtig brug af den. Så i aften skal hun hjælpe med at lave Gullash :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har stadig ikke hørt fra psykologen med hvad der skal ske nu <_< lidt træls! Jeg vil jo bare gerne IGANG!

 

Har reserveret bogen "det eksplosive barn" på biblioteket og venter på at den kommer til vores lokale så jeg kan hente den :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså ikke på dén måde, men hun har problemer med at hun knalder hovedet ind i muren feks når det bliver for meget for hende :( Men det har været i tilfælde hvor hun bliver så sur at hun ikke længere kan rumme det - i dette tilfælde sad hun bare og kedede sig i en time, og synes det kunne være en god ide <_<

Hmm ja så er det jo lidt svært. Men det tyder på at hun har svært ved at rumme følelser :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe ja det kender jeg godt ;) Det samme når jan hjælper.. Faktisk lidt synd, men jeg kan simpelthen ikke lade være, hvis opvaskeren er fyldt totalt åndssvagt op så der kun kan være halvdelen af hvad der plejer at være! -> indsæt eksploderende smiley her ;)

Tæl til 10 og tag et stk chokolade ;)

Åh det kræver tålmodighedmed både mand og børn, men det giver så godt i den sidste ende. Jeg var også i starten efter K, men oplevede at han så ikke ville hjælpe fordi han aldrig kunne gøre det godt nok :(

Der skal vi to kontrolfreaks nok lige standse op og se den fra den anden side, for vi ville jo heller ikke bryde os om at blive rettet sådan ;)

De eneste steder hvor jeg ikke kan styre det, er de steder hvor min ocd sætter ind. Det er værst når min angst er oppe i det øverste felt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER