Barbamama

Er i søvnhelvede...

42 indlæg i dette emne

Åhhhhhhhhhhhhhh nu SKAL Valdemar altså snart til at sove mere om natten :boo

Han bliver puttet kl halv otte og det går rigtig fint. Han mosler lidt rundt, men lægger sig til sidst og sover uden brok (næsten i hvert fald) ca kl 20. Så vender han sig rundt et par gange op på alle fire og giver et klynk, hvor jeg er inde og vende ham og putte ham igen - no problem.

kl ca. 22 starter søvnhelvedet... Sutten duer ikke, far duer ikke, mor duer knap nok - der er kun en ting i verden: brystet. Og det forlanger han så at få kl 22, kl 23, kl. 1, kl 3, kl 5 og kl 6/7 - hvorefter han beslutter sig for at det er morgen (hvilket jo ville være perfekt, hvis det er kl 7 og hvis han havde sovet mere om natten - kl 6 kunne jeg også gå med til, selvom jeg synes det er lige tidligt nok. Men det hænger jo ikke sammen med så lidt som han sover om natten!). Og sådan har det vel faktisk stået på ca. siden jul og nu er jeg bare ved at blive skør i hovedet af aldrig at sove mere end max to timer ad gangen.

Først var det 26-ugers tigerspring - men det er jo forlængst ovre

Så var det jul med mange aktiviteter - også forlængst overstået

Så var der to tænder - men det er også længe siden, og jeg kan ikke fornemme nye på vej

Kunne det være sult? - I så fald er hans appetit steget VOLDSOMT. Han bliver ammet oftere, jeg har mere mælk (der kommer i hvert fald mere ud, når jeg malker, og brysterne føles tungere) OG han spiser godt af både havregrød og kartoffelmos hver dag (og vi tilbyder også vand, så jeg tænker heller ikke, at det kan passe, at det er tørst).

Døje med maven? Det tror jeg måske... Han prutter en del om natten. Men jeg synes ikke at hans bleer giver anledning til bekymring, der er bonus sådan i en rimelig fast rytme hveranden morgen...

Tryghed? Jamen sikkert ja... Vi er jo midt i "den grå zone" fra vidunderlige uger, og han ER mere hænget og "mor-klistret" om dagen. Og han er jo begyndt at kravle/møffe ret meget rundt og det skulle jo også kunne give urolige nætter... Den grå zone "burde" stoppe i næste weekend, så det håååååååååååååber jeg!!!!

Anden smerte (f.eks. nakke eller whatever)? Måske... Men jeg tvivler. Han virker rigtig glad og tilpas om dagen og der sover han også som regel rigtig fint...

Natteskræk? Det tror jeg måske også - nogle af gangene i hvert fald. Imorges kl 6 var han ulykkelig og havde samtidig pruttet så meget, at jeg troede at han havde skidt. Og da jeg så fik ham med ind i lyset for at han kunne blive skiftet, bemærkede jeg, at hans øjnene stadig var lukkede mens han skreg - da han endelig åbnede dem var der ingenting og så lå han ellers og charmede og legede med sine fødder. Så det er jo klassisk natteskræk. Jeg har bare ikke lige overblik over om det er natteskræk alle gangene om natten - og hvis det er, hvad skal jeg så gøre ved det? :unsure

Jeg synes bare hele tiden, at der er noget, og jeg synes det er synd, at selvom han er helt fantastisk 99% af dagtimerne, (næsten) altid glad, nysgerrig, frisk, kærlig, spiser godt, sover godt, osv. så har jeg bare SÅ lidt tålmodighed med ham, fordi jeg er så træt, så når der er det mindste, så bliver jeg bare sur og er tit nødt til at gå ind i et andet rum og tælle ned fra 100... Sådan skal det jo ikke være! :(

SP har ikke sådan de vilde guldkorn. Hun siger, at det er normalt at de sover uroligt, når de lærer at kravle og foreslår, at jeg sover med en t-shirt, så han ikke bliver fristet af brystet. (Virker overhovedet ikke, han bliver bare frustreret og hiver i blusen og bider mig i brystet udenpå trøjen)

Jeg tror, at vi giver det indtil weekenden i håb om at det bare er den der grå zone, der er helt sindssyg herhjemme, og at han så kommer til at sove bedre om natten derefter. Hvis det ikke virker, så tror jeg, at jeg vil kontakte en zoneterapeut...

Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg ville med det her indlæg, jeg tror jo, at jeg har besluttet mig at løsning er som jeg lige skrev: Max en uge endnu, og så zoneterapeut. Men kram er i hvert fald velkomne, og det det tror jeg også at kloge ord er...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram

Min eneste tanke, udover det du har skrevet, er, om det kunne hjælpe for ham, at komme på eget værelse? Så kan han ikke på samme måde lugte mælken, når han har de små opvågninger i løbet af natten. Måske er han reelt set ikke sulten, men det er blevet en vane og en dejlig ting, når han kan lugte mælken og mor lige der ved siden af ham..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved ikke om du har overvejet?

Herovre i Sverige anvender ALLE vælling pr. definition, vi gjorde det selv med Leo i en kortere periode, og det giver altså lige en mæthedsfornemmelse inden sovetid.

Måske det kunne få ham til at sove bedre.

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram

Tak :kiss

:kram

Min eneste tanke, udover det du har skrevet, er, om det kunne hjælpe for ham, at komme på eget værelse? Så kan han ikke på samme måde lugte mælken, når han har de små opvågninger i løbet af natten. Måske er han reelt set ikke sulten, men det er blevet en vane og en dejlig ting, når han kan lugte mælken og mor lige der ved siden af ham..

Tak for kram :) Hmm ja... Jeg har faktisk tænkt på den med eget værelse netop af de grunde, du beskriver... Jeg "tør" bare ikke rigtig, for jeg føler mig SLET ikke klar til det, og det tænker jeg, at han nok kan mærke og så bliver det jo noget hø... Men jeg har da overvejet, om jeg bare skal til at tage mig sammen :unsure

Ved ikke om du har overvejet?

Herovre i Sverige anvender ALLE vælling pr. definition, vi gjorde det selv med Leo i en kortere periode, og det giver altså lige en mæthedsfornemmelse inden sovetid.

Måske det kunne få ham til at sove bedre.

:kram2

Vælling har jeg også overvejet, men jeg har ikke fået sat mig rigtig ind i det, og jeg synes en del (i Danmark) virker sådan meget imod det? :unsure Og så har jeg bare lidt svært ved at tro på, at det virkelig er sult, han vågner af :unsure Han spiser godt nok, når han er oppe og vil ikke sove igen, før han har fået... Men han spiser jo også helt vildt om dagen, synes jeg... Bum bum... Måske jeg skulle oprette en tråd om vælling :)

Og tak for kram :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for kram :) Hmm ja... Jeg har faktisk tænkt på den med eget værelse netop af de grunde, du beskriver... Jeg "tør" bare ikke rigtig, for jeg føler mig SLET ikke klar til det, og det tænker jeg, at han nok kan mærke og så bliver det jo noget hø... Men jeg har da overvejet, om jeg bare skal til at tage mig sammen :unsure

Jeg synes, du skal give det en chance! Måske bare et par nætter og er det helt ad helvedes til, kan du jo droppe det - altså, hvis det er ad helvedes til for Valdemar og ikke dig (hvis du forstår?).. :)

Ligger han i vugge eller tremmeseng nu?

Da vi flyttede A ind på eget værelse, havde vi snakket om det lidt tid og jeg var ikke rigtig klar, men en aften gjorde vi det spontant og hun sagde INTET til det og har nu sovet derinde i en måned. Det er SÅ rart at have et "voksen" soveværelse igen :) Tror det virkede så godt, fordi vi "bare" gjorde det, så det virkede helt naturligt for hende også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, du skal give det en chance! Måske bare et par nætter og er det helt ad helvedes til, kan du jo droppe det - altså, hvis det er ad helvedes til for Valdemar og ikke dig (hvis du forstår?).. :)

Ligger han i vugge eller tremmeseng nu?

Da vi flyttede A ind på eget værelse, havde vi snakket om det lidt tid og jeg var ikke rigtig klar, men en aften gjorde vi det spontant og hun sagde INTET til det og har nu sovet derinde i en måned. Det er SÅ rart at have et "voksen" soveværelse igen :) Tror det virkede så godt, fordi vi "bare" gjorde det, så det virkede helt naturligt for hende også.

Jeg har godt tænkt, om det ville være bedre for ham :unsure (min lille baby bliver stor :boo), men omvendt mistænker jeg jo også, at han vågner for at få tryghed :unsure

Jeg har også tænkt, at det ville være DEJLIGT at få voksensoveværelse igen... Bum bum :unsure Jeg duer bare ikke rigtig til "bare lige" at gøre noget, så ved ikke, om jeg kan finde ud af at gøre det uden at udstråle bekymrethed :P

Han sover i tremmeseng. Gør det mon en forskel? :unsure (jeg tror ikke, at han kan være i en vugge, han er en stor dreng, der foretrækker at sove med armene ud til siden :P)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, sådan har Camille også været..

Lille søvntorturmonster!!

Har ingen guldkorn, men jeg er bare SÅ glad for Camille er den skønneste unge om dagen.. Ellers tror jeg hun var blevet byttet :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde også sådan en periode med Leo, puh, det trækker tænder ud! :kram

Vi satte ham ikke på eget værelse, men stillede sengen lige uden for vores dør- som altid stod åben. Så kom han lidt væk, men ikke for langt.

Vi fandt ud af at en sovepose var et hit, så kunne han ikke så nemt rejse sig og fik mere ro.

Jeg har desværre ikke andre råd, men det går helt sikkert over. Ved godt, at det kan du ikke bruge til noget lige nu :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har godt tænkt, om det ville være bedre for ham :unsure (min lille baby bliver stor :boo), men omvendt mistænker jeg jo også, at han vågner for at få tryghed :unsure

Jeg har også tænkt, at det ville være DEJLIGT at få voksensoveværelse igen... Bum bum :unsure Jeg duer bare ikke rigtig til "bare lige" at gøre noget, så ved ikke, om jeg kan finde ud af at gøre det uden at udstråle bekymrethed :P

Han sover i tremmeseng. Gør det mon en forskel? :unsure (jeg tror ikke, at han kan være i en vugge, han er en stor dreng, der foretrækker at sove med armene ud til siden :P)

Det med tryghed finder du jo HURTIGT ud af, ved at ligge ham i eget værelse - hvis han skriger og vågner en milliard gange, er det måske derfor - men du kan kun blive ved med at mistænke det, når du ikke som sådan "udfordrer" tanken!

Tror ikke tremmeseng gør en forskel, min tanke var, at så kunne i evt. prøve at flytte tremmesengen længere og længere væk fra jeres seng for at ende på eget værelse? Måske det også kan hjælpe dig i processen?

Vi startede med at flytte vuggen ned for enden af vores seng, så A ikke lå lige ved siden af mig og tanken var, at hun også skulle ud i stuen og til sidst i vuggen på eget værelse og så i tremmeseng, men så langt nåede vi aldrig :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram herinde også :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kæmpe :kram

Det er SÅ hårdt, og vi har været gennem det samme (bortset fra jeg ikke kunne trøste med brystet) Det startede i juletiden, og det er først nu her der er kommet (en smule) ro på igen.....

Jeg har været gennem MANGE muligheder og løsningsforslag i mit hoved, og jeg tror jeg er kommet frem til at vi bare har haft rigtig mange dumme ting lige efter/overlappende hinanden.

Tiger

Forkølelse

Væske på ørerne

Tænder

Kravleri

Tiger gråzone

...... Og nu bøvler han med maven :(

Jeg priser mig også lykkelig for at Charlie er så skøn og ret nem om dagen, for ellers var jeg nok gået fra forstanden....... Det er simpelthen så udmattende og ødelæggende når man ikke får sin nattesøvn!! :boo

Og man får bare så dårlig samvittighed når man, dag efter dag, ikke føler man har det overskud til at hygge med ham som man gerne ville.....

Jeg håber virkelig at Valdemar snart kommer til at sove bedre!! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram åhh troede jeg havde det slemt fordi jeg er oppe kl 1 og 5 og hun ligger uroligt, så jeg er nødt til at vugge hende videre i søvnen 1-3 gange ud over det

Jeg tænker lidt som du skriver et sted, at det er blevet en vane for ham at vågne. har du prøvet at give ham vand i stedet for i en flaske?

Og det mad at han kommer på sit eget værelse er nok også et forsøg værd. Jeg læste (eller måske var det Lola der sagde det) at når man flytter dem på værelset og skal vende dem fra at spise om natten, er det en god ide at lade far gå ind til barnet om natten når han vågner, så det ikke er mor med mælkeduften.

Har din SP ikke nogen gode råd?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht natteskræk er det vist bedst bare at hjælpe dem videre hvor de ligger - men det står i Helens bog - har du ikke den?

Kunne du ikke få ham tjekket for væske i ørerne?

Tror også eget værelse og at FAR går derind er en mulighed - i finder jo hurtigt ud af om det var en dårlig idé!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her hjalp det at komme på eget værelse - så det er det eneste forslag jeg har. Jeg tror ikke at det handler om at han er sulten, men at det er blevet en vane for ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville prøve at give ham en flaske mme til natten for at se, om det er sult. Eller eventuelt vælling, men først mme. Så er sult udelukket, hvis det ikke hjælper. Det kan hjælpe på hans mave og prutter, hvis årsagen til det er alle natamningerne, han får luft af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde samme problem med Maja, men det vendte heldigvis for et par uger siden... hvor jeg blev mere standhaftig med at hun skulle spise om dagen... da hun hidtil kun havde spist meget lidt om dagen, fordi hun spiste så meget om natten. Ved ikke om det kunne være problemet hos jer også?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah :kram

Noah sover ogsaa lidt mere uroligt, men er jo engel iforhold til det der :o

Kan du proeve at tage magnesium, saa det gaar i maelken og han sover bedre? Jeg begynder selv imorgen...

Med hensyn til det med eget vaerelse, saa sker der ikke noget ved det, darling, men jeg havde selv megasvaret ved at tage skridtet. Det er jo en erkendelse af, at de er stoerre. Jeg faeldede da ogsaa en taare hos M, da jeg fortalte at Noah var blevet puttet i egen seng paa eget vaerelse :boo Nu skal bunden endda saenkes i dag :boo :boo Og jeg har pakket det sidste i str. 62 i kassen med lillebitte toej :boo :boo :boo Tyg paa den et par dage og saa tager du skridtet en aften, naar du foeler at du er klar, selvom du stadig skaelver lidt indvendigt. Det vigtigste er, at du har det godt med det, som de sagde henne paa vores familiecenter, ellers er det doemt til at blive en fiasko. Vi fik roligere naetter... som nu er lidt mindre rolige igen, men han laegger ogsaa an til at kravle.

OG - 6-maaneders appetitspringet! Jeg tror, vi gudskelov forblev forskaanede, men har hoert om mangt en ammemor, der er ved at gaa ned med flaget efter de 6 maaneder :zzz Det gaar over :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. Vi giver ikke vaelling, men jeg booster i hoej grad min maelk med en masse sund fedt i min mave :mam Og ammete...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare sige- du erikke alene....

Her er det en baby på knap 4 mdr der ikke vil sove før kl halvelleve og ellers vågner kl 01, 03, 04.30, 06, 07... Nogle gange kan jeg få ham til at tage en time mere derfra... Men puha. Oveni synes jeg han er pylret om dagen også og lurene er på max 1 time/ halvanden... Gr... Det er sgu lidt hårdt :/ og det har varet siden jul nu. Hvis det er 19 ugers tigeren (passer med termin) så må den gerne gå hjem ca. Nu ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puhh søde, jeg ville bare lige give dig en :kram for har ærligt talt ikke rigtig mange guldkorn at give ud af, da jeg aldrig har stået med amme-problematikken og Elias stadig sover sådan, som du beskriver der - vel og mærket i samme rum som os, så måske det ikke var en helt dårlig idé at Valdemar snart fik sit eget værelse...

Håber godt nok i snart finder ud af en løsning, så i kan få styr på søvnmonstret og komme tilbage i drømmeland :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil blot fortælle at du ikke er alene! Siden jul er min datter gået over til at græde hver halvanden til anden time om natten. Hun har lukkede øjnene men græder med sin madlyd (næ-lyd) og stopper først når hun ligger ved brystet og så sover hun ellers videre. Selvom jeg reelt får mange timers søvn om natten så ville jeg hellere have den halve mængde hvis den dog bare var mere sammenhængende. Puha det er hårdt!

Håber du finder en løsning - føler i den grad med dig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første skridt mod en løsning var åbenbart at brokke sig herinde... For Valdemar har sovet betydeligt bedre i nat end han plejer :o Jeg har "kun" været vågen kl 23, 1, 2.30 og 4... Og jeg er faktisk i tvivl om han spiste kl 2.30 eller om jeg bare vågnede fordi jeg var vant til det og han stadig sov. Jeg kan simpelthen ikke huske det :lolhit Men det er i hvert fald blevet bedre. Hvilket får mig til at tænke, at det er en fase og tryghed...

Men sikke mange gode bud I har! Tusind tak for dem, og også for kram! :lovebk I er bare fantastiske herinde!!! :loveshower Jeg orker ikke lige at quote jer, jeg håber det er ok, at det kommer i en pærevælling :badgirl Og kram til alle jer, der også døjer med søvnen!!! :kram

Men i forhold til, hvis i nat nu IKKE viser sig at være et skridt på vejen mod bedring, men bare en enkelt pause i søvntorturen (selvom jeg virkelig virkelig håber, at det bliver bedre nu :goodluck):

Altså SP havde ikke de vilde guldkorn... Hun synes, at vi skulle lade ham sove tæt på os og give ham så meget tryghed vi kan, og at jeg skal sove i en t-shirt, så han "ikke kan lugte mælken". Det gør vi allerede.

Soveposen har jeg også overvejet. Hvis det bliver ved, så tænker jeg, at han bliver puttet i voksien og så med vinduet åbnet i soveværelset, det kunne måske godet hjælpe. Om ikke andet, så kunne det da hjælpe på, når han kommer om på maven :)

Jeg tror umiddelbart ikke, at det er væske i ørerne - burde han så ikke også sove dårligt om dagen? :unsure

Jeg er ikke klar til at flytte ham på eget værelse endnu. Sådan er det bare :blush Det kan godt være, at det er dét, der skal til, men selvom jeg synes det her søvnmøg er hårdt, så er jeg endnu ikke så presset, at jeg er villig til at prøve at få ham på eget værelse, det må jeg nok indrømme :blush

MME og vælling kommer nok heller ikke på tale, selvom det er et godt råd, hvis der var tale om sult. Det tror jeg bare ikke, at det er ... Desuden vil han ikke tage flaske :rolleyes Jeg tror egentlig heller ikke, at det er vane. Kan børn i 6 mdrs alderen overhovedet have "vaner" som sådan? :unsure

Og jo, jeg har Helens bog om søvn, men jeg forstår ikke helt det hun skriver om natteskræk... Er det meningen, at jeg skal lade ham ligge i sengen, når han skriger sådan så? Jeg synes bare det er svært at bedømme, hvornår det er natteskræk, og hvornår det er mareridt eller at han er ked af det og vågen... I hvert fald, hvis det ikke er meningen, at jeg skal tage ham op :unsure

Den med at være standhaftig med at han skal spise om DAGEN giver god mening for mig. Valdemar er vældig nysgerrig, og jeg kan sagtens se for mig, at han glemmer at spise nogle gange (hvor jeg så fejlagtigt har tolket det som om at han var mæt). Jeg synes dog, at vi er blevet bedre til at sørge for at han får mad om dagen...

Hvad gør magnesium for søvnen? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstaa, du ikke er klar til eget vaerelse og saa skal du heller ikke! :kiss

Noget helt andet, saa er det altsaa ogsaa et hyr at skulle staa op og gaa ind i et andet rum hver gang, der skal gives sut eller ammes :wacko :zzz

Jeg ved ikke, hvad magnesium goer for soevnen, men tror det er noget med muskelafslapning og saa kan mangel give soevnloeshed, saa... Jeg har foer haft gavn af magnesium, saa nu proever jeg det.

PS. Noah er heller ikke saadan til flaske :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En masse positive tanker og kram skal du også ha herfra! Håber I snart får en bedre rutine - for alles skyld!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER