Camillat

Noahs madtraad - BLW-kombi og tanker om mad :)

123 indlæg i dette emne

Kan se at tråden er lidt gammel, men jeg er nu glad for den viden jeg har fået med mig - Tak for det :-)

 

Jamen, selv tak! Saa goer den jo det, den gerne skulle :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har lige laest traaden igennem :) 

 

Her er rugbroedsopskriften: 

 

"Boblende surdej(ca. 4 dl, men kan vaere mere eller mindre)
7 dl vand
450 g rugmel
100 g kikaertemel(giver lidt proteinholdighed)
150 g groft majsmel
100 g kvaernede sesamà

Roert sammen og staar nu natten over og bobler forhaabenligt  :) 

Det blev skidegodt! Stod ude natten over og blev bagt ved 180 grader i 1 time og 20 min. Haevet godt, smager godt og er flot. Noah loves it  :) "

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige laest traaden igennem :)

Her er rugbroedsopskriften:

"Boblende surdej(ca. 4 dl, men kan vaere mere eller mindre)

7 dl vand

450 g rugmel

100 g kikaertemel(giver lidt proteinholdighed)

150 g groft majsmel

100 g kvaernede sesamà

Roert sammen og staar nu natten over og bobler forhaabenligt :)

Det blev skidegodt! Stod ude natten over og blev bagt ved 180 grader i 1 time og 20 min. Haevet godt, smager godt og er flot. Noah loves it :) "

:super tak!

Hvor kæber man kikærtemel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super tak!

Hvor kæber man kikærtemel?

 

Jamen, jeg ved det ikke i Danmark, men her koeber man det i helsekostbutikker. Man kan sagtens erstatte det med noget andet :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, jeg ved det ikke i Danmark, men her koeber man det i helsekostbutikker. Man kan sagtens erstatte det med noget andet :)

tak, det vil jeg lure på! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg måtte lige finde den her frem, for Sofie er IKKE fan af skemad, men vil gerne putte alt muligt i munden selv. I går suttede hun på banan og skorper, men så snart skeen kom, var munden lukket <_<

 

Du har på et tidspunkt skrevet om noget polenta du lavede og skar i stænger, som kan bruges som blw-mad. How to do? :help

 

Og andre input til rigtig godt intro-spis-selv-mad modtages med kyshånd! :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg måtte lige finde den her frem, for Sofie er IKKE fan af skemad, men vil gerne putte alt muligt i munden selv. I går suttede hun på banan og skorper, men så snart skeen kom, var munden lukket <_<

Du har på et tidspunkt skrevet om noget polenta du lavede og skar i stænger, som kan bruges som blw-mad. How to do? :help

Og andre input til rigtig godt intro-spis-selv-mad modtages med kyshånd! :tak

Blød pære

Blød mango

Bananpandekager.

Æblebåde der er blødgjort i microovn.

Grødstænger bagt i ovnen..(samme som polentastænger)

Majssnacks

Agurkeskiver/stænger uden skræl.

(Tilføjer mere, når jeg kommer i tanke om det!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

William elskede kogte blomkål og broccoli buketter.

Avocado er også super.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Blød pære

Blød mango

Bananpandekager.

Æblebåde der er blødgjort i microovn.

Grødstænger bagt i ovnen..(samme som polentastænger)

Majssnacks

Agurkeskiver/stænger uden skræl.

(Tilføjer mere, når jeg kommer i tanke om det!)

Bananpandekager har jeg overvejet, men der er jo æg i. Det synes jeg måske ikke hun skal have som noget af det første? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan lave pandelager med hoerfroeslimn istedet for aeg - google er din ven, men det virker fortrinligt og er godt for de smaa maver  :)

 

Jeg skal nok komme med yderligere input, men forskellige groentsager(broccoli, blomkaal, gulerod, soed kartoffel, (fladmaste) aerter, boenner - altsammen dampet eller kogt og med lidt smoersovs eller olie af en art.

 

Bloed paere var ogsaa et hit her - de skal helst skaeres i skiver, ikke baade, for det glider i de smaa haender.

 

Polentastaenger eller staenger af boghvedeflager, laves ved at koge en tyk groed og tilsaette lidt olie ved afkoeling. Lad det koele af i et fad eller et sted, hvor det kan tage form til at kunne skaeres ud i staenger. Skaer i tern eller staenger og brun let paa pande eller i ovn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og ja, vent med aeg! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan lave pandelager med hoerfroeslimn istedet for aeg - google er din ven, men det virker fortrinligt og er godt for de smaa maver :)

Jeg skal nok komme med yderligere input, men forskellige groentsager(broccoli, blomkaal, gulerod, soed kartoffel, (fladmaste) aerter, boenner - altsammen dampet eller kogt og med lidt smoersovs eller olie af en art.

Bloed paere var ogsaa et hit her - de skal helst skaeres i skiver, ikke baade, for det glider i de smaa haender.

Polentastaenger eller staenger af boghvedeflager, laves ved at koge en tyk groed og tilsaette lidt olie ved afkoeling. Lad det koele af i et fad eller et sted, hvor det kan tage form til at kunne skaeres ud i staenger. Skaer i tern eller staenger og brun let paa pande eller i ovn.

:kiss

Majsgrød er i køleskabet ;)

Jeg forstår altså ikke det med ærterne. Er det ikke farligt, at give hende hele ærter? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kiss

Majsgrød er i køleskabet ;)

Jeg forstår altså ikke det med ærterne. Er det ikke farligt, at give hende hele ærter? :unsure

Mas dem med en gaffel så de bliver flade (tror også det er det hun mener ;) ) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også tænkt, at denne tråd skulle frem igen ^_^

:super Susanne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mas dem med en gaffel så de bliver flade (tror også det er det hun mener ;) ) :)

 

Jeps, saa er de jo ikke runde og glatte, men har lidt struktur at gumle i. 

 

Jeg havde også tænkt, at denne tråd skulle frem igen ^_^

:super Susanne

 

Hey, godt den er brugbar! :) 

 

:kiss

Majsgrød er i køleskabet ;)

Jeg forstår altså ikke det med ærterne. Er det ikke farligt, at give hende hele ærter? :unsure

 

Se ovenfor ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange gode forslag :)

Bare lige et lille pip herfra om, at E spiser helt almindelig havregrød, selvom hun også nogle gange ske-strejker. Jeg laver den tyk, og når den er kølet lidt ned får hun en klat med/på en ske, og så labber hun lystigt i sig med hænderne :D (og grisser faktisk ikke sådan helt så meget som man kunne frygte). Bare sådan for at nævne noget meget nemt og simpelt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hiver lige denne gamle tråd frem igen-igen, for at sige tak for alle idéerne :)

Jeg har cirka de samme ideer og holdninger som dig, og er også inspireret af Rebecca Persson, så det er rart at få input, der passer til min mavefornemmelse  :super Det er ikke lige den tankegang, der præger BLW-blogs og -grupper, synes jeg, så det er svært at finde ideer til mad, når man ikke vil lægge ud med pasta og kødsovs som 1. BLW-måltid ;)

 

Mathias er knap 7 måneder nu, og vi startede med mos for en god måned siden, men det har ikke rigtig været et hit med det skemad, så efter et par uger gik jeg mere og mere over til BLW, og det er skønt, at han kan sidde med maden selv, mens vi andre spiser, i stedet for at skulle made ham mens vi spiser eller før/efter, og han elsker at sidde med det :)

 

Jeg har tit lavet bananpandekager til vores store datter, men forleden ville jeg prøve med hirseslim i stedet for æg, for at Mathias kunne få dem. Det var svært at si, synes jeg, men jeg fik da en ok portion, som jeg mente godt kunne erstatte 1 æg. Jeg ved dog ikke, hvad der gik galt, men pandekagerne stivnede simpelthen ikke på panden, så når jeg forsøgte at vende dem, skubbede jeg bare til en gang "klat" i stedet for, så de røg i skraldespanden, desværre :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der hørfrøslim - hvordan får du frøene siet fra?!

Edit: Er du sikker på mængden af hørfrø kontra vand? Synes det virker lidt voldsomt :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hiver lige denne gamle tråd frem igen-igen, for at sige tak for alle idéerne :)

Jeg har cirka de samme ideer og holdninger som dig, og er også inspireret af Rebecca Persson, så det er rart at få input, der passer til min mavefornemmelse :super Det er ikke lige den tankegang, der præger BLW-blogs og -grupper, synes jeg, så det er svært at finde ideer til mad, når man ikke vil lægge ud med pasta og kødsovs som 1. BLW-måltid ;)

Mathias er knap 7 måneder nu, og vi startede med mos for en god måned siden, men det har ikke rigtig været et hit med det skemad, så efter et par uger gik jeg mere og mere over til BLW, og det er skønt, at han kan sidde med maden selv, mens vi andre spiser, i stedet for at skulle made ham mens vi spiser eller før/efter, og han elsker at sidde med det :)

Jeg har tit lavet bananpandekager til vores store datter, men forleden ville jeg prøve med hirseslim i stedet for æg, for at Mathias kunne få dem. Det var svært at si, synes jeg, men jeg fik da en ok portion, som jeg mente godt kunne erstatte 1 æg. Jeg ved dog ikke, hvad der gik galt, men pandekagerne stivnede simpelthen ikke på panden, så når jeg forsøgte at vende dem, skubbede jeg bare til en gang "klat" i stedet for, så de røg i skraldespanden, desværre :D

Jeg er heller ikke helt sikker på om konsistensen skal være anderledes :chin: de er virkelig svære at vende synes jeg! Og for overhovedet at få noget slim ud af de hørfrø, så har jeg altså tilføjet en del ekstra vand - ellers havde jeg bare en stor sammenhængende masse af hørfrø :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

50 gram hørfrø til 400 ml vand, bringes i kog og køles ned. Derefter sies vaeske fra=hørfrøskum/slim

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

50 gram hørfrø til 400 ml vand, bringes i kog og køles ned. Derefter sies vaeske fra=hørfrøskum/slim

Tak :kiss kan du huske hvordan konsistensen af dem var? For jeg har lidt svært ved at stege dem færdige uden at de bliver brune..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :kiss kan du huske hvordan konsistensen af dem var? For jeg har lidt svært ved at stege dem færdige uden at de bliver brune..

 

Jeg mener, jeg altid har stegt ved lidt lav varme. Og saa skal der maaske lidt havregryn eller noget substans i dem... En knap saa flydende konsistent.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener, jeg altid har stegt ved lidt lav varme. Og saa skal der maaske lidt havregryn eller noget substans i dem... En knap saa flydende konsistent.

Jeg vil prøve at komme flere gryn og mindre væske i næste gang :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER