Camillat

Noahs madtraad - BLW-kombi og tanker om mad :)

123 indlæg i dette emne

Glæder mig til at læse med - vil gerne inspireres inden vi selv skal i gang med mad om nogle måneder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Glæder mig til at læse med - vil gerne inspireres inden vi selv skal i gang med mad om nogle måneder.

Tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aeg er hoejallergent og "det naestmest allergene efter maelk"(Citat fra Rebecca Persson...). Men jeg har laest, at det mest er aeggehvide, der er problematisk, saa vil paa et tidspunkt give Noah aeggeblomme, som ogsaa er det naeringsrige ved aegget.

Klik klik :)

Bum bum - der kan man bare se :huh

Det er meget slående, at stort set alle de ting der åbenbart er 'farlige' er lige præcis blandt de ting Anna har holdt (og stadig holder) allermest af! :o :unsure (mælk, yoghurt, æg, fisk, havregryn/grød, pandekager (med mel)) Til gengæld kan hun ikke lide hirse og kartoffel :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skøn tråd Camilla :)

Er der noget bestik du vil anbefale? Sophia vil gerne "hjælpe til" :rolleyes når hun skal have skemad, så jeg vil gerne gøre det så nemt for hende som muligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så læser jeg lige denne tråd og opdager at jeg jo egentlig kombinerer med blw og græd/mos. Der kan man bare se :)

Lasse vil rigtig gerne sidde med det selv og han er egentlig rigtig god til det synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bum bum - der kan man bare se :huh

Det er meget slående, at stort set alle de ting der åbenbart er 'farlige' er lige præcis blandt de ting Anna har holdt (og stadig holder) allermest af! :o :unsure (mælk, yoghurt, æg, fisk, havregryn/grød, pandekager (med mel)) Til gengæld kan hun ikke lide hirse og kartoffel :D

Jamen, Susanne, det tror jeg ikke, der er nogen ben i :)

Det er jo heller ikke alle boern, der faar allergiske reaktioner eller intolerencer - og mine valg er baseret paa allergi i familien og min egen overbevisning. Men jeg kan jo ogsaa finde pa at leve af raw food i perioder ;)

Jeg har saa til gengaeld den udfordring lige om lidt at lave pandekager af hirse & co til min baby, men Noah kan heldigvis godt de ting det - og sin soede kartoffel ;)

Skøn tråd Camilla :)

Er der noget bestik du vil anbefale? Sophia vil gerne "hjælpe til" :rolleyes når hun skal have skemad, så jeg vil gerne gøre det så nemt for hende som muligt :)

Jeg vil ikke anbefale endnu, men jeg tager ind og koeber noget, som har ultrakort skaft og stort greb, for Noah vil jo selv og skal laere at spise med ske. Han kan bare slet ikke styre de lange skeer til babyer og dem af metal er for gode til gummerne ;) Jeg skal nok opdatere ASAP, naar vi har fundet noget, der duer!

Så læser jeg lige denne tråd og opdager at jeg jo egentlig kombinerer med blw og græd/mos. Der kan man bare se :)

Lasse vil rigtig gerne sidde med det selv og han er egentlig rigtig god til det synes jeg.

Hi hi, jamen, som Unicorn skrev, saa er det jo ikke Rocket Science - og mange boern vil jo gerne selv! Det er super god stimulering paa flere niveauer: motorik,smag, lugt, konsistens, koncentration, socialt samvaer, ja, mange sanser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En ting som for mig, taler enormt meget for at BLW'e, er at den måde det stimulerer på, er FANTASTISK..

Camille kan meget let blive overstimuleret, men samtidig, hvis hun ikke bliver stimuleret nok, så kan hun ikke sove ordentligt om natten..

Det at vi blw'er, gør at vi har den buffer..! For hun siger selv fra, hvis hun er stimuleret nok :) Så vi ved at hvis hun ikke gider spise selv tila ftensmad, så skal vi nærmest leve i et hus med slukket lys og ingen lyd til hun er puttet - for så har hun "fået nok" :) Omvendt, kan hun nogen dage sidde op til 30-40 min og spise, og bare mærke og smage maden :)

Jeg ELSKER at have mulighed for at stimulere hende på den måde.

Udover det, så spiser hun langt flere ting, når hun spiser selv. Fx NÆGTER hun jordskokker, hvis de er på ske. Hun rynker næse og vil ikke have det.. Men hvis hun får en i hånden - guf guf guf ;)

Jeg leder også efter bestik til hende - og nye opskrifter :D Så kigger glad med her :) Håbede lidt på at du måske kunne lave et indlæg, med "opskrifter", selv på simple ting? Jeg er bange for at "Gøre noget forkert" - er virkelig dårlig til at lave mad :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil ikke anbefale endnu, men jeg tager ind og koeber noget, som har ultrakort skaft og stort greb, for Noah vil jo selv og skal laere at spise med ske. Han kan bare slet ikke styre de lange skeer til babyer og dem af metal er for gode til gummerne ;) Jeg skal nok opdatere ASAP, naar vi har fundet noget, der duer!

Det var også min tanke. Altså kort og kraftigt skaft. Prøver at købe dem fra Nuby på Babygear. Håber de vil fungere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende tråd Camilla og GUD hvor er han dog lækker din lille Noah :wub

Lige en kommentar ang æg, jeg fik sidste år lavet allergitest på min dengang 7 årige pige, via blodprøve. Hendes prøve gav udslag på bynkepollen (vi havde opdaget at hun havde nogen af krydsallergierne) og æg - men min læge sagde at 50% af danske børn under 5 år er allergiske overfor æg, så derfor kunne jeg godt regne med at hun ville vokse fra det, da hun kun var 7. Men alligevel, det chokerede mig da lidt, 50%! Det er heller ikke noget vi har taget hensyn til, eller behøver gøre iflg lægen. Tja?!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En ting som for mig, taler enormt meget for at BLW'e, er at den måde det stimulerer på, er FANTASTISK..

Camille kan meget let blive overstimuleret, men samtidig, hvis hun ikke bliver stimuleret nok, så kan hun ikke sove ordentligt om natten..

...

Jeg leder også efter bestik til hende - og nye opskrifter :D Så kigger glad med her :) Håbede lidt på at du måske kunne lave et indlæg, med "opskrifter", selv på simple ting? Jeg er bange for at "Gøre noget forkert" - er virkelig dårlig til at lave mad :P

Ja, at sidde tilbords og spise giver ogsaa Noah rette ladning, saa han sover bedre ;)

Jeg har kig paa bestik og der skal nok komme opskrifter, naar jeg har proevet dem af - jeg elsker at lave mad, og idag har jeg lavet pandekager uden aeg, maelk og gluten, saa opskriften kommer i aften :P

(Susanne, fik lyst til at finde ud af dem uden :rolleyes )

Det var også min tanke. Altså kort og kraftigt skaft. Prøver at købe dem fra Nuby på Babygear. Håber de vil fungere :)

Jeg linker lige loes i naeste andlaeg :toot Naar det er muligt, for Noah raaber hoejt fra sengen isteden for at sove.... :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ideer til BLW-bestik:

Min top tre-fire-fem - tror jeg da nok:

Den foerste slags har jeg set fra et andet maerke ogsaa:

http://olisan.dk/leg...groen-3358.html

Enkelt, men maaske helt fint til formaalet?

http://lekmer.dk/bar...rs#.UREFUh2zKSo

Tre varianter, der minder om hinanden:

http://lekmer.dk/bar...el#.URETdR2zKSo

http://www.ungerne.d...products_id=939

http://www.babywalz....gul-360877.html

Andre muligheder:

Nuby-saettet staar beskrevet som bestik til 9-12 mdr... :

http://www.babygear....estik-nuby.html

Ved ikke helt med dette.... tror skaftet er for langt og at det er bedre til aeldre babyer:

http://denlilleverde...jet-bestik.html

To be continued....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende tråd Camilla og GUD hvor er han dog lækker din lille Noah :wub

Lige en kommentar ang æg, jeg fik sidste år lavet allergitest på min dengang 7 årige pige, via blodprøve. Hendes prøve gav udslag på bynkepollen (vi havde opdaget at hun havde nogen af krydsallergierne) og æg - men min læge sagde at 50% af danske børn under 5 år er allergiske overfor æg, så derfor kunne jeg godt regne med at hun ville vokse fra det, da hun kun var 7. Men alligevel, det chokerede mig da lidt, 50%! Det er heller ikke noget vi har taget hensyn til, eller behøver gøre iflg lægen. Tja?!

Tusind tak - og i lige maade til din skoenne Lilly :biglove :kiss

Jamen, jeg anede da slet ikke meget om, hvilke foedevarer man gerne boer undgaa i babys foerste aar, foer jeg begyndte at laese om det forskellige steder. 50 % alligevel... ? Det er tankevaekkende, men heldigvis langt fra alle boern, der har den allergi. Som jeg linkede til, saa er det mest aeggehviden, naermere betegnet proteinet i aeggehviden, der udloeser en given allergi. Om man saa vil tage hensyn til det eller ej, det maa vaere op til hver enkelt. Jeg har i hvert fald ikke taenkt mig at give hele aeg foer om lang tid, men aeggeblomme kommer snart ind i billedet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pandekager!

Igaar aftes fik jeg en voldsom lyst til at lave pandekager til Noah... Susannes Anna, spiser jo gladeligt pandekager, men for at undgaa aeg, maelk og gluten, saa skulle jeg finde paa noget. Jeg har foer lavet disse pandekager til mig selv, men de er med aeg :mam I Rebecca Perssons BABY er der en lignende opskrift ogsaa med boghvedemel og som opfylder kravet til aeggefri babymad.

Noeglen er hoerfroeslim! Det lyder kompliceret, taenkte jeg, men kors, det er nemt :rolleyes Jeg havde ingen boghvede, ej heller en rest af quinoa, ris eller andre kogte korn. Saa mine er lavet paa hirsemel med boghvedegroed(altsaa flager!) og lidt natron, udeladt krydderier og naturligvis salt. Naa, men gode blev de og Noah spiste en hel lille sag med vellyst :loveshower

Here goes:

(lille portion)

1 1/4 dl. vand

1 1/2 dl hoerfroe

1/2 banan

1 1/4 dl. hirsemel

1 knivspids natron eller bagepulver

1/2 dl rest af boghvedegroed

1 dl vand

1 skvaet olivenolie

Fedtstof til stegning - jeg brugte kokosolie.

Bland mel med natron.

Kog hoerfroe i vandet i 5 minutter og roer rundt imens. Si hoerfroe fra, da det er vasken vi skal bruge: hoerfroeslim er nu lavet!

Mos en banan og pisk med hoerfroeslim

Tilsaet olivenolieolie og vand

Tilsaet melblanding

Tadaaaa - klar til stegning af smaa pandekager i oensket stoerrelse. Jeg brugte slip-let-pande, kokosolie, lavmiddel varme - og anbefaler ikke at bruge traepalet :baskSom morgenmad vil jeg toppe med aeblegroed, tror jeg.... ^_^ Kan dejen fryses? Det faar vi se - har en lille portion i fryseren. Ellers kan pandekagerne vel fryses... :)

Fryseopdatering: Jeg har idag lavet en stor delepandekage til Noah og mig, og dejen kan godt fryses. Den bliver mere flydende af det og jeg husker ikke helt rent smagsmaessigt, om den er lidt mindre laekker derefter. Men det gik altsaa fint :)

Til amme-moedre og andre, der maerker behov for Omega-3, kan jeg VAMRT anbefale hendes Omega3morgensmoothie - MUMS :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dagens maaltider:

Morgenmad:

Skive paere og lidt aebejuice fortyndet med vand, tidlig morgen med daddy

3/4 banan delt i tre paa langs, saa det er nemt at faa fat i(noget af det, der ikke duer i skiver...)

1 sesamnoeddekiks

Lunken kamillete

Frokost:

To store blomster kogt broccoli og kogte squashtern med olivenolie

1 lille pandekage(se ovenstaaende) skaaret i kvarte

Vand af kop

Aftensmad:

Da vi har givet Noah forholdsvist meget banan i dag, har jeg taget aeblemos op af fryseren, som han faar med lidt kvaernet sesam i.

Vand af kop

Jeg har taget MM ud af fryseren, men ved ikke helt, hvad jeg egentlig havde taenkt mig at goere med det... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Opskrift paa frugtmos med kvaernede sesamfroe:

Jeg bruger ofte kvaernede sesamfroe i frugtmos, da jeg ikke synes al mos boer beriges med groed. Sesam er smaekfyldt med calcium, indeholder ogsaa jern og det gaar godt med frugt. Jeg kvaerner sesamfroeene i min el-kaffekvaern(som ikke bruges til kaffe). Hvis jeg har god tid, kommer jeg dem i vores orter og maser dem godt for at faa olien ud. Til en halv deciliter aeblemos (eller paere...) tilsaetter jeg mellem en til 3 teskefulde sesam kvaernet. Det er en smagssag, hvor meget, tror jeg... Noah faar det ogsaa med raa aable eller paere, men kogt mos er han mest vild med.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor fedt man kan lave pandekager på den måde, det skal ayah helt sikkert prøve når vi engang skal begynde på andet end mme.

Hvordan laver du de nødde kiks? Troede faktisk ikke baby måtte få nødder før de er over et år? Ved ikke lige hvor den info kommer fra for jeg har ikke undersøgt det endnu hehe.

Vil noah ikke drikke din mm af kop? :) bare hvis du ikke ved hvad du skal gøre med det hehe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor fedt man kan lave pandekager på den måde, det skal ayah helt sikkert prøve når vi engang skal begynde på andet end mme.

Hvordan laver du de nødde kiks? Troede faktisk ikke baby måtte få nødder før de er over et år? Ved ikke lige hvor den info kommer fra for jeg har ikke undersøgt det endnu hehe.

Vil noah ikke drikke din mm af kop? :) bare hvis du ikke ved hvad du skal gøre med det hehe.

Jo, nu fik han den af kop her til aften og det gik fint :) Men der var ogsaa en dag, han ikke skulle nyde noget...

Noedder maa de godt faa, de skal bare kvaernes til ukendelighed(eller kvaelningsfare). Men jeg holder mig til alt andet end peanuts og hasselnoedder. Jeg faar selv kloe i halsen af hasselnoedder og peanuts... bum bum, det ved jeg egentlig ikke hvorfor, men der er baade mandler, para- og cashewnoedder i Noahs kiks og noeddemaelk :)

Kiksene staar et andet sted, men here goes:

Jeg maler sesam i min kaffekvaern og morter dem saa i morteren. Noedderne laegger jeg i bloed natten over(mandler skal smuttes foerst!). Haelder vandet fra og skyller dem. Saa blender jeg sesam og noedder med kogt, afkolet vand(bruger det fra vores Brita-filtertank). Saa sier man maelken i en fin si, indtil noeddemaelken er loebet helt fra og der er en cremet noeddemasse tilbage. Ca. et par deciliter til en halv liter vand, men det kan varieres alt efter, hvor tyk og cremet, man oensker sin noeddemaelk. Noeddemaelken kan man bruge i smoothies og istedet for maelk i bagvaerk. Noeddemassen kan man bruge i bagvaerk, til sunde kugler med dadler eller til at lave smaa babyvenlige kiks. Jeg laver smaa klatkager, ca. 5 cm i diameter og 4-5 mm tykke paa en bageplade med bagepapir, som kommer i ovnen ved 100 grader i laaaaaaaang tid, dvs, til de er toerre. Ikke brunede, men netop haarde, naar man trykker paa dem. Mine bliver bedst med paranoedder eller en blanding med paranoedder.

Noah sutter paa dem og massen smulder bare, naar det bliver fugtigt. saa kanekker de i mindre stykker, som jeg i starten tog fra ham, hvis de var for smaa. Nu smaler han selv smaa bitte stykker op med pincetgreb og han er blevet rigtig dygtig til at spise dem. De virker til at vaere gode til gummerne ogsaa og saa er de sunde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh det lyder altså spændende. Hvor meget bruger du af hver del? Eller er det sådan lidt på slum?

Ham skønne noah får da bare så meget lækkert at spise altså.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh det lyder altså spændende. Hvor meget bruger du af hver del? Eller er det sådan lidt på slum?

Ham skønne noah får da bare så meget lækkert at spise altså.

Jeg bruger vel cirka halv af hver :)

Det er ikke helt nemt at finde paa ting, men han virker glad for det, jeg tilbyder ham - saalenge det ikke er gulerod :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha jeg brækkede mig af gulerod da jeg var barn, hadede det virkelig! Og spiser det kun råt nu den dag idag. Så jeg forstår lille noah.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg skylder en opskift paa groed med banan og en opdatering paa ske-indkoeb - coming up, saa snart, jeg har tid :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige købt ske og gaffel fra Tupperware - de virker super gode med kraftigt skaft og hun holder super godt på det. Men har jo ikke prøve det i aktion endnu.

Dejlig tråd, Camilla. Ham Noah er bare for lækker. Suger en masse inspiration og opskrifter til mig.

Måske det er mig der har overset det, men har du et link til Persson (?) skriver om hvilken rækkefølge man skal introducere mad ift allergi?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige købt ske og gaffel fra Tupperware - de virker super gode med kraftigt skaft og hun holder super godt på det. Men har jo ikke prøve det i aktion endnu.

Dejlig tråd, Camilla. Ham Noah er bare for lækker. Suger en masse inspiration og opskrifter til mig.

Måske det er mig der har overset det, men har du et link til Persson (?) skriver om hvilken rækkefølge man skal introducere mad ift allergi?

Jeg koebte et med Looney Toons og et fra NUK, saa nu har vi to. Mere derom senere, men altsaa, Noah synes stadig, der er ske i begge ender og har slet ikke fattet pointen nok til at spise og ikke sidde og banke skaalen ned i bordet - eller svinge rundt med skaalen! Saa dropper det liiige lidt endnu :D

Nu har Rebecca P jo en bog, BABY, saa hun skriver ikke den slags paa sin blog... Jeg kan anbefale dig enten at laane den paa biblioteket eller at koebe den. Jeg bruger den som opslagsbog til alverdens ting og sager, men holder mig ikke 100 % til hendes raekkefoelge. Nu faar Noah flere ting, hun foerst ville vete med, men det virker rigtigt for os. Dog er det rart med en striks guide kontra SST, synes jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg koebte et med Looney Toons og et fra NUK, saa nu har vi to. Mere derom senere, men altsaa, Noah synes stadig, der er ske i begge ender og har slet ikke fattet pointen nok til at spise og ikke sidde og banke skaalen ned i bordet - eller svinge rundt med skaalen! Saa dropper det liiige lidt endnu :D

Nu har Rebecca P jo en bog, BABY, saa hun skriver ikke den slags paa sin blog... Jeg kan anbefale dig enten at laane den paa biblioteket eller at koebe den. Jeg bruger den som opslagsbog til alverdens ting og sager, men holder mig ikke 100 % til hendes raekkefoelge. Nu faar Noah flere ting, hun foerst ville vete med, men det virker rigtigt for os. Dog er det rart med en striks guide kontra SST, synes jeg :)

Tusind tak. Haha Silke Elia synes også at enden er bedst at tygge på indtil videre :D

Tak - den vil jeg få set i, så ender jeg nok med st købe den også ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER