Camillat

Noahs madtraad - BLW-kombi og tanker om mad :)

123 indlæg i dette emne

Dagen i dag og laekker skemad til Noah

Jeg omdoeber lige traaden til Noahs madtraad ;)

Jeg vil dele opskrifter og ideer til BLW, men ogsaa til skemad. Hvis nogle har fulgt lidt med i min mortraad og traad om natamninger, saa ved det, at jeg er trat af tidspunkterne for natamningerne og i sidste ende, at Noah ikke snart sover det straek paa 5 timer, man kan forvente i den alder. Men jeg er naaet frem til, at Noah ikke faar nok at spise om dagen og derfor spiser om natten. Saa en forudsaetning for at kunne forvente et laengere straek soevn om natten,er at han bliver maettet nok om dagen - og faar nok at drikke. I samme ombaering har jeg opdaget, at min soen vist er lidt kraesen - ligesom sin mor :rolleyes So what's a madmor to do? :help

I foerste omgang fylde op i de tre hovedmaaltider. I anden omgang tilbyde nok at drikke i loebet af dagen - baade bryst og vand, kamillete osv...

Dagen i dag har budt paa 3 HELE SKEMAALTIDER og kun ganske lidt fingerfood - mere BLW-fan er jeg ikke, end at det maatte proeves :) Erfaringerne fra igaar viste, at jeg i dag skulle proeve at give Noah de ting, jeg ved, han kan lide. Saa det blev med udgangspunkt i hans elskede soede kartoffel og den nyopdagede magiske banan :toot

Morgenmad:

Morgenkiks

Boghvedeflagegroed med most banan og kokosolie, roert lind med sesamnoeddemaelk.

Sesamnoeddedrik og lunken kamillete

Frokost:

Mos af soed kartoffel, jordskok og kogt kylling med olivenolie.

En god skive avokado i haanden, som siden blev splattet lidt ud og givet paa ske

Kogt afkoelet vand

Eftermiddag:

Lidt sesamnoeddedrik

Aftensmad:

Mos af soed kartoffel, roede linser og groenne boenner med olivenolie.

Aeblemos med kvaernede sesamfroe og kokosolie

Fortyndet kamillete

(Jeg skal nok skrive opskrifterne paa morgengroeden og mos af soed kartoffel ind i naeste indlaeg)

Det var en stor dag for os, for Noah har idag aabnet munden stort op og hapset efter skeen, hvilket har vaeret helt utaenkeligt! Derfor BLW... Men hvis nattesoevnen forbedres ved at lave hans yndlingsskemad, og saa BLW'e ham derefter, ja, saa er det vejen frem for os lige nu. Han vil saa overgaa til mere og mere fingerfood/selv spise med ske, efterhaanden som han bliver bedre til det - og jeg vil selvfoelgelig stadig taenke i BLW-mad til hvert maaltid fremover, saa han faar muligheden for at laere det :)

Bestik-opdatering!

Jeg var forleden paa indkoeb, hvor jeg fandt diverse skeer... Det blev non of the above :D De havde kun dem fra Nuby, men jeg synes selve mundstykket er ret stort og haandtaget er ret boejet :unsure Saa jeg fandt et simpelt lige set fra et eller andet italiensk maerke med Looney Toons, hvor skeen drejer, dvs. Noah skal vaere hoejrehaandet... Saa jeg snuppede ogsaa et andet set fra maerket NUK, som er ret lille og fint. Det virker IMO til at fungere bedre af de to, men Noah sidder som sagt og gumler i den forkerte ende og er ret fikseret paa skaal/tallerken, som helst skal trykkes ned i kanten af bordet/hamres ned i bordet som en klodset trommestik/svimges rundt med, saa indhold falder ud... Altsaa dropper jeg at lade ham sidde helt selv lidt endnu. Men jeg giver ham mad paa skeen, som kan sidde godt fast og lader ham sidde med den, selvom han gerne splatter maden ud, foer han kommer den i munden for at spise :rolleyes

Her er vores to bestiksaet :)

post-2587-0-00659800-1360441764_thumb.jp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Boghvedeflagegroed med most banan og kokosolie, roert lind med sesamnoeddemaelk.

Tre gode teskefulde boghvedeflager saettes i bloed over natten i 1,5 dl. vand.

Koges til groed om morgenen(tilsaet evt. en anelse mere vand...)

En halv banan moses og groeden blandes i

Tilsaet 1 tsk. kokosolie (kan erstattes med smoer eller ghee)

Roeres lind med sesamnoeddemaelk(eller mm/mme/soedmaelk..)

Mos med soed kartoffel i to varianter:

Numero uno:

En lille soed kartoffel(batat)

En tilsvarende jordskok

Et lille tyndt stykke(oekologisk?) kylling

Skrael kartoffel og jordskok, skaer kartoffel i skiver og jordskok i tynde skiver, kom i en lille gryde med vand og bring i kog

Naar kartoffel og jordskok er ved at vaere moere, kommes kyllingestykket i vandet og koger med i kort tid, til det er gennemkogt.

(Det gaar ret hurtigt, saa tag det op og kig efter. Hvis det koger for laenge, bliver det som gummi)

Tag det hele op med en hulske. Blend det hele glat med en stavblender, tilsaet kogevand efter behov eller tilsaet MM/MME for at opnaa rette konsistens. Tilsaet fedtstof.

Eller

Mos groentsagerne/kom det igennem persillepresser eller hvidloegspresser. Kyllingen pilles i smaastykker og blandes i mosen. Tilsaet kogevand/mm/mme og fedtstof.

Numero due:

Erstat jordskok med en halv deciliter roede linser og kyllingen med 8-10 groenne boenner(ogsaa frosne). Linserne skal skylles grundigt og bringes til at koge i 2 dl. vand. Efter 10 min tilsaettes kartofler og boenner. det hele koger til kartofler er moere. Blendes eller moses som ovenfor.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber det er ok jeg lige smider en bestik kommentar her. Efter at have læst i din tråd gik jeg i krig med at kigge bestik. I Føtex er det fra nuby og køber det bar for at prøve, det er fantastisk. Zoey kan spise med gaffel med det, og til tider også selv spise med skeen. Hun har desuden aldrig ville spise hvis jeg førte skeen. Men den her. Der sidder hun bare og åbner munden:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber det er ok jeg lige smider en bestik kommentar her. Efter at have læst i din tråd gik jeg i krig med at kigge bestik. I Føtex er det fra nuby og køber det bar for at prøve, det er fantastisk. Zoey kan spise med gaffel med det, og til tider også selv spise med skeen. Hun har desuden aldrig ville spise hvis jeg førte skeen. Men den her. Der sidder hun bare og åbner munden:)

Jamen, det kan da vaere, jeg skal proeve et Nuby saet ogsaa :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline har lige spist et stykke kogt kylling og avocado. Hun sad meget stolt og tyggede, meget koncenteret og meget længe! Tak for mod og gode opskrifter :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lækker tråd og dejligt med inspiration. Nu er vi jo kun lige gået i gang med grøden, men med Davids allergi disponering (både min mor og jeg er hyper allergiske - som i at vi skal på hospitalet ASAP ved indtagelse - og jeg er astmatiker) vil jeg helt sikkert komme til at bruge nogle (mange) af dine opskrifter. TAK fordi du deler :lovebk

Noedder maa de godt faa, de skal bare kvaernes til ukendelighed(eller kvaelningsfare). Men jeg holder mig til alt andet end peanuts og hasselnoedder. Jeg faar selv kloe i halsen af hasselnoedder og peanuts... bum bum, det ved jeg egentlig ikke hvorfor, men der er baade mandler, para- og cashewnoedder i Noahs kiks og noeddemaelk :)

Min mor udviklede for lidt over et år siden skaldyrsallergi i voldsom grad, hvor hun blev kørt på hospitalet med fuld udrykning og assistance af akutlægen som stod klar til at intubere hende i ambulancen :unsure Hun blev siden udredt hos en allergolog, som fortalte at kløen i hals eller gane kunne være første tegn på at en allergi er ved at udvikle sig. Hun havde igennem længere tid haft kløen i halsen når hun spiste rejer, men havde ikke tillagt det større betydning. Så det er bestemt ikke noget at tage let på...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lækker tråd og dejligt med inspiration. Nu er vi jo kun lige gået i gang med grøden, men med Davids allergi disponering (både min mor og jeg er hyper allergiske - som i at vi skal på hospitalet ASAP ved indtagelse - og jeg er astmatiker) vil jeg helt sikkert komme til at bruge nogle (mange) af dine opskrifter. TAK fordi du deler :lovebk

Min mor udviklede for lidt over et år siden skaldyrsallergi i voldsom grad, hvor hun blev kørt på hospitalet med fuld udrykning og assistance af akutlægen som stod klar til at intubere hende i ambulancen :unsure Hun blev siden udredt hos en allergolog, som fortalte at kløen i hals eller gane kunne være første tegn på at en allergi er ved at udvikle sig. Hun havde igennem længere tid haft kløen i halsen når hun spiste rejer, men havde ikke tillagt det større betydning. Så det er bestemt ikke noget at tage let på...

Tusind tak for dine soede ord og din begejstring :kiss

Nej, jeg tager heller ikke let paa det - spiser bare ikke hasselnoedder, medmindre de lige er i noget. Erstatter dem med andre noedder i opskrifter.

Jeg vil fortsat dele opskrifter og Noahs madplan for nogle af dagene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har nu givet Noah parmesan ost - det er han vild med! Han bliver jo 8 mdr. om ti dage, og jeg fornemmede, at det ville avere ok, idet parmesanost ikke er pasturiseret og udgoer en god proteinkilde. Det var en lille smule foerste dag, en teskefuld den anden dag, en lidt stoerre teskefuld den treje og en spiseskefuld den fjerde.

Majsgroed med parmesan og olivenolie(min babyversion af polenta):

Her til aften fik Noah majsgroed, lavet paa en stor teskefuld fint majsmel, en stor teskefuld grovkornet majsmel og halvanden deciliter vand. Da det var kogt til groed, tilsatte jeg 1 spsk fintrevet parmesam, 1 spiseskefuld god jomfruolivenolie og piskede lidt videre. Han spiste op :loveshower

En groedrest kan gemmes og serveres som fingerfood, evt. en anelse bagt i ovnen :)

Jeg har ogsaa lavet min mos soed kartoffel med jordskok og kogt kylling, men tilsat en smule knoldselleri. Han spiste op :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline har lige spist et stykke kogt kylling og avocado. Hun sad meget stolt og tyggede, meget koncenteret og meget længe! Tak for mod og gode opskrifter :-)

Selv tak, darling! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super tråd :) Klart en jeg vil følge med i.

Nu har SP nævnt at vi også skal til at starte lige så stille op med T.

Men hvad er bedst at starte ud i, synes jo det er overvældende med alle de opskrifter der pludselig åbner nye muligheder for de små.

Vil jo som alle andre gerne give T noget godt og for det meste også lave selv.

Men her i den første spæde start er jeg altså lidt nervøs.

Det der majsmel, er det økologisk eller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super tråd :) Klart en jeg vil følge med i.

Nu har SP nævnt at vi også skal til at starte lige så stille op med T.

Men hvad er bedst at starte ud i, synes jo det er overvældende med alle de opskrifter der pludselig åbner nye muligheder for de små.

Vil jo som alle andre gerne give T noget godt og for det meste også lave selv.

Men her i den første spæde start er jeg altså lidt nervøs.

Det der majsmel, er det økologisk eller?

Sender dig en PM :)

(Ja, majsmel og alt andet mel er oeko - ogsaa den soede kartoffel....... og de meste andet)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tomatsovs! - og baby-rugbroed ind the making :)

Nu er vi naaet til at ville introducere tomat, saa jeg har lavet tomatsovs... Det kom sig af, at jeg havde nogle tomater, som saa ud til at blive tarvelige lige om lidt. jeg ved ikke helt, hvad jeg skal give den med, men maaske nogle fuldkornsbasmati-ris eller ganske enkelt majsstaenger? Naa, men her er opskriften:

Tomatsovs til baby

4 gode oekotomater skaaret i stykker

Et kvart lille roedloeg

1 tsk origano

Ca. en dl vand

Koges ned til en slags suppe og blendes godt. Jeg har efter afkoeling kommet sovsen i isternigebakken, saa vi har smaa portioner at tage op efter behov.

Det er desuden tid til at introducere lidt af de lavglutenholdige madvarer. Foerst rug, siden havre. Saa derfor er jeg ogsaa igang med at lave et rugbroed til de smaa poder, Noah og hans faetter :)

Det bliver et rugbroed uden salt og kerner, lavet paa surdej(rug+vand) og vand. Jeg vil bare gerne have lidt naeringsrigt i det, saa jeg har revet en soed kartoffel og en halv squash, og derudover har jeg kvaernet sesam og solsikkefroe. Det er jeg spaendt paa, hvordan bliver, men mon ikke, det bliver godt? Jeg skal i hvert fald gerne poste opskriften, hvis det bliver en succes!

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tomatsovs! - og baby-rugbroed ind the making :)

Nu er vi naaet til at ville introducere tomat, saa jeg har lavet tomatsovs... Det kom sig af, at jeg havde nogle tomater, som saa ud til at blive tarvelige lige om lidt. jeg ved ikke helt, hvad jeg skal give den med, men maaske nogle fuldkornsbasmati-ris eller ganske enkelt majsstaenger? Naa, men her er opskriften:

Tomatsovs til baby

4 gode oekotomater skaaret i stykker

Et kvart lille roedloeg

1 tsk origano

Ca. en dl vand

Koges ned til en slags suppe og blendes godt. Jeg har efter afkoeling kommet sovsen i isternigebakken, saa vi har smaa portioner at tage op efter behov.

Det er desuden tid til at introducere lidt af de lavglutenholdige madvarer. Foerst rug, siden havre. Saa derfor er jeg ogsaa igang med at lave et rugbroed til de smaa poder, Noah og hans faetter :)

Det bliver et rugbroed uden salt og kerner, lavet paa surdej(rug+vand) og vand. Jeg vil bare gerne have lidt naeringsrigt i det, saa jeg har revet en soed kartoffel og en halv squash, og derudover har jeg kvaernet sesam og solsikkefroe. Det er jeg spaendt paa, hvordan bliver, men mon ikke, det bliver godt? Jeg skal i hvert fald gerne poste opskriften, hvis det bliver en succes!

:balloons

Jeg glæder mig rigtig meget til at høre hvordan projektet går.

Forresten da du lavede stave af grød. Hvordan lavede du grøden? For det jeg fik lavet i dag er i hvert fald for tyndt til af kunne spises som stave.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne varmt anbefale skeerne fra babybjörn de har et kort tykt skaft og en fin "gryde" for enden. De er super gode (siger ergoen ;) ) og moaren, Silke foretrækker stadig de skeer, selvom hun sagtens kan med andre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg glæder mig rigtig meget til at høre hvordan projektet går.

Forresten da du lavede stave af grød. Hvordan lavede du grøden? For det jeg fik lavet i dag er i hvert fald for tyndt til af kunne spises som stave.

Aj, helt fiasko med det rugbroed :D Det var alt for flydende dej og saa blev det bare en skorpe med bloed snask indeni - ud med det! Jeg lavede straks ny rugbroedsdej, som jeg bager i dag og hvis det saa bliver godt.... ;)

Enten tyk boghvedegroed(med smoer/kokosolie) eller tyk majsgroed(med olivenolie). saa koeler det af og skaeres i stave. Det kan gives som det er eller lige faa en tur i ovnen sammen med de ovnbagte groentsager.

Men jeg bruger noget groft majsmel, ikke det fine :)

Jeg vil gerne varmt anbefale skeerne fra babybjörn de har et kort tykt skaft og en fin "gryde" for enden. De er super gode (siger ergoen ;) ) og moaren, Silke foretrækker stadig de skeer, selvom hun sagtens kan med andre.

Interessant, det maa jeg kigge paa. Jeg maa have koebt et saet af dem og saa en Nuby! Tak for tippet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aj, helt fiasko med det rugbroed :D Det var alt for flydende dej og saa blev det bare en skorpe med bloed snask indeni - ud med det! Jeg lavede straks ny rugbroedsdej, som jeg bager i dag og hvis det saa bliver godt.... ;)

Enten tyk boghvedegroed(med smoer/kokosolie) eller tyk majsgroed(med olivenolie). saa koeler det af og skaeres i stave. Det kan gives som det er eller lige faa en tur i ovnen sammen med de ovnbagte groentsager.

Men jeg bruger noget groft majsmel, ikke det fine :)

Tihii man kan jo ikke være lige heldig hver gang :D Min mor er også lige gået over på glutenfri kost, så hun havde ogsp problemer de første par gange hun skulle lave rugbrød.

Åhh måske derfor. Jeg havde bare lavet det ud fra Rebecca Perssons opskrift på grød, og det er da noget værre tyndt noget. Lavede det på "min første grød" Majs fra Aurion. Hun er jo kun 6 mdr, og har intet andet fået før jo.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, jamen, hun putter ogsaa bare herremeget vand i, saa det bliver tyndt sjask... :rolleyes

Jeg bruger lidt over det halve til groed og halvt saa meget til stave, tror jeg. Tager den lidt paa gefuehl.

Mit rugbroed er med rug,m saa det er ikke glutenfrit. Men det er fordi, jeg nu vil introducere lidt gluten og det foerste bliver rug, efterfulgt af havre. Der staar en del i koe nu, Noah er 8 mdr. gammel(rug, havre, aeggeblomme, tomat, kalvekoed, yogurt etc... ) Men det er uden salt og uden kerner :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, jamen, hun putter ogsaa bare herremeget vand i, saa det bliver tyndt sjask... :rolleyes

Jeg bruger lidt over det halve til groed og halvt saa meget til stave, tror jeg. Tager den lidt paa gefuehl.

Mit rugbroed er med rug,m saa det er ikke glutenfrit. Men det er fordi, jeg nu vil introducere lidt gluten og det foerste bliver rug, efterfulgt af havre. Der staar en del i koe nu, Noah er 8 mdr. gammel(rug, havre, aeggeblomme, tomat, kalvekoed, yogurt etc... ) Men det er uden salt og uden kerner :)

Ja det er møg tyndt! Må prøve din fremgangsmåde i stedet.

Synes også det er fint at introducere gluten nu. Det har jeg også tænkt mig til den tid. Det var også mere for at fortælle at jeg godt ved hvor svært det kan være at eksperimentere med nye opskrifter. Men glæder mig til at høre om den, når du får den til at virke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er møg tyndt! Må prøve din fremgangsmåde i stedet.

Synes også det er fint at introducere gluten nu. Det har jeg også tænkt mig til den tid. Det var også mere for at fortælle at jeg godt ved hvor svært det kan være at eksperimentere med nye opskrifter. Men glæder mig til at høre om den, når du får den til at virke :)

Det virkede :yay

Jeg skal nok skrive opskriften herinde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt Camilla :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Note to self: Skylder opskrift paa babyrugbroed, babyhummus og babyvegifrikadeller :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Note to self: Skylder opskrift paa babyrugbroed, babyhummus og babyvegifrikadeller :)

Venter i spænding :glad

Godt Silke Elia liiiige er det yngre ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du prøvet at lave Rebeccas sesam/banan drik? Jeg prøvede at lave den her den anden dag, og jeg smagte selvfølgelig på det først - FØJ! Det smagte altså IKKE godt synes jeg :( Har du nogle gode råd?

Har til gengæld lavet Babydhal idag - MEEEGA succes, og det er helt sikkert noget vi også selv vil spise :) Så den vil jeg bare lige anbefale hvis du ikke har prøvet den endnu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du prøvet at lave Rebeccas sesam/banan drik? Jeg prøvede at lave den her den anden dag, og jeg smagte selvfølgelig på det først - FØJ! Det smagte altså IKKE godt synes jeg :( Har du nogle gode råd?

Har til gengæld lavet Babydhal idag - MEEEGA succes, og det er helt sikkert noget vi også selv vil spise :) Så den vil jeg bare lige anbefale hvis du ikke har prøvet den endnu :)

Det noterer jeg også lige. Har faktisk lige købt linser (da der var 25% på økovarer i Bilka i går :yay ) netop for at prøve Babydhal.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Venter i spænding :glad

Godt Silke Elia liiiige er det yngre ;)

Uhh, skal nok se, om jeg kan naa det i aften! :)

Har du prøvet at lave Rebeccas sesam/banan drik? Jeg prøvede at lave den her den anden dag, og jeg smagte selvfølgelig på det først - FØJ! Det smagte altså IKKE godt synes jeg :( Har du nogle gode råd?

Har til gengæld lavet Babydhal idag - MEEEGA succes, og det er helt sikkert noget vi også selv vil spise :) Så den vil jeg bare lige anbefale hvis du ikke har prøvet den endnu :)

Ja, kom en daddel eller to i (uden sten). Det er maaske sesam, der er ret markant i smagen, men en daddel kan altsaa godt lige pifte den op ;)

Jeg skal da lige have set paa det Babydhal! Lige pt. har jeg travlt med min butik, saa jeg er ikke i det kreative hjoerne... Og har stadig lidt babyhummus og vegetarfrikadeller, babytomatsovs i fryseren - Og Noah er heldigvis lykkelig for sin soede kartoffel, majspolenta, aeble og rugbroed ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER