kejzer

Hvornår er et barn uopdragen?

30 indlæg i dette emne

ja hvad skal der efter jeres mening til for at stemple et barn som uopdragent?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det må være, når det ikke har nogen respekt for sine forældre eller andre mennesker, og opfører sig uacceptabelt, fx løber skrigende rundt i et supermarked, eller siger grimme ting etc.

Synes ikke det er helt sort/hvidt, men det er klart, at nogle børn er bedre opdragne end andre.

Men jeg synes det er dårlig opdragelse, når man har et barn, der er stort nok til at forstå hvad man som forældre siger, men vælger at ignorere det, og handle anderledes (jeg taler ikke om enestående tilfælde)

Vi havde faktisk en snak om det i dag, da vi overhørte en far sige "Så stopper du med at slå ham, eller jeg pander dig en!" til et 7-8-9 årigt barn, der slog løs på sin bror :blink . Det er ihvert fald ikke god opdragelse.

I mine øjne ligger "førdømmelsen" ikke hos børnene, men hos forældrene, da det er dem, der skaber børnenes opførsel (IMO)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer an på deres alder. Nogle ting kan man uden videre acceptere hos en to-årig, mens en seks-årig der gjorde det samme ville blive anset for uopdragen. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, her skal man jo passe på, ikke at træde nogen over tæerne :D

Min umiddelbare tanke var at et eller andet sted, så tror jeg først, at jeg ville tænke om et barn, at det var uopdragent, hvis det bandede, slog, var ondskabsfuld og modbydelig mod andre. Hvis det "bare" løb skrigende (glad) rundt i supermarkedet og hoppede i sofaerne derhjemme så kunne jeg lige så godt tænke at barnet var livligt (og måske pisseirriterende, men det er jo mit problem ;)) og at forældrene var tålmodige og large. Umiddelbart tænker jeg egentlig, at det er ok at børn larmer og "fylder", og at det ikke er "meningen" at vi som forældre skal gøre dem alt for "velfriserede".

Men omvendt, så ville jeg nok selv rose min dreng, hvis han fulgte roligt og pænt med ved siden af mig i supermarkedet ;)

Uanset hvad, så synes jeg, at det er vigtigt, at børn respekterer, når deres forældre helt for alvor siger stop, og at de er ordentlige ved andre mennesker. Og at det samtidig er vigtigt, at børn får lov at være børn.

F.eks. for noget tid siden, der var jeg på restaurant (ikke en fin restaurant, men dog en "rigtig" restaurant og ikke a la McDonalds), hvor en dreng på en 6-7 år (tror jeg) gav sig til at bruge sit bestik som trommestikker og dermed lege tromme mens han ventede på maden. Det larmede, men generede næppe andre end højest hans forældre, og han holdt mere eller mindre op, da maden kom. Det synes jeg ikke var uopdragent, men bare livligt. :)

Eks. 2: Jeg så en far og søn i zoo, en dag vi var derinde, hvor det regnede. Drengen hoppede glad i pytterne indtil hans far tog ham hårdt i armen og sagde "Hvor SMART synes du lige det er, når du ikke har gummistøvler på?!", hvorefter drengen græder og protesterer. Der synes jeg heller ikke, at drengen var uopdragen, men derimod at faren var dårlig forberedt - de var i zoo, og drengen ville jo bare have det sjovt, og så er det da farens skyld, at drengen ikke har vandtæt fodtøj på.

Eks. 3: Jeg kender en, hvor man i hendes barndomshjem skulle spørge om lov til ALT. Må man stå op, må man gå i seng, må man gå i bad, må man tage et glas vand, må man se tv, må man lege med xxx, må man besøge xxx (naboen), må man tage et stykke frugt. Det synes jeg personligt, er alt for kontrolleret. Fair nok, at man siger til sit lille barn kl. 4 om morgenen "det er stadig nat, du skal putte sove", men i skolealderen kan jeg ikke se noget problem i det, hvis et morgenfrisk barn gerne vil stå op kl 6 istedet for kl 7. Og fint nok at sige "Hey, slap lige af med de bananer" hvis barnet æder ti om dagen, men at der bliver snuppet en enkel en eftermiddag, det er ok i min bog. :) Sådan tænker jeg i hvert fald nu - jeg har jo ikke prøvet at have store børn ;) Men det fungerede, da jeg var barn, synes jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når et barn er ligeglad/ignorerer, at voksne mennesker siger stop - eller når et barn på andre måder ikke respekterer voksne omkring sig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når et barn ignorerer "stop", "nej" og "tag det roligt" ALTID. Når et barn påfører andre smerte eller ubehag uden forældrene gør noget. Når et barn over 6-7 år stiller upassende spørgsmål til fremmede.

Et livligt barn kan også ligge på grænsen til uopdragen, hvis det overskrider de normer som er underforstået uden at forældrene træder i karakter. Dvs hvis et barn råber i kirken, kaster rundt med bamserne i legetøjsbutikken osv. Eller hvis barnet tydeligt generer andre uden forældrene gør noget.

Et barn der ikke respekterer andre og deres grænser. Et barn der griner en voksen op i ansigtet når de irettesætter det, for derefter at gøre det samme en gang til.

Jeg har hørt om et barn der i et fly sad og nev fly passagererne foran og forældrene sagde ingenting til det, ikke engang da passagerne foran henvendte sig direkte og MEGET vrede til forældrene. Sådan en historie kan virkelig pisse mig af!

Uopdragenhed er jo som det ligger lidt i ordet et barn der ikke er er opdraget.

Jeg er enig med Barbamama i at man ikke skal over opdrage børn, men de skal altså lære normer og respekt og grænser. Et barn må for min skyld gerne hoppe i sofaen herhjemme, men det betyder jo ikke at det må det hjemme hos min mormor, fordi vores grænser og normer er forskellige, men det er noget der skal læres altså opdrages til at der er forskel. (er det for kringlet forklaret?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

åhhh det er meget forskelligt, og afhængigt af, hvordan min egen sindsstemning er, for nogle dage synes jeg det er sødt, at barnet nede i den lokal supermarkedbiks løber rundt og synger højlydt, mens jeg andre gange synes det er pisseirreterende.

Men jeg er enige i, at det jo nok er, når barnet ikke har reskept for sine forældre og er ligeglad med at der bliver sagt stop, eller når barnet hæmningsløst gør andre ondt - både dyr og mennesker.

Det handler jo i bund og grund også om, hvornår forældrene reagere, for til tider synes jeg min nevøer, får lov til lige rigeligt ude ved mine forældre, bla. at løbe rundt om middagsbordet, når de selv er færdig med at spise, og vi andre ikke er. - hvor min søster bare synes det er hyggelig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

uha må indrømme jeg tit tænker at det er synd for barnet at forældrene ikke opdrager bedre på dem. Jeg synes tit og ofte at være ude for at tænke burde forældrene ikke have stoppet det her noget før i visse situationer.

Det er også det med regler, vi har mange vennepar der har børn/barn på vores alder og man er bare nødt til at accepterer at man opdrager forskelligt og priorteer forskelligt.

f.x må min datter på 3 ½ ikke selv gå i køleskabet, da jeg ikke mener hun er gammel og fornuftig nok til at tænke vi skal spise om ti min så jeg skal ikke have kage nu eller hvad det kan være. Hun går heller ikke i skabe skuffer uden at få lov. Vi har så den udfordring at hendes fætre 3 mdr. ældre end vores datter, må. Og jeg havde det altså svært i starten at sige nej til ham, da jeg jo synes det var hans forældre der skulle det. Men de gør intet. Så jeg er begyndt at sige stille og roligt at han gerne må få bare han kommer og kalder på mig først. Og det kan jeg så sige 10 gange til ham.

Vi opdrager vores datter som vi synes hun skal være, med lidt god gammeldags Emma Gad, også tænker man at børn der f.x ikke skal sige tak for mad, eller hvis de får gaver ikke skal sige tak er uopdragen, men er det så ikke forældrene i stedet vi burde tænke det om?

Nu er jeg også af den type at man skal ikke sige 40 uger til mig hvis man ikke mener det, og sådan synes jeg også jeg skal være overfor min datter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når et barn ignorerer "stop", "nej" og "tag det roligt" ALTID. Når et barn påfører andre smerte eller ubehag uden forældrene gør noget. Når et barn over 6-7 år stiller upassende spørgsmål til fremmede.

Et livligt barn kan også ligge på grænsen til uopdragen, hvis det overskrider de normer som er underforstået uden at forældrene træder i karakter. Dvs hvis et barn råber i kirken, kaster rundt med bamserne i legetøjsbutikken osv. Eller hvis barnet tydeligt generer andre uden forældrene gør noget.

Et barn der ikke respekterer andre og deres grænser. Et barn der griner en voksen op i ansigtet når de irettesætter det, for derefter at gøre det samme en gang til.

Jeg har hørt om et barn der i et fly sad og nev fly passagererne foran og forældrene sagde ingenting til det, ikke engang da passagerne foran henvendte sig direkte og MEGET vrede til forældrene. Sådan en historie kan virkelig pisse mig af!

Uopdragenhed er jo som det ligger lidt i ordet et barn der ikke er er opdraget.

Jeg er enig med Barbamama i at man ikke skal over opdrage børn, men de skal altså lære normer og respekt og grænser. Et barn må for min skyld gerne hoppe i sofaen herhjemme, men det betyder jo ikke at det må det hjemme hos min mormor, fordi vores grænser og normer er forskellige, men det er noget der skal læres altså opdrages til at der er forskel. (er det for kringlet forklaret?)

Jeg synes det giver fuldt ud mening :super Det er vigtigt, at lære sit barn at de regler, der gælder hjemme, ikke nødvendigvis er de samme, som dem der gælder ude. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Apropos det med at løbe skrigene i supermarkedet... Brian fortalte mig forleden, at da han var nede at handle, var der en lille pige, der havde fået fat i de der gennemsigtige små poser, der sidder på en rulle bagved kassebåndet. Dem rykkede hun så ellers ud,og så LØB hun og FEJREDE poserne, som jo bare væltede ud i én lang bane. Hvis det var min datter, så ville jeg nok tage en lille snak med hende, når vi kom hjem, men jeg kunne ikke lade være med at smile, da Brian fortalte historien. Det er da umiddelbar børneglæde :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres input :)

Nu er jeg også af den type at man skal ikke sige 40 uger til mig hvis man ikke mener det, og sådan synes jeg også jeg skal være overfor min datter.

den her fatter jeg dog absolut intet af?????

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min tanke om en "uopdragen unge" er 1) sådan et barn, der bliver ved og ved og ved og ved, når de får besked på at holde op og 2) Nogen gange møder man også børn i en alder, hvor man tænker "Det burde hun lade være med uanset om hun har fået besked på at lade være eller ej".

Alt i alt kan der jo skrives tykke bøger om begge dele.

Apropos det med at løbe skrigene i supermarkedet... Brian fortalte mig forleden, at da han var nede at handle, var der en lille pige, der havde fået fat i de der gennemsigtige små poser, der sidder på en rulle bagved kassebåndet. Dem rykkede hun så ellers ud,og så LØB hun og FEJREDE poserne, som jo bare væltede ud i én lang bane. Hvis det var min datter, så ville jeg nok tage en lille snak med hende, når vi kom hjem, men jeg kunne ikke lade være med at smile, da Brian fortalte historien. Det er da umiddelbar børneglæde :biglove

Et opfindsomt barn! :lol

Havde hun fået at vide først, at dét må man ikke, så kunne vi konstatere hun kunnehave svært ved at undertrykke impulsen - og nogle gode ideer skal jo bare prøves af, og så må man håbe på tilgivelse bagefter :lol

Ja, jeg griner også..men måske grinte ham faderen ikke så meget :fnise

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min tanke om en "uopdragen unge" er 1) sådan et barn, der bliver ved og ved og ved og ved, når de får besked på at holde op og 2) Nogen gange møder man også børn i en alder, hvor man tænker "Det burde hun lade være med uanset om hun har fået besked på at lade være eller ej".

Alt i alt kan der jo skrives tykke bøger om begge dele.

Et opfindsomt barn! :lol

Havde hun fået at vide først, at dét må man ikke, så kunne vi konstatere hun kunnehave svært ved at undertrykke impulsen - og nogle gode ideer skal jo bare prøves af, og så må man håbe på tilgivelse bagefter :lol

Ja, jeg griner også..men måske grinte ham faderen ikke så meget :fnise

Jeg kan bare lige se for mig, den glade lille pige løbe rundt "WEEEEEEEEEEEEEEEEEE!" med en vimpel af plastikposer efter sig :lol Jeg ved dog ikke, om hun havde fået at vide, at hun ikke måtte tage poserne og jeg ved heller ikke hvor gammel hun var. Men festligt har det sikkert været :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Generelt når børn ikk stopper, når der blir sagt stop, nej osv.

Forleden opdagede jeg at der var blevet spist af noget slik der lå i vores stue. Det lå der pga vi havde glemt at gemme det væk. Vi havde så gæster hvor der var to drenge på 4 og 5. I forvejen er de uopdragne, men jeg opdager at der var blevet spist af slikket. Bevares det var bare slik, men det er bare meget uopdraget i mine øjne at man ikke kommer og spørger om lov!

Det er ikke et tag-selv-bord herhjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil give mange af de andre ret at hvis et barn ikke stopper det de er igang med efter gentagende nej, stop eller lign.

Nu et jeg nysgerrig: hvorfor spørger du? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes man skal være varsom med at dømme børn (og forældre) som uopdragne. Specielt hvis man kun ser dem i korte situationer, som f.eks i et supermarked, restaurant eller lignende. Før vi fik Karoline, har jeg nok også været relativt hurtig på aftrækkeren til at tænke "så styr dog din unge". Men jeg har bare fået øjnene op for, at der kan være årsager til at nogle børn ikke forstår de samme beskeder som andre børn. At de ikke KAN opføre sig som normen og Emma Gad byder. Her tænker jeg på børn med f.eks. ADHD, autisme eller andre forstyrrelser i udviklingen. Hos rigtig mange kan man ikke se, der er noget galt, og derfor tænker jeg at man skal være forsigtig med at dømme for hurtigt. Min egen tolerance for "uopdragne" børn i offentligheden er blevet meget større, og i mit stille sind tænker jeg, at jeg også håber andre vil være forstående, når vores barn bliver større, og måske ikke lige opfører sig som normen.

Jeg ved ikke om jeg vil gøre mig til dommer over, hvornår et barn er uopdragent eller ej. Som sagt synes jeg det kommet an på det enkelte barn og situationen.

Når det er sagt, så synes jeg klart at der findes forældre derude, der tager meget let på opdragelsen. F.eks. er min mand og jeg opdraget på helt forskellig måde. Jeg mere i Emma Gad stil, og manden med "frihed under ansvar". Og jeg synes faktisk at der er for lidt og for meget begge veje. Vi forsøger at finde en mellemvej herhjemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

BTW, så eksemplet med at børn har taget slik der står fremme i en alder af 4 og 5 år, så ville det nok have undret mig mere hvis de ikke havde taget det ;) I mine øjne er der langt fra at være uopdragen og til at nuppe noget slik der står fremme. Og bliver da nødt til at indrømme, at hvis det var hjemme hos min veninde og slikket stod fremme, kunne jeg også finde på at nupse noget uden at spørge- totalt uopdragne mig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes man skal være varsom med at dømme børn (og forældre) som uopdragne. Specielt hvis man kun ser dem i korte situationer, som f.eks i et supermarked, restaurant eller lignende. Før vi fik Karoline, har jeg nok også været relativt hurtig på aftrækkeren til at tænke "så styr dog din unge". Men jeg har bare fået øjnene op for, at der kan være årsager til at nogle børn ikke forstår de samme beskeder som andre børn. At de ikke KAN opføre sig som normen og Emma Gad byder. Her tænker jeg på børn med f.eks. ADHD, autisme eller andre forstyrrelser i udviklingen. Hos rigtig mange kan man ikke se, der er noget galt, og derfor tænker jeg at man skal være forsigtig med at dømme for hurtigt. Min egen tolerance for "uopdragne" børn i offentligheden er blevet meget større, og i mit stille sind tænker jeg, at jeg også håber andre vil være forstående, når vores barn bliver større, og måske ikke lige opfører sig som normen.

Jeg ved ikke om jeg vil gøre mig til dommer over, hvornår et barn er uopdragent eller ej. Som sagt synes jeg det kommet an på det enkelte barn og situationen.

Når det er sagt, så synes jeg klart at der findes forældre derude, der tager meget let på opdragelsen. F.eks. er min mand og jeg opdraget på helt forskellig måde. Jeg mere i Emma Gad stil, og manden med "frihed under ansvar". Og jeg synes faktisk at der er for lidt og for meget begge veje. Vi forsøger at finde en mellemvej herhjemme :)

Kunne ikke være mere enig, og syntes bare det er maks sjovt jeg havde også mine forstillinger inden jeg fik den første og også da han var baby.

CHRIST mand jeg har rykket mig.

Selvom man stempler et barn uopdraget, skal man i min verden kigge på forældrene.

For det er deres ansvar og de afspejler dem og deres væremåde.

Et barn er ikke ansvarlig for den måde et barn vokser op på.

Eks min bror har 3 drenge, de har aldrig lært at sige tak, men hvordan skulle de det når deres forældre ikke gør.

I min verden er det uforskammet så jeg sige når de får noget. Hos os siger man tak, tak for mad, må jeg gå fea osv. Simpelhen så børnene ved hvad vores spilleregler er

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er heldigvis forskellige og har forskellige meninger ;) men måske er det fordi at jeg i forvejen har det meget anstrengt med netop de to børn jeg skrev om tidligere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

BTW, så eksemplet med at børn har taget slik der står fremme i en alder af 4 og 5 år, så ville det nok have undret mig mere hvis de ikke havde taget det ;) I mine øjne er der langt fra at være uopdragen og til at nuppe noget slik der står fremme. Og bliver da nødt til at indrømme, at hvis det var hjemme hos min veninde og slikket stod fremme, kunne jeg også finde på at nupse noget uden at spørge- totalt uopdragne mig ;)

Hehe, :ditto :badgirl

I øvrigt en god pointe, at man skal passe på med at dømme i og med at man jo ikke ved, om barnet har en eller anden udviklingsforstyrrelse (eller om der er andre faktorer, der gør, at børnene ikke bare lige gør som andre børn) :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og nu hvor jeg er ved at skælde ud over uopdragne forældre i zoo, så kan jeg måske lige få luft for den her episode :P:

Brian og jeg havde Valdemar med i zoo igår, og da han faldt i søvn gik vi op til restauranten for at få lidt at spise. Man må ikke have barnevogn med ind, så vi satte os ved et bord udenfor. Bordene udenfor er opdelt sådan, at der er nogle få lige ved restaurantens dør, og så en masse på et niveau længere nede, hvor man så kan kigge ned til rensdyrene. Vi tog et bord på niveauet ved rensdyrene, fordi der var en masse støj oppe ved restauranten og Valdemar sov jo. Der er en del borde op til rensdyranlægget. En 6-8 stk, vil jeg tro. Og vi valgte så et tilfældigt et. Hele niveauet var tomt, der var ikke andre end os.

Da vi så har sat os kommer der en mor med tre børn. Ud af HELE niveauet udvælger hun sig bordet ved siden af vores, og foreslår børnene at de sidder der, så de kan kigge til rensdyrene. Vi havde stilt barnevognen mellem det pågældende bord og vores eget, dels for at vi kunne rokke med barnevognen og dels for at den ikke stod i vejen, hvis nogen ville forbi, men det bevirkede så også, at det var næsten umuligt at komme hen på bænken til bordet. Moren kommer så med de tre børn og de LARMER, og jeg spørger moren om de ikke vil være søde at dæmpe sig, da vi har en baby, der sover. Hun siger "jojo", og så MØVER hun sig nærmest ind i barnevognen med knitrene frakke, taske, sager i hænderne og stadig højt snakkende til sine børn, for at kunne komme på plads på bænken - ARGH! Og de fortsætter totalt uændret med at råbe og larme, hun beder ikke engang børnene om at dæmpe sig.

Brian og jeg kigger så på hinanden og beslutter hurtigt at flytte barnevognen, så vi tager vores ting og går så langt væk fra dem som vi kan. Så sidder de og larmer og drikker deres drikkevarer og så hører jeg at deres mad er klar og at de går indenfor og spiser :rolleyes

:klap

Jeg er HELT med på, at der kan være larm i en zoo og at børn tit larmer, og jojo jeg kan da ikke vide om den mor havde et eller andet problem af en slags, meeeeeeen, jeg var ikke sådan særlig imponeret over hendes takt og tone i hvert fald :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan bare lige se for mig, den glade lille pige løbe rundt "WEEEEEEEEEEEEEEEEEE!" med en vimpel af plastikposer efter sig :lol Jeg ved dog ikke, om hun havde fået at vide, at hun ikke måtte tage poserne og jeg ved heller ikke hvor gammel hun var. Men festligt har det sikkert været :D

syntes HELT sikkert også det er festligt og hører ind under børneglæde og undersøgen af verden omkring og ikke uopdragent MEN når det så er sagt ville JEG personligt sige stille og roligt at jeg sagtens kan se det er sjovt, men at det må man ikke gøre - det er jo spild af plasticposer som supermarkedet nok får besvær med at få andre kunder til at tage hvis de ikke bliver rullet sammen og det er socialt uacceptabelt (for voksne) at gøre sådan og det syntes jeg barnet skal have at vide/lære.

For mig er der stor forskel på at irettesætte en HANDLING og ikke BARNET.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

BTW, så eksemplet med at børn har taget slik der står fremme i en alder af 4 og 5 år, så ville det nok have undret mig mere hvis de ikke havde taget det ;) I mine øjne er der langt fra at være uopdragen og til at nuppe noget slik der står fremme. Og bliver da nødt til at indrømme, at hvis det var hjemme hos min veninde og slikket stod fremme, kunne jeg også finde på at nupse noget uden at spørge- totalt uopdragne mig ;)

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, at dårlig opdragelse handler om, at forældrene ikke griber ind, når barnet gør ting som at slå, eller blot dårlig opførsel.

Der kan jo være børn, som har det svært pga diagnoser og derfor ikke er uopdragene, men blot ikke ved bedre eller kan bedre.

Og når forældrene så ikke griber ind, bliver det til dårlig opdragelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Respekt for andre er helt sikkert et vigtigt parameter herhjemme! Ellers så mener jeg at børn skal have lov til at være børn. De kan blive opdrættet og irettesat når de bliver ældre :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER