Guest

Lidt flere BLW spørgsmål - jeg vil gerne kombinere!

40 indlæg i dette emne

Har du prøvet med en ovnkartoffel ? Nogle perioder ( især i spring) nægter Zoey også at spise. Og kan kun sige man jo ikk kan tvinge dem. Så bliv ved at tilbyd forskellige ting uden at blive frustreret :)

Jeg prøver og prøver. Indtil videre har den stået på majsgrød, risgrød, ærtemos, gulerodmos, gulerod/broccolimos, æblemos og igår stykker af pære.

Ingen af tingene gider han :(

Noah har ogsaa perioder, hvor det at spise ikke er noget, han gider. Har du proevet at servere et udvalg af lidt forskelligt for ham? Taenk i bloedt og saftigt mad. Han skal nok komme efter det, han er jo lille og saa har han endnu ikke styr paa at samle maden op og komme den ind i munden... Kan du evt. give ham en skefuld af og til, mens han selv sidder med noget? Har du to skeer, saa han selv sidder med en ske og du kan give ham lidt med den anden? Bare lidt tanker....

Jeg tror ikke paa det med din maelk, som din SP siger....Hun skal skamme sig, synes jeg, men det er saa min mening! :klap Han vokser jo!

Han har faktisk allerede ret godt styr på at samle ting op + ja han sidder med en ske selv og putter i munden. Nogle gange sniger jeg en ske ind når han skal lige til at putte sin egen ske i munden. Men føler næsten det er tvang :(

Håber ikke SP'en har ret men får lige tjekket hans vægt her snart så må vi se. Måske er han bare ikke klar selvom han virker meget meget interesseret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Prøv at hold dig til det samme i et par dage, de slal smage MANGE gange inden man kan afvise at de kan Li det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps, 10 gange er meget normalt, foer de har vaennet sig til smag og konsistens af nyt mad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Følger lige lidt med her...Min ældste er fra 2002, og da kørte vi bare det hele efter standarden.

Det gik fint...Men synes det er interessant, at de i hvert fald delvist kan spise/drikke selv.

Blev lidt hooked på at følge med her, for kan huske, at min daværende SP var meget forundret, da jeg en dag fortalte hende, at Marcus selv drak af sin kop. "Det skal han ikke kunne endnu"

Hmm, skal jeg bede ham holde op, havde jeg lyst til at svare (Vi var ikke altid på bølgelængde...Men hun var god til at hjælpe med tips/tricks i forhold til kost, da Marcus var en meget lille fis)

Nå, men da jeg havde læst lidt med, kom jeg i tanke om den episode, og tænkte, at han kunne, netop fordi han fik lov...og det kan jo tydeligvis udvides, så...

Vi er lige startet med smagsprøver, og hun elsker det (ligner vel sin mor og er et madøre :mam :D )

Prøver indtil videre med grød/mos, hun får selv ske og kop i hånden, og det har hun rigtig godt styr på (synes jeg ^_^ )...Har også prøvet med frugt i både/stave. Kan se hun har godt styr på, hvor det skal hen :)

Hun taber det tit, men prøver igen, så snart hun får det i hånden, og lykkes det at få det hele vejen op, så prøver hun at sutte på det. Kan godt se, at hun endnu ikke har helt styr på, hvordan hun skal få noget ud af det, men det generer hende ikke synderligt :)

Synes det kunne være super med en god tråd med tips og tricks til opstart og videreudvikling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan bidrage med lidt billeder

Som ofte giver jeg lidt grød til at starte med, hvor jeg styrer skeen. Så får hun noget i maven, og det går hurtigt nok (utålmodige baby :rolleyes)

Når hun har spist en god del, får hun lov til at styre skeen selv :) (Så ryger der ikke så meget ned)

1A3A5BD1-8782-492B-BB6A-7ACE9CD10C90-1077-00000057E1BE8DE0.jpg

(For det meste går det meget godt :D)

1685AE21-B376-4380-9CF6-E72C70EBF446-1077-00000057D7B4A50D.jpg

Herhjemme får hun ret varieret kost. Jeg er ikke den store tilhænger af at give ren grød, så hun får det altid med mos eller frugtgrød i. Hun ELSKER hirsegrød, og er ikke fan af risgrød.

Tit får hun et stykke grønt eller frugt at gumle på. Det er sjældent, at der ryger noget ned, men hun elsker at gumle på det, og jeg har en mistanke om at der er ved at være tænder på vej, så det må være rart at kunne klø dem med en gulerod.

IMG_0212.jpg

IMG_0220.jpg

Vi har bedst erfaring med at hun har spist rosenkål (tilberedt til os, og så har hendes fået lidt længere), kartoffel (alm tilberedning), appelsin (den blev mest bare suttet tom) og vandmelon

IMG_0199_zpsd842fe0a.jpg

IMG_0202_zpsc5641e32.jpg

(Det er mig, der har taget de store bidder, så det var lidt nemmere at få fat)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan bidrage med lidt billeder

Som ofte giver jeg lidt grød til at starte med, hvor jeg styrer skeen. Så får hun noget i maven, og det går hurtigt nok (utålmodige baby :rolleyes)

Når hun har spist en god del, får hun lov til at styre skeen selv :) (Så ryger der ikke så meget ned)

1A3A5BD1-8782-492B-BB6A-7ACE9CD10C90-1077-00000057E1BE8DE0.jpg

(For det meste går det meget godt :D)

1685AE21-B376-4380-9CF6-E72C70EBF446-1077-00000057D7B4A50D.jpg

Herhjemme får hun ret varieret kost. Jeg er ikke den store tilhænger af at give ren grød, så hun får det altid med mos eller frugtgrød i. Hun ELSKER hirsegrød, og er ikke fan af risgrød.

Tit får hun et stykke grønt eller frugt at gumle på. Det er sjældent, at der ryger noget ned, men hun elsker at gumle på det, og jeg har en mistanke om at der er ved at være tænder på vej, så det må være rart at kunne klø dem med en gulerod.

IMG_0212.jpg

IMG_0220.jpg

Vi har bedst erfaring med at hun har spist rosenkål (tilberedt til os, og så har hendes fået lidt længere), kartoffel (alm tilberedning), appelsin (den blev mest bare suttet tom) og vandmelon

IMG_0199_zpsd842fe0a.jpg

IMG_0202_zpsc5641e32.jpg

(Det er mig, der har taget de store bidder, så det var lidt nemmere at få fat)

Sorry for off-topic, men hold nu op, hvor er hun køn :kuller Og skønne billeder, jeg får totalt lyst til at give Valdemar vandmelon :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I det hele taget nogle lækre BLW-børn alle sammen i den her tråd :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sorry for off-topic, men hold nu op, hvor er hun køn :kuller Og skønne billeder, jeg får totalt lyst til at give Valdemar vandmelon :D

Hihi, tak! Vandmelon er også det, hun har været mest vild med, og det er nemt at spise :) (dog farver det en del :rolleyes)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå har fået vejet lillemanden og han vejer nu 7,1 kg så han tager helt fint på. Så mor her at altså ikke tynd mælk.

Han er begyndt at spise lidt risgrød men til min store fortrydelsesret vil han kun have købt :( Prøver at snige lidt af min hjemmelavede ind men han nægter. Men han får selv lov med ske og det går fint :)

Prøvede også at give ham et stykke pære (let kogt) men må indrømme jeg panikkede lidt da han begyndte at lave gag reflecsen (eller hvordan man nu staver til det). Er så bange for at han pludselig er ved at blive kvalt. Har endda drømt at han døde efterfølgende. Så måske er mor her ike klar selvom lillemanden virker helt vild med det.

Hvordan har i andre haft det med "kvælningsrisikoen"? Og hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham og mig for han virker meget interesseret?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå har fået vejet lillemanden og han vejer nu 7,1 kg så han tager helt fint på. Så mor her at altså ikke tynd mælk.

Han er begyndt at spise lidt risgrød men til min store fortrydelsesret vil han kun have købt :( Prøver at snige lidt af min hjemmelavede ind men han nægter. Men han får selv lov med ske og det går fint :)

Prøvede også at give ham et stykke pære (let kogt) men må indrømme jeg panikkede lidt da han begyndte at lave gag reflecsen (eller hvordan man nu staver til det). Er så bange for at han pludselig er ved at blive kvalt. Har endda drømt at han døde efterfølgende. Så måske er mor her ike klar selvom lillemanden virker helt vild med det.

Hvordan har i andre haft det med "kvælningsrisikoen"? Og hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham og mig for han virker meget interesseret?

Uha det er præcis sådan jeg har det! Jeg er så bange for Lucas skal blive kvalt, så jeg er heller ikk vild med når han sidder med noget mad selv og pludselig kommer med de der gag lyde. Selvom jeg jo ellers synes det ville være super at han kunne sidde med noget selv, men er godt nok lidt bange for det :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå har fået vejet lillemanden og han vejer nu 7,1 kg så han tager helt fint på. Så mor her at altså ikke tynd mælk.

Han er begyndt at spise lidt risgrød men til min store fortrydelsesret vil han kun have købt :( Prøver at snige lidt af min hjemmelavede ind men han nægter. Men han får selv lov med ske og det går fint :)

Prøvede også at give ham et stykke pære (let kogt) men må indrømme jeg panikkede lidt da han begyndte at lave gag reflecsen (eller hvordan man nu staver til det). Er så bange for at han pludselig er ved at blive kvalt. Har endda drømt at han døde efterfølgende. Så måske er mor her ike klar selvom lillemanden virker helt vild med det.

Hvordan har i andre haft det med "kvælningsrisikoen"? Og hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham og mig for han virker meget interesseret?

Uha det er præcis sådan jeg har det! Jeg er så bange for Lucas skal blive kvalt, så jeg er heller ikk vild med når han sidder med noget mad selv og pludselig kommer med de der gag lyde. Selvom jeg jo ellers synes det ville være super at han kunne sidde med noget selv, men er godt nok lidt bange for det :unsure

Den gag-refleks sidder laengere fremme i munden paa de smaa, saa den vil blive udloest foer, end den vil hos jer selv. Derudover, saa skal baby laere at flytte mad frem og tilbage i munden med deres tunge, hvilket nemt kan udloese gag-refleksen. Noah kan blive roed i hovedet og faa taarer i oejnene af gag.refleksen, men hvis han faar noget galt i halsen, saa er det med hoste. Det sker jo ogsaa, naar han ammes eller drikker vand af kop... Ligesom vi faar noget galt i halsen. Svigermor sidder jaevnligt og siger "oh dio! Han kvaeles!!!", naar Noah spiser selv, men det goer han altsaa ikke af at gagge lidt... ;)

Men den ene gang det lignede, at han ikke lige klarede det selv med hoste, der trak han vejret ind og kiggede indgaaende paa mig. Der brugte jeg teknikken nedenfor. Det, der er vigtigt for mig, er at vide, hvordan jeg afhjaelper den vaerst taenkelige situation.. Jeg kan teknikken og ved ogsaa, at jeg reagerer korrekt - roligt, fattet og handlekraftig.

Baby laegges paa maven paa vedkommenes laar med hovedet nedad - altsaa benene ind mod vedkommenes krop. Med en haand stoettes lille hovede, med den anden laves en slags hjertemassage paa ryggen, men med en fremadmasserende bevaegelse for at faa det stykke frigjort, baby har siddende. Efter 5 af dem tjekkes baby for frie luftveje. Hvis noedvendigt gentages. Er det helt umuligt ringes naturligvis 112. Der kan saa gives decideret hjertemassage til hjaelp er fremme.

Jeg brugte teknikken den ene gang, Noah lignede en, der maaske havde noget galt i halsen, men tror ikke, det var tilfaeldet. Under alle omstaendigheder var han ikke ked af det eller noget og kom tilbage til maden efter lidt at drikke.

Man skal holde sig fra noedder, guleroedder og f.eks. aeble, hvor et fast stykke mad nemt kan braekke af. Nu er jeg begyndt at give aeble, fordi Noah kan haandtere at have en stykke i munden og spytter det ud eller beder om at faa det ud :P

Ellers gaelder det, at bloedt og saftigt mad serveres som BLW-mad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er Mie genopstartet på fast føde! Et par dages pause til den hårdt ramte lille mave var åbenbart det der skulle til. I går fik hun en gullerod at slikke på (hun har endnu ikke tænder eller kræfter nok til at bide noget af) - i dag fik hun en halv banan at smage på og så har jeg stik mod alle principper købt Semper-Hirsegrød - men NU spiser hun andet end majsgrød :yay - så må det bare være sådan <_< Hun fik en ske med grød på og hver gang hun havde tømt rakte jeg en ny med grød - hun sad hele tiden med en ske selv. Hun fik endda lov til selv at drikke af koppen og modsat de gange jeg har forsøgt så tror jeg faktisk der røg noget ned :yay

Bananen fik hun bidt 2 store stykker af, dem sad hun med i munden lidt og spyttede så selv stykkerne ud! Så det var 100% succes for mig at se at hun selv styrrer det.

Og så skal jeg love jer for at det er MADGLÆDE når man selv må!

post-3698-0-17685400-1359901929_thumb.jp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Følger lige lidt med her...Min ældste er fra 2002, og da kørte vi bare det hele efter standarden.

Det gik fint...Men synes det er interessant, at de i hvert fald delvist kan spise/drikke selv.

Blev lidt hooked på at følge med her, for kan huske, at min daværende SP var meget forundret, da jeg en dag fortalte hende, at Marcus selv drak af sin kop. "Det skal han ikke kunne endnu"

Hmm, skal jeg bede ham holde op, havde jeg lyst til at svare (Vi var ikke altid på bølgelængde...Men hun var god til at hjælpe med tips/tricks i forhold til kost, da Marcus var en meget lille fis)

Nå, men da jeg havde læst lidt med, kom jeg i tanke om den episode, og tænkte, at han kunne, netop fordi han fik lov...og det kan jo tydeligvis udvides, så...

Vi er lige startet med smagsprøver, og hun elsker det (ligner vel sin mor og er et madøre :mam :D )

Prøver indtil videre med grød/mos, hun får selv ske og kop i hånden, og det har hun rigtig godt styr på (synes jeg ^_^ )...Har også prøvet med frugt i både/stave. Kan se hun har godt styr på, hvor det skal hen :)

Hun taber det tit, men prøver igen, så snart hun får det i hånden, og lykkes det at få det hele vejen op, så prøver hun at sutte på det. Kan godt se, at hun endnu ikke har helt styr på, hvordan hun skal få noget ud af det, men det generer hende ikke synderligt :)

Synes det kunne være super med en god tråd med tips og tricks til opstart og videreudvikling

Iih jeg bliver så gal over sådan noget!!! Hvis et barn viser interesse for at lære noget eller af sig selv gør noget, der ikke er normalt for deres alder så er det da bare super! Jeg har tit oplevet den slags da jeg arbejdede i vuggestue og børnehave. Der fik jeg tit at vide at jeg skulle stoppe med hvad jeg og barnet nu var igang med fordi det ikke var noget barnet skulle kunne endnu! Men hvis barnet selv har spurgt om noget, bedt om viden eller selv taget initiativ til at gøre noget, så er det da vores pligt som voksne at hjælpe barnet! Tsk tsk, bliver simpelthen så irriteret over den der firkantede opdeling af hvornår børn skal kunne hvad. Det kan være en fin målestok til nogenlunde at se om ens barn er godt nok med men hvis barnet er forud er det jo bare skønt og er det bagud er det ikke altid man skal panikke, det kan jo være der er en god grund til at barnet er lidt bagud f.eks. meget sygdom, problemer mellem forældrene osv.

Jeg synes det er en fantastisk god ide at lade børn gøre så meget som muligt selv. Også når det kommer til mad. Jeg er også meget betaget af teorien om at børn har et sprog før de kan tale. At man kan lære dem en slags tegnsprog så de har en chance for at kommunikere og på den måde også kan lære at tale hurtigere da de ved at vise det tegn de mener kan få os til at sige ordet så det kan høre det igen og derved hurtigere lære selv at sige det. Det vil jeg selv gøre alt for at få til at lykkes når min baby en dag kommer til verden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den gag-refleks sidder laengere fremme i munden paa de smaa, saa den vil blive udloest foer, end den vil hos jer selv. Derudover, saa skal baby laere at flytte mad frem og tilbage i munden med deres tunge, hvilket nemt kan udloese gag-refleksen. Noah kan blive roed i hovedet og faa taarer i oejnene af gag.refleksen, men hvis han faar noget galt i halsen, saa er det med hoste. Det sker jo ogsaa, naar han ammes eller drikker vand af kop... Ligesom vi faar noget galt i halsen. Svigermor sidder jaevnligt og siger "oh dio! Han kvaeles!!!", naar Noah spiser selv, men det goer han altsaa ikke af at gagge lidt... ;)

Men den ene gang det lignede, at han ikke lige klarede det selv med hoste, der trak han vejret ind og kiggede indgaaende paa mig. Der brugte jeg teknikken nedenfor. Det, der er vigtigt for mig, er at vide, hvordan jeg afhjaelper den vaerst taenkelige situation.. Jeg kan teknikken og ved ogsaa, at jeg reagerer korrekt - roligt, fattet og handlekraftig.

Baby laegges paa maven paa vedkommenes laar med hovedet nedad - altsaa benene ind mod vedkommenes krop. Med en haand stoettes lille hovede, med den anden laves en slags hjertemassage paa ryggen, men med en fremadmasserende bevaegelse for at faa det stykke frigjort, baby har siddende. Efter 5 af dem tjekkes baby for frie luftveje. Hvis noedvendigt gentages. Er det helt umuligt ringes naturligvis 112. Der kan saa gives decideret hjertemassage til hjaelp er fremme.

Jeg brugte teknikken den ene gang, Noah lignede en, der maaske havde noget galt i halsen, men tror ikke, det var tilfaeldet. Under alle omstaendigheder var han ikke ked af det eller noget og kom tilbage til maden efter lidt at drikke.

Man skal holde sig fra noedder, guleroedder og f.eks. aeble, hvor et fast stykke mad nemt kan braekke af. Nu er jeg begyndt at give aeble, fordi Noah kan haandtere at have en stykke i munden og spytter det ud eller beder om at faa det ud :P

Ellers gaelder det, at bloedt og saftigt mad serveres som BLW-mad.

Tak for beskrivelse camilla :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et lille tip til det der med glatte bananer, meloner, osv... Herhjemme knuser jeg en fuldkornskiks og ruller frugten i smulderet. Så er der lidt "modstand" og den bliver lettere at holde :) Har også fået anbefalet at bruge ristet hvedeklid til samme formål :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER