Guest

Lidt flere BLW spørgsmål - jeg vil gerne kombinere!

40 indlæg i dette emne

Nu har vi haft gang i lidt grød - men hvor VIL jeg gerne give hende hapsere ved siden af (syntes det er en bedre og mere naturlig måde, og jeg håber det giver mere madglæde) - jeg ved bare ikke helt hvad jeg skal give hende? Hvilke "hapsere har været bedst i starten? Jeg tænker selv på (ud)kogte kartofler og broccoli, men hun er ikke vild med kartoffelmos :unsure - Banan er jeg bange for giver hård mave nu hun først LIIIGE er startet! Nogen gode forslag?

Har overvejet at give hende en tallerken med lidt af hendes grød til at gratte lidt i, men det kommer der jo bare ikke så meget indenbords af.

Hvor finder man madsutten billigt? Det ville give nogle gode muligheder

Hun har prøvet at få sin egen gulerod at sutte på, men jeg kan godt mærke jeg bliver en kylling når det kommer til mad der kan komme "stykker" af.

:help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil igen anbefale at læse BLW bogen. Den giver virkelig god viden og ideer :)

d1EKxW1.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, laes bog :)

Men ellers kan du lave hendes groed ekstra tyk i det, lade den koele af og saa skaere den i smaa stykker... Noah spiser ogsaa moden paere i skiver, agurk i skiver, hjemmelavede sesamnoeddekiks, kogte groentsager med olivenolie osv...

I starten vil de ikke faa meget ned, men de skal jo lige have en chance for at laere det og det er altsaa svaert, naar man stadig kun kan gribe med hele haanden og ikke har styr paa pincetgreb endnu ;)

Noah er begyndt at kunne bruge sit pincetgreb og har bedre og bedre styr paa at samle mad op. Men han knuger det stadig i sin haand. Husk at "disk-formet" er nemmere en stave, dvs. en paerebaad er imo svaerere at haandtere end en tyk skive paere.

Jeg vil gerne lave en BLW-mad-traad, men det bliver imorgen, for jeg vil have benene op og slappe af efter en lang gaatur ved havet i dag :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

http://www.babygear....-nuby-1976.html

Madsutten fåes her, til 64 kr inkl porto.. kan anbefale at købe ekstra net ;)

I starten prøvede jeg at "sluge" hele stykker af maden.. Lidt dramatisk ;) Men jeg tænkte at hvis mit barn skulle risikere at sluge et stort stykke, måtte jeg teste hvor ondt det gjorde, og om det var let at synke/hoste op :)

Camille får bondebrød i stave, nu får hun dem med leverpostej på.. :)

Hun får hvidt brød i stykker, helst med skorpe.

Kogte grøntsager, men med "bid i".. Hvis de er gennemkogte, knækker og gratter de alt for let - hvor i mod de med bid i, har en "stamme" som gør hun kan sutte det andet af :)

Camille får også riskiks, men har netop fundet ud af at det let kan udtørre, og derfor sætte sig fast i halsen: Vi har dog aldrig oplevet problemer!

Et stykke kød, er faktisk også fint: De kan "suge" lidt i det, og gumle det i stykker :) Kylling er rigtig godt, og umiddelbart det eneste Camille har prøvet.

Vi bruger meget at beholde skræl på: Fx på bananer.. Så renser jeg skrællen, da en banan ellers smatter let ud, men med skræl på, kan hun nemmere spise den. Camille har jo altid døjet med maven, men banan har aldrig været et problem :)

Camille får også mos herhjemme, men som regel spiser hun det selv.. Hun er rigtig god, og har fuld ud fanget at skeen skal ned i skålen og op i munden ;) Dog ender det ofte alle mulige steder, så her går vi lidt fra BLW, og hjælper til :)

Men hun har ALTID noget at spise selv, og det er faktisk sjældent at vi giver hende mere end 3-4 skefulde mos pr. måltid.

To ting der er vigtigt er at man:

Sørger for baby sidder oprejst - så er det nemmere for dem at hoste maden op

Ikke komme ting i munden på baby - De styrer selv hvad der kommer i munden, og kroppens reflekser sørger så for de ikke bliver kvalt - hvor i mod hvis man stopper noget i munden på dem, har de ikke samme "kontrol"..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Myliona, husk at bananer er ueber-sproejtede - altsaa som i GIFTIGE udenpaa... jeg vasker altid haender bagefter at have roert ved bananerne inde at roere ved andet, der skal i munden. Jeg siger det kun, fordi jeg af samme grund aldrig selv kunne finde paa at give Noah banan paa den maade :blush

Her til morgen fik han banan, men jeg trykker dem lige midt paa, saa en skive paa en cm deler sig i 3 smaa bidder. Saa har Noah oevet sit pincetgreb og fik 4 ud af 6 stykker i munden og gumlede dem fint. Det er noget svaert, men god oevelse, og jeg hjalp lige til med at faa styr paa pincetgrebet og han var saa stolt :) Nu er jeg spaendt paa maven, men han fik lidt hirsegroed med svesketopping, saa mon ikke, det gaar...

Til gengaeld var han helt oedelagt over at tabe en skive aeble... ak, det maa skisme ogsaa vaere svaert ikke at kunne selv, naar man gerne vil -_-

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Myliona, husk at bananer er ueber-sproejtede - altsaa som i GIFTIGE udenpaa... jeg vasker altid haender bagefter at have roert ved bananerne inde at roere ved andet, der skal i munden. Jeg siger det kun, fordi jeg af samme grund aldrig selv kunne finde paa at give Noah banan paa den maade :blush

Her til morgen fik han banan, men jeg trykker dem lige midt paa, saa en skive paa en cm deler sig i 3 smaa bidder. Saa har Noah oevet sit pincetgreb og fik 4 ud af 6 stykker i munden og gumlede dem fint. Det er noget svaert, men god oevelse, og jeg hjalp lige til med at faa styr paa pincetgrebet og han var saa stolt :) Nu er jeg spaendt paa maven, men han fik lidt hirsegroed med svesketopping, saa mon ikke, det gaar...

Til gengaeld var han helt oedelagt over at tabe en skive aeble... ak, det maa skisme ogsaa vaere svaert ikke at kunne selv, naar man gerne vil -_-

Måske er jeg dum.. Men økologisk bananskræl, er da ikke giftig, hvis man vasker den?? Hvordan ved giften hvornår det er skræl og banen??? troede da det var ganske harmløst..

Det var på en BLW blog jeg læste det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har tit givet karla noget af det, vi selv har spist. Hun har fået stav af peberfrugt, rosenkål, kartoffel. æble, melon, ananas, broccoli og agurk. Banan har hun også fået, men den har været semi-most (altså most lidt groft med en gaffel.)

Rosenkålen, kartoflen og broccolien er blevet tilberedt længere tid til hende end til os. Når de har været kogt eller dampet nok til os, har jeg taget og smidt hendes gnavegrønt i en skål med lidt vand, og så et øjeblik i mikrobølgeovnen, så det er blevet lidt blødere :)

Første gang hun fik hel kartoffel, havde hun ikke helt luret det, og hun prøvede at sluge stykker, der var for store, så der tog jeg den fra hende, for det var ikke helt behageligt kunne jeg godt se. Men anden gik gik det overraskende godt. For det meste sidder hun bare og smager på det og savler i enorme mængder, men hun hygger sig med det, og hunden elsker at ligge under hende, når hun gør det :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har tit givet karla noget af det, vi selv har spist. Hun har fået stav af peberfrugt, rosenkål, kartoffel. æble, melon, ananas, broccoli og agurk. Banan har hun også fået, men den har været semi-most (altså most lidt groft med en gaffel.)

Rosenkålen, kartoflen og broccolien er blevet tilberedt længere tid til hende end til os. Når de har været kogt eller dampet nok til os, har jeg taget og smidt hendes gnavegrønt i en skål med lidt vand, og så et øjeblik i mikrobølgeovnen, så det er blevet lidt blødere :)

Første gang hun fik hel kartoffel, havde hun ikke helt luret det, og hun prøvede at sluge stykker, der var for store, så der tog jeg den fra hende, for det var ikke helt behageligt kunne jeg godt se. Men anden gik gik det overraskende godt. For det meste sidder hun bare og smager på det og savler i enorme mængder, men hun hygger sig med det, og hunden elsker at ligge under hende, når hun gør det :D

Jeg havde overvejet at anskaffe en hund, alene af den grund :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske er jeg dum.. Men økologisk bananskræl, er da ikke giftig, hvis man vasker den?? Hvordan ved giften hvornår det er skræl og banen??? troede da det var ganske harmløst..

Det var på en BLW blog jeg læste det..

Dunno.... :unsure Men alt andet lige er en tyk skrael vel beskyttende for den indre banan, hvis nogen staar udenfor den og sproejter den til med gift :)

Oekologisk burdejo ikke vaere giftigt, nej, og vasket velsagtens... men nu taenkte jeg saa heller ikke i oekobananer :rolleyes Jeg koeber ikke bananerne oeko, for jeg skal koere langt for dem og saa holder de ikke ret laenge. Det er saa ogsaa det eneste, der ikke koebes oeko til Noah, tror jeg faktisk. Skraeller dem bare, smider skraellen ud og saa vasker jeg fingre. De er heller ikke blandt "the dirty dozen"... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dunno.... :unsure Men alt andet lige er en tyk skrael vel beskyttende for den indre banan, hvis nogen staar udenfor den og sproejter den til med gift :)

Oekologisk burdejo ikke vaere giftigt, nej, og vasket velsagtens... men nu taenkte jeg saa heller ikke i oekobananer :rolleyes Jeg koeber ikke bananerne oeko, for jeg skal koere langt for dem og saa holder de ikke ret laenge. Det er saa ogsaa det eneste, der ikke koebes oeko til Noah, tror jeg faktisk. Skraeller dem bare, smider skraellen ud og saa vasker jeg fingre. De er heller ikke blandt "the dirty dozen"... :)

Ja, jeg køber økologisk af alt hvor Camille får skrællen (også melon fx..) netop fordi jeg tænker at hvis man vasker det godt, så burde overfladen vel være "Okay"? Og jeg googlede lige - de har tykke skræller (banan og melon), netop for at gift osv, IKKE kan nå ind til selve "kødet"..

Må indrømme jeg aldrig rigtig har gået op i økologi, og at jeg bare naivt tænkte at når hun skulle sutte på det, så var det der duede økologisk.. Hm..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg køber økologisk af alt hvor Camille får skrællen (også melon fx..) netop fordi jeg tænker at hvis man vasker det godt, så burde overfladen vel være "Okay"? Og jeg googlede lige - de har tykke skræller (banan og melon), netop for at gift osv, IKKE kan nå ind til selve "kødet"..

Må indrømme jeg aldrig rigtig har gået op i økologi, og at jeg bare naivt tænkte at når hun skulle sutte på det, så var det der duede økologisk.. Hm..

Jamen oeko er da ogsaa det bedste til alle og allermest til babyer og boern :)

Lige bananer er som sagt ogsaa bare besvaerligt for mig at anskaffe og opbevare. Men tror jeg vil koebe en oekomelon paa mandag!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen oeko er da ogsaa det bedste til alle og allermest til babyer og boern :)

Lige bananer er som sagt ogsaa bare besvaerligt for mig at anskaffe og opbevare. Men tror jeg vil koebe en oekomelon paa mandag!

Ja, kan godt se hvis man ikke lige har muligheden :) Men det skulle jo så også være en af de frugter, hvor skallen var så tyk, så det ikke kunne gå igennem..

I øvrigt, har Camille luret hvordan man nemmest spiser.. Fx avokado, som jo er voldsom glat - eller melon. Hun ligger stykker mellem hænderne på bordet, og tager så ansigtet ned til bordet og spiser sådan... :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, kan godt se hvis man ikke lige har muligheden :) Men det skulle jo så også være en af de frugter, hvor skallen var så tyk, så det ikke kunne gå igennem..

I øvrigt, har Camille luret hvordan man nemmest spiser.. Fx avokado, som jo er voldsom glat - eller melon. Hun ligger stykker mellem hænderne på bordet, og tager så ansigtet ned til bordet og spiser sådan... :rolleyes

aah, det goer Noah ogsaa - han har saa bare haenderne ud til siden :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der ikke en af jer, der vil lægge nogle billeder her i tråden af, hvor store stykkerne er, som jeres små mestrer? Og i hvilken form I skærer dem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har aldrig rigtig tænkt over størrelsen på Camille ting.. Hun får dem ret store, så de er til at holde ved.

Et stykke bondebrød halveres, også får hun en halvdel, delt i tre :)

avokado er på størrelse med en æblebåd..

Riskiks knækkes som regel i to, men mere fordi hun som regel ender med at kaste den ene på gulvet, også er det rart lige at have to ;)

Bananer er som regel delt i 2 eller tre, alt efter hvor store de er..

Hun kan sagtens sidde med en almindelig bolle..

Jeg laver også ting, som hun kan tage med pincet-greb.. men hun synes det er sjovere at trykke på dem, og se dem splatte ud.. ;) men det er klassiske "riddere" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der ikke en af jer, der vil lægge nogle billeder her i tråden af, hvor store stykkerne er, som jeres små mestrer? Og i hvilken form I skærer dem...

Jeg laver en BLW-mad traad med billeder og det, vi tilbyder Noah og hvordan han tager det.

Men skaer f.eks. en moden paere uden skrael i en skive paa en cm - mindst 5 cm i diameter ;)

Det samme kan du goere med avokado og f.eks. kartoffel(enten kogt eller ovnbagt, men ikke branket)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg laver en BLW-mad traad med billeder og det, vi tilbyder Noah og hvordan han tager det.

Men skaer f.eks. en moden paere uden skrael i en skive paa en cm - mindst 5 cm i diameter ;)

Det samme kan du goere med avokado og f.eks. kartoffel(enten kogt eller ovnbagt, men ikke branket)

Lyder godt :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

post-3938-0-35691400-1359401523_thumb.jp

Camille siger:

"Det der BLW.. Det sviner NÆSTEN ikke"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

MADGLÆDE!

post-3698-0-47094700-1359404691_thumb.jp

post-3698-0-37505000-1359404701_thumb.jp

post-3698-0-39788000-1359404711_thumb.jp

post-3698-0-81563500-1359404920_thumb.jp

Mie fik ærtemos igår, men var ikke vild med det, så jeg lod hende selv prøve ved at hælde lidt på bordet, det greb om sig da skål og ske også skulle undersøges. Men SE lige det glade ansigt :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aaah, skoenne billeder af dejlige BLW-boern :loveshower

Noah ombord i broccoli, boenner og aerter :kuller

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med Zoey skal man være kreativ for hvis hun ikke sidder med noget spændende, nægter hun at spise.

Spegepølse er et hit Hehe

zRVTc0n.jpg

En hel kartofel bagt i ovn er også godt - vær dog opmærksom på det yderste ( det bliver jo lidt sprødt ) Zoey kan ikke spise det endbu, men er ret god til bare spytte det ud :)

80ZhYWM.jpg

Appelsin

y7UcuFU.jpg

Ellers laver jeg selv forskellige frikadeller enten i ovn eller på panden. Gerne med revet frugt og grønt i.

Børnevenlige pandekager

Røstier - revet kartoffel men revet grøntsager stegt som klatkager

Melon

Rugbrød

Boller

Kiks

Når Zoey spiser banan får hun en halv banan og kan sagtens sture det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville ønske jeg kunne få Carl Emil til at spise lidt. Han gider det bare ikke. Idag stod den på mos af søde kartofler. Det gik da nogenlunde da han selv fik lov at få skeen. Men pærer både rå eller kogte gad han ikke. Bliver lidt øv over at lige gyldig hvad jeg servere gider han det ikke. Det må jo betyde han ikke er klar - men samtidig siger SP at grunden til han ikke sover om natten (eller om dagen for den sags skyld) kan være fordi min MM ikke mætter nok.

Hvad fanden gør man så...... :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du prøvet med en ovnkartoffel ? Nogle perioder ( især i spring) nægter Zoey også at spise. Og kan kun sige man jo ikk kan tvinge dem. Så bliv ved at tilbyd forskellige ting uden at blive frustreret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah har ogsaa perioder, hvor det at spise ikke er noget, han gider. Har du proevet at servere et udvalg af lidt forskelligt for ham? Taenk i bloedt og saftigt mad. Han skal nok komme efter det, han er jo lille og saa har han endnu ikke styr paa at samle maden op og komme den ind i munden... Kan du evt. give ham en skefuld af og til, mens han selv sidder med noget? Har du to skeer, saa han selv sidder med en ske og du kan give ham lidt med den anden? Bare lidt tanker....

Jeg tror ikke paa det med din maelk, som din SP siger....Hun skal skamme sig, synes jeg, men det er saa min mening! :klap Han vokser jo!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER