Barbamama

Langtidsamning

52 indlæg i dette emne

Jeg har hele tiden tænkt at jeg blev ved med at amme Lise så længe vi begge nød det. Pt ammer jeg kun en gang aften inden sengetid og nogle gange om morgenen, når hun vågner - men det er kun hvis jeg har god tid inden jeg skal på arbejde.

Jeg er så stærkt begyndt at overveje at stoppe - da jeg flere gang nu har oplevet at hun fik bidt mig. Ikke bevidst, men hendes tænder er bare SÅ skarpe at der nogle gange går hul eller jeg bliver ihvertfald meget øm. Det er jeg rigtig ked af fordi jeg ellers virkelig elsker at amme. Samtidig vil Lise heller ikke tage en sutteflaske og er ikke vild med MME generelt, så derfor er jeg bange for hun ikke vil få dækket sit mælkebehov hvis jeg ikke ammer (er så også bange for om hun får nok nu her selvom jeg ammer lidt!).

Har du prøvet at give hende kold MME af kop? Det blev løsningen for os, da jeg stoppede med at amme.

Det kørte vi med indtil han blev 1 år og ikke behøvede det mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Behøver de mme når de nærmer sig 1 år? Troede det var nok med sødmælk..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Behøver de mme når de nærmer sig 1 år? Troede det var nok med sødmælk..

Alt efter om man vil give komaelk... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt efter om man vil give komaelk... ;)

Årh ja selvfølgelig.. Så langt havde jeg ikke tænkt :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Behøver de mme når de nærmer sig 1 år? Troede det var nok med sødmælk..

Ja, der er vist nogle ting i, som de har brug for. Og nogen anbefaler først komælk fra 1 år :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ammede Ronja til hun var 1 år og 4 måneder (vi stoppede hen over jul og nytår). Siden hun var 7-8 måneder har jeg stort set kun ammet hjemme ellers er jeg gået i et rum hvor vi kun har kunne være hende og mig. Jeg troede egentlig ikke jeg ville amme så længe, men Ronja er ikke god til at spise og derfor har jeg været glad for jeg vidste hun fik noget mælk om aftenen.

Siden hun begyndte i VS da hun var 9 måneder er hun kun blevet ammet om aftenen inden sengetid. Hun var meget bevidst om når jeg satte mig i stolen med hende så skulle hun ammes og tog selv sutten ud. Men fordi det kun var mig og hende generede det mig ikke at hun var så bevidst om det.

Det var mig der valgte at stoppe det fordi hun ikke virkede som om hun selv ville miste interesse. Det var virkelig hårdt at stoppe det selvom Jonas tog de første par aftener. Hun havde svært ved at acceptere at jeg sad nede i stuen og det var far der puttede. Da jeg puttede hende på 3. dagen prøvede hun at hive ud i min bluse men jeg holdt fast og gav hende trygheden som det egentlig handlede om til sidst, ved at læse og synge for hende i stedet. Det gør vi fortsat hver aften nu :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silje er nu næsten 1 år og er ikke blevet ammet de sidste to dage, så tror det er ved at gå i sig selv... Det passer mig meget godt, jeg har hele tiden tænkt at et år var passende for mig... De sidste 2-3 måneder har jeg kun ammet liggende og om aftenen/natten, så rent automatisk er det blevet mere privat... Jeg ville bestent ikke kalde 1 år langtidsamning.. Tror jeg hælder mere til over 1,5-2 år...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg ammer stadigvæk Gry, og tror ikke hun er den type barn der selv siger fra. Hun ELSKER sin mor mælk.

Jeg ammer til nat og tidlig morgen og jeg har ingen ting imod at amme hende, jeg kunne godt forestille mig at når hun er 1 1/2 år ar jeg ville være ved at synes at det var nok, men så længe vi begge nyder det bliver jeg ved.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har tænkt at amme til i hvert fald et år (hvis det kan lade sig gøre). Min mor ammede min lillesøster til hun ar 3 år - samtidig med hun ammede min bror!!! Men så længe tænker jeg ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingen, der er helt triste over at amningen maaske vil ebbe ud og stoppe inden et aar? :unsure

Jeg kan saa godt lide at amme. Jeg har maerket i dag, at Noah spiser mere mad og at jeg ammer mindre om dagen, hvilket fik mig til at blive helt ked af det et oejeblik - min lille baby.... :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingen, der er helt triste over at amningen maaske vil ebbe ud og stoppe inden et aar? :unsure

Jeg kan saa godt lide at amme. Jeg har maerket i dag, at Noah spiser mere mad og at jeg ammer mindre om dagen, hvilket fik mig til at blive helt ked af det et oejeblik - min lille baby.... :boo

:ditto

Åh nikker så genkendende til dette :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingen, der er helt triste over at amningen maaske vil ebbe ud og stoppe inden et aar? :unsure

Jeg kan saa godt lide at amme. Jeg har maerket i dag, at Noah spiser mere mad og at jeg ammer mindre om dagen, hvilket fik mig til at blive helt ked af det et oejeblik - min lille baby.... :boo

Jeg var lidt trist og vemodig, da det stoppede af sig selv (8 mdr.)

Men jeg var også glad for at have fået min krop tilbage og fx at kunne drikke alkohol igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingen, der er helt triste over at amningen maaske vil ebbe ud og stoppe inden et aar? :unsure

Jeg kan saa godt lide at amme. Jeg har maerket i dag, at Noah spiser mere mad og at jeg ammer mindre om dagen, hvilket fik mig til at blive helt ked af det et oejeblik - min lille baby.... :boo

Jo jeg var både ked af at trappe ned, da hun begyndte at spise rigtig mad og ked af at skulle stoppe nu her om lidt. Jeg elsker det også og det er noget som kun hun og jeg har sammen. Men jeg kan mærke at jeg ikke kan holde til det mere - hendes tænder er simpelthen for skarpe. Det er ikke fordi hun bider mig, men når hun sutter "skraber de på" huden og laver hul. Og det gør bare for ondt.

Lise er nu også begyndt at kunne drikke noget kold MME på kop (tak for tippet LilleMi :)), det er stadig ikke helt nok, men jeg håber det kommer efterhånden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lise er nu også begyndt at kunne drikke noget kold MME på kop (tak for tippet LilleMi :)), det er stadig ikke helt nok, men jeg håber det kommer efterhånden.

Det var så lidt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo jeg var både ked af at trappe ned, da hun begyndte at spise rigtig mad og ked af at skulle stoppe nu her om lidt. Jeg elsker det også og det er noget som kun hun og jeg har sammen. Men jeg kan mærke at jeg ikke kan holde til det mere - hendes tænder er simpelthen for skarpe. Det er ikke fordi hun bider mig, men når hun sutter "skraber de på" huden og laver hul. Og det gør bare for ondt.

Lise er nu også begyndt at kunne drikke noget kold MME på kop (tak for tippet LilleMi :)), det er stadig ikke helt nok, men jeg håber det kommer efterhånden.

Jeg var lidt trist og vemodig, da det stoppede af sig selv (8 mdr.)

Men jeg var også glad for at have fået min krop tilbage og fx at kunne drikke alkohol igen.

Tak skal I have :)

Jeg havde lige en tudetur i koekkenet igaar eftermiddags, da Noah ikke ville have bryst, men tydeligvis var sulten... :-(

Til gengaeld ville han hellere have bryst end mad i dag :rolleyes

Kan godt forestille mig at taenderne vil kunne goere ondt :unsure Jeg vil huske paa det med kold MME i kop :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv hverken født eller ammet endnu - så det kan meget vel være at jeg ændrer mening når jeg selv står i situationen.

Jeg vil snakke frit fra hjertet - det er ikke min mening at støde nogen med det jeg siger, det er udelukkende min mening jeg kommer med og jeg vil ikke dømme folk der gør noget andet end det jeg tænker er bedst. Som flere af jer skriver er amning jo i princippet en privat ting mellem mor og barn - evt også faderen.

Som jeg ser det nu så er amning af større børn decideret ulækkert grænsende til perverst. Det er jo helt normalt at amme og jeg vil helt sikkert amme mit barn hvis overhovedet det er muligt. Jeg drømmer også om at kunne give mit barn modermælk længere end jeg ammer - her tænker jeg at malke ud og give det i en kop. For der er så meget godt i mælken som jeg tænker barnet vil have godt af så længe som muligt. Jeg synes dog at det er helt unaturligt at lægge et større barn til brystet.

Jeg har i flere situationer i det offentlige rum set mødre amme børn på 2,5-3 år - det var virkelig grænseoverskridende!!! De situationer jeg har set det i har det ikke været for mælkens skyld - de har været som trøst af et hysterisk eller ked af det barn. Der tænker jeg to ting. et - at man kan trøste sit barn på andre måder end at hive brysterne frem og to at man hvis man vil amme så store børn måske skal være lidt mere diskrete med det. I det hele taget synes jeg at amning er en privat ting man ikke bør gøre i al offentlighed. Dermed ikke sagt at man skal gemme sig selv og barnet væk i alle de måneder man ammer. Jeg går ind for at man kan amme de fleste steder, men man kan godt være diskret med det, dække sig lidt til så man ikke sidder med brysterne ud til alle sider midt i andres mad eller lign. Når barnet er lagt til kan man godt lige hive lidt ned i blusen igen osv. Men det med hvor man kan tillade sig at amme er jo en helt anden snak :)

Jeg tænker at det er normalt at amme op til et år. Derefter ved jeg ikke om man kan kalde det langtidsamning, men det overskrider nok grænsen for hvor længe den gennemsnitlige kvinde ammer sit barn. Mht tænder er det nok også en ide at tænke over hvor længe man ammer. Både pga sukkerindholdet i mælken, men også fordi de kommende tænder ikke har godt af at man sutter for længe. Det er jo både mælketænder og de blivende tænder der kan tage skade.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sidder her til aften og Googler lidt rundt efter langtidsamning, og faldt så over denne tråd. Hvor er det sjovt at læse en gammel tråd og hvad i skrev sidste år! :lol

Må jeg spørge, jer der har kommenteret, ændrede i mening med tiden? Kom i til at amme så længe/lidt som i havde forventet?

I DK anbefaler man jo amning til 12 mdr, men WHO anbefaler til 2 år. Så man kan vel ikke tale om langtidsamning før, eller?

Jer der har ammet/stadig ammer over 12 mdr, hvornår ammer i så (hvor mange gange om dagen, på hvilke tidspunkter). Og er der nogle der har ammet 1årig om natten/drømme måltid?

Håber at det er fint jeg hiver en gammel tråd op.

PS, jeg ønsker ikke at stoppe amning, så jeg behøver ingen hints om at stoppe ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har tænkt at amme til i hvert fald et år (hvis det kan lade sig gøre). Min mor ammede min lillesøster til hun ar 3 år - samtidig med hun ammede min bror!!! Men så længe tænker jeg ikke.

Jeg endte med at amme 16,5 måned først i januar. Så sagde Silke Elia selv stop, hvis ikke ammede jeg nok stadig :)

 

Da Silke Elia var 11 måned stoppede den sidste "dagsamning som var ca. kl.14 inden 2. lur). Derefter ammede jeg godnat kl.19. Og indtil hun var 14 måneder var det også klokken 23 - og gerne 1(-2) gang om natten/tidlig morgen. Mener kun jeg ammede de sidste 1,5-2 måneder godnat og så lige om natten den uge hun havde 3-dags feber i november.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg endte med at amme indtil Valdemar var lidt over 13 måneder, hvor han selv sagde fra. :) Jeg kunne sagtens have fortsat, hvis han ville, og synes det var hårdt at stoppe, men efter noget tid var det ok. :)

Det sidste ammemåltid vi holdt fast i var ved putningen og det andet sidste var om natten, så han blev ammet om natten indtil han var ca et år (og ih hvor er jeg begyndt at savne det :wub)

Alt i alt mener jeg ikke, at jeg har ændret mening og jeg regner med, at næste barn også bliver ammet indtil det selv siger stop. Dog havde jeg det sådan, da Valdemar var helt lille, at jeg nærmest ikke kunne forestille mig, at det nogensinde ville blive underligt at amme ham, og det kan jeg godt, når jeg kigger på min store dreng nu! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

...og jeg savner stadig at amme her knap 2 måneder efter. Det var bare noget særligt og magisk :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ammede Lucas i 13 måneder. De sidste ca to måneder ammede jeg kun om aftenen inden han skulle sove. Han sagde selv stop, da han en aften bare ville direkte i seng uden at blive ammet, næste aften var det det samme, og så var det som om han havde glemt at om det. Jeg ville på en måde gerne have ammet lidt længere, for jeg elskede den stund vi havde om aftenen, men på den anden side var jeg glad for han selv sagde stop :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, meget interessant traad her bagefter ;) 

 

Noah stoppede selv mellem 13 og 14 mdr. Det var rockerhaardt og jeg har kunnet klemme maelk ud siden. Jeg havde saagar nedloeb for ikke saa laenge siden :huh

Men altsaa, set fra den positive side, saa gik det jo, som jeg oenskede: at amme laa laenge som muligt, meget gerne ud over de 12 maaneder og gerne stoppe ved Noahs egne fri vilje. Men det var ogsaa mig, der fik en (hormonel?)nedtur, da han gik fra 3 til 1 amning par doegn, med taarer og det hele, saa at det var haardt at stoppe helt kom heldigvis ikke bag paa mig og derfor havde jeg ikke nedtur i noget naer samme grad.

 

Et brystfikseret barn kan altsaa godt stoppe selv ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ammede i 13,5 måned, og vi stoppede, da Inger mistede interessen. Jeg havde det rigtig fint med det - dog kunne jeg til sidst mærke, at jeg begyndte at være opmærksom på det, når vi var ude, og jeg skulle amme. Hun fik bryst 1 gang om eftermiddagen, og nogle gange blev vi fx nødt til at gøre det i en park, hvis vi var på vej hjem fra VG. Og der begyndte jeg at føle, at folk kiggede. Hvilket jeg egentlig ikke tror, at de gjorde, men det var nok et tegn til mig selv om, at JEG måske også var ved at være parat til at slippe det.

 

Derhjemme havde jeg det dog helt fint med det, og jeg var helt overbevist om, at det skulle stoppe, når Inger sagde fra. Hvilket hun gjorde ret konsekvent, og så var det helt fint med mig at stoppe.

Men nuiiij, jeg glæder mig til at skulle amme igen :) Jeg elskede det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ammede Lina til hun var lidt over 16 mdr.

Jeg skulle MR-scannes, og fik kontraststof, så hun måtte ikke få mælken i 24 timer, og så kunne vi ligeså godt holde ved - hun var nemlig ikke helt klar til at slippe brystet selv og vi begyndte at frygte at hun ikke selv kunne sige fra.

 

Jeg håber, at jeg ved evt fremtidige børn, kan amme igen, men da jeg har fået konstateret sclerose ved den pågældende MR-scanning, er det slet ikke sikkert at jeg kan komme af medicinen, og få flere... både pga mindre energi og selvfølgelig sygdommen selv, der kan forværres meget ved mangel på medicin.

Jeg ved med mig selv, at jeg VIL amme hvis jeg får flere børn... i hvert fald så længe som muligt, så det besværliggør også projektet lidt :-) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ammede Lina til hun var lidt over 16 mdr.

Jeg skulle MR-scannes, og fik kontraststof, så hun måtte ikke få mælken i 24 timer, og så kunne vi ligeså godt holde ved - hun var nemlig ikke helt klar til at slippe brystet selv og vi begyndte at frygte at hun ikke selv kunne sige fra.

 

Jeg håber, at jeg ved evt fremtidige børn, kan amme igen, men da jeg har fået konstateret sclerose ved den pågældende MR-scanning, er det slet ikke sikkert at jeg kan komme af medicinen, og få flere... både pga mindre energi og selvfølgelig sygdommen selv, der kan forværres meget ved mangel på medicin.

Jeg ved med mig selv, at jeg VIL amme hvis jeg får flere børn... i hvert fald så længe som muligt, så det besværliggør også projektet lidt :-) 

 

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER