Barbamama

Langtidsamning

52 indlæg i dette emne

Udsprunget af tråden om BLW og at det indebærer langtidsamning: Hvornår kan man egentlig kalde det langtidsamning?

Uden at gå op i hvad der er "rigtigt" og "forkert" så synes jeg, at det kunne være interessant at få nogle bud på, hvornår I vil betragte nogen som langtidsammere, og hvornår man "bare" ammer "normalt" ved siden af den faste føde :)

Hvis nogle langtidsammere vil give nogle erfaringer/råd/tips/advarsler, så lytter jeg også meget gerne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at klare mig med min intuition og det, Noah viser sig at ville/have behov for... :unsure Amning er jo godt for saa meget, saa det skader naeppe, saalaenge mor og barn trives med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, at jeg har læst flere steder (blandt andet i babykalenderen) at amning "bør" stoppe senest, når børn er 1½ år for at de kan være sultne nok til at spise alt muligt andet... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker langtidsamning, når man ammer videre efter barnet er fyldt 1 år :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ammede Theo til han var 1 år og 4 måneder, og jeg synes ikke det var langtids amning. Ville meget gerne have ammet mere, gerne til 2-2,5 år. Men han mistede interessen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, at jeg har læst flere steder (blandt andet i babykalenderen) at amning "bør" stoppe senest, når børn er 1½ år for at de kan være sultne nok til at spise alt muligt andet... :unsure

Det tror jeg personligt ikke paa.... Jeg tror ogsaa, der er forskel paa, om amningen ligger primaert i dagtimerne, aftentimerne eller (haaber vi da ikket!) nattetimerne. Jeg forestiller mig, at Noahs ammebehov svinder i loebet af dagen, Det har i hvert fald vaeret mindre om formiddagen nu i laengere tid.

Jeg tror de der ammebegraensninger er et vestligt behov for at styre vores boern (og moedre), men det tilgodeser jo ikke det reelle behov, der kan vaere, taenker jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker langtidsamning, når man ammer videre efter barnet er fyldt 1 år :)

:ditto selvfølgelig med variationer. Det er jo ikke en måned eller 2 som gør forskellen, men jeg tænker også når man runder et års tid.

:ditto

Nu er føles det som evigheder siden jeg ammede og måske jeg er påvirket af det, men nu er Anna 13 måneder og tanken om at hun skulle lægges til mit bryst og spise hos mig ligger mig meget fjernt :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Nu er føles det som evigheder siden jeg ammede og måske jeg er påvirket af det, men nu er Anna 13 måneder og tanken om at hun skulle lægges til mit bryst og spise hos mig ligger mig meget fjernt :blink

Ja, sådan har jeg det også ;) Jeg stoppede da Theo var 8 mdr. og har også siden nogle gange tænkt at det ville føles underligt at lægge ham til, fordi han nu var sådan en stor dreng.

Men jeg tror at det handler lidt om vane. Hvis man hele tiden havde fortsat, så ville man måske ikke på samme måde lægge mærke til at de blev større. Det er jo ikke sådan lige fra dag til dag de vokser helt vildt ;)

Ved ikke om det gav mening :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også, at over 1 år, så er det lang tid.! Dog har jeg selv tænkt mig at fortsætte, til Anabella mister interessen. SP sagde, at det kommer helt af sig selv og oftest ved 10-12 mdr. at de mister interessen og skubber brystet væk. Så så længe der er nok mælk og interesse, så fortsætter jeg - dog maks 1 år (tror jeg ;) )

Men hvor lang tid er det "meningen" man skal amme, hvis man benytter 100% BLW? Og er det fordi, der ikke ryger så meget indenbords, at man skal gøre det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også, at over 1 år, så er det lang tid.! Dog har jeg selv tænkt mig at fortsætte, til Anabella mister interessen. SP sagde, at det kommer helt af sig selv og oftest ved 10-12 mdr. at de mister interessen og skubber brystet væk. Så så længe der er nok mælk og interesse, så fortsætter jeg - dog maks 1 år (tror jeg ;) )

Men hvor lang tid er det "meningen" man skal amme, hvis man benytter 100% BLW? Og er det fordi, der ikke ryger så meget indenbords, at man skal gøre det?

ja, det er derfor :)

Min soester ammede min yngste niece, til hun var 13 maaneder og min svigerinde ammede min niece, til hun var ca. 2 aar gammel. Jeg har ikke nogen oevre graense, men en graense, der hedder, at det paa ingen maade skal vaere en tag-selv-bar i tide og utide. Men jeg tror, det er et soergsmaal om vane. Amning er en sag mellem mig og min baby og selvom jeg saa sent som i dag har staaet op og ammet paa en legeplads i en befaerdet park med en masse uld mellem os (ja, Noah har nogle perioder, hvor amning bliver lidt af en udfordring), saa er det for mig en privat sag. Her taenker jeg ikke kun rent fysisk hvor-ammer-jeg, men jeg gider ikke hoere kommentarer til, at jeg evt. stadig ammer, naar han er et aar eller mere - hvis det er det, jeg goer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg betragter nogen der ammer længere end 1 år, som langtidsammere.. og min personlige præferance er omkring 2 års alderen. Jeg kunne godt forestille mig, at amme min datter nu, som er 1 år- men hun stoppede omkring 8 mdrs alderen pga langvarige forkølelser fra vuggestuen, der gjorde det umuligt at lægge hende til :( Så det fik desværre en brat ende. Jeg ville gerne have fortsat længe endnu, fordi jeg føler det er et rigtig godt ernæringsmæssigt suplement til deres øvrige madindtag :)

Nu må vi se hvor længe lilleror i maven gider/og kan blive ved. Jeg stopper ikke før han selv mister interessen og synes personligt ikke, at der er noget ulækkert eller forkert ved at amme meget længe. Men personligt, så ville jeg foretrække at give barnet en kop med modermælk istedet for bryst når de kommer over 2 år, og så får det vel en naturlig ende..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har to veninder der ammede i 1 år + lige lidt mere, den ene vist til 14 mdr. Det er indenfor normalen syntes jeg - men det burde jo ikke være forskelligt fra om det er et grød barn eller et BLW barn, når de når et år BURDE der jo ryge lige meget ind? :unsure Jeg har da ikke tænkt mig at fodre mit 1 årige barn lige meget hvad! Eller gør man det??? nu bliver jeg i tvivl!

Nå men anyway - hende der ammede i 14 mdr sagde at det kom helt af sig selv, for da datteren blev for selvstændig blev det mærkeligt - hun tog sutten ud og smilede og "gjorde sig klar" til nat "babsen" og så kunne hun ikke mere. Det var nemt at stoppe til trods for "alderen" som jeg har hørt mange bruge som undskyldning for at stoppe amningen "det bliver en kamp hvis de bliver for store".

Personligt syntes jeg det er mærkeligt at se store børn (over 1 år) blive ammet - og ved rigtig mange mænd finder det direkte ulækkert (brysterne er jo et sexualobjekt for dem - og et selvhjulpent barn der "sutter på brysterne" er HELT forkert i deres øjne).

Jeg ved ikke om det er en vestlig tankegang om at "styre børn og kvinder" det kan lige så vel være vestlige kvinders behov for selvstændighed der gør det. Jeg ville gerne have ammet i et år - men nu har omstændighederne jo gjort at jeg i stedet har valgt flasken, men jeg føler da på ingen måde at der har været pres på at jeg skulle stoppe amningen på et bestemt tidspunkt, i hvert fald ikke før min egen grænse er nået!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har en veninde der har ammet to af sine børn i henholdsvis 18 mdr og 2 år - det synes jeg er FOR længe. Begge gange har hun måtte vænne dem af - da de ikke mistede interessen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har en veninde der har ammet to af sine børn i henholdsvis 18 mdr og 2 år - det synes jeg er FOR længe. Begge gange har hun måtte vænne dem af - da de ikke mistede interessen.

Hvorfor synes du, det er for laenge? Bare ren nysgerrighed.... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg høre "langtids amning" tænker jeg altid på amning til 3 år...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor synes du, det er for laenge? Bare ren nysgerrighed.... :)

Fordi at jeg synes det er mærkeligt at se børn i den alder blive ammet. F. Eks da hun kom og så Lasse første gang, der havde hun den lille med på 2. Imens jeg sidder og ammer Lasse på et par uger, så ska hun lige pludselig også amme pga sønnen kommer hen og hiver op i blusen. Bevares jeg sad selv og ammede, men jeg synes altså det var for mærkeligt.

Jeg tror ikke på at de har behov for det mælk når de er to og det er en vane. Det kan da ikke være normalt at amme 3-4 gange om natten når barnet er 2.

Men som jeg siger til min veninde, så er det ens helt egen sag hvor længe man ammer. Det vil jeg ikke blande mig i. Jeg har bare valgt at stoppe amningen her nu pga. Flere ting og det har jeg det helt fint med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi at jeg synes det er mærkeligt at se børn i den alder blive ammet. F. Eks da hun kom og så Lasse første gang, der havde hun den lille med på 2. Imens jeg sidder og ammer Lasse på et par uger, så ska hun lige pludselig også amme pga sønnen kommer hen og hiver op i blusen. Bevares jeg sad selv og ammede, men jeg synes altså det var for mærkeligt.

Jeg tror ikke på at de har behov for det mælk når de er to og det er en vane. Det kan da ikke være normalt at amme 3-4 gange om natten når barnet er 2.

Men som jeg siger til min veninde, så er det ens helt egen sag hvor længe man ammer. Det vil jeg ikke blande mig i. Jeg har bare valgt at stoppe amningen her nu pga. Flere ting og det har jeg det helt fint med.

Det med "selvbetjeningen" er jeg helt med paa - for mig er det ogsaa graenseoverskridende at staa og tale med en, hvor amning kommer ind over paa den maade.

Som sagt, saa er amning for mig en privat sag og dermed ogsaa andres private sag :)

Men hvis nu Noah gerne vil ammes og jeg gerne vil amme, naar han er 2, og det saa eksempelvis er en gang hver eftermiddag efter vuggestue og en gang foer midnat eller godnat herhjemme... saa synes jeg, det virker naturlig for mig.

Min svigerinde havde en ammepige, der stak haanden ned i toejen og bad om bryst, mens hun stod og talte med folk, men langsomt fik hun hende vaennet til, at det var derhjemme. Dengang syntes jeg faktisk, det var lidt laenge, men nu, hvor jeg selv ammer en baby, saa kan jeg maerke, at det er en ting, jeg godt kan lide og godt kan forestille mig at goere laengere, hvis det passer os begge. I min verden behoever det ikke kun handle om ernaering, men ogsaa om tryghed og det at vaere berolighedsgivende...Amning er jo godt for mange forskellige ting og giver stadig antistoffer, selvom det kun er 1 gang om dagen.

Men det er saa mit nye syn paa ammesagen, som jeg har faaet efter Noah blev foedt. Foer det havde jeg ikke rigtig nogen forestilling om tid og den slags :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg høre "langtids amning" tænker jeg altid på amning til 3 år...

Det er maaske ogsaa det, jeg taenker - eller 2... men mere end et aar.

I BLW sammenhaeng, saa tror jeg dog at et aar kan vaere langtidsamning. Pointen i den sammenhaeng er for mig, at maelken skal give den ernaering, baby ikke faar gennem madindtag, netop fordi det er et BLW barn og maaske ikke spiser tilstraekkeligt. Det var tilfaeldet for min svigerindes datter - smaatspisende, og derfcor stadig ammende. Andre ville maaske kalde det ammende, derfor smaatspisende, men naar det nu foeltes rigtigt for de to, saa var det vel rigtigt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror bare, at jeg siger :ditto til alt hvad Camillat siger :D

Før jeg fik Valdemar havde jeg det sådan lidt, at amning MAX var indtil 1 år. Nu har jeg det sådan, at det er så længe han og jeg har det rart med det. :kuller Men når han bliver større, så vil jeg da nok blive mere privat med det, jeg kan godt forstå, at nogen synes det er lidt specielt at se et stort barn blive ammet.

Mht. selvbetjening, så er vi nærmest allerede nået til det punkt. :D Valdemar begynder i hvert fald at spytte sutten ud og bide mig i trøjen, hvis han er sulten, og når jeg fjerner trøjen hiver han i bh'en, og når jeg får åbnet amme-delen i bh'en, hiver han fast i bh'er og trækker sig ind. Det er selvfølgelig noget andet end hvis han kom løbende hen til mig og råbte "BABS!", men jeg synes nu stadig at det er noget helt andet, end da han var nyfødt og bare passivt blev lagt til. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Før jeg fødte min datter troede jeg faktisk, at det var normalt at amme i et år, men jeg kan høre på næsten alle, jeg taler med, at det "godt nok er lang tid!!" Selv ønsker jeg utrolig meget at amme i hvert fald indtil min datter er et år, hvis hun trives med det! Er enig med jer som også synes at amning er fantastisk - åh hvor jeg elsker det :) Jeg har dog hørt fra en tandlæge,, at hun har haft børn på op mod to årsalderen med tandskader pga aftenamninger (grundet den søde mælk). Så det er vel en ulempe!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg jo ikke mor endnu, så alt hvad jeg har af tanker nu kan jo NEMT ændre sig...

Jeg vil pt max amme 6-8 mdr tror jeg. Jeg bryder mig egnetlig ikke om amning, og de eneste drømme/mareridt jeg har haft omkring børn har været hvor jeg ammer mit barn og det smiler bagefter, ved ikke hvorfor men det er bare mærkeligt for mig at amme umiddelbart - men giver det en chance for det er jo HELT naturligt. Men så snart at barnet begynder at blive for bevist om hvad der sker eller ligefrem selv kan bede om brystet, så stopper det i hvert fald for mig, det er jeg ret overbevist om. Læste engang om en 12 årig dreng der blev ammet - aaaargh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt klart op til hver enkelt mor og barn hvordan og hvorledes. Men for mig skal det altså også stoppes senest ved 1 års alderen. På det tidspunkt er der rent fysiologisk ikke behov for mad om natten (håber dog behovet for mad om natten stopper før :rolleyes )

Jeg NYDER at amme, synes jeg er heldig at have de stunder med min dejlige datter :wub men jeg GLÆDER mig altså også til, at jeg ikke længere skal tænke over hvad jeg spiser og drikker på samme måde.

Og så vidt jeg ved, så er MM da vidst fyldt med sukker, og det er da ikke super godt for tænderne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt klart op til hver enkelt mor og barn hvordan og hvorledes. Men for mig skal det altså også stoppes senest ved 1 års alderen. På det tidspunkt er der rent fysiologisk ikke behov for mad om natten (håber dog behovet for mad om natten stopper før :rolleyes )

Jeg NYDER at amme, synes jeg er heldig at have de stunder med min dejlige datter :wub men jeg GLÆDER mig altså også til, at jeg ikke længere skal tænke over hvad jeg spiser og drikker på samme måde.

Og så vidt jeg ved, så er MM da vidst fyldt med sukker, og det er da ikke super godt for tænderne :)

Det med ikke længere at skulle tænke over hvad man spiser og drikker kan jeg nu også godt se frem til (åh et glas rødvin og en god rød bøf!!).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes langtidsamning er omkring 2 år.. Jeg ville tænke et naturligt ammestop, sådan fordi barnet ikke har behov, er omkring 1 år.. Det er også der hvor min SP siger at flasken skal trappes ud, da de på det tidspunkt får næring nok i almindelig mad - Og det tænker jeg også de fleste ammebørn gør :)

Jeg har svært ved at forestille mig at skulle lægge Camille til og amme et barn der var så stort.. Men så en udsendelse engang (min store familie eller hvad de tnu hed) hvor den ene mor ammede et barn på 3 år! Det var hver morgen, hvor barnet lige kom og fik en tår..

Moren sagde at det nok mest af alt var fordi det var yngste barn, og der ikke havde været "en ny" og derfor et naturligt stop - og det var jo ikke sådan "bom am en på 3".. Men pigen var jo bare en dag ældre end sidst - også var det bare fortsat..

Personligt, ville jeg synes det var lidt "hold da op" at se på en amme et barn på 1½-2-3 år...! MEN: Jeg tror altså også de fleste mødre som ammer "så gamle" børn, gør det "hjemme" - fx som en afslapningshygge, inden eller efter en lur fx :) Jeg tror faktisk aldrig jeg har oplevet at se så stort et barn blive ammet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hele tiden tænkt at jeg blev ved med at amme Lise så længe vi begge nød det. Pt ammer jeg kun en gang aften inden sengetid og nogle gange om morgenen, når hun vågner - men det er kun hvis jeg har god tid inden jeg skal på arbejde.

Jeg er så stærkt begyndt at overveje at stoppe - da jeg flere gang nu har oplevet at hun fik bidt mig. Ikke bevidst, men hendes tænder er bare SÅ skarpe at der nogle gange går hul eller jeg bliver ihvertfald meget øm. Det er jeg rigtig ked af fordi jeg ellers virkelig elsker at amme. Samtidig vil Lise heller ikke tage en sutteflaske og er ikke vild med MME generelt, så derfor er jeg bange for hun ikke vil få dækket sit mælkebehov hvis jeg ikke ammer (er så også bange for om hun får nok nu her selvom jeg ammer lidt!).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER