Barbamama

Det der pokkers jern!

30 indlæg i dette emne

Hvad gør I med jern???

Jeg går ud fra at det kun er aktuelt for ammemødre, eftersom jeg har læst at 400 ml MME kan udgøre det anbefalede jernbehov og det får flaskebørn vel almindeligvis?

Men jeg synes jo, at det vil være fjollet at lave Valdemar til flaskebarn, når amningen går så fint og vi nyder det :wub

Men jerndråber på en ske er IKKE et hit. Han så HELT forkert ud i ansigtet (og det kan jeg godt forstå, det smager jo som at spise en død rotte med dårlig mave og kaste den op igen bagefter :puke), og spyttede det hele ud og så var der bare sort überalles <_<

Jeg er heller ikke megahooked på strøjern. Apotekeren sagde, at det stadig ville smage af jern + strøelsen kræver jo, at han spiser noget, som det kan blandes op i, og grød er heller ikke et hit herhjemme :rolleyes

Så har jeg hørt at vælling kunne udfylde behovet, men jeg har egentlig ikke lyst til at give Valdemar vælling :unsure

Hvad gør I andre? Har I alle superbørn, der bare æder de dråber uden brok??? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hernede fik jeg at vide, hos boernelaegen!, at det ikke er noedvendigt, hvis bare jeg giver ham oksekoed og kanin(!) at spise :blink

Vi kan jo af gode grunde heller ikke bare lige give jernstroepulver, i hvert fald ikke uden risiko for at han kun faar en broekdel. Jeg har derfor saadan noget organisk jern med wannabefrugtsmag, som jeg efter hendes udsagn "da godt kan give ham en pose af fordelt over 3 dage"... Saa det goer jeg i lidt frisk mandarinsaft, for er der noget, Noah elsker, saa er det at drikke af en kop! Jeg kan da sende dig en pakke, hvis Valdemar gider at drikke :D

Min soester har aldrig givet noget til hendes, for i England fik hun heller ikke at vide, at de skal have jern, men det er jeg saa heller ikke vild med...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg fordeler dråberne over 2-3 skefulde grød/mos, Maja brokker sig ikke over dem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal i gang med kampen med Lia igen. Så følger lige med..

Da jeg spurgte SP, sagde hun : der er kun den hårde vej, fikser og ned med det :S (btw er ikke så glad for min SP)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha glæder mig da overhovedet ikke til vi snart skal igang :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg dryppede dem bare direkte i munden på ham, når han lå på puslebordet? Det har aldrig været noget problem :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline fik jerndråber på ske blandet med ddråber, det var ikke noget problem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg dryppede dem bare direkte i munden på ham, når han lå på puslebordet? Det har aldrig været noget problem :unsure

Det lyder da egentlig ogsaa som en god ide - og saa undgaar man kamp omkring ske og spisning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja Matilde er åbenbart super nemt på det område så. Forhar altid bare dryppet det ned ind i munden når hun lå ned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der med at dryppe på puslebordet har jeg fået råd om før, og jeg synes det er en supergod idé. Det gik bare slet slet ikke med d-dråberne og pt. har vi svært nok ved at få Mar til at blive liggende på ryggen stille nok til at kunne få en ble på, så tvivler ret meget på, at det vil lykkedes mig at få jerndråber ned på den måde.

Den med at fiksere, og så bare ned, det nægter jeg. Så skal det altså være nærmest livsvigtigt, før jeg gør det... :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da egentlig ogsaa som en god ide - og saa undgaar man kamp omkring ske og spisning :)

Præcis. Vi gjorde det altid inden han skulle i seng og så børstede vi tænder bagefter, så han ikke fik røde tænder ;)

Da han var lille lagde vi bare en finger på hans hage, så han åbnede munden. Da han blev større åbnede han selv munden, når han så flasken. Han syntes de var sjove at få :)

Det der med at dryppe på puslebordet har jeg fået råd om før, og jeg synes det er en supergod idé. Det gik bare slet slet ikke med d-dråberne og pt. har vi svært nok ved at få Mar til at blive liggende på ryggen stille nok til at kunne få en ble på, så tvivler ret meget på, at det vil lykkedes mig at få jerndråber ned på den måde.

Den med at fiksere, og så bare ned, det nægter jeg. Så skal det altså være nærmest livsvigtigt, før jeg gør det... :rolleyes

Som jeg lige skrev til Camilla, så har vi ikke haft de problemer. Kunne heller aldrig finde på at holde ham fast. Theo har altid synes de var sjove at få og han hev efter flasken for at få flere :rolleyes

Måske kunne I gøre et forsøg mere på puslebordet og få det til at blive til en sjov ting? Det kan selvfølgelig også være at det er for sent nu. Det havde måske været nemmere, hvis han havde været vænnet til fra helt lille. Og hvis han er inde i en periode, hvor han absolut ikke vil ligge stille på puslebordet, så er det jo svært ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok totalt "kritiske" spørgsmål (men sådan er jeg - og jeg har ikke sat mig ind i det endnu) - men:

hvorfor er det de skal have Jern?

Hvad gjorde man stenalderen?

Og Hvis hoved måltiderne stadig er Mælk, hvorfor er de så lige pludselig fra dag til dag ikke dækket ind?

Har du overvejet SELV at tage ekstra jern? - alt hvad du spiser går i mælken!

Ja overbevis mig lige!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- Modermaelk indeholder ikke ret meget jern og det hjaelper derfor ikke det store at booste sig selv

- babys moedfoedte jerndepot er ved at vaere opbrugt ved ca. 6 mdr alderen.

- Hvis ikke de faar nok jern kan de faa kognitive og indlaeringsproblemer og andet, jeg ikke lige kan huske...

- jeg ved ikke, hvad de gjorde i stenalderen.

- MEN, hvis baby spiser jernrigt, saa kan baby maaske til gengaeld undvaere den halve dosis.

- at drysse med braendenaeldepulver kan give jernrig naering, jf. ovenstaaende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- Modermaelk indeholder ikke ret meget jern og det hjaelper derfor ikke det store at booste sig selv

- babys moedfoedte jerndepot er ved at vaere opbrugt ved ca. 6 mdr alderen.

- Hvis ikke de faar nok jern kan de faa kognitive og indlaeringsproblemer og andet, jeg ikke lige kan huske...

- jeg ved ikke, hvad de gjorde i stenalderen.

- MEN, hvis baby spiser jernrigt, saa kan baby maaske til gengaeld undvaere den halve dosis.

- at drysse med braendenaeldepulver kan give jernrig naering, jf. ovenstaaende.

Hvor køber man Brændenældepulver? (brændenælder er god mod mange ting så det vil jeg da klart foretrække ;) syntes sådan noget Jern er forfærdeligt, både for maven og smag og så er jeg MEGET mere til at man får sine vitaminer naturligt gennem maden.

Hvor længe er det de skal have Jern?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor køber man Brændenældepulver? (brændenælder er god mod mange ting så det vil jeg da klart foretrække ;) syntes sådan noget Jern er forfærdeligt, både for maven og smag og så er jeg MEGET mere til at man får sine vitaminer naturligt gennem maden.

Hvor længe er det de skal have Jern?

Fra 6 mdr. til 1 aar.

Braendenaeldepulver faas i helsekosten(har set det paa naturoghelse.dk), men det er altsaa ikke en erstatning til jerntilskud, bare saa det ikke fremstaar som om jeg mente det saadan ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fra 6 mdr. til 1 aar.

Braendenaeldepulver faas i helsekosten(har set det paa naturoghelse.dk), men det er altsaa ikke en erstatning til jerntilskud, bare saa det ikke fremstaar som om jeg mente det saadan ;)

Bestemt ikke :) men alt der begrænser behovet er et plus i min verden ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis dit barn får 400 ml mme får det jern nok. Hvis det får 300 ml om dagen skal du supplere med 2 dråber jern. Hvis det slet ikke får mme skal du give de 8 dråber.

Giver det mening?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Baby maa jo ogsaa godt faa noedder, hvis ikke de har allergi. Saa man kan jo tage en jernholdig noed og lave mos med den... Jeg river paere og kvaerner noedder og froe at blande i til mos :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis dit barn får 400 ml mme får det jern nok. Hvis det får 300 ml om dagen skal du supplere med 2 dråber jern. Hvis det slet ikke får mme skal du give de 8 dråber.

Giver det mening?

Meget :)

Baby maa jo ogsaa godt faa noedder, hvis ikke de har allergi. Saa man kan jo tage en jernholdig noed og lave mos med den... Jeg river paere og kvaerner noedder og froe at blande i til mos :)

SMART!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Baby maa jo ogsaa godt faa noedder, hvis ikke de har allergi. Saa man kan jo tage en jernholdig noed og lave mos med den... Jeg river paere og kvaerner noedder og froe at blande i til mos :)

Min sp sagde ellers at nødder var no-go indtil 3 års alderen :blink

Men det er nok kun hele nødder så. Pga. kvælningsfaren.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:oops ok, nu har jeg røde ører. :blush Jeg TROEDE at vi havde købt den smagsneutrale... Det havde vi så ikke. Og det har vi nu. Og den smager ikke godt, men slet slet SLET ikke så forfærdeligt som den anden. Så vi prøver lige imorgen om den kan kamoufleres i noget MM eller grød eller mos eller whatever. Det tror jeg faktisk måske godt at den kan :)

Ok totalt "kritiske" spørgsmål (men sådan er jeg - og jeg har ikke sat mig ind i det endnu) - men:

hvorfor er det de skal have Jern?

Hvad gjorde man stenalderen?

Og Hvis hoved måltiderne stadig er Mælk, hvorfor er de så lige pludselig fra dag til dag ikke dækket ind?

Har du overvejet SELV at tage ekstra jern? - alt hvad du spiser går i mælken!

Ja overbevis mig lige!!!

Hehe, jeg har tænkt PRÆCIS det samme, men mistænkte noget af alt det, som Camilla så fint har forklaret :(

Hvis dit barn får 400 ml mme får det jern nok. Hvis det får 300 ml om dagen skal du supplere med 2 dråber jern. Hvis det slet ikke får mme skal du give de 8 dråber.

Giver det mening?

Det giver rigtig fin mening :) Men Valdemar får 0 ml MME om dagen :P

Baby maa jo ogsaa godt faa noedder, hvis ikke de har allergi. Saa man kan jo tage en jernholdig noed og lave mos med den... Jeg river paere og kvaerner noedder og froe at blande i til mos :)

Det er jo genialt! Hvilke nødder er jernholdige? :unsure Og ja, som Lillemi, så havde jeg også hørt at de var no-go indtil 3 år, men er det bare pga. kvælningsfare?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg giver også bare Lise ved at dryppe i munden når hun ligger på puslebordet. Hun elsker det - men jeg har så også givet hende d-dråber på samme måde siden hun var 2 uger gammel. I starten trykkede jeg hende let på hagen for at få hende til at åbne munden, men ret hurtigt begyndte hun automatisk at åbne munden så snart hun så flasken.

Måske du kan øve det med at dryppe i munden med noget som han virkelig godt kan lide? Og så når han bliver god til det forsøge at gå over til d- og jerndråber?

Jeg bruger iøvrigt også de smagsneutrale jerndråber fra danasan, som der er linket til http://www.med24.dk/kosttilskud-og-medicin/kosttilskud-vitaminer/danasan-jern-draber-30-ml/product_info.php/cPath/1044_73/products_id/161.

Og ellers kan man også få dette jernståpulver http://www.med24.dk/...roducts_id/6395

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noedder er ikke no-go, men det er hele noedder pga kvaelningsfare :)

Jeg vil dog holde mig fra jordnoedder, som vist er de emst allergene, og saa ellers kvaerne/mase/blende noedder i maden til Noah.

Cashew og mandel er mest jernholdigt, men cashew er ikke nemt fordoejeligt. Mandlerne SKAL smuttes, fordi det kan vaere bittermandel, men det sikrer man sig mod ved at smutte dem og smide skraellen ud.

Noah faar ogsaa sesam - det er kalciumrigt og jernholdigt. Jeg kvaerner det i kaffekvaernen. Man kan ogsaa bruge en morter, men det bliver ikke saa fint, dog mere olierigt. Her til aften fik han hjemmekogt aeblemos med kvaernede sesamfroe og spiste med stort velbehag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

NB: Kikaerter, boenner og linser, hirse og havre, toerrede abrikoser, dadler figner , avokado, bladgroent... aeg og koed... Altsammen jernholdigt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER