Fister

Grøden - hvad tænker I?

17 indlæg i dette emne

Jeg har lige talt med sundhedsplejersken og vil gå i gang med lidt grød til Theodor i løbet af ugen.

Jeg har egentlig besluttet mig mere eller mindre for fremgangsmåden - en blanding af hvad jeg kan læse forskellige steder, men jeg synes også det har været en jungle at finde rundt i.

Hvad har I af erfaringer? Og hvad tænker I om opstart? Måske venter I?

Jeg ville egentlig gerne have ventet lidt, men Theodor lader til at synes at mælken (MME, han er flaskebarn) er kedelig, han vil gerne sidde lidt op når han spiser og i går fik han fat i et stykke brød, som han straks ville smage på. Nu glæder jeg mig faktisk til at komme i gang, og se hvad han siger til det.

Personligt hader jeg bare grød og mos ...ad ad ad ad...så det bliver spændende at skulle vise den lille skat, at "uuuhhmmmm, det smager dejjjjligt". Hehe.

Her regner jeg med, at starte med ris-grød en gang dagligt og se hvad han siger til det. Når han er ved at være vant til det, så vil jeg prøve med lidt frugtmos, en smule ad gangen. Jeg vil fortsætte med den samme slags i minimum 3 dage (gradvist mere og mere) - dels for at vænne ham til det, men også for at se, om han skulle få nogle allergiske reaktioner (min søster var multiallergiker som barn). Det har jeg læst i spelt-mama-bogen (100% naturlig) og tænker, at jeg godt vil starte med at være lidt spelt, så kan man altid tage den derfra.

Jeg har set at Lovemade har lagt deres opskrifter ud på deres hjemmeside og prøvede at lave den ene frugtmos i går. Den er væsentlig mere spændende end den pæremos, jeg forsøgte mig med fra Sundhedsstyrelses bog...men jeg ved jo endnu ikke, hvad Theodor foretrækker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg startede med pastinak og kartoffelmos, med lidt sveskegrød til...... Vi har ikke haft problemer med maven, så det er gået godt. Sidste uge begyndte jeg hver anden dag at give risgrød med pære banangrød til...... Blandingsforholdet på mos/grød og frugt.... er 5/1...... 5 dele kartoffel/pastinak mos og en del sveskemos.

Hun elsker det... samtidig øver vi i at hun drikker lidt af hældekop.... Det bliver dog kun til enkelte nip...

Vi er på 3 uge nu og spiser stadig kun 1 gang grød om dagen til middag..... om en uge eller to vil vi indføre et aftensmåltid også.

Vi er blevet anbefalet at undgå gluten.... så her er det udelukkende glutenfri produkter, da vi også har et allergi disponeret barn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede med pastinak og kartoffelmos, med lidt sveskegrød til...... Vi har ikke haft problemer med maven, så det er gået godt. Sidste uge begyndte jeg hver anden dag at give risgrød med pære banangrød til...... Blandingsforholdet på mos/grød og frugt.... er 5/1...... 5 dele kartoffel/pastinak mos og en del sveskemos.

Hun elsker det... samtidig øver vi i at hun drikker lidt af hældekop.... Det bliver dog kun til enkelte nip...

Vi er på 3 uge nu og spiser stadig kun 1 gang grød om dagen til middag..... om en uge eller to vil vi indføre et aftensmåltid også.

Vi er blevet anbefalet at undgå gluten.... så her er det udelukkende glutenfri produkter, da vi også har et allergi disponeret barn

Gluten skal man jo holde sig fra indtil de er 6 mdr. Uanset om de er allergi disponeret barn eller ej...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som Theo er helt klar til at prøve grød :) Han viser i hvert fald tegn på det, kan jeg læse mig til! Men det er selvfølgelig op til jer.

Vi startede faktisk med det samme Charlie ramte 4 mdr. han vidste også tegn på at han var klar. Vi startede ud med grød, hirse og majs - og kun grød. Ikke noget med noget frugtmos til. Det er en helt ny verden og dermed er grøden en stor nok smagsoplevelsen for sådan en lille størrelse, vurderede sig. Siden hen har vi prøvet med kartoffel-broccoli mos, gulerod-kartoffelmos, da han var blevet godt fortrolig med grøden. Men det synes han ikke super meget om. Så prøvede jeg at lave ren kartoffelmos også ville han gerne have det. Så vi har en dreng der ikke kan rumme for mange smagsoplevelser, åbenbart. Ville bare understøttede mit valg om kun 1 smagsvariant. Ydermere så skal de nok lære at spise frugt med tiden.

Jeg har også læst mig til at sveske-mos faktisk kan gøre deres tarme slappe, derfor er det ikke noget jeg lidt pt. vil give ham. Han har heller ikke problemer med afføringen så hvorfor egentlig? Så vil jeg hellere give æble, pære og anden frugt mos. Jeg fik dog at vide at frugtmosen først skulle komme ind i billedet når de er 5-6 mdr. og er blevet godt fortrolige med grøntsagsmosen og grøden. Men har har da smagt på lidt banan når jeg har spist en, i starten synes han overhovedet ikke at det var spændende, men i dag synes han at den smagte ok :)

Men en ting, der faktisk er lidt generelt for de fleste børn: ikke for mange smagsvarianter, lige såvel når de bliver større og selv skal spise osv. lad være med at bland maden sammen - det er de heller ikke så tossede med :) (Jeg siger ikke at alle børn er sådan ;) )

Og som vi (cecilie) har snakket om, så laver Aurion jo grød til de små, økologiske osv. vi bruger dem og er godt tilfredse! De er også opdelt i måneder, hvilket er super rart!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor meget spiser de ad gangen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er meget forskelligt hvor meget Charlie spiser.. Noget gange tre teske fulde, altså hele te-skeer i små bider, andre gange mindre og andre mere.. :) Jeg har faktisk ikke 100% styr på det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Victoria rundede 4 mdr. igår, og jeg havde egentlig tænkt mig at vente til hun er omkring 5 mdr., men hun viser mange tegn (ligesom Theodor ;) ) på, at hun måske er parat til mere end :hophop .

På den anden side, så har hun, bortset fra da 12-ugers tigeren var på besøg sammen med en forkølelse, sovet igennem, siden hun var få uger gammel og sover også godt om dagen, så det er jo ikke, fordi hun ikke bliver mæt af mælken. Har bare erfaring for, at man skal gribe interessen, når den er der...

For nogle dage siden spiste jeg fx en banan, mens jeg havde hende siddende op af mine lår, så jeg kunne snakke med hende samtidig. Hun var dog ikke synderlig interesseret i at snakke, i stedet havde bananen fanget hendes interesse. 1-2-3 haps, så havde hun fået fat i bananskrællen og puttet den i munden :blink. Tænkte, at bananen trods alt måtte smage bedre, så hun fik en lille-bitte klat moset banan i munden. Smask, smask, så gled det ned :)

Har dog ikke forsøgt andet, da jeg jo var indstillet på at vente, men SP kommer på onsdag, så jeg tror, jeg lige får mig en snak med hende om, hvad hun synes...

Med Marcus startede jeg med grød, og kun grød. Som Majken er enig i, at de ikke har behov for flere smagsindtryk på en gang, det gælder også, når de bliver større. Marcus er super-sensitiv i munden og spiser stadig de fleste ting hver for sig.

Så tror jeg følger same procedure as last time, og ser hvordan hun tager det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg venter til hun er 6 måneder, eller i hvert tifælde tæt på de 6 måneder. Hun viser ingen tegn på at hun har brug for andet. Hun spiser tit om natten lige p.t. pga. tigerspring, men det kan jeg leve med - jeg ved jo det bare er en periode:-)

Jeg foretrækker at vente, så jeg er helt sikker på at den lille mave er HELT klar til andet mad end mælk :-)

Det her er hvad jeg har valgt at forholde mig til: http://rebeccapersson.com/2011/07/derfor-skal-baby-0-6-maneder-ikke-have-mos-og-groed/

Det skal ikke lyde som et surt opstød - det er bare min holdning ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Winky.

Jeg er faktisk med dig næsten hele vejen. Har også Rebecca Perssons bog, og det er den jeg "går ud fra", bortset fra at jeg er startet tidligere. Jeg har heller ikke haft travlt, men så alligevel synes jeg bare han opfører sig som om, han mangler noget. Han gider bare ikke den mælk. Prøvede at give ham en anelse grød i går, og det var et stort hit, så jeg vil fortsætte med gå laaaangsomt frem. Jeg er på Aurion og 3-trins-raketten;)

Noget andet der har gjort at jeg er startet, er, at - i og med han tydeligvis er træt af mælken, selvom han er sulten - jeg gerne vil have god tid til at introducere ham til de forskellige smage. Så han spiser det samme i nogle dage, før jeg prøver med noget nyt. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at hvis jeg starter med meget lidt, kan jeg vænne både hans smagsløg og hans mave til grød og mos i et roligt tempo. Hvis jeg venter to måneder er jeg nervøs for at det bliver for presset. Min SP siger at flaskebørn ofte er mere kræsne, da MME altid smager af det samme. Jeg var et mega-kræsent barn, og om muligt, ønsker jeg det ikke for min egen søn. Hold mund, det var problematisk aldrig at kunne lide noget.

Jeg er også lidt "bekymret" for - eller i hvert fald opmærksom på - hans mave. Jeg har stadig bio gaia dråber stående, som jeg har tænkt mig at prøve igen, hvis han får problemer med maven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her bliver Anabella stadig meget mæt af min mælk, så hvis vi kan strække den til næsten 6 mdr. gør vi det. Vi har begge MEGET allergi, så SP mente, at jo længere vi kan strække den med grød jo bedre.. Så nu må vi..

Indtil videre kigger hun lidt når vi spiser, men hun kigger generelt interesseret på alt vi laver, så jeg ved ikke rigtigt... Det er ikke sådan at hun prøver at få fat i det eller åbne munden eller sådan noget - det er vel ikke "nok" tegn at hun kun kigger? Skal hun ikke virke et hak mere interesseret eller hvordan??

Dog glæder jeg mig til at komme igang! Tror det bliver skægt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rasmus er meget interesseret i hvad vi putter i munden, så efter aftale med sundhedsplejersken startede vi op med rismelsgrød med lidt frugtmos om formiddagen da hans terminsdato nåede 4 mdr. Vi kunne så når han var fortrolig med det udvide med grønsagsmos om aftenen og senere frugtmos om eftermiddagen. Derudover skulle vi starte op med at give ham postevand i et glas - ikke for at slukke tørst, men for at træne ham i at drikke af glas/kop.

Hver gang han får mos, ser han ved første mundfuld ud som om det er mærkeligt, men allerede fra næste mundfuld er han så vild så det ind i mellem kan være svært at ramme munden. Hvis det går for langsomt, prøver han selv at få fat i skeen eller min hånd. Han synes det er helt fantastisk at drikke af et glas og det meste kommer faktisk også ned i maven.

Vi er nu oppe på ca 1 dl grød med frugtmos om formiddagen og ca 1 dl grønsagsmos om aftenen. Det er også til måltiderne vi øver med vand i glas.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rasmus er meget interesseret i hvad vi putter i munden, så efter aftale med sundhedsplejersken startede vi op med rismelsgrød med lidt frugtmos om formiddagen da hans terminsdato nåede 4 mdr. Vi kunne så når han var fortrolig med det udvide med grønsagsmos om aftenen og senere frugtmos om eftermiddagen. Derudover skulle vi starte op med at give ham postevand i et glas - ikke for at slukke tørst, men for at træne ham i at drikke af glas/kop.

Hver gang han får mos, ser han ved første mundfuld ud som om det er mærkeligt, men allerede fra næste mundfuld er han så vild så det ind i mellem kan være svært at ramme munden. Hvis det går for langsomt, prøver han selv at få fat i skeen eller min hånd. Han synes det er helt fantastisk at drikke af et glas og det meste kommer faktisk også ned i maven.

Vi er nu oppe på ca 1 dl grød med frugtmos om formiddagen og ca 1 dl grønsagsmos om aftenen. Det er også til måltiderne vi øver med vand i glas.

Det lyder meget som det foregår herhjemme. Dog er vi ikke oppe på så meget endnu. Synes det er meget forskelligt hvor meget han spiser. Mest om eftermiddagen.

Vi er så kommet noget senere i gang med det vand, det sagde min SP nemlig ikke noget om (åhh - er sååå træt af hende, godt man ikke skal have så mange besøg længere ;) ). Så det er vi først rigtig startet op på i denne her uge, vi har prøvet både alm. vand men også det vand jeg har kogt kartoflerne i, der er jo gode vitaminer i det vand ;)

Det går stiiiiille og rooooligt med det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silas får Risgrød eller hirsegrød til middag, han spiser 1,5 dl ca +/- og når han har spist det får han et par teskefulde frugtmos eller sveskemos. udover det får han koldt vand i en kop. Han drikker ikke særligt meget af det, men det er træning i at drikke af koppen, og han synes det er spændende.

Til aftensmad får han kartoffelmos med enten indtilvidere gulerodsmos eller broccolimos i. nogle dage også bare ren kartoffelmos. her spiser han også ca 1,5 dl. og så får han MME bagefter.

Han er en ret sulten dreng... han får også vælling som god. nat flaske.

udover disse måltider drikker han også 3 flasker MME af 180 ml, som morgenmad og mellemmåltider.

Nu når han runder sine 6 mdr, vil jeg putte noget grød ind til morgenmaden også, men jeg venter lige til han er 6 mdr. og så vil jeg også gå over og prøve noget af det grød han skulle være klar til når han har rundt de 6 mdr...

Silas er en nem baby, på mange punkter, og det er han også hvad mad angår :wub ,

Han lyder nok som en lille tyk dreng med alt her han spiser dagligt, men han er en lang og fornuftigt slank dreng ;)

Og undskyld jeg blander mig i jeres gruppe, der sker ikke rigtig så meget i augustgruppen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silas får Risgrød eller hirsegrød til middag, han spiser 1,5 dl ca +/- og når han har spist det får han et par teskefulde frugtmos eller sveskemos. udover det får han koldt vand i en kop. Han drikker ikke særligt meget af det, men det er træning i at drikke af koppen, og han synes det er spændende.

Til aftensmad får han kartoffelmos med enten indtilvidere gulerodsmos eller broccolimos i. nogle dage også bare ren kartoffelmos. her spiser han også ca 1,5 dl. og så får han MME bagefter.

Han er en ret sulten dreng... han får også vælling som god. nat flaske.

udover disse måltider drikker han også 3 flasker MME af 180 ml, som morgenmad og mellemmåltider.

Nu når han runder sine 6 mdr, vil jeg putte noget grød ind til morgenmaden også, men jeg venter lige til han er 6 mdr. og så vil jeg også gå over og prøve noget af det grød han skulle være klar til når han har rundt de 6 mdr...

Silas er en nem baby, på mange punkter, og det er han også hvad mad angår :wub ,

Han lyder nok som en lille tyk dreng med alt her han spiser dagligt, men han er en lang og fornuftigt slank dreng ;)

Og undskyld jeg blander mig i jeres gruppe, der sker ikke rigtig så meget i augustgruppen :)

Bare bland dig ;) Jeg glæder mig til at se Silas i næste uge!! Og selvfølgelig dig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg starter først når Silke Elia bliver 6 måneder. Hun er lille og er stadig godt tilfreds med MM. Det er først her de sidste par uger hun har opdaget, at vi spiser og drikker - og kun fordi hun har siddet på skødet af en af os til 3 måltider om dagen i 14 dage. Men er ganske tilfreds med at få en kop eller ske - det er ligesom det, der er det mest interessante.

Derudover mener jeg, det er bedst at vente til de 6 måneder, hvor deres mave er mere klar til andet. Jeg har så tænkt mig at følge BLW metoden, så vi springer mos og gråd stadiet over. I stedet bliver noget af det første forskellige frugter i stænger, blomkål og broccoli hoveder, let kogte gulerødder og lyst kød såsom fisk, hjemmelavede kødboller af svinefars og kylling. Dette gør jeg af 3 væsentlige årsager: jeg er overbevist om, at jeg får et barn der i den sidste ende bliver gladere for at spise - også nye ting, hun vil hurtigere bliver god til st sidde og spise selv samt at det er nemmere at undgå mælkeproteiner (som jeg ikke kan tåle og derfor holder hende fra) ved ikke at skulle lave gråd (og ikke skulle malke ud hele tiden).

Nå, det var bare nogle af mine tanker - har ikke sat mig så meget ind i det med gråd, netop fordi vi springer det over ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fagre nye verden. Jeg har aldrig hørt om den metode før? Svarer lidt til naturfolkmetoden lyder det til :) jeg vil se tiden an om jeg kan holde lillemanden stangen. Han er et par kurver over gennemsnittet i højden og jeg ved ikke om jeg kan blive ved at nære ham tilstrækkeligt til han er 6 mdr med modermælk... Men hvis jeg kan synes jeg det lyder spændende med BLW efter en Quick googling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fagre nye verden. Jeg har aldrig hørt om den metode før? Svarer lidt til naturfolkmetoden lyder det til :) jeg vil se tiden an om jeg kan holde lillemanden stangen. Han er et par kurver over gennemsnittet i højden og jeg ved ikke om jeg kan blive ved at nære ham tilstrækkeligt til han er 6 mdr med modermælk... Men hvis jeg kan synes jeg det lyder spændende med BLW efter en Quick googling.

Der er faktisk lavet et par tråde om det i Øko gruppen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER