Barbamama

At droppe grøden - BLW

27 indlæg i dette emne

Lad mig lige starte med at sige, at vi fortsat satser på grød og at jeg godt ved at alt begyndelse er (eller i hvert fald kan være) svær...

Men det der grød (og skemad i det hele taget) hitter altså ikke rigtig herhjemme :rolleyes Valdemar vil helst selv styre, og han vrænger ofte på næsen af grød og mos - en frisk gulerod eller et stykke honningmelon, så er han helt vild af glæde :wub Så jeg går lidt og drømmer om at skippe grøden og lade Valdemar blive fuldstændig BLW. Men kan kan man det? Altså skippe grøden fuldstændig? Hvad skal han så have at gnave i, for at han får den rigtige ernæring? :unsure

Jeg tør nok ikke springe ud i det, når det kommer til stykket, men vil lige høre alligevel... Måske tør vi så alligevel lidt? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har lavet meget selv.

Feks

børnevenlige bananpandekager

Kyllingefrikadeller med æble/gullerød lavet som små stænger i ovnen.

Bådkartofler i ovnen (KÆMPE HIT)

Fiskefrikadeller hvor jeg lige skære stegekanten fra

Øllebrødschips

Så får hun også

Fiberskorper

Ostehaps

Pålæg (spegepølse, kødpølse mm)

Frugtstænger

Rugbrødsstænger med leverpostej eller andet pålæg

Kiwi

Appelsin/mandarin/clementin

Bananer ( KÆMPE HIT)

Jeg kan ikke sige så meget om nærring og variation, men det er ihvertfald nogle af de ting der hitter at sidde med selv herhjemme. Når hun sidder med mad selv vil hun desuden gerne ( som oftest ) gerne spise skemad. Så hun har altid selv mad og hvis jeg ikke synes hun spiser nok bliver hun tilbudt skemad samtidig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da i hvert fald god inspiration :super

Altså mener du at Z vil tage skeen, hvis hun f.eks. har en kyllingefrikadelle at sidde med samtidig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da i hvert fald god inspiration :super

Altså mener du at Z vil tage skeen, hvis hun f.eks. har en kyllingefrikadelle at sidde med samtidig?

Ja nemlig:) Feks i går fik vi boller i karry med ris. Så sad hun selv med kødbollen mens jeg gav ris med sovs på en ske :) Det fungere ret godt herhjemme :)

Jeg kan lige vove på at give hende skemad uden hun sidder med noget selv, så bliver hun helt umulig og nægter at spise :-P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Taget i betragtning af hvor mange lande verden over, børn og babyer ikke spiser grød- så JA, selvfølgelig kan du det :)

Forudsat at dit barn stadig får en masse mad igennem mælken :)

Esther er delvis BLW, forstået på den måde at grøden var basen, men at hun HELT fra start har gnuflet agurker, meloner, appelsiner, avocadoer - you name it! og elsker det i stor stil! :) Vi drikker også smoothies lavet på soyamælk og frosne bær, og det nyder hun virkelig. Så personligt, synes jeg bare du skal følge din mavefornemmelse og give dit barn præsis det som du selv spiser (deres alder taget i betragtning)

- og uden at male fanden på væggen, så skal du være meget opmærksom på gulerødder og æbler i dén alder. HVIS de får et stykke galt i halsen, så er de ikke som udgangspunkt stærke nok til at hoste det op igen. Det er desværre ikke engang et år siden at en lille purk på 1½ år mistede livet i vuggestuen pga et stykke ukogt gulerod SELVOM personalet udøvede førstehjælp :(

- Der er forskel på hvor nemme frugter og andre madvarer er at mose i munden og på hvor let de glider ned- bare hav det i baghovedet når de barn er lille. En kogt og blød gulerod ser jeg ikke noget problem i. Min egen datter på 1 år, er også begyndt at spise æbler, fordi hun er god til at tygge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme gør vi helt som de gør med Zoey.. Camille har faktisk altid et stykke mad selv.. Fx et lille stykke brød, en pomfrit(!), et stykke frugt eller en gulerod.. Nogen gange kan det at hun selv har en ske, som hun tager mad med være nok :)

Vi forsøger altid uden, men som regel går det altså nemmere hvis hun selv har noget mad...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lavet meget selv.

Feks

børnevenlige bananpandekager

Kyllingefrikadeller med æble/gullerød lavet som små stænger i ovnen.

Bådkartofler i ovnen (KÆMPE HIT)

Fiskefrikadeller hvor jeg lige skære stegekanten fra

Øllebrødschips

Så får hun også

Fiberskorper

Ostehaps

Pålæg (spegepølse, kødpølse mm)

Frugtstænger

Rugbrødsstænger med leverpostej eller andet pålæg

Kiwi

Appelsin/mandarin/clementin

Bananer ( KÆMPE HIT)

Jeg kan ikke sige så meget om nærring og variation, men det er ihvertfald nogle af de ting der hitter at sidde med selv herhjemme. Når hun sidder med mad selv vil hun desuden gerne ( som oftest ) gerne spise skemad. Så hun har altid selv mad og hvis jeg ikke synes hun spiser nok bliver hun tilbudt skemad samtidig.

Det er fuldstændig det samme her, og det fik hun rigtig tidligt. Men hun spiser kun hvis hun selv har gaffel/ske eller noget mad i hånden. ;)

Jeg laver så også selv frugtstænger (her figenstænger eller pålæg et hit) og laksefrikadeller.

Men torskerogn er også et hit, en klods af mørkt rugbrød (bager ofte selv, men ellers et helt rugbrød fra bageren som jeg skærer i klodser af et par cm i tykkelse, perfekt til at sidde og nulre med, mens jeg giver andet gaffel/skemad. Resten i fryseren og så tar jeg et par stykker op af gangen)

Vi får også kun kogte gulerødder til at sidde med selv. Ellers får hun stort set alt med måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo helt som Noah, der ogsaa er BLW, men nu ogsaa min lille skemads-baby. Glade mig med gulerodsmos og saa en baby, der spyttede det ud igen og derefter lukkede munden og hold den lukket. I en periode samarbejdede vi med skeen. Jeg "styrede" og Noah tog fat i den med den ene haand og skovlede maden ind med anden haands fingre. Nu tror jeg, han er blevet mere sulten og jeg er belvet bedre til at ramme de bedste tidspunkter. Han er nok bare mere klar og saa er det virkelig mest ren frugt, groed toppet med abrikos eller sveske eller mos lavet paa soed kartoffel, evt. med lidt squash sneget i. Maaske aertemos med en anelse af noget andet groent. Han sidder selv med en ske og han oever sig i at putte den i munden og spise af den, men tygger ogsaa i den anden ende...

Han vil begge dele nu, men BLW er mest smatte og gratte, alt efter tilbuddet. Han er dygtig til mine hjemmelavede kiks(sesam, paranoedder, vand) og et stykke ikke alt for moden paere. Aeble gaar for nemt i stykker i munden paa ham, saa det faar han kun som groft revet eller tynde skraeller(altsaa uden skrael). Boenner, ikke helt udkogte, saa han kan gumle det inderste, aertesmat, tykke agurkeskiver(skraellet)... Jeg laver ogsaa mos/groed af revet paere eller aeble med kvaernet sesam. Det kan laves ret fast og trilles til smaa boller. Gerne med lidt smoer eller olie paa. Needless to say, at vi bruger spiseforklaede ;)

Altsaa med andre ord, som ren BLW blev Noah fuldammet, for det er begraenset, hvad der ryger ned. Nu er det muligvis lidt mindre amning, men han spiser stadig maks 1/2 dl. skemad ad gangen, saa jeg ammer, som han nu oensker det og takker ja til det. Men grundlaeggende: BLW = langtidsamning/flaske.

Proev evt. at google BLW - der er en Hollandsk side paa engelsk, som er god!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er I gode :yay Jeg tror sgu Valdemar bliver mere BLW-barn end grødbarn :P Men vi forsøger lidt med grøden endnu...

Mht. gulerødder, så har de været så store, at han ikke har kunnet få noget ind i munden, men bare sutte på siden og måske skrabe en lille smule af med sine to tænder, og det har kun været mens vi har siddet sammen med ham og holdt nøje øje. Men stadig en god advarsel med det hårde :)

Men hvad er egentlig "sikkert" at give sit barn i 6 mdrs alderen af gnaveting? Vi endte med at tage honningmelonen fra Valdemar, fordi jeg var bange for at noget skulle smutte af, og han så kunne blive kvalt i det. Men hvis det er en blød honningmelon, ville I så godt turde det? Og hvad med en kogt buket brocoli? Et stykke blød pære? En banan? Hvor går "grænsen" mht. frugt og grønt? Der er flere af de ting, som I skriver, som jeg ville være nervøse ved at give Valdemar :unsure (og derfor har jeg faktisk været tryggere ved at give ham f.eks. en gulerod, der netop er så hård, at der ikke bare sådan lige smutter en chunk ned i halsen på ham). Men hvor meget kan sådan en lille babyhals "mose selv" hvis der skulle smutte et stort stykke ned? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tilfoejer lige, at jeg altsaa har taget det helt roligt med, at han ikke gad det med ske, for herregud, der er jo rigeligt maelk, og synes han en agurk er federe, saa fred med det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Btw så har jeg intet problem med at være langtidsammer :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altsaa kog groentsagerne til smat foerst eller giv afkolet TYK groed i smaa tern, saa han bliver lidt vant til, at der er "klumper" af bloedt mad i munden. I starten vil han "gagge", men deres "gag"-refleks sidder laengere fremme i munden, saa det er ok! De faar jo ogsaa maelk galt i halsen, og vand, naar de drikker af kop, saa lidt hostehakke kan ikke undgaas, ligesom det sker for os selv.

Laer foerstehjaelp i forhold til, hvis han faar noget serioest galt i halsen, saa slapper du mere af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Btw så har jeg intet problem med at være langtidsammer :wub

Det har jeg heller ikke :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. fordelen er jo. at de laerer at tygge, foer de laerer at synke, modsat at syn ke, foer de kan tygge... med andre ord at beherske klumper ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tilfoejer lige, at jeg altsaa har taget det helt roligt med, at han ikke gad det med ske, for herregud, der er jo rigeligt maelk, og synes han en agurk er federe, saa fred med det ;)

Det er bare SÅ dejligt at høre :kiss Jeg har været lidt ked af det med grøden faktisk, fordi jeg synes at jeg tit læser, at små børn SKAL have grød når de bliver de 6 måneder, og jeg følte det lidt som om at Valdemar var "bagud" fordi han ikke har været så vild efter grøden, mens mange andre på 6 måneder har været igang i en måned eller to og bare er supergode til det :unsure Så det er rigtig dejligt at høre, at der er andre, der synes det er fint med agurk + BLW :yay Og Valdemar virker jo ikke udsultet eller noget, overhovedet. Måske slankere end da han var 3-4 måneder, men stadig med gode buttede kinder :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP sagde at ris og kødboller var gode "klumpe" ting til babyer.. Begge dele "glider" godt ned..

Faktisk sagde hun generelt blødt mad: Lige netop fordi hvis de får det galt i halsen, "sætter det sig ikke fast", men glider - både op og ned nemmere :)

Camille får også honningmelon - hun elsker det :D

Hvis jeg er lidt bange for hun skal blive kvalt, bruger vi madsutten :) Men det er mest hvis jeg fx er ved at lave noget andet, og hun lige hygge spiser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare SÅ dejligt at høre :kiss Jeg har været lidt ked af det med grøden faktisk, fordi jeg synes at jeg tit læser, at små børn SKAL have grød når de bliver de 6 måneder, og jeg følte det lidt som om at Valdemar var "bagud" fordi han ikke har været så vild efter grøden, mens mange andre på 6 måneder har været igang i en måned eller to og bare er supergode til det :unsure Så det er rigtig dejligt at høre, at der er andre, der synes det er fint med agurk + BLW :yay Og Valdemar virker jo ikke udsultet eller noget, overhovedet. Måske slankere end da han var 3-4 måneder, men stadig med gode buttede kinder :wub

Han er vel ogsaa begyndt at bevaege sig lidt rundt, saa det er kun naturligt at han slanker sig lidt og beholder de buttede kinder ;)

Kender det godt - min svigerindes baby(altsaa min nevoe, som er 8 dage yngre end Noah) spiser rigeligt skemad 3 gange dagligt med glubende appetit og elsker at "blive fodret". Det goer Noah bare ikke. Han spiser MAASKE en hel soed kartoffel over 3 dage, mens faetter spiser en hel paa en dag....

Jeg vaelger foerst og fremmest at goere det hyggeligt at vaere sammen om at spise bare et eller andet og det har givet en nysgerrig lille Noah, der gerne vil smage paa tingene, men ogsaa har lov at takke nej. Nu har jeg skemad i en lille skaal - og altid to skeer - men hans BLW som primaer. Saadan er det stadig og siger han nej tak, saa er det bare saadan. Spiser han kun 3 skefulde, saa er det ogsaa ok. Han sidder for det meste i hoejstolen ved siden af mig, der ogsaa spiser. Han er nu begyndt gerne at ville have f.eks. hirsegroed med abrikosmos eller quinoagroed med sveksemos.Eller ren paere- eller aeblemos. Paa en god ske-dag ogsaa mos af soed kartoffel. Men jeg laver virkelig smaa portioner og har ingen forventninger til at han spiser det.

Vi hoerer musik, imens vi spiser og om morgenen ser vi ogsaa TV ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt, spiser Camille mere, hvis vi spiser samtidig...

Hvis vi ikke spiser, så gider hun kun "spise selv".. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad står BLW for? :unsure

Ronja har bestemt hellere aldrig været glad for skemad. Vi fik rådet at lade hende spise selv med fingrene lige meget hvad det var, så hun har spist både grød og mos med fingrene. Det er et svineri men det virkede.

Derudover begyndte vi f.eks. allerede på rugbrød da hun var 6 mdr. Vi gav små bidder hun selv kunne gumle på. Jeg valgte også at lade være med at tænke på det SKULLE være grød. Det vigtigste var hun fik noget at spise.

Vindruer og blåbær er et mega hit herhjemme og har altid været det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

BLW = Baby Led Weaning = Baby spiser selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad står BLW for? :unsure

Ronja har bestemt hellere aldrig været glad for skemad. Vi fik rådet at lade hende spise selv med fingrene lige meget hvad det var, så hun har spist både grød og mos med fingrene. Det er et svineri men det virkede.

Derudover begyndte vi f.eks. allerede på rugbrød da hun var 6 mdr. Vi gav små bidder hun selv kunne gumle på. Jeg valgte også at lade være med at tænke på det SKULLE være grød. Det vigtigste var hun fik noget at spise.

Vindruer og blåbær er et mega hit herhjemme og har altid været det :)

Vindruer og især blåbær er også kæmpe hit her. Ronja og Anna er fuldstændig på bølgelængde mht. mad! :o ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

BLW = Baby Led Weaning = Baby spiser selv :)

Ok - ja det har ronja næsten altid været :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vindruer og især blåbær er også kæmpe hit her. Ronja og Anna er fuldstændig på bølgelængde mht. mad! :o ;)

Ja det er de. Jeg har tænkt det før :) jeg har også tænkt det om dem i andre ting som du beskriver ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

en rest grød kan også med fordel laves til klatkager :-) det kan Lina også godt lide... og Øllebrød!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er de. Jeg har tænkt det før :) jeg har også tænkt det om dem i andre ting som du beskriver ;)

;) :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER