Påskesen

mad til barnedåb

24 indlæg i dette emne

Halløj allesammen :)

Jeg er begyndt at overveje barnedåb, selvom det er lidt tidligt. Men efter at have snakket lidt med manden om det har vi fundet ud af at vi ikke er helt enige omkring hvad man egentlig serverer til en barnedåb.

Jeg mener at man sagtens kan serverer fx. højtbelagte smørrebrød og en lille buffet af små pindemadder/hapsere mm. og derefter kagebord/kaffe, mens min mand mener at der bør serveres en decideret menu, med varm ret, dessert og derefter kaffe/kage.

Hvad mener og gør i?

Vi vil gerne holde det billigt, da pengene desværre ikke er de store lige i den periode.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

vi havde bestilt en buffet udefra udelukkende med hovedret og havde så kage til bagefter og det fungerede helt fint..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde buffet med

Taerter

Salater

Frikadeller

Ovnbagt laks

To andre slags fisk

Et udvalg af ost og salami

Syltede agurker og perleloeg

Oliven

Forskelligt hjemmebagt broed

Velkomstbobler, hvidvin, oel og sodavand, vand i kander paa bordene

Kaffe, te, cupcakes og kransekage serveret ved bordene efterfoelgende

Det var bestemt ikke dyrt, men der ligger selvfoelgelig lidt arbejde i det. Jeg lavede kransekage, min soester taerter og cupcakes, min mor broed og frikadeller. Saa er min mand kok og jeg hjalp ham dagen foer. Det var lige til at stille an om morgenen og saette de ting i ovnen, der skulle bages/varmes

Det var en kaempe succes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holdt det på en restaurant og fik brunch-buffet med alt hvad dertil hører - og efterfølgende kage. :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal have frokostbuffet og efterfølgende kaffebord. Jeg synes næsten man kan gøre hvad man vil til en barnedåb :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal have frokostbuffet og efterfølgende kaffebord. Jeg synes næsten man kan gøre hvad man vil til en barnedåb :)

Enig - man er der jo for at fejre barnet, så bare der er noget at spise og noget sødt til kaffe burde alle være tilfredse :)

Selv ville jeg foretrække masser af bobler fordi det gør alting mere festligt - behøver jo ikke være champagne, kan sagtens være en billigere løsning, en buffet med forskellige lækkerier, gerne i tapas/pindemadsstørrelse, og så lidt forskellig kage og kaffe - f.eks. kransekage og en fin dåbskage.

Det kan sagtens gøres til rimelige penge hvis man kan lave maden selv. Og det kan også sagtens forberedes - f.eks. små frikadeller, flutes, tærter, kransekage kan fryses.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg synes tværtimod at dåb er en fest hvor man ikke få en 4 retters menu...men nærmere en brunch/frokost buffet. I mine øjne er en dåb en helt anden slags fest end et bryllup f.eks.

Men som udgangspunkt ville jeg også mene man kan gøre som man vil :bunny Vi skal holde det ude og får brunch og så kage bagefter :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger :) Tror jeg holder mig til min ide så :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her holder vi navngivning, men "mad" princippet er jo det samme :) Og har købt ind til en tapas buffet, så vi har forskellige oste, pesto, marineret svinemørbrad, kyllingesticks, gulerods stænger, agurke stænger, cherry tomater, frisk bagt rugbrød og noget hvidt brød af en eller art, en skinke som er tørret (ala parmaskinke), jeg har lavet saltede mandler og vi har købt nic nacs og lidt slik. Så har jeg bagt æbletærter og skal have bagt nogle banan chokolade muffins.. Og ja så er der drikke varer :) Men så skulle der også gerne være nok ;)

Og det hele er gjort for ca. 2000-3000kr, hvilket jeg er synes er okay for ca.40 gæster inkl. os selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde lavet tapas til Siljes dåb.. Det var et hit.. Til kaffe fik vi browniea og jordbær med hvid chokolade + lakridspulver

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke at en traditionel festmiddag med flere retter og steg og kartofler egner sig til dåb.

Vi havde egentlig først planlagt at severe smørrebrød og så kagebord til kaffen. Men vi ender nok med noget buffet i stedet. Den vil overvejende være kold - hvis ikke helt kold. :) Og så holder vi fast i kagebordet ;)

Jeg er hvertfald klart på din side her :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er virkelig enig - en barnedaab er i mine oejne en dag, hvor man samles for at give barnet sit navn og hygge sig sammen paa en afslappet og glad maade. For os var det med buffet bare perfekt og der var heller ikke bordplan osv... der var en hyggelig, glad og uformel stemning og dagen kunne ikke have vaeret bedre for hverken os eller boernene(Noah blev doebt sammen med sin kusine).

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også sagtens I kan holde barnedåb uden den store middag! En let buffet, brunch eller smørrebrød ville jeg som gæst synes var super!

(null)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er virkelig enig - en barnedaab er i mine oejne en dag, hvor man samles for at give barnet sit navn og hygge sig sammen paa en afslappet og glad maade. For os var det med buffet bare perfekt og der var heller ikke bordplan osv... der var en hyggelig, glad og uformel stemning og dagen kunne ikke have vaeret bedre for hverken os eller boernene(Noah blev doebt sammen med sin kusine).

:)

Jeg er også helt enig i den med bordplanen! :) Det ville jeg synes var vildt underligt til barnedåb..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De fleste barnedåbe vi har været til der har det været tag selv bord og uden bordkort

Ved vores ældstes dåb har det den store menu men vi blev gift samme tid så det hørte jo til ved nr 2 fik vi hel stegt pattegris super nemt ;)

Denne gang ved jeg ikke helt hva vi skal

Den sidste dåb vi har til fik vi boller og kage i det er jo også fint nok men det høre sig mere til hjemme i stuen her vinder i stort forsamlings hus men meget fine pyntede borde også synes jeg altså det virkede mærkeligt med kedelige boller ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde bordkort, under selve middagen.. Fordi min kæreste kun havde 6 gæster med, som nok ville komme til at være lidt "alene".. Efter middagen, samlede vi bordene så under kaffen var der "frit slag" i forhold til paldserne.. Det gjorde at folk havde snakket på kryds og tværs :)

Vi grillede burgere og havde en salat buffet til hovedret. Ingen forret :) VI havde også pølser og brød, men det var nu burgerne der var et hit :)

Vi fik kagebuffet til dessert :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes sagtens I kan servere smørrebrød og kagebord - vi har været til en barnedåb hvor der blev serveret pålægsmand og derefter lagkager som gæsterne selv skulle lave.

Vi har holdt barnedåb 3 gange. Første gang vi vi buffet-hovedret som var bestilt udefra med græsk farsbrød, pestomarineret kyllingebryst, pandekager med krydret oksefars og oksefilet, halve bagte kartofler og flødestuvede kartofler, 3 slags salat og brød. Til dessert fik vi hjemmelavet chokoladekage med is og frisk frugt + småkager, linser og chokolader til kaffen. Til aftensmad fik vi små indbagte pizzaer med rester af salaten fra middagen. Vi skulle have droppet aftensmaden :P

2. gang fik vi en frokost-buffet som var bestilt ude fra med sild, rejer, pandekager med krydret oksefars, orangemarineret and, hønsesalat, tartelletter, og en 3-4 ting mere som jeg ikke lige husker. Desserten var hjemmelavet frugtsalat. Til kaffen fik vi en dåbskage fra bageren, småkager og chokolader.

3. gang havde jeg selv lavet julefrokost-menu, fordi det var første søndag i advent. Sild, æg og rejer, spinat-roullade med rejer, laksemousse, laks med æggestand, tartelletter, varm leverpostej, frikadeller, flæskesteg, en rødkåls-salat og en salat med spæde salater, pærer, sukker-ærter, hindbær og valnødder. Til dessert ris a la mande og oste-anretning.

Til kaffen fik vi dåbskage fra bageren og chokolader.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke helt besluttet os endnu, men vi ved i hvert fald hvad vi ikke vil: vi var sidste år til en dåb med 70 mennesker, borde på rækker, bordkort, 3 retter, kagebord og fest hele dagen. Det lød faktisk ikke til at en eneste af gæsterne kunne se ideen i at holde så stor en fest. Mor og dåbsbarn sad næsten hele festen uden for lokalet, for det var (ikke underligt) alt for meget for den lille pige.

Vores tanke er: så få så muligt (=søskende, forældre, bedsteforældre + 1 eller 2 vennepar), brunch eller frokost serveret herhjemme som tag selv bord (tænker små pølsehorn, mini frikadeller, forskellige salater, brød osv osv) og så nok nogle cupcakes / kage til dessert. Regner ikke med at festen skal vare hele dagen, altså vil selvfølgelig ikke smide nogen ud, men med dåb kl 10, tænker jeg at folk nok går sidst på eftermiddagen.

Jeg vil gerne have at det er på en måde, hvor jeg selv kan overskue at lave maden, og en "fest" som er til vores søns bedste, det er trods alt hans fest.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holder det ude (en lille festsal - vi bliver 17 mennesker (kun familie - den nærmeste). Vi havde snakket brunch, men da dåben er kl 10.30-11.30 (Dåbs-lørdag i kirken - hvor børnene er i fokus og der foregår ikke en alm. gudstjeneste. Kun dåb den dag :-)). Vi syntes ikke at vi kan servere brunch for vores gæster på dette tidspunkt, da kl bliver 12 inden vi evt kommer til bords, så det bliver smørebrød og dåbskage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De barnedåbe, jeg har været til, har enten haft kaffe/kage og/eller brunchbuffet eller frokostbuffet. Jeg opfatter ikke barnedåb, som en begivenhed med lige så meget formalitet som runde fødselsdag/bryllupper osv, da det jo er børn, der er i centrum den dag, og det er mit indtryk at mange vælger en lidt uformel tilgang, selvom de måske laver bordkort...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke helt besluttet os endnu, men vi ved i hvert fald hvad vi ikke vil: vi var sidste år til en dåb med 70 mennesker, borde på rækker, bordkort, 3 retter, kagebord og fest hele dagen. Det lød faktisk ikke til at en eneste af gæsterne kunne se ideen i at holde så stor en fest. Mor og dåbsbarn sad næsten hele festen uden for lokalet, for det var (ikke underligt) alt for meget for den lille pige.

Vores tanke er: så få så muligt (=søskende, forældre, bedsteforældre + 1 eller 2 vennepar), brunch eller frokost serveret herhjemme som tag selv bord (tænker små pølsehorn, mini frikadeller, forskellige salater, brød osv osv) og så nok nogle cupcakes / kage til dessert. Regner ikke med at festen skal vare hele dagen, altså vil selvfølgelig ikke smide nogen ud, men med dåb kl 10, tænker jeg at folk nok går sidst på eftermiddagen.

Jeg vil gerne have at det er på en måde, hvor jeg selv kan overskue at lave maden, og en "fest" som er til vores søns bedste, det er trods alt hans fest.

Baade min soester og jeg havde det begge paa samme maade - at det skulle vaere en god dag for vores smaa :) Det virkede til at vaere en rigtig god dag for dem. Vi havde barnedaab i kirken kl. 10:30 og gaesterne gik ved 17-18 tiden. Noah tog to lure, en ude i barnevognen og en i viklen, og jeg ville ikke have undvaeret vores vikle. Det kan altsaa anbefales, saa baade mor og barn slapper af og er med til barnet daabsfest :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor er gammel smørrebrøds jomfru så hvis hun kan overtales er det, det menuen primært kommer til at stå for ellers har vi snakket tapas med en masse forskelligt lækkert brød til mmm som jeg elsker.. Også kransekager og muffins til kaffebordet.

Dagen skal efter mit hoved også bare være hyggelig og afslappende. Vi bliver mellem 35 og 40.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik helstegt pattegris til Ida's dåb.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var ca. 30 gæster herhjemme- jeg havde en til at hjælpe med at anrette i køkkenet. Maden havde jeg selv og 4 andre af familiens kvinder stået for.

Der var bordkort og det fine arvestel på bordene(hvornår skal man ellers få det brugt).

Anrettet forret, velkomstdrink og buffet med tærter, steg, grøn salat, frikadeller, kartoffelsalat og skinkestang. Derefter hjemmelavet dåbslagkage... Der var en uformel stemning hvor folk gik fra bord til bord og rundt i huset. vi var glade for at vores søns første fest blev fejret i vor hjem, det var rigtig hyggeligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER