Søttepigen

føde i vand

6 indlæg i dette emne

Hej tøser. jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogle af jer der går prøvet at føde i vand. Hvordan har jeres oplevelser været.

jeg har allerede besluttet mig for at føde i vand men vil da gerne høre nogle historier. både gode og dårlige. ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvet, både at være i vand helt op til fødslen (ved første fødsel..... Måtte desværre op af vandet og presse, fordi mine presseveer blev meget korte i det varme vand) og så har jeg også været så heldig at opleve en vandfødsel anden gang.....

Kan kun anbefale det.... For mig var det helt vidunderligt! Og hvor sært det end lyder, så var det så fedt, at jeg oprigtigt glæder mig til at føde igen en dag :wub

Hvis du har lyst, kan du læse min fødselsberetning her http://www.babyklar.dk/forum/13597/troldemors-vandfødsel-af-charlie-3.html

Det er meget specielt at føde i vand, fordi det giver en hel anden frihed, og jeg synes det gjorde det lettere at lytte til kroppen og fokusere på opgaven i stedet for smerten.

Der er selvfølgelig et par ting man skal være klar over...... Det er ikke muligt at få smertelindring i vandet, udover akupunktur, og man skal være klar over at barnet er mere slapt og mere blå end normalt ved en vandfødsel. Det skal man ikke blive forskrækket over, for det er helt normalt når man føder i vand, og ikke farligt! (Nogle mener jo endda at det er sundere og mere "behageligt" for barnet at komme langsomt til verden på den måde, i en glidende overgang fra livmoderen, til det varme vand, og så op og blive pakket ind og ligge hos mor....)

Det tyder også på at det varme vand blødgør underlivet så man ikke så nemt går i stykker..... Hvilket jo er en klar fordel ;)

Jeg håber du får din vandfødsel, og at den bliver SKØN! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også rigtig gerne have født i vand. Der er så mange pragtfulde beretninger :wub

For mig fungerede det bare ikke, da det kom til stykket <_< Jeg havde det så varmt i det vand, svedte meget mere, end jeg kunne kompensere for, og jeg begyndte faktisk at blive mere dårlig, så jeg kom ret hurtigt op igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil rigtig gerne føde i vand hjemme i stuen, men det frarådes da jeg har fået AKS ved min første graviditet, men jeg var i karbad som smertelindring ved min 2. graviditet og det var fantastisk effektivt som smertelindring for mig. Kan kun anbefale dig at gøre det trods at jeg ikke selv har prøvet en fødsel i vand :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan kun anbefale det. Det var bare det bedste at komme op i det varme vand. jeg fik lov at føde i vandet også. På et tispunkt overvejet jeg vist at prøve lattergasen, men det krævede jo at jeg skulle op, så det blev lyn-børge droppet igen :D Du kan virkelig slappe af både mellem og under veerne. Og den skulle være godt nok den med at dit mellem kød er blød og elastisk på en anden måde i vandet, så du ikke brister så meget. Jeg fik 2 indvendige sting. Tør slet ikke tænke på hvor 'galt' det var gået hvis jeg havde født på land. Det hele gik ret stærkt. Vi var på fødegangen kl 11.30 hvor jeg var 3 cm åben og kl 16.36 blev hun født.

MEN du skal huske at feberede dig på det ikke kan lade sig gøre at føde i vand. Der kan være komplikationer, du kan være vist også være for langt i forløbet. Og det kan være det ikke er tilgængeligt. Nu ved jeg ikke hvor du skal føde. Jeg fødte på Hvidovre og den stue jeg rigtigt skulle havde haft var der ikke badekar på, så de spurte om jeg ville vente ca 20 min på de fik gjort en klar til mig og JA TAK ;) Så jeg er glad for det var en stille dag så jeg kunne få mit største ønske opfyldt.

Men jeg krydser virkelig fingre for du får dit ønske opfyldt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skulle have født i vand og sad der indtil de sidste 20 min hvor hjertelyden dykkede. Fantastisk som smertelindring!! synes dog det var svært at presse i karet for jeg gled rundt! Pga et voldsomt fødselsforløb talte jeg med enormt meget personale på hospitalet, og jordemødre samt fødselslæge var alle enige om, at kar ikke at den bedste måde at føde på i forhold til ikke at briste da de ikke kan støtte mellemkødet... hhmm ved faktisk ikke helt hvad jeg selv tænker om det for jeg tror faktisk at den tid jeg tilbragte i vandet var med til at blødgøre mellemkødet. Min datter havde hånden oppe ved ansigtet og hun vejede over 4 kg men hånd og hovede kom ud uden bristning (albuen lavede kæmpe ulykke men sådan som hun lå kunne det ikke være undgået).

Vil klart anbefale at man kommer i kar og ser tiden an! Hvis jeg får lov at føde vaginalt næste gang vil jeg helt klart i kar som smertelindring men glider jeg rundt i karet som sidst så vil jeg føde på land!

.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER