Glossi

Kan man stole på temperaturmetoden?

17 indlæg i dette emne

Er der nogen, der ved, om temperaturmetoden er 100% bullet proof? Er man HELT sikker på, at temperaturen forbliver høj, hvis man er gravid? Eller er der en lille sandsynlighed for, at ægløsning og graviditet opstår, selvom temperaturkurven ikke viser noget?

Bare nysgerrig. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville købe ægløsnings og graviditetstest... Hvis du køber dem over nettet koster de meget lidt...

Jeg tror nemlig LANGT fra at det er en skudsikker metode!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror ikke nogen metoder er "100%" ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg anbefaler en fertilitetsmonitor :loveshower jeg blev gravid efter kun 2 cyklus med den! Og har læst mig til det er tilfældet for mange .

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det afhænger nok af hvor præcis din cyklus er, for hvis den er meget svingende tror jeg du får svært ved at tyde resultatet.

For mig virkede det perfekt! Hver måned hvor jeg fik mens fald temp og den måned jeg blev gravid forblev den høj :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg anbefaler en fertilitetsmonitor :loveshower jeg blev gravid efter kun 2 cyklus med den! Og har læst mig til det er tilfældet for mange .

Kan man anvende fertilitetsmonitor, hvis man har en meget uregelmæssig cyklus? Det lyder jo rigtig skønt, at det gik så hurtigt - og som alle andre, der prøver at blive gravide, håber vi bare på et hurtigt resultat :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det afhænger nok af hvor præcis din cyklus er, for hvis den er meget svingende tror jeg du får svært ved at tyde resultatet.

For mig virkede det perfekt! Hver måned hvor jeg fik mens fald temp og den måned jeg blev gravid forblev den høj :)

:ditto

Jeg vidste, testen ville være positiv fordi min temperatur ikke var faldet :)

Jeg brugte nu mest metoden til at vide om jeg rent faktisk havde haft ÆL og der var den også meget præcis og helt sikker. Men det kræver man gør det omhyggeligt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke om det er 100 %, men den har virket de 2 gange jeg har været gravid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal ikke udtale mig om temperatur-metoden ved uregelmæssig cyklus, men jeg var glad for ÆL-teste netop fordi min cyklus var ustabil, og selvom den jo ikke er 100 % sikker fordi man teoretisk set åbenbart godt kan lave positiv ÆL-test uden at have ÆL, så gav den mig ihvertfald et fingerpeg om hvrornår det var realistisk at forvente mens.

Så måske hvis man kombinerede de 2 metoder i en periode? Tænker temperatur-metoden aldrig ville kunne sige noget på en enkelt cyklus, men kan bruges når man har lært sin krop at kende, fx med ÆL-teste?

Ja, det er nemlig min plan at kombinere de to. Jeg har taget temperatur i 2½ måned nu, og den viser et mønster, hvor jeg kan forudsige, hvornår mens kommer. Nu har jeg prøvet at købe en bunke ÆL-tests også for at se, om de faktisk kan påvise ÆL. Det sidste mest af nysgerrighed, for jeg er ret sikker på, efter at have brugt temperaturmetoden, at der nok skal være ÆL.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg målte forresten min temp 4 måneder før vi gik igang for at lære min cyklus at kende. Så jeg ville anbefale dig at begynde at måle med det samme. Selv hvis du har meget uregelmæssige cyklusser vil du også kunne se det derud fra. Det vigtigste er at du tager din temp samme tid hver morgen. Fx lige når dit væggeur ringer inden du rejser dig ud af sengen, som jeg gjorde. Derved undgår du sving pga tid o pga at du bevæger dig. I månederne indtil vi gik igang skippede jeg nogengange målingen i weekenden eller hvis vi var nogle steder, men omkring forventet ÆL og mens er det vigtigt at måle så man kan bruge den information senere.

Held og lykke med målingen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søster og min mor bruger/brugte temperatur metoden. Det virker perfekt på dem. Man burde altså også kunne se et mønster allerede første cyklus man prøver det. Men selvfølgelig kender man sin krop bedre efter noget tid. Der findes en masse Apps til telefonen som kan holde styr på de målinger man laver og som så kan fortælle hvornår ÆL og mens burde komme osv. Det vigtige er jo bare at man måler præcist samme tidspunkt hver dag og at man har sovet mindst 3-5 timer i træk, da temperaturen ellers kan svinge. Men hvis man vil kombinere med andre metoder kan man jo sagtens det. Hvis man har en ca ide om hvor lang ens cyklus er så kan man jo udregne hvornår ÆL burde være og så kan man tage ÆL teste i dagene omkring forventet Æl. Man kan også vente til temperaturen stiger og så tage en ÆL test for at bekræfte at stigningen var pga. ÆL. Men temperatur burde være nok i sig selv, med mindre man er meget stresset eller er syg.

Hvis man har en meget lang og uregelmæssig mens er der jo risiko for at man slet ikke har ÆL og så vil temperatur metoden jo ikke virke. Men som udgangspunkt burde måling af temperatur være en ret sikker metode at bruge. Jeg har ikke selv æl, eller mens så jeg kan desværre ikke måle mig frem til noget som helst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søster og min mor bruger/brugte temperatur metoden. Det virker perfekt på dem. Man burde altså også kunne se et mønster allerede første cyklus man prøver det. Men selvfølgelig kender man sin krop bedre efter noget tid. Der findes en masse Apps til telefonen som kan holde styr på de målinger man laver og som så kan fortælle hvornår ÆL og mens burde komme osv. Det vigtige er jo bare at man måler præcist samme tidspunkt hver dag og at man har sovet mindst 3-5 timer i træk, da temperaturen ellers kan svinge. Men hvis man vil kombinere med andre metoder kan man jo sagtens det. Hvis man har en ca ide om hvor lang ens cyklus er så kan man jo udregne hvornår ÆL burde være og så kan man tage ÆL teste i dagene omkring forventet Æl. Man kan også vente til temperaturen stiger og så tage en ÆL test for at bekræfte at stigningen var pga. ÆL. Men temperatur burde være nok i sig selv, med mindre man er meget stresset eller er syg.

Hvis man har en meget lang og uregelmæssig mens er der jo risiko for at man slet ikke har ÆL og så vil temperatur metoden jo ikke virke. Men som udgangspunkt burde måling af temperatur være en ret sikker metode at bruge. Jeg har ikke selv æl, eller mens så jeg kan desværre ikke måle mig frem til noget som helst.

Til det i rødt: Det kan man jo lige præcis ikke, for hvis temperaturen er steget pga ÆL, så er det sket 1-2 dage tidligere og en ÆL-test vil derfor være negativ.

Til det i blåt: Jeg havde også meget sparsomme ÆL (pga PCO, viste det sig) og jeg brugte lige præcis temperaturmetoden til at vide hvorvidt jeg havde haft ÆL eller ej; så længe min temperatur ikke steg vidste jeg, at der ikke var sket noget. Ellers havde jeg nok købt mig fattig i ÆL-tests uden at blive et hak klogere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Brugte også temperaturmetoden. Kan anbefale fertilityfriend.con det er gratis den første måned. Der indtaster du din temp hver dag og så viser den hvornår du har haft æl. Man kan også i starte forskellige symptomer og fx hvilke dage i havde sex, og så udregner den også chance for graviditet. På den måde er det nemt st se om man gør det hele rigtig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke hvor meget uregelmæssig cyklus du har, men min signatur nedenunder kan give et indblik i min. Den sidste cyklus ville have varet 29 dage hvis jeg ikke var blevet gravid, udfra hvornår monitoren slog ud med ÆL :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til det i rødt: Det kan man jo lige præcis ikke, for hvis temperaturen er steget pga ÆL, så er det sket 1-2 dage tidligere og en ÆL-test vil derfor være negativ.

Til det i blåt: Jeg havde også meget sparsomme ÆL (pga PCO, viste det sig) og jeg brugte lige præcis temperaturmetoden til at vide hvorvidt jeg havde haft ÆL eller ej; så længe min temperatur ikke steg vidste jeg, at der ikke var sket noget. Ellers havde jeg nok købt mig fattig i ÆL-tests uden at blive et hak klogere ;)

Det er godt du kan rette mig når jeg vrøvler :)

Til det sidste du skriver - havde/har du menstruation? Jeg får hverken ÆL eller mens, så for mit er der intet at se, og min læge siger jeg ikke skal regne med nogensinde at få ÆL uden hjælp. Jeg tænker at du næsten må have menstruationen og at det der svinger er om du har ÆL eller ej, for ellers kan jeg ikke helt få det du skriver til at give mening. Men det er smart som du også skriver at man kan holde øje med om man får ÆL eller ej ved at tage sin temperatur.

Jeg tror altså det er en ret sikker metode at bruge hvis man har bare lidt cyklus at måle på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er godt du kan rette mig når jeg vrøvler :)

Til det sidste du skriver - havde/har du menstruation? Jeg får hverken ÆL eller mens, så for mit er der intet at se, og min læge siger jeg ikke skal regne med nogensinde at få ÆL uden hjælp. Jeg tænker at du næsten må have menstruationen og at det der svinger er om du har ÆL eller ej, for ellers kan jeg ikke helt få det du skriver til at give mening. Men det er smart som du også skriver at man kan holde øje med om man får ÆL eller ej ved at tage sin temperatur.

Jeg tror altså det er en ret sikker metode at bruge hvis man har bare lidt cyklus at måle på.

Jeg smed p-pillerne i starten af maj og havde mens i juni, juli og september. Da jeg gik til gynækolog i december og fik konstateret PCO havde jeg ikke haft mens i 3 måneder og den nåede heller ikke at komme naturligt, før jeg fik piller til at fremprovokere den, for at kunne starte på hormoner. Så jeg havde ÆL, men der blev længere og længere imellem dem og i al den ventetid, der tjekkede jeg min temperatur ind imellem, fordi jeg vidste, at når min temperatur ikke var steget, så havde der stadig ikke været en ÆL og jeg behøvede ikke frygte mens kom ;) Så selvom man stort set ikke har ÆL, kan man jo netop bruge metoden til at sørge for ikke altid at gå og frygte mens - det kræver bare man tager sin temperatur en gang om ugen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg smed p-pillerne i starten af maj og havde mens i juni, juli og september. Da jeg gik til gynækolog i december og fik konstateret PCO havde jeg ikke haft mens i 3 måneder og den nåede heller ikke at komme naturligt, før jeg fik piller til at fremprovokere den, for at kunne starte på hormoner. Så jeg havde ÆL, men der blev længere og længere imellem dem og i al den ventetid, der tjekkede jeg min temperatur ind imellem, fordi jeg vidste, at når min temperatur ikke var steget, så havde der stadig ikke været en ÆL og jeg behøvede ikke frygte mens kom ;) Så selvom man stort set ikke har ÆL, kan man jo netop bruge metoden til at sørge for ikke altid at gå og frygte mens - det kræver bare man tager sin temperatur en gang om ugen ;)

Det giver god mening. Giver dig ret i at det er super smart. Men det kræver at man har eller haft haft ÆL på et tidspunkt og det har jeg aldrig haft. Jeg får forhåbentligt om et par dage, men det hjælper jo ikke så meget i forhold til temperatur når det er en kunstigt skabt ÆL :) Altså jeg mener, når ikke jeg får hormoner får jeg ikke ÆL, så jeg får heller ikke mens. Men hvis jeg en dag får en cyklus vil jeg klart prøve at benytte mig af temperaturmetoden. Satser på at første gang med ÆL er lykkens gang for mig, så der går forhåbentligt længe før jeg skal tage stilling til den slags :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER