Guest

Nul sukker - gode råd søges!

35 indlæg i dette emne

Jeg har før været på nul sukker i 3 uger pga candida svamp i kroppen - men min ammehjerne kan simpelthen ikke huske hvordan jeg gjorde for at komme igennem den første stride uge!!! Overskudet er jo ikke ligefrem det største, så det jeg tænker er at forberedelse er vejen frem!

Jeg har skåret HELT ned på sukker forbruget siden nytår, og har kun en enkelt gang siden spist slik med sukker i (bortset fra et stk 70% kvalitets chokolade en gang imellem, men ikke hver dag) og 2 colaer i alt. Har ellers fået et par gajoler og et par sukkerfri vingummier og ellers et par light colaer og light saftevand. Men skal jeg også holde mig helt fra light produkterne i de 3 uger?

Mit svage punkt er morgenmaden og drikkevarer, vores vand i hanen er kedelig - ved ikke lige hvad det er der gør det kedeligt, men min mand er helt enig, og som alternativ har vi over længere tid drukket saftevand, ice tea og juice.

Så hvad kan i foreslå som alternativ til det kedelige vand? Altså det må gerne være vand men har i gode forslag til at pifte det op? Ingefær og citron har jeg før brugt, men lidt andre alternativer er jo godt at have i baghånden!

Og hvilken morgenmad vil i foreslå, det skal være NEMT a la en portion youghurt med drys eller en bolle med pålæg!

Hvor er det nu det "skjulte sukker" er? er klar over at hvidt brød og yoghurt med smag er No go i de 3 uger!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg spiser havregryn med rosiner og mælk til morgenmad og også med banan til tider :)

Mht. vand er jeg selv helt vild med postevand! Min mand synes dog også det er kedeligt og drikker dansk vand - ind imellem med citrus. Ved ikke om bobler, er nok til at gøre vand interessant? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser nogle gange havregrød, med lidt kanel i, lavet på mælk og vand. Helt tilsidst tilsætter jeg en banan og røre stille og roligt for ikke at lave den til mos. Serveres med lidt mælk og mandler ovenpå og nogen gange kører jeg lidt honning henover :)

Vedr. vand... Tjjjaaaa - har desværre ikke nogen gode råd der ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser havregryn med rosiner og mælk til morgenmad og også med banan til tider :)

Mht. vand er jeg selv helt vild med postevand! Min mand synes dog også det er kedeligt og drikker dansk vand - ind imellem med citrus. Ved ikke om bobler, er nok til at gøre vand interessant? :)

Er ikke vild med boblende vand, syntes det smager bittert af en underlig grund!

God ide med havregryn med rosiner og banan!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser en portion cheasy vanille yoghurt sukkerfri, med bananer i skiver i, og en LILLE smule honning ovenpå. Det er lækkert! Men ved faktisk ikke hvor sund honningen er?

Ellers spiser jeg havregryn med mini mælk og et stykke frugt ved siden af, eller en grov bolle med smør og ost og en kop the ved siden af :)

Ang. Vand har du så prøvet med appelsin i? Eller lime? Det smager ret godt med et par skiver i kanden, og det føles friskt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor skal du være sukkerfri i 3 uger? :unsure

Må du heller ikke spise light-produkter? F.eks. er cheasy´s frugtyoghurter uden tilsat sukker og rigtig gode. Til morgen spiser jeg en blanding af fromage frais (pga. det høje protein- og lave fedtindhold), alm. A38 og lidt Cheasy med smag og så med müsli på - den blå spelt-müsli fra urtekram er rigtig god. Og så evt. toppet med nogen flager af en art - spelt, fiber eller hvad du nu synes om :)

Mht. vand, hvorfor så ikke bare købe kildevand på flaske? :unsure Hvis du gerne må få light-produkter, så bland en smule light-hyldeblomst-koncentrat i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mht vand...

rosenblade (de der store lyserøde roser man lavede parfume af som lille) - ok ikke lige sæson nu men det smager vildt godt :)

mynte

basilikum blade

citron skiver

citron melisse

morgenfruer - kronbladene (de gule/orange)

.....altså div. urter og frugter og blomster.

mht mad kan jeg ikke hjælpe vil meget nødig undvære mit sukker (med måde) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor skal du være sukkerfri i 3 uger? :unsure

Må du heller ikke spise light-produkter? F.eks. er cheasy´s frugtyoghurter uden tilsat sukker og rigtig gode. Til morgen spiser jeg en blanding af fromage frais (pga. det høje protein- og lave fedtindhold), alm. A38 og lidt Cheasy med smag og så med müsli på - den blå spelt-müsli fra urtekram er rigtig god. Og så evt. toppet med nogen flager af en art - spelt, fiber eller hvad du nu synes om :)

Mht. vand, hvorfor så ikke bare købe kildevand på flaske? :unsure Hvis du gerne må få light-produkter, så bland en smule light-hyldeblomst-koncentrat i :)

Jeg må ikke spise sukker af flere årsager

- for at sulte candida svampen i min krop så jeg ikke får svampe udbrud alle de ubehagelige steder :s (vigtigste grund)

- for at vænne kroppen af med sin sukker afhængighed - man får det SÅ godt bagefter

- som bonus: for at booste mit vægttab og starten på min livsstils ændring.

Jeg ved ikke om man må få de søde light produkter da kroppen måske så stadig vil hige efter det søde, og de 3 uger så vil være forgæves!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de gode ideer, vil prøve lidt forskellige ting i vandet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt/læst at grunden til at man ikke anbefaler lightprodukter (ud over også det med kemien) er, at man snyder hjernen til at tro, at den har fået sukker, og så vil den være i underskud, når den "finder ud af" at den mangler den sukker den troede den fik - og så får man rigtig meget trang til det søde.

Drikker du te? Jeg er heller ikke den store fan af vand, men jeg synes det er hyggeligt at lave en kop te, når jeg alligevel koger vand til flaskerne om aftenen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg tager mig sammen til at lave havregrød, så kan jeg finde på at rive et æble i. Det gør det både friskt og sødt og der kommer færre kulhydrater ind end ellers. Jeg kan også finde på at spise havregryn enten med rosiner eller med nogle mandler og noget flydende honning på. Men du har ret, det er svært at klare sig uden sukker. :unsure Mht. vand, så tror jeg, det handler meget om vane. Jeg kan også tænke, at det er kedeligt, men hvis bare et par af glassene med saftevand bliver udskiftet, så er det godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rosiner er der jo frugtsukker i, i mælk er der laktose og æble/banan er der jo også frugtsukker i - må du godt få det, eller er det alt sukker?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rosiner er der jo frugtsukker i, i mælk er der laktose og æble/banan er der jo også frugtsukker i - må du godt få det, eller er det alt sukker?

Det er hovedsageligt det forarbejdede/tilsatte hvide sukker der skal ud af kosten. Frugt sukker er ok - men du har nok ret i at rosiner måske ikke er det bedste alternativ da det jo er meget koncentreret frugt sukker der er i tørrede frugter, hvor det i et stykke alm frugt også giver en mæthed pga volumen, så er det i tørret frugt bare små frugtsukkerknalder.

Honning dur ikke under sådan en kur men er et fint at erstatte sukker med når kuren er ovre. Fx i hjemme bagt brød

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vand fra hanen synes jeg også er rigtig trist. Men det bliver super godt med agurke skiver i, mums! Jeg plejer at lave en kande med 2-3 skiver i, så har man ligesom til lidt tid.

Morgenmaden: havregryn med mælk og nødder.

Sørg for at holde stabilt blodsukker, så er det nemmere at undgå sukkeret. = spis groft, proteinrigt og fedt. Undgå: alt for meget frugt, brød, lys pasta, for mange rodfrugter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg prøvede at blive gravid med Anna og vi spiste 90 % PCO-rigtigt i en måned (og 75% rigtigt 2 måneder derefter), lavede vi selv frugt til morgenmaden. Vi skrællede og skar æbler i tern, i en gryde med ca. ½ dl vand i bunden, en stang vanille og evt. lidt sukrin eller flydende sødemiddel og så koge under låg i 5-10min, alt efter om man ville have bid i æblerne eller ej. I en plasticbøtte og så var det lige til at røre i A38 naturel om morgenen. Det er RIGTIG godt og virkede også som 'slik' sammen med flødeskum og hakket mørk luksus-chokolade, når jeg virkelig havde brug for noget om aftenen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare lige sige, at for mig gør det en forskel ift postevand om der er isterninger i... Af en eller anden grund eeelsker jeg iskoldt vand, især med isterninger, mens jeg ikke gider direkte fra hanen...

:ditto Eller også have en kande til at stå i køleren, så vandet i det mindste er koldt på den måde :) Jeg bryder mig heller ikke om vand direkte fra vandhanen, men på den anden måde fungerer det fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg prøvede at blive gravid med Anna og vi spiste 90 % PCO-rigtigt i en måned (og 75% rigtigt 2 måneder derefter), lavede vi selv frugt til morgenmaden. Vi skrællede og skar æbler i tern, i en gryde med ca. ½ dl vand i bunden, en stang vanille og evt. lidt sukrin eller flydende sødemiddel og så koge under låg i 5-10min, alt efter om man ville have bid i æblerne eller ej. I en plasticbøtte og så var det lige til at røre i A38 naturel om morgenen. Det er RIGTIG godt og virkede også som 'slik' sammen med flødeskum og hakket mørk luksus-chokolade, når jeg virkelig havde brug for noget om aftenen ;)

Uh det skal jeg prøve!!! Måske noget kanel???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh det skal jeg prøve!!! Måske noget kanel???

Det kan man sagtens tilføre for variatonens skyld :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan man sagtens tilføre for variatonens skyld - altså skifte mellem vanille og kanel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg har tænkt over noget, i forhold til de råd der er med sødestoffer osv. Det siges jo at light produkter osv. faktisk gør dig sulten..

Bare en tanke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har tænkt over noget, i forhold til de råd der er med sødestoffer osv. Det siges jo at light produkter osv. faktisk gør dig sulten..

Bare en tanke :)

Jeg synes også man læser en del skidt om sødestoffer. :) Jeg holder mig generelt fra dem. Kan simpelthen ikke tro på at det er godt at fylde sig med kunstige sødestoffer. Så hellere lidt rigtig sukker ind i mellem - fx i form af honning. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også man læser en del skidt om sødestoffer. :) Jeg holder mig generelt fra dem. Kan simpelthen ikke tro på at det er godt at fylde sig med kunstige sødestoffer. Så hellere lidt rigtig sukker ind i mellem - fx i form af honning. :)

Enig, selvom jeg dog drikker en cola zero i ny og næ. Men det er fordi jeg er gastric bypass opereret og får det skidt af en rigtig cola og nogen gange skal jeg bare have en cola.

Men som udgangspunkt holder jeg mig også fra light produkter - af samme årsager som du skriver. Så hellere lidt af det "rigtige" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at bruge rismælk eller vanilie-soyamælk på havregrynene om morgenen. Det smager sødt, og er den eneste måde jeg selv kan klemme det ned på- med en moden banan i!

Men sukkertrang kommer når man er sulten. Så det bedste råd jeg kan give er at spise!- gerne frugt. Det er hurtigt optageligt, og tager dine cravings- spis evt. noget brød bagefter, så du er mæt i længere tid.

Smoothies med dadler som sødemiddel er GULD! Bare jordbær, soyamælk, 3-4 dadler og en banan, smager seriøst af SLIK, uden overhovedet at være det :) + man er mæt i mange timer bagefter...

Ellers kan jeg anbefale dig at drikke filtreret vand. - Jeg synes også at hanevand, smager "mærkeligt" og jeg gider det personligt næsten ikke. Men vand, som er blevet "blødt" af at have været igennem sådan et filter, smager bare bedre- og så elsker jeg personligt lidt friskpresset citron i. Kun saften! der er ikke noget der smager værre, end sådan noget citronskrald i vand..

Men det bedste fif, er virkelig at undgå at blive sulten. Spis ofte men godt, igennem hele dagen- så vil jeg vædde med, at din sukkertrang forsvinder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også ret kemi forskrækket - men JØSSES de sødestoffer er jo OVERALT! Tygge gummi, saftevand, Icetea, sodavand, yoghurt, slik osv osv osv - Jeg har så truffet beslutningen nu her at jeg vælger sødestofferne lige nu da jeg ikke trives på alt det der sukker - min krop kan ganske enkelt ikke tåle det, så det er "the less of two evils" for mig - jeg får mundsår og svamp og udslet (sådan er det når man er vokset op på guldkorn, nutella og hvidt brød) så simpelthen derfor. Jeg bliver sukker afhængig hurtigere end mand kan sige flødebolle og det her sukker kur har jeg måttet gøre et par gange med stor succes. Ofte er en nedtrapning fin, lige nu er jeg godt i gang med nedtrapningen og har ikke spist hvidt sukker i andet en alm fødevarer de sidste ja nok 14 dage! Så egentlig er jeg nok godt på vej til at have undgået sukker - har overvejet bare at fortsætte som nu, det er slet ikke så svært som jeg havde frygtet og hvis det bare er en livsstils ændring at jeg, HVIS jeg står med dilemmaet sukker eller light, vælger light.

Jeg føler ikke jeg overforbruger light produkter - jeg har drukket light sodavand, og light saftevand og så har jeg spist et par gajoler og nogle yup sukkerfri vingummier - men på 14 dage er det ikke engang blevet til en hel pakke, ja ikke engang en halv - så føler bestemt det er ok.

Mit cheasy yughurt er nok den største synder hvad sødestoffer angår, men det kan jeg ikke lige undvære lige nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER