Barbamama

Hvad får jeres børn i rente på børneopsparingen?

18 indlæg i dette emne

Nu skal vi igang med at lave en børneopsparing til Valdemar... Men jeg er lidt grøn i, hvad vi kan forvente at få i rente, så jeg håber at nogen herinde vil fortælle, hvad de får I rentesats på børneopsparingen? :)

Jeg har ikke snakket med min bankrådgiver endnu, men på min banks hjemmeside står der at man får 1,75% i rente på børneopsparinger. Er det godt eller skidt? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tjek mybanker.dk :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Vores bank Sydbank har den samme rente og man må max indbetale 250 kr om måneden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når det så er sagt (og jeg ved godt, at det ikke er det dit spørgsmål går på) - så vælger vi ikke at lave børneopsparing. Hverken til de store unger eller til de "små" på vej...

Jeg synes det er til grin faktisk, at bankerne forventer at man binder penge i en 15-20 år til en rente, der er SÅ lille. Jeg ved godt renten er skattefri på en børneopsparing - til gengæld ligger inflationen på omkring 2%. Dvs. at de penge barnet får udbetalt faktisk er mindre værd end dem forældrene satte ind i sin tid.

Og så er jeg virkelig imod princippet om, at barnet får en pose penge, den dag det fylder 18 (eller hvornår man nu sætter grænsen). Det er så svært at forudse, hvor barnet er henne i sit liv. Om det stadig bor hjemme og har sabatår - eller om det er ved at flytte hjemmefra, læser og har et fritidsjob, der kræver kørekort. Jeg har set SÅ mange i min omgangskreds brænde en børneopsparing af på UngRejs eller cafeliv, for året efter at skulle spise havregrød af et bord lavet af en papkasse fordi det er dyrere at flytte hjemmefra end antaget.

Men luft i budgettet og en lille opsparing vil jeg meget hellere selv styre, hvad "start" hjælpen skal bestå af, og hvornår den skal falde. Vi har snakket om at forære vores unger et kørekort. Ikke nødvendigvis når de fylder 18 - men når de har adgang til og behov for at køre bil (træningen skal holdes ved lige). Derudover eventuelt hjælpe med at lægge depositum/forudbetalt husleje på den første lejlighed og tage dem med på en god tur i Ikea.

Det er ikke nødvendigvis noget vi kommer til at snakke så højt om (jeg gider ikke "åhr - det har du lovet - hvorfor må jeg ikke få" princippet) - det er meget sjovere at smide nogle penge som en glædelig overraskelse :)

Vi har ikke tænkt os per automatik at lægge samme beløb til alle unger. Vælger man at flytte 500 meter ned ad gaden og gå i mesterlære (lav husleje + løn fra begyndelsen) er behovet mindre end hvis man skal finde et værelse i Kbh til studiestart på en SU.

Bare tanker fra mig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes faktisk det er nogle gode tanker.

Jeg flyttede hjemmefra som 17årig, og kunne godt have brugt min opsparing der. I stedet fik jeg den, da jeg var 21, og var ret etableret. Så pengene gik til kørekort og bryllup :D

Vil egentlig også hellere have en alm opsparing, hvor vi selv kan styre, hvor meget vi vil sætte ind. De måneder der er mange penge kan vi så sætte flere penge ind, end de måneder, der ikke er så megt luft i budgettet. Og så kan hun få pengene, når der er behov for dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maja får 2,10% på sin Børneopsparing

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når det så er sagt (og jeg ved godt, at det ikke er det dit spørgsmål går på) - så vælger vi ikke at lave børneopsparing. Hverken til de store unger eller til de "små" på vej...

Jeg synes det er til grin faktisk, at bankerne forventer at man binder penge i en 15-20 år til en rente, der er SÅ lille. Jeg ved godt renten er skattefri på en børneopsparing - til gengæld ligger inflationen på omkring 2%. Dvs. at de penge barnet får udbetalt faktisk er mindre værd end dem forældrene satte ind i sin tid.

:ditto Min økonomiske sans forbyder mig, at jeg 'låner' penge (for det gør jeg jo, når jeg indbetaler dem på børneopsparing frem for at betale af på vores lån) til 7-8 % og sætter dem ind til 2 % - det KAN jeg altså ikke få mig selv til. Anna skal nok få det hun har brug for, når vi kommer dertil. Hvis renterne stiger markant, kan det godt være vi opretter en senere, men lige nu er det altså Molbo-agtigt, hvis man ikke har likviditetsoverskud, selvfølgelig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er gode tanker Maustique :) Jeg har selv tænkt det samme med at renten var for lav (hvis den var 1,75) i forhold til hvor længe man binder sig :) Men jeg ville nu gerne have en eller anden form for opsparing til Valdemar... Jeg kan sagtens se det tåbelige i at lave opsparing, når man har lån, men noget i mig er bare bange for at Valdemar lige pludselig bliver 18 (eller 21) og jeg så ikke har en opsparing at give ham... Der er jeg ikke på samme måde bange for at jeg ikke får betalt mit lån af, det skal min bankrådgiver nok sørge for :D

Hmm, hvad gør I, der ikke har en børneopsparing? Sørger I "bare" for at betale af på lån, og så "regne" med at I har midler til at hjælpe jeres barn godt fra reden når tid er? Eller er der en smartere løsning? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lavet en børneopsparing, tror renten er 2,5% (medarbejderpris). Men når vi har sat en lidt større sum penge ind, vil vi placere dem i pulje med høj risiko. Når hun først skal have dem om 21 år, skal verden jo nærmest gå under hvis det ikke skal give et bedre afkast end kun renterne. (Vi har samme rente på vores lån, så der har jeg altså ingen kvaler ;) )

Alternativet kunne enten være en uddannelses- eller bolig opsparing, så er pengene øremærket, og må KUN bruges på det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lavet en børneopsparing, tror renten er 2,5% (medarbejderpris). Men når vi har sat en lidt større sum penge ind, vil vi placere dem i pulje med høj risiko. Når hun først skal have dem om 21 år, skal verden jo nærmest gå under hvis det ikke skal give et bedre afkast end kun renterne. (Vi har samme rente på vores lån, så der har jeg altså ingen kvaler ;) )

Alternativet kunne enten være en uddannelses- eller bolig opsparing, så er pengene øremærket, og må KUN bruges på det.

Det har jeg også tænkt på, og jeg synes det er en god idé, men jeg tvivler på, at jeg får Brian med på det :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har jo intet barn endnu, men især manden har allerede gjort sig en del tanker om det med en børneopsparing. Hvor han kommer fra (Holland) er det ikke normalt og han ønsker bestemt ikke at vores børn skal have en bunke penge som de i sidste ende måske ender med at spilde væk :P

Indtil videre går vores tanker på at investere i en lejlighed når der er luft i økonomien og tiderne er gode engang når vores dreng er 12-18 år. I de år der går inden han skal flytte i den vil vi leje den ud. Det er vigtigt at det er i centrum eller tæt på centrum af København så den er attraktiv at bo i som studerende. Så vil vores søn være sikret en lejlighed hvis han skal studere i Kbh og samtidig til en god husleje.

Hvis man køber på det rigtige tidspunkt og har den i nogle år før, samt evt 2. barn kan overtage efter nogle år, så er der en reel mulighed for rent faktisk at tjene på det.

Nu må vi se, det er i hvert fald en mulighed. Lige nu vil vi hellere betale af på vores boliglån i vores lejlighed og i vores sommerhus. Når de er betalt af om 4 års tid sidder vi jo lige pludselig meget billigere og har derfor nye midler vi kan evt investere i en ny bolig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde ingen børneopsparing, som ung, så jeg har altid syntes det var lidt underligt. Men min mand havde en fra hans bedsteforældre og hans forældre har nu lavet en til C.

Jeg har mere overvejet at ligge lidt penge til side en gang imellem, så kun man f.eks. Tage C med på en fed mor/datter rejse når hun er teenager. Men det er stadig bare overvejelser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en børneopsparing til 2,10%, som der max må indbetales 3000 kr på om året. Derfor har vi også en almindelig indlånskonto til hende, og de penge der bliver sat på den vil vi investere.

Mig og mine 3 søskende har hver fået børneopsparing, og det er bestemt blev brugt på brugbare ting. Jeg er måske naiv, men forventer min datter vokser op og bliver et fornuftigt menneske, som godt kan finde ud af at bruge pengene ordenligt, så tanken om de går til tant og fjas har vi faktisk aldrig overvejet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lavet børneopsparinger der kører til børnene bliver 14. Og det er vores penge - ikke børnenes - men skal bruges på børnene.

Alt efter vores økonomi til den tid kan de bruges til konfirmationen, til hjælp når de flytter hjemmefra (indskud til lejlighed, en ordentlig støvsuger, klippekort til bussen så de kan komme hjem og spise ;) ), eller tilskud til kørekort (de får max halvdelen af pengene et kørekort koster, da vi mener de selv skal yde en indsats for at få det og ikke bare får det kastet i nakken).

Og er det totalt rige børn med gode jobs, så gemmer vi bare pengene til børnebørnene og kan hjælpe økonomisk med barnevogn (eller bedsteforældrebarnevogn hos os) og de andre relativt dyre ting der kan følge med det at skulle blive forælder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hvis det er til hjælp, kan man finde nogle gode børneopsparinger her. Håber det er til hjælp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville droppe den klassiske børneopsparing og købe nogle aktier i stedet. Det vil give et langt bedre afkast, når vi snakker 18 år frem i tiden. Også mere usikkert, men tidshorisonten er så lang at det burde opveje det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER