Guest LilleMig

Hvad laver jeres unger?

16 indlæg i dette emne

Derhjemme, jeg tænker har de nogle ting som de selv skal tage sig af eller klare i alt for dem? :)

Jeg har en af de dage hvor jeg mener at nu må det være på tide at drengene hjælper bare lidt til, men hvad kan 2 knægte på snart 4 og 5 år gøre i hjemmet?? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er mine unger 4 (snart 5) og 3, det de hjælper med er, når vi har spist skal de tage deres tallenkener og glas og sætte det over til køkkenvasken. Samt at dækkebord når vi skal spise aftensmad. Og de skal selv rydde op på deres værelser, hvilket de faktisk er ret gode til. Annika elsker at tuller rundt og sætte tingene pænt på plads på sit værelse :)

De vil også gerne hjælpe med vasketøjet, men gider ikke have dem til at hjælpe med at ligge det sammen, for så skal jeg bare gøre det to gange ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Simon på snart 5 år

hjælper med at dække bord,smide sit tøj til vask

ordne sit værelse

og en gang imellem hjælper ham med at lave mad da han elsker det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ida på 4 hjælper med at lave mad og dække bord nogen gange, fast skal hun rydde op på sit værelse og stille sin tallerken ud i køkkenet :)Alma sætter også selv sin tallerken ud i køkkenet, fordi hun kopiere søster, bare træls at alle hendes rester falder ned i hovedet på hende og på gulvet fordi hun ikke kan nå op :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lave mad

Dække bord

Tage af bordet

Sætte i opvasker

Tømme opvasker

Lægge tøj på plads

Rydde op

Lægge tøj på plads

Tørre støv af

Vande blomster

Det hele er selvfølgelig sammen med dig og mere fordi det er sjovt end fordi det er en sur pligt - i den alder mener jeg at det stadig skal være lystbetonet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores hjælper med:

dække bord

rydde af bord

tømme opvaskemaskine

fylde opvaskemaskine

holde orden på deres værelser - den lille siger dog: jeg er tilfreds med mit værelse som det er!

holde orden i deres legestue (de har legetøj i vores tv-stue)

lægge deres tøj på plads

tømme skraldespanden

Derudover er der lidt udeopgaver sammen med far:

fodre katte og kaniner

De får streger i et lommepengesystem for de ting de gør, de har bestemt at spare op til nogle ting. Den store ønsker sig en nintendo dsi xl og den lille ønsker sig perleplader. Ved at de yder finder de ud af, at man skal lave lidt for at kunne nyde. Det er ikke tvunget at de skal klare opgaverne, men gør de - er det bonus til dem. De har selv været med til at lave skema og vælge opgaver

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mille på 4 år hjælper til med at :

Lægge sit tøj i vasketøjskurven.

Rede sin seng om morgenen

Ordne buret til hendes marsvin ( Her hjælper en af os med, for ikke at få spåner i hele hytten ) :P

Tage sin tallerken og glas ud til vasken når hun har spist

Vande blomster

Så elsker hun at lægge opvasketabs´en i opvaskeren og tænde den.

Tømme opvaskeren

Rydde op på sit værelse ( hvilket hun virkelig ikke er ret god til ) ^_^ ^_^

Hun får lidt penge til hendes gris når hun har lavet lidt ad det.. Hun bliver jo lykkelig for blot en krone :) Men det er ikke hver gang.. Hun får ikke penge hvis hun har taget sin tallerken ud eller lagt tøj på plads.. Det er oftest når hun har hjulpet med opvaskeren, men ikke hver gang. Det er også an på om vi har nogle småpenge..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores på knap 4 og 6 skal sætte tallerknen ved vasken, smide deres tøj til vask og ind imellem rydde op på deres værelser! Det sidste er specielt ham den store ikke særlig god til! Synes altid det hele ender under møblerne! Men så tager mor det ud og så må man starte forfra :) Så kan han lære det!

Hende på knap 4 hjælper rigtig gerne med aftensmaden, dækker bord og lægger tøj sammen og på plads, det er sønnike vist ved at vokse lidt fra og tager det mest som en sur pligt når vi spørger ham!

De vil begge 2 gerne støvsuge eller tørre støv af. Men det skal jo gøres om senere når de ikke ser det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Drengene burde rydde op på deres værelse, men det står ganske sløjt til... Kasper kan godt, men det er en kamp med Andreas, han ender altid - efter et par minutter - med at lege istedet og Kasper gider naturligvis ikke klare det hele selv.

Kasper har tømning af opvaskemaskinen som fast job og Andreas skal dække bord ved måltiderne. Der udover tager de selv servicet ud efter måltiderne, lægger tøj til vaskm når de husker det og vi rigtig gerne hjælpe med at støve af. Kasper vil ofte også gerne hjælpe med vasketøjet og Andreas elsker at hjælpe med maden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her laver drenge på 3 og 5 nogenlunde det samme.

Man bærer sin egen tallerken hen.

Til aftensmaden skal Silas dog bære mere end sit eget hen. Man bærer så mange ting hen, som man er år, dvs. Silas bærer 5 ting, Hjalte 3 ting.

De hjælper med borddækning og lægger deres tøj til vask. Generel oprydning hjælper de med, når vi har fællesoprydning i weekenden ellers ikke (med mindre det er legetøj).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, kan på jeres svar godt se at mine børn godt kan hjælpe lidt mere til, så det tror jeg vist bare de får lov til :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, kan på jeres svar godt se at mine børn godt kan hjælpe lidt mere til, så det tror jeg vist bare de får lov til :D

:D nu mindre de er når de skal lære det jo nemmere

min mands børn er først beg :D yndt at skulle hjælpe til da vi flyttede sammen.og det er/har været en kamp at få dem det lært

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lave mad

Dække bord

Tage af bordet

Sætte i opvasker

Tømme opvasker

Lægge tøj på plads

Rydde op

Lægge tøj på plads

Tørre støv af

Vande blomster

Det hele er selvfølgelig sammen med dig og mere fordi det er sjovt end fordi det er en sur pligt - i den alder mener jeg at det stadig skal være lystbetonet.

kunne ikke have sagt der bedre!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lili er 3år og hjælper med rigtig mange ting.

Hun hjælper næsten hver dag med at dække bord.

Om morgenen tager hun selv sin tallerken ud i køkkenet, har vi spist nede ved det lille bord i stuen bærer hun selv sine ting ud i køkkenet.

Hun hjælper med at lave mad, rører i skåle, putte ting op i et eller andet, hælder ting op for mig når vi bager eller laver mad (det koster lidt ekstra opvask i form af små skåle).

Hun er begyndt og få lov til at skære en lille smule, indtil videre bare med en almindelig kniv med lidt takker på. Men har overvejet og give hende en urtekniv, jeg er slet ikke i tvivl om at hun ville passe rigtig meget på (ja og skærer hun sig så må der jo et plaster på).

Desuden hjælper hun med at rydde op, og får altid en klud i hånden hvis hun er hjemme når der gøres rent.

Hun bliver spurgt og siger hun nej er det bare i orden, det samme når hun mister koncentrationen om det i løbet af forløbet eller hvis hun kommer i tanke om at hun gerne vil alligevel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alexander har dækket bord i en periode. Men det gider han ikke mere.

Nu hjælper han så med at lave mad nogen dage :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Daniel hjælper med at dække bord, lave mad og tørrer gerne støv af. Han bærer også altid sin egen tallerken ud efter han har spist. Ohhh og så er han en superman til at lukke hunden ud og ind. ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER