mobilos

Dagpleje vs princip

18 indlæg i dette emne

Emilie startede i dagpleje i mandags. Moderens hjerte græder - nøj hvor gør det ondt at "give slip". Det er heldigvis gået rigtig godt, indtil nu - så krydser fingre for den forsatte positive oplevelse.

MEN! Der er en ting der nære snobben her.... FROKOST! De får maden skåret ud - og værsgo at spis med klør fem! Herhjemme spiser man IKKE med fingerne. Der lære man at bruge en ske/ og eller gaffel, og indtil da får man hjælp.

Der er jo mange meninger og holdninger her omkring, men vi syntes simpelthen det er noget svineri - Basta bum. Længere er den jo ikke!

Jeg kommenterede det til vores dagplejemoder, der derpå svarede at hun ikke gad sidde og made børnene! Seriøst, der er mad over det hele. Alt Emilies tøj er smurt ind i mad. Stolen er så ulækker bagefter. Gulvet. Bordet - jamen, jeg har såå svært ved det. Jeg må jo respektere, at det er sådan vores DP´s mad regler er, men nøøj det er langt over vores principper herhjemme.

Mon vi får en kamp, når alt køre på rutine, og hun fremover skal spise aftensmad herhjemme!? Nogle gode råd til, hvordan man fremmer brugen af ske og gaffel!?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan du ikke spørge din dagplejer om ikke hun kan give din datter en gaffel i mens? Så tænker jeg at der trods alt er noget "tilfælles" - en forventning om at gaflen bliver brugt på en eller anden måde..

Det må da give mere arbejde at skulle gøre rent efter børnene end lige at hjælpe dem med at spise pænt... <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså hvis det er dit princip kan du evt tage det op med hendes overordnede...

hvor gammel er din datter?

rent personligt/fagligt så synes jeg det er rigtig fint hun selv får lov til at spise. Det er involveret en pokkers masse sanser i selv at få lov til at røre/mærke på det der skal i munden og øvelse gør mester. og hva så hvis det sviner? tøjet kan vaskes, gulvet kan støvsuges/vaskes - der findes store hagesmække også med ærmer..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:sandie

Altså undskyld, jeg sidder og griner lidt...

Vores drenge synes altså det er så sjovt at spise selv selv... Vi forsøger, at de også har en gaffel til maden, men plejer man ikke at sige: "lad dog barnet".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Emilie startede i dagpleje i mandags. Moderens hjerte græder - nøj hvor gør det ondt at "give slip". Det er heldigvis gået rigtig godt, indtil nu - så krydser fingre for den forsatte positive oplevelse.

MEN! Der er en ting der nære snobben her.... FROKOST! De får maden skåret ud - og værsgo at spis med klør fem! Herhjemme spiser man IKKE med fingerne. Der lære man at bruge en ske/ og eller gaffel, og indtil da får man hjælp.

Der er jo mange meninger og holdninger her omkring, men vi syntes simpelthen det er noget svineri - Basta bum. Længere er den jo ikke!

Jeg kommenterede det til vores dagplejemoder, der derpå svarede at hun ikke gad sidde og made børnene! Seriøst, der er mad over det hele. Alt Emilies tøj er smurt ind i mad. Stolen er så ulækker bagefter. Gulvet. Bordet - jamen, jeg har såå svært ved det. Jeg må jo respektere, at det er sådan vores DP´s mad regler er, men nøøj det er langt over vores principper herhjemme.

Mon vi får en kamp, når alt køre på rutine, og hun fremover skal spise aftensmad herhjemme!? Nogle gode råd til, hvordan man fremmer brugen af ske og gaffel!?

Hvor gammel er din datter 10/11 måneder???

Jeg er selv dagplejer og jeg har 4 små børn. De 3 af dem er jeg nød til at made, da deres pincetgreb ikke virker endnu. Den sidste og ældste er 15 mdr. og han får det skåret ud i stykker og spiser det med fingerne. Det får han lov til, for han kan ikke styre en gaffel endnu. Jeg vil også helst at børn spiser med gaffel, mine egen børn har også gjordt det så snart de kunne. Men jeg kan ikke styre han på 15 mdr. og gaffel samtidig med at jeg skal made 3 andre børn. Når de 3 andre kan spise selv med fingerne, så går vi videre med gaffel til ham den ældste.

Hvis du har et problem med at din datter får beskidt bluse, har du taget nogle hagesmækker med derom, som dagplejer kan give hende på???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor gammel er din datter 10/11 måneder???

Jeg er selv dagplejer og jeg har 4 små børn. De 3 af dem er jeg nød til at made, da deres pincetgreb ikke virker endnu. Den sidste og ældste er 15 mdr. og han får det skåret ud i stykker og spiser det med fingerne. Det får han lov til, for han kan ikke styre en gaffel endnu. Jeg vil også helst at børn spiser med gaffel, mine egen børn har også gjordt det så snart de kunne. Men jeg kan ikke styre han på 15 mdr. og gaffel samtidig med at jeg skal made 3 andre børn. Når de 3 andre kan spise selv med fingerne, så går vi videre med gaffel til ham den ældste.

Hvis du har et problem med at din datter får beskidt bluse, har du taget nogle hagesmækker med derom, som dagplejer kan give hende på???

Emilie er lige blevet 10 måneder! Vi øver på pincetgrebet, men kan det ikke helt endnu!

Hvordan lærte i andre jeres børn at spise med gaffel!?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad vil du gøre når din datter begynder at spise græs, regneorme, blade osv. ude i haven? (ja, du kan måske overvåge hende hjemme så det ikke sker der, men så vil det ske i DP og senere BH da de ikke har mulighed for at overvåge samtlige børn 100%)

Børn lærer om ting ved at røre og smage - om vi voksne synes det er ulækkert eller ej. Det er også sådan du har lært det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror nu godt du kan vænne dig til fingerspisning, for sådan foregår det vist også i langt de fleste børnehaver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Emilie er lige blevet 10 måneder! Vi øver på pincetgrebet, men kan det ikke helt endnu!

Hvordan lærte i andre jeres børn at spise med gaffel!?

Mine egen var omkring de to år, ad de begyndte med gaffel. Jeg stak gaffel i rugbrødet og de ramte så munden med gaffel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad vil du gøre når din datter begynder at spise græs, regneorme, blade osv. ude i haven? (ja, du kan måske overvåge hende hjemme så det ikke sker der, men så vil det ske i DP og senere BH da de ikke har mulighed for at overvåge samtlige børn 100%)

Børn lærer om ting ved at røre og smage - om vi voksne synes det er ulækkert eller ej. Det er også sådan du har lært det ;)

Det er nemlig rigtig, børn lære ved at røre og smage på tingene, også selvom det er noget svineri bagefter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke er lige blevet et år og hun har et fint pincetgreb, har længe stukket en gaffel i munden hvis vi stikker maden på, men hun gider ikke i længden, da det går hurtigere med fingrene. Hun øver gerne med gaflen at stikke den i maden, men det er ikke lykkedes at fange noget endnu. kun et par gange og det var mere held tror jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ville købe sådan en hagesmæk med ærmer i som din datter kan få med i dp

men de små har bedste af at spise med fingre så de får et pincet greb

er heller ikke selv til det svineri men har klaret det med alle 4 børn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De kan jop slet ikke styre en gaffel i den alder, tænkt på dp moren ikke kan sidde kun og kigge på et barn og sådan en gaffel kan altså nemt havne andre stedet end i munden, og det jo også en hel naturlig del af processen "spis" selv at ungerne skal mærke maden og i den alder er hånden nemmest at styre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg synes jo så at det er for meget at forlange, at dit barn skal kunne håndtere en gaffel.. :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter min mening skal dp gøre det der er dokumenteret bedst for børnene;-) i denne forbindelse er det at spise selv. Jeg tror du skal sluge kamelen, og også dem der måske kommer i fremtiden. Og i stedet nyde at du har en lækker unge som udforsker verden og lære der af;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske...hvis du træder et par skridt tilbage og ser det udefra, kan det godt være det ikke handler om "madsvineriet", men måske det at sluge kamelen om at det at gøre det på en anderledes måde end din også kan være den rigtige? Jeg tænker manglende kontrolfølelse fra din side, fordi det er SÅ nyt for dig at have dit barn i dp og at dpmor bestemt har andre - måske "værre" eller "mere besværlige" måder at gøre tingene på?`Et er ihvertfald sikkert: Du kan ikke lave om på det! Du kan spørge hende om hun har lyst til at give dit barn en gaffel og så kan hun svare ja eller nej. Et er sikkert: Hun får en hulens masse bøvl hvis dit barn skal ha gaffel og de andre ikke får, så skal hun håndtere konflikter med de andre børn som også vil ha "ting" i hånden når de spiser og så kører den.....og hvor stopper den?

En anden ting er at det er meget naturligt for barnet at spise med hænderne, det skal de lære inden de lærer at spise med gaffel. Dels pga finmotorikkens udvikling og sanseudviklingen...

I min datters dp spiser de også med fingrene og min datter elsker at sidde og klemme rugbrødshapserne så det rigtigt kommer ud mellem hendes små tykke fingre! :) Hehe! Jaja...Det er fint med mig og jeg har endnu ikke fået noget tøj med hjem som der var madpletter på.

Fordi dpmoren giver dit barn fingermad i dp behøves det jo ikke betyde at du skal give din datter fingermad...du kan jo fint sidde og made hende med en gaffel.

Min datter er nu 16 mdr og kan lige sådan ca styre en gaffel. Det er langt fra hver gang hun rammer hapseren, og derefter munden, men så tager hunden det som falder på gulvet :) Vi har ikke mad overalt efter spisningen, kun på hendes hænder og måske hår....men det er mere hvis vi får grønlangkål, så sidder Emilie og frisere hår med sin gaffel....Shrek den anden! :D Men så får hun bare et bad så hun fin igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med min ældste havde jeg også svært ved at kapere mad "svineriet", men da min bror så fik deres og jeg så hvordan hn fik lov til selv at spise fra hun fik fast føde, og hvor hurtigt hun lærte og hvor meget hun fik ud at at øve sig, så har mine to yngste fået lov til at spise med hænderne og de var også meget hurtigere til at lære at håndtere gaflen.

Og så synes jeg ikke der er noget forkert i at tingene bliver gjort forskelligt hjemme og i DP. Vores børn tager ikke skade af at finde ud af at tingene kan gøres forskelligt heller ikke når de er helt små.

Knus Pia

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det var mig, ville jeg nok sige okay så må jeg ha fat i sådan en hagesmæk med ærmer til tøsen. I kan jo også bede DP om at give hende en gaffel/ske, så hun lærer at det hører sammen med mad.

Vi kan meget hurtig blive enige om at det er noget være svineri, men jeg mener heller ikke at man kan forvente at DP kan opfylde alles særlige ønsker.

Det er ikke uden grund at der anbefales at børn får lov at spise med fingrene så længe som muligt, da det berører så mange sanser og motoriske egenskaber.

Da min den store blev stor nok til selv at sidde og gratte med maden, fik hun sådan en hagesmæk med ærmer med i DP.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER