Nitzen1987

Hvad får din baby at spise i løbet af en dag? del gerne opskrifter

30 indlæg i dette emne

Synes at jeg mangler lidt inspiration til at variere Maja's mad.I den sidste uges tid hvor hun har været syg har hun afvist skemad og stort set levet af mælk fra mig og det vil jeg jo gerne have vendt igen... så hvad får di baby at spise? del gerne opskrift...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Camille er også syg, så hun spiser også mest mme..

Hun er 6 mdr. på lørdag.

HUn får:

Hirsegrød til morgenmad

mme

Hirsegrød eller risgrød med en form for frugtmos.

mme

Mos af: Kartofler, pastinak, gulerod, avokado, persillerod..

mme resten af aften.

Jeg er ikke ude i de vilde opskrifter.. Faktisk, er jeg nok lidt dårlig til at følge opskrifter. Jeg laver det meget på "føling".. moser grøntsagerne, blander lidt smør/olie i, også kommer jeg mme i til det har en fin konsistens.

Vi har ikke prøvet så meget endnu...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er det også et hit med:

Byggrød: Blend ca 60 gram perlebyg, og kog det 5 min med 2 1/2 dl vand, tilsæt lidt fedstof og mme.

Squashmos: kog og blend 1 squash, tilsæt lidt fedstof og mme.

Mos af sød kartoffel: Samme som med squash

Avocadomos: blend en avocado (uden sten ;) ) tilsæt lidt fedstof og mme (varm det evt. I microen)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

..... Og kogte blendede ærter, med fedstof og mme er han også helt tosset med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah er ogsaa syg og spiser hos mig.. Men det har han nu hele tiden gjort - han afviser skemad, men i dag spiste han en portion(ca. 1/" dl)aeblemos med quinoagroed - rub og stub! Foerste gang, det sker, men maaske fordi han sad i baereselen, mens jeg lavede mad og ordnede koekken.

Jeg laver sesammaelk af paranoedder og sesam, blendet med kogt, afkoelet vand. Saa sier jeg pulpen fra og laver klatkiks ved at toerre massen i smaa runde kikseportioner ved 100 grader - saa de ikke bliver helt toerre og haarde. Han bliver saa tilbdt saadan en, et godt stykke moden avocado, en agurkestang, kogt halveret stykke squash - altsammen som fingerfood. Jeg har gerne lidt skemad, som jeg kan faa lidt af i ham, mens han selv sidder og roder med sit eget :rolleyes

Der faar han tilbudt

-aeblegroed med quinoagroed(ca. 50/50)

-mos af soed kartoffel og squash, ret fast, saa det siddr fast paa skeen

-groed af revet aeble og kvaernede sesamfroe - er ret fast, saa jeg laver smaa kugler, han selv kan faa fat i, ellers haelder jeg lidt sesammaelk paa, saa det bliver mere groedet i det.

-sveskemos, evt med lidt aeblemos..

-quinoagroed, toppet med 1 tsk sveskemos

Quinoagroed laver jeg paa groft oekoquinoamel, som jeg stiller i bloed i kogevandet gerne natten over, eller i hvert fald en times tid foer. Det er ca. 1,5 dl. til 3 tsk. mel, mener jeg.

Spisetiderne er ikke specielt haandholdte, men i og med at han selv spiser, saa spiser han sammen med mig til morgen og faar noget at gumle i til frokost. sen eftermiddag er det kun, hvis han er i baereselen eller sidder i skraastolen, mens jeg laver mad i koekkenet, for saa han er godt nysgerrig. Han braender gerne sammen, hvis vi kommer med et decideret maaltid sent paa dagen.

Laengere er vi ikke kommet, saa jeg fuldammer stadig.... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil proeve med aerter! :loveshower

Jeg tilsaetter forresten ikke mm eller mme, for ammer jo fuldt, men gerne en klat usaltet smoer eller olivenolie - man bor vel i Italien ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Morgenmad: Hirsegrød eller risgrød - vi glæder os til, at vi snart kan kan veksle med havregrød og øllebrød også :)

Derefter får hun en flaske, når hun er ved at være klar til formiddagslur.

Middagsmad: frugtmos - det har været meget forskelligt, hvilken frugtmos- jeg laver det selv, så det er lidt efter hvad der nu lige er hjemme af frugter. Generelt putter jeg dog gerne lidt svesker i alt slags frugtmos, så vi sikre, at hun ikke får forstoppelse :) Hun får som regel eks. pæremos i et par dage også et par dage, hvor det er ren sveskemos. Derudover får hun også et stykke agurk, tomat, æble, pære - et eller andet at tygge på, hvis vi ikke er færdige med at spise frokost, når hun er - og hun ELSKER det :wub Her får hun nogle gange MME i kop, resten af den omgang MME får hun på flaske, når hun skal hen og have eftermiddagslur. Frugtmosen har en gængs opskrift; Ca. 100 gram frugt og 3 dl vand, koges op og simre i 15 minutter, blendes efterfølgende :) Vandmængden varierer jeg efter hvor saftigt en frugt jeg bruger :)

Aftensmad: Grøntsagsmos - det kan være kartoffel med most broccoli, blomkål, gulerødder, pastinak eller hvad der lige falder os ind :) Jeg koger gerne grøntsager til et par dage af gangen, hvis jeg ved, at vi ikke selv skal have noget af det, også moser jeg det til hende med det samme :) Så der er ikke nogen egentlig opskrift på det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camille får også masser af fingermad :) Som Camillas Noah, er det også det hun er mest vild med..

I går, spiste hun melon for første gang - og hold da op, hvor hun elskede det!

Ofte får hun fx en kogt gulerod, og gumle på mens hun får skemad - Det er som om det hjælper på lysten :) Også er det nemt at gumle det i smadder, så det kan komme ned :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil proeve med aerter! :loveshower

Også jeg - troede faktisk ikke de måtte få dem endnu, det påstod manden :rolleyes Men når det blendes, så kan der da ikke ske noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Også jeg - troede faktisk ikke de måtte få dem endnu, det påstod manden :rolleyes Men når det blendes, så kan der da ikke ske noget :)

Jo, og de kan smattes godt og grundigt med :D Det er ikke farligt, og jeg tror jeg moser det lidt, saa der stadig er struktur i det - han er nemlig ikke ked af at gumle lidt.

Kan lige tilfoeje, at der slags kiks, jeg laver, de smelter i munden ligesom de der riskager og han er blevet helt sej til at tygge paa det :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, og de kan smattes godt og grundigt med :D Det er ikke farligt, og jeg tror jeg moser det lidt, saa der stadig er struktur i det - han er nemlig ikke ked af at gumle lidt.

Kan lige tilfoeje, at der slags kiks, jeg laver, de smelter i munden ligesom de der riskager og han er blevet helt sej til at tygge paa det :wub

Det skal da prøves så - også de kiks :) Bare så hun får noget forskelligt også :) Melissa er heller ikke til det helt udsmattede mad, i hvert fald ikke grøntsagerne :P Så der er også struktur i det, hendes far mente bestemt, at det var noget ubehageligt noget for hende, men hun gumler nemlig også lystigt på det :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor får du de gode idéer fra, Camilla? :shop

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal da prøves så - også de kiks :) Bare så hun får noget forskelligt også :) Melissa er heller ikke til det helt udsmattede mad, i hvert fald ikke grøntsagerne :P Så der er også struktur i det, hendes far mente bestemt, at det var noget ubehageligt noget for hende, men hun gumler nemlig også lystigt på det :loveshower

Noah kan ogsaa godt lide at gumle og jeg tror, det er en fordel at de kan det, fremfor at skulle laere det, naar de for alvor er blevet vant til at spise hele maaltider. Han var saa kaer imorges, som han sad der og knuede stykker af de kiks, mens han grinede stort med munden fuld :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor får du de gode idéer fra, Camilla? :shop

Jamen, jeg kender jo lidt til Caroline Fibaek, som har hammergode ideer - hendes baby vil heller ikke have skemad ;)

Saa har jeg soegt paa Baby Led Weaning og generelt interesserer jeg mig for raw food til babyer. Ikke at Noah skal vokse op paa raw food, men jeg ville f.eks. gerne finde en form for kiks uden gluten, som samtidig er sunde og de er i hvert fald hittet her :loveshower Raw foodere toerrer saa bare kiks i en dehydrator...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh ja, Charlie får også fingermad..... Kogte grøntsager og blød frugt, og somme tider en brødskorpe...... Han elsker at sidde og gufle på noget :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, jeg kender jo lidt til Caroline Fibaek, som har hammergode ideer - hendes baby vil heller ikke have skemad ;)

Saa har jeg soegt paa Baby Led Weaning og generelt interesserer jeg mig for raw food til babyer. Ikke at Noah skal vokse op paa raw food, men jeg ville f.eks. gerne finde en form for kiks uden gluten, som samtidig er sunde og de er i hvert fald hittet her :loveshower Raw foodere toerrer saa bare kiks i en dehydrator...

Okay. Har bogen Baby-led Weaning af Gill Rapley & Tracey Murkett - bare ikke fået den læst endnu, så ved faktisk ikke om der er opskrifter deri. Men dejligt du vil dele din erfaring. Herhjemme skal vi også undgå mælk og helst og gluten så længe så muligt pga min fødevareallergi

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay. Har bogen Baby-led Weaning af Gill Rapley & Tracey Murkett - bare ikke fået den læst endnu, så ved faktisk ikke om der er opskrifter deri. Men dejligt du vil dele din erfaring. Herhjemme skal vi også undgå mælk og helst og gluten så længe så muligt pga min fødevareallergi

Generelt anbefales det vist at undlade gluten til og med 8 mdr. nu... Lidt fjollet at bo i pastaland saa, men derfor er det ogsa vigtigt for mig at have nogle gode alternativer, saa familien ikke fristes til at stikke ham en pastaskrue ;) Og noeddemaelk har ofte mere naering(calcium etc) end komaelk. Lige pt. er det paranoedder og sesam(50/50) og det kogte vand, der er et hit - og giver det soedeste maelkeskaeg :rolleyes

Gad vide, om det er den bog, min soester har. Jeg maa nemlig gerne overtage den, naar vi ses naeste gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Generelt anbefales det vist at undlade gluten til og med 8 mdr. nu... Lidt fjollet at bo i pastaland saa, men derfor er det ogsa vigtigt for mig at have nogle gode alternativer, saa familien ikke fristes til at stikke ham en pastaskrue ;) Og noeddemaelk har ofte mere naering(calcium etc) end komaelk. Lige pt. er det paranoedder og sesam(50/50) og det kogte vand, der er et hit - og giver det soedeste maelkeskaeg :rolleyes

Gad vide, om det er den bog, min soester har. Jeg maa nemlig gerne overtage den, naar vi ses naeste gang :)

Tror helt sikkert det er det jeg skal begive mig ud i så. Hmm men hvordan giver man lige brød fra de 6 mdr så, hvis det skal være uden gluten. Havde nemlig tænkt vi skulle forsøge at springe alt for meget grød-stadiet lidt over og bruge BLW i stedet.

Er det sikkert. Det er min søsters jeg har lånt og den er skrevet på engelsk. Der findes vidst ingen dansk oversættelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det ikk først ved 8 mdr ang brød?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, min sp siger Camille skal have rugbrød fra 7 mdr.. :) Hvis ikke der var noget allergi, så sagde hun vi bare kunne gå igang med det fra 6 måneder..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SP'ere siger saa meget :rolleyes

Der er delte meninger om det med gluten og broed til babyer. Men jeg har bestemt mig for at Noah skal vaere mindst 8 maaneder, foer han faar gluten, udfra det synspunkt, at glutenintollerence er mindre sandsynligt, jo laengere man venter med at introducere den til sin baby.

Jeg er ved at taenke i en broedopskrift uden gluten, saa skal nok melde tilbage :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror helt sikkert det er det jeg skal begive mig ud i så. Hmm men hvordan giver man lige brød fra de 6 mdr så, hvis det skal være uden gluten. Havde nemlig tænkt vi skulle forsøge at springe alt for meget grød-stadiet lidt over og bruge BLW i stedet.

Er det sikkert. Det er min søsters jeg har lånt og den er skrevet på engelsk. Der findes vidst ingen dansk oversættelse.

Min soesters er ogsaa paa engelsk :)

Som jeg lige skrev, saa er jeg ved at finde en broedloesning uden gluten :)

Vil bare sige, at det er ikke noget problem for os ikke at servere broed lige nu. BLW handler jo ikke om broed eller ikke broed, men om at baby faar tilbudt mad, den selv kan spise. Der er saa forskelligt fingerfood, som byder sig alt efter alder. Dem, jeg har skrevet, kogte gorentsager med olie paa, revet aeble, tyk og afkoelet groed i staenger...ork, der er fine alternativer at vaelge imellem, synes jeg. Jeg savnede mere en kiks end broed, saa dejligt at det fungerer med de kiks.... Faktisk mere noedvendigt at baby kan sidde i hoejstol og at have et spiseforklaede med aermer, for BLW sviner en del :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SP'ere siger saa meget :rolleyes

Der er delte meninger om det med gluten og broed til babyer. Men jeg har bestemt mig for at Noah skal vaere mindst 8 maaneder, foer han faar gluten, udfra det synspunkt, at glutenintollerence er mindre sandsynligt, jo laengere man venter med at introducere den til sin baby.

Jeg er ved at taenke i en broedopskrift uden gluten, saa skal nok melde tilbage :)

Ja, Spere siger ligeså meget som mødre gør ;)

Jeg bager ikke selv, og ligefrem at begynde at udforske en ny verden af købe-brød, ved jeg ikke om jeg orker, når der ikke umiddelbart er en forstørret risiko for noget i følge SPen :)

Og man skal jo vælge hvor man lytter; Og det er nu engang min SP jeg lytter til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sofia der lige er blevet 6 mdr spiser følgende: Jeg har forsøgt at gi hende hirsegrød og risgrød samt en blanding af de to, med forskelligt frugtmos på. Men tøsen er vidst ikke en grød-pige, for hun gider det ikke. Derfor får hun bare mm til morgenmad, og evt et stykke melon eller riskiks at gumle på mens jeg spiser. Tilgengæld elsker hun grøntsagsmos lavet på: ærter, gulerødder, kartofler, pastinak, persillerod og sød kartoffel. Jeg blander det sammen på lidt forskellig vis. Det får hun til frokost og aftensmad. Jeg er lige begyndt at give hend kød også. Hun har smagt indmaden af en frikadelle og kylling. Desuden har jeg skåret kalkunpålæg og kyllingepålæg ud og givet hende med frugtmosen også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nemt at bage uden gluten. Man kan bage af boghvede - det er godt til brød. Og ellers tilsætter man jo bare som normalt.

Forskellen er bare at SPér har en del mere indflydelse og magt end en tilfældig mor har, og derfor bør de være ekstra påpasselige med blot at anbefale.

Men de gør det jo fordi det de læner sig 100 % op af SS - men faktum er blot at der er over 70 % danskere der er mere eller mindre intolerante overfor gluten - nogle mærker det, andre ikke. Og babyer har SLET ikke brug for gluten ---De har brug for vitaminer, mineraler, fedt, protein og så energi til at udfolde sig - men sidstnævnte kommer mange former UDEN gluten. Blandt andet via frugt, grød og brød u. gluten mv.

Jeg synes generelt der blandt mødre er en tendens til "huhej", nu er mit barn 4 mdr. så kan det ikke gå for langsomt med maden. Dagen hvorpå de fylder 6 mdr., skal de små mavser sørme også have øllebrød, havregrød, rugbrødsstænger mv mv. - Av min mave siger jeg bare. - Og ja, måske er det lidt strengt at stryge flere over een kam, men det er hvad jeg læser herinde.

En baby tarm på 6 mdr. er langt fra færdig med at opbygge flora, så den har brug for laaangsom tilvænning og det samme har babyen selv - tænk på alle de vilde indtryk de må få. De har jo aldrig smagt andet end mælk, for ikke at tale om deres tyggemotorik.

Nå men det var ikke for at spamme din tråd Anita. Men nu fik jeg luft, så tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER