mille1981

Pligter

11 indlæg i dette emne

Er blot nysgerrig... Hvor meget hjælper jeres større børn til derhjemme?

Vi har Cecilie og Ulrick på 9 og 12 hver anden wekend. Det eneste de laver er at rydde af bordet efter maden samt tørre bord af.

Derudover rydder de selvfølgelig op på deres værelser, og rydder der rod op de laver i resten af huset i løbet af weekenden.

Forleden bad jeg dem om at ligge en kurv med sengetøj og håndklæder sammen. De gloede ret mærkeligt på mig til at starte med, men der var da ingen brok :lol

Men er det ikke ved at være tid til at de hjælper lidt mere til? Eller er det fair at de ikke laver mere, når de kun er her så sjældent? De har som regel ingen lektier når de er her.

Hvad sætter I jeren store børn til at lave derhjemme?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

mikkel ¨på 12 år

skal holde sit værelse

lave mad hver tirsdag

dække bord og tømme opvaskemaskinen

smide sit tøj til vask

og slå græs når det er tid til det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kristoffer på knapt 10 skal tømme opvasker hver dag når han kommer hjem fra skole.

Pernille skal tage af bordet, sætte i opvasker og ordne køkken efter aftensmaden (vi tager alle selv vores tallerkener, bestik og glas ud så det er kun gryder hun skal tage ud).

Derudover skal de holde deres værelser, rydde op efter dem selv (eller når de bliver bedt om det), passe de små når de bliver bedt om det (f.eks. hvis jeg skal i kælderen og ordne vasketøj så kan jeg sige at det er K der har ansvaret for Linus og P har ansvaret for Frida mens jeg er dernede).

De skal lægge tøj til vask og kommer det ikke til vask bliver det ikke vasket (og det er surt at skulle have det grimme eller beskidt tøj på i skole - det har de begge lært ;)). Jeg vasker og tørrer det og så bliver det lagt i hver deres kurv i vaskekælderen. Det er deres eget ansvar at lægge tøjet sammen og få det på plads.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine børn skal bare gøre det jeg beder dem om;-) det er deres pligt. Nogle gange flere ting end andre. Det afhænger af deres dagsform. Jeg gider ikke tvinge dem til noget jeg ved de er for trætte til. Men når de hjælper vokser de altid lidt over at have en funktion. De er 4 og 7.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med Wonder.. Sara er 7, og jeg har prøvet at indføre "små" pligter, såsom at tømme opvaske maskine engang imellem mod at hun får en stjerne, og når hun har stjerne nok får hun eks. en 20'er eller en 10'er, men det er gået lidt i sig selv igen simpelthen fordi det er lettere at gøre det selv end at tage konflikten med hende...

Så når hun selv kommer og tager initiativet til at hjælpe får hun som regel også lov..

Når vi eks. har været på weekend tur skal hun selv ligge sit legetøj og rene tøj på plads igen.

Når hun bliver ældre og begynder at efterspørge lommepenge (eller når hun bliver en 10-12 år) bliver pligter ligeså stille indført..

Jeg kommer fra et hjem hvor vi fik 200 kr hver 14. dag mod at vi skiftedes til at vaske op efter aftensmad (vi var 3 børn så man vaskede op 2-3 gange i ugen) det og så skiftedes vi til at tømme opvaskemaskine. Det var på ugebasis.. Og så hængte vi tøj op om sommeren.. Det er mange penge faktisk iht. det vi lavede så det synes jeg et sted er fair nok.. Men jeg ved endnu ikke om min mand er af samme opfattelse hvor meget hun skal have i forhold til hvad hun laver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ikke noget endnu, min den store bliver 7 år i næste måned.

Men tror det er ved at være på tide, at give ham lidt ansvar, så han føler han også dur til noget og kan få annerkendelse, så hn ved at vi også godt kan se hvor dygtig han er, når nu vi ikke kan følge ham om dagen i skolen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine de store er 9 og 6½ og de skal gøre det, jeg beder dem om. Det kan være borddækning, bordafrydning, oprydning i bryggers, oprydning af egne værelser, oprydning af stue, gå ud med skrald, hjælpe med madlavning, støvsugning af enkelte, overskuelige rum(mest den store).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mine har ikke faste pligter. Ikke pligter som jeg ser det. Selvfølgelig skal vasketøjet ud i vasketøjskurven, men det ser jeg som en selvfølge, ikke en "opgave". Ellers bliver de bedt om at dække bord, tømme opvaskemaskine (den ældste på snart 7), rydde op inde i stuen, når de har rodet og ellers hjælpe hinanden med at rydde op på deres værelser.

Når vi har været ude i haven, skal der ikke ligge og flyde med legetøj :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jonas er 10½ og han skal tømme opvaskemaskine hver dag og så er han begyndt at rydde op i stuen efter Emilie, altså alt hendes legetøj skal i kurve og bænken når hun er lagt i seng og rydde af bordet efter aftensmaden sammen med os.

Han går så også ud med skraldespanden når jeg beder ham om det og han lægger selv tøj til vask eller vasker sit eget tøj, også hvis jeg beder ham om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores har ingen faste pligter, de skal blot gøre det jeg beder dem om :) Det er alt fra at hjælpe til i haven, lægge tøj sammen og støvsuge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er jo af den holdning at vi er en familie som hjælper hinanden - dække bord, lave mad (det de kan efter alder), rydde op etc. Derfor bliver der ikke givet lommepenge som 'løn' for udført arbejde for man skal altså hjælpe til, det kan man ikke vælge til og fra.. Lommepenge gives subsidært - så man kan lære værdien af penge, at spare op etc. etc.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER