Myliona

Vågner skrigende op

30 indlæg i dette emne

De sidste mange nætter, er Camille vågnet skrigende op.. Som i SKRIGENDE, bange og helt utrøstelig.. Faktisk er det nok nærmere den sidste måned!

Det er kun om natten, og det er efter hun har sovet 1-1½ time... Hun er slet ikke til at trøste, og som regel ender det med hun er vågen i flere timer og først kommer i seng ved 3 tiden! Før er hun simpelthen ikke faldet til ro..

Vi har prøvet alt synes jeg..

Vi har prøvet at vi selv ligger os til at sove mens hun sover.

Vi har prøvet at hun sover imellem os.

Vi har prøvet at holde hende i sengen (puha, det kunne vi slet ikke som hun skreg!)

Vi har prøvet at holde hende i soveværelset.

Vi har prøvet at tage hende ud fra soveværelset - Det er faktisk den der virker bedst, i hvert fald i forhold til at hun bliver rolig. Det er så også den der vækker hende mest..

Hvad filan skal vi gøre? Det kan bare ikke blive ved at være tigerspring! Så har vi haft det i hvad.. 6-7 uger nu!

Kan hun være mørkeræd???

Jeg er ved at gå til, pga den søvn :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er nøjagtig som Zoey. Og når hun endelig sover vågner hun mange gange og græder i samme mølle. Gaaab.

Det der fungere bedst her.

Når vi kommer ind ligger vi hende ned ( hun stiller sig op i sengen ) hånden på maven. Tilbyder vand på flaske pg derefter sut/sutteklud. Det virker sjældent. Men når det virker sover hun med det samme.

Ellers svøber vi hende i dynen, sætter os i soveværelset med hende. Tilbyder hende vand, derefter sut + sutteklud. Hånden på hendes mave og shh mor og far er lige her. Der går 15 min før hun stopper med at græde ca. Og så yderligere 3 kvarter inden hun sover. Det er bestemt ikke optimalt. Men tager vi hende ind i stuen går hun i lege mode og er vågen mange timer :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan det forresten være noget der vækker hende ? Vi har mistanke om det var en tiger i starten, men det er fyrværkeri nu. For der er meget af det og hun vågner oftest efter et stort brag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har I fået tjekket ørerne for væske eller møb? Det kan jo komme fra den ene dag til den anden og kommer tit efter en forkølelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan være natteskræk - har lige læst om det i "børn og søvn"

Ved ikke om det er det, det må du selv vurdere, men nu har jeg skrevet et uddrag af det der virker relevant i forhold til Camille - det jeg har undladt handler om mareridt og større børn

Natteskræk:

Hvor mareridt er drømme, der opstår under REM-søvn og efterfølges af vågenhed, er natteskræk en delvis opvågning af den dybeste non-REM-søvn. Hos meget små børn er det ofte meget svært at skelne mellem disse to fænomener.... Men når barnet har natteskræk, ser det lidt anderledes ud. Barnet vågner op og sidder med åbne øjne - ser altså vågen ud, og gråden vil ofte lyde mere som skrig end som gråd. Samtidig med at barnet skriger eller græder, vil det ofte virke konfus og tale usammenhængende. Barnet vil ikke kunne genkende dig, og det er meget normalt, at barnet afviser forældrene og prøver at skubbe dem fra sig, og man kan godt få en fornemmelse af at være en del af barnets drøm.

Lad være med at tage det personligt: jeres barn afviser jer ikke, men er i en tilstand mellem at være vågen og sovende, hvor det er svært at trænge igennem og trøste..... Et barn med natteskræk vil ikke kunne huske noget bagefter. Det vil være afslappet og ikke vise angst for at sove.

Som forælder er det skræmmende at se sit barn have natteskræk, og det kan være svært at acceptere, at barnet skubber dig væk når du forsøger at trøste og berolige..... (et afsnit om IKKE at fortælle barnet om sin adfærd eller spørge til den drøm de ikke har haft/kan huske da det gør barnet uroligt).... Når et barn har natteskræk, slår hjertet hurtigt, blodtrykket stiger, barnet sveder og opfører sig og ser skræmt ud. Men når barnet vågner op er der ikke noget at fortælle.....

Hvad kan du gøre?

- Tag det roligt. Selv om det ser skræmmende ud, er det mere skræmmende for dig at se på end for barnet, som er midt i det.

- Prøv at berolige barnet ved at lægge det ned, putte dynen omkring og få barnet videre i søvnen.,

- Tal ikke til barnet, da du hurtigt kan blive en del af barnets drøm, og stil ikke spørgsmål

- Forsøg ikke at presse barnet til at blive holdt om da barnet vil afvise dette.

- væk som udgangspunkt ikke barnet, men hjælp det videre i søvnen.,

- hvis barnet vågner eller du føler dig nødsaget til at vække barnet, fordi det virker voldsomt på både dig og ham, så sørg for at berolige barnet, giv lidt vand at drikke og afkræv ikke nogen forklaring. Fortæl barnet at det har drømt, men ikke hvordan det har virket på dig. Det er vigtigt ikke at skræmme.

- Bevar selv roen og kontrollen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har I fået tjekket ørerne for væske eller møb? Det kan jo komme fra den ene dag til den anden og kommer tit efter en forkølelse.

Hvis det er møb, synes jeg bare det er mærkeligt at hun:

Ikke har feber

Sover 7-8 timer efter sidste vågne episode

Ingen problemer har om dagen.

Det kan måske godt være det alligevel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nøjagtig som Zoey. Og når hun endelig sover vågner hun mange gange og græder i samme mølle. Gaaab.

Det der fungere bedst her.

Når vi kommer ind ligger vi hende ned ( hun stiller sig op i sengen ) hånden på maven. Tilbyder vand på flaske pg derefter sut/sutteklud. Det virker sjældent. Men når det virker sover hun med det samme.

Ellers svøber vi hende i dynen, sætter os i soveværelset med hende. Tilbyder hende vand, derefter sut + sutteklud. Hånden på hendes mave og shh mor og far er lige her. Der går 15 min før hun stopper med at græde ca. Og så yderligere 3 kvarter inden hun sover. Det er bestemt ikke optimalt. Men tager vi hende ind i stuen går hun i lege mode og er vågen mange timer :(

Det er jo helt det samme her.. Læste at det er meget naturligt, at de reagerer sådan, når de motorisk udvikler sig - Camille har lige lært at sidde selv, for under en uge siden - det passede faktisk med at jeg lavede en slags "yay tigeren er væk - og hun kan sidde", på få dage.. HUn kan endnu ikke sætte sig op selv, men hun forsøger!

Kan det forresten være noget der vækker hende ? Vi har mistanke om det var en tiger i starten, men det er fyrværkeri nu. For der er meget af det og hun vågner oftest efter et stort brag

Vi bor godt nok midt inde i byen - men umiddelbart, så er der ingen sammenhæng.. Hun vågner ikke ved det normalt, og hun vågner heller ikke ved det om dagen (hvor der er en del mere fyrværkeri)..

Men måske er der fr varmt i soveværelset?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder faktisk rigtig, rigtig meget som Camille! :huh Vi har flere gange oplevet at hun "sov" imens hun skreg - hvor vi har taget hende op og vækket hende, og hun bare har set forvirret ud og hulket. Men er hun ikke for lille til at have en "frygt" eller skræk??

Den anden aften, blev jeg enormt ked, fordi hun afviste mig, da jeg forsøgte at trøste hende - da Christian kom og tog hende op, vågnede hun mere op og der var intet.. Men hvis det er dette, giver det jo pludselig mening!!

Det kan være natteskræk - har lige læst om det i "børn og søvn"

Ved ikke om det er det, det må du selv vurdere, men nu har jeg skrevet et uddrag af det der virker relevant i forhold til Camille - det jeg har undladt handler om mareridt og større børn

Natteskræk:

Hvor mareridt er drømme, der opstår under REM-søvn og efterfølges af vågenhed, er natteskræk en delvis opvågning af den dybeste non-REM-søvn. Hos meget små børn er det ofte meget svært at skelne mellem disse to fænomener.... Men når barnet har natteskræk, ser det lidt anderledes ud. Barnet vågner op og sidder med åbne øjne - ser altså vågen ud, og gråden vil ofte lyde mere som skrig end som gråd. Samtidig med at barnet skriger eller græder, vil det ofte virke konfus og tale usammenhængende. Barnet vil ikke kunne genkende dig, og det er meget normalt, at barnet afviser forældrene og prøver at skubbe dem fra sig, og man kan godt få en fornemmelse af at være en del af barnets drøm.

Lad være med at tage det personligt: jeres barn afviser jer ikke, men er i en tilstand mellem at være vågen og sovende, hvor det er svært at trænge igennem og trøste..... Et barn med natteskræk vil ikke kunne huske noget bagefter. Det vil være afslappet og ikke vise angst for at sove.

Som forælder er det skræmmende at se sit barn have natteskræk, og det kan være svært at acceptere, at barnet skubber dig væk når du forsøger at trøste og berolige..... (et afsnit om IKKE at fortælle barnet om sin adfærd eller spørge til den drøm de ikke har haft/kan huske da det gør barnet uroligt).... Når et barn har natteskræk, slår hjertet hurtigt, blodtrykket stiger, barnet sveder og opfører sig og ser skræmt ud. Men når barnet vågner op er der ikke noget at fortælle.....

Hvad kan du gøre?

- Tag det roligt. Selv om det ser skræmmende ud, er det mere skræmmende for dig at se på end for barnet, som er midt i det.

- Prøv at berolige barnet ved at lægge det ned, putte dynen omkring og få barnet videre i søvnen.,

- Tal ikke til barnet, da du hurtigt kan blive en del af barnets drøm, og stil ikke spørgsmål

- Forsøg ikke at presse barnet til at blive holdt om da barnet vil afvise dette.

- væk som udgangspunkt ikke barnet, men hjælp det videre i søvnen.,

- hvis barnet vågner eller du føler dig nødsaget til at vække barnet, fordi det virker voldsomt på både dig og ham, så sørg for at berolige barnet, giv lidt vand at drikke og afkræv ikke nogen forklaring. Fortæl barnet at det har drømt, men ikke hvordan det har virket på dig. Det er vigtigt ikke at skræmme.

- Bevar selv roen og kontrollen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Opdatering på denne nat:

Camille vågnede skrigende 3-4 gange (orker ikke engang at tælle mere!)

Sidste gang, var klokken 3, og hun faldt i søvn efter 20 min i farmands arm..

Det store problem, er at hun rykker ALT; Så hun sover endnu!!! Men hun har ikke været vågen siden..Men det er jo et kæmpe problem, at hun får skubbet det hele så meget!

Udover det, betyder det også, at hun slet ikke får spist nok :( Fordi hun nægter at spise efter hun er gået i seng - hun får måske 30 ml til at trøste sig på. Men det betyder hun altså ikke spiser mellem kl 23 og kl 13.. Hun spiser så omkring 4 flasker med 120 ml, også 2 portioner grød... Men synes ikke det er meget :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder faktisk rigtig, rigtig meget som Camille! :huh Vi har flere gange oplevet at hun "sov" imens hun skreg - hvor vi har taget hende op og vækket hende, og hun bare har set forvirret ud og hulket. Men er hun ikke for lille til at have en "frygt" eller skræk??

Den anden aften, blev jeg enormt ked, fordi hun afviste mig, da jeg forsøgte at trøste hende - da Christian kom og tog hende op, vågnede hun mere op og der var intet.. Men hvis det er dette, giver det jo pludselig mening!!

Jeg tror ikke hun er for lille, for der står jo at det er svært at skelne mellem mareridt og natteskræk når de er små. Så mon ikke det er det - prøv at følge rådene der står om ikke at vække hende, måske det hjælper på rytmen? Jeg ved det ikke, famler lidt i blinde for har ikke prøvet det, men nu står jeg jo selv med en søvn kamp og det er SLET ikke sjovt, så jeg tænker ALT for at i ikke skal igennem det. Tror forresten ikke en enkelt dag gør den store forskel, ikke noget der ikke hurtigt kan rettes op på. I må bare forsøge at ramme nogenlunde de samme tidspunkter resten af dagen. Hun har allerede et indre ur og det tror jeg holder hende fast i den rytme hun plejer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

forresten så stod der at hvis det blev ved og det forstyrrede jeres nattesøvn for meget så kan man gå til lægn og få en henvisning til en søvn klinik. Men det kræver nok at man kan overbevise lægen om at det ikke er mareridt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det havde min datter også i en lang periode, og det eneste som hjalp vat at tage hende med ind i vores seng... Den dag idag er der ikke problemer med hendes nattesøvn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kæmpe kram :kram Det er så hårdt, at stå med et skrigende barn :( Johan lider af natteskræk og jeg havde det også frem til 2 års alderen, har min mor fortalt.. Nu er han så stor, at han ,når han "får" det sætter sig op med åbne øjne, skriger grædende og virker panisk.. Det ser virkelig uhyggeligt ud! :( Det der hjælper bedst her er, at prøve at ligge ham ned igen og rokke lidt med vuggen, mens en hånd bliver lagt på hans mave eller ryg - alt efter hvilken vej han ligger og virke rolig, selvom ens hjerte hamre der ud af.. Vi skal helst ikke tage ham op, da han sparker, slår og skubber os væk...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

T "vågner" også i et skrig grændende op midt i det hele.

Men han sover stadigvæk og vågner aldrig helt op når han er i denne tilstand.

Her hjælper det bare at nusse ham/ holde om ham når det sker og så går det ikke længe så er der ro på ham igen.

Det er lidt skræmmende at se, og jeg er blevet skræmt af det enkle gange mest fordi det har gjort mig urolig og ked af det at se min søn drømme noget der er så skræmmende.

Nogen gange har jeg godt nok tænkt over hvad han mon drømmer siden han reagere sådan, for det er skam ikke sjovt at se på altid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valdemar er også begyndt at skrige og græde i søvne :boo Måske skulle man købe den der Helens bog om søvn...?

Og :kram til Camille for natteskrækken og til jer for forstyrret søvnrytme :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen, der ved om det der natteskræk kan være arveligt? Jeg har selv - hele mit liv - i perioder været plaget af dels "almindelige" mareridt og dels nogle særligt slemme mareridt, som egentlig lyder mere a la det her natteskræk... Gad vide, om det er det samme? Eller er det kun noget børn kan have?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen, der ved om det der natteskræk kan være arveligt? Jeg har selv - hele mit liv - i perioder været plaget af dels "almindelige" mareridt og dels nogle særligt slemme mareridt, som egentlig lyder mere a la det her natteskræk... Gad vide, om det er det samme? Eller er det kun noget børn kan have?

Ifølge Helen kan man slet ikke huske natteskræk så hvis du kan huske dine mareridt er det ikke det samme.

Men tror det godt kan være arveligt på samme måde som søvngængeri og snakken i søvne. Men ved det ikke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm nej så er det ikke natteskræk, for jeg kan tydeligt huske mine. :unsure Nå, men det er da rart at de ikke kan huske det - for det virker bestemt ikke som noget, man har lyst til at huske :baby3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm nej så er det ikke natteskræk, for jeg kan tydeligt huske mine. :unsure Nå, men det er da rart at de ikke kan huske det - for det virker bestemt ikke som noget, man har lyst til at huske :baby3

Det er også min tanke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valdemar er også begyndt at skrige og græde i søvne :boo Måske skulle man købe den der Helens bog om søvn...?

Jeg har lige bestilt den på Saxo, hvor den var på udsalg, så hvis du er hurtig, kan du sikkert også få den til en god pris ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

små børn bearbejder alle dagens oplevelser/deres egen udvikling når de sover. Det kan godt føre til at de vågner ofte, er kede af det, skriger, da de måske ikke helt forstår hvad de drømmer/genoplever endnu. Det bedste man kan gøre er at være der for dem, trøste dem indtil de føler sig trygge nok til at sove igen. Det er måske også en mulighed at skærme dem indimellem for for meget stimuli i løbet af dagen, hvis de fx er inde i hurtig motorisk udvikling, så skal man måske ikke samme dag tage i mg, ud og handle og babysvømning, men fordele det jævnt over ugen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her sker det faktisk ofte de dage, hvor vi IKKE har lavet særlig meget.. Men ved ikke om der er en sammenhæng..

Min mor fortalte at jeg havde det samme "problem", til jeg begyndte i skole! det har jeg da ALDRIG vidst..

Christian siger at jeg ofte stadigvæk "klynker/græder" i søvne :huh :blush Faktisk har jeg godt tænkt over han et par gange har vækket mig og spurgtr om der er noget galt, men har da altid været møgsur over at blive vækket, så har ikke tænkt det kunne være sådan noget!

Så mon voksne kan have det?

Hvad hedder bogen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hedder den: Sådan får du dit barn til at sove?

For den har jeg da til at stå... Fik den med, da jeg købte vidunderlige uger i sin tid brugt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min bog hedder børn og søvn.

Falder Camille i søvn i sengen eller jeres arm? Efter at have læst bogen kunne vi se det var skidt Z fald i søvn i vores arm, for når hun vågner tjekker hun alt er som før, og det er det jo ikke. Hun faldt i søvn i vores arm og er nu i sengen.

Vi træner nu hun falder i søvn i sengen, mens vi sidder med hånden på hendes mave. Og det virker !!!!! I nat sov hun fra 23-9 og det er på trods hun er total angst efter vi har været indlagt. Bare lige en tanke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min bog hedder børn og søvn.

Falder Camille i søvn i sengen eller jeres arm? Efter at have læst bogen kunne vi se det var skidt Z fald i søvn i vores arm, for når hun vågner tjekker hun alt er som før, og det er det jo ikke. Hun faldt i søvn i vores arm og er nu i sengen.

Vi træner nu hun falder i søvn i sengen, mens vi sidder med hånden på hendes mave. Og det virker !!!!! I nat sov hun fra 23-9 og det er på trods hun er total angst efter vi har været indlagt. Bare lige en tanke :)

Det er forskelligt med Camille.. Det sker ligegyldigt om hun falder i søvn ved os, eller i sengen :(

Det er dog blevet lidt færre gange.. Men det er sten sikkert, at hun vågner efter et par timer med et skrig...

Så bare lige der stod noget om natteskræk i den her..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER