tille

...

23 indlæg i dette emne

Du får lige et stort :kram2 - jeg snakkede faktisk med min søster om det her i julen, hun har jo en rigtig stor dreng og vi snakkede om at når man ammer så er der ingen restriktioner hvorfor er der så det ved flaskebørn? C kan jo i teorien spise 2000 ml og ingen vil vide det, men han tager da vel ikke skade af at spise mere end et flaske barn? Hvorfor så omvendt? hvad er lige forskellen? Det var egentlig bare sådan en filosofisk undren, men jeg havde da dig og Albert i tankerne da vi snakkede om det, også fordi jeg kan mærke det går dig på.

Jeg stiller jo så også bare spørgsmål ved alt, og undrer mig - det må være pædagogen der taler i mig ;) tror simpelthen ikke på at børn kan sættes i kasser.

Nå men når det så er sagt så er jeg sikker på at din SP ved hvad hun taler om, hun er jo skide dygtig (i forhold til min :rolleyes ) og så er det ærgerligt at din familie lige får boret ned i det punkt hvor du er usikker og selv tvivler fordi Albert bruger sit baby sprog til at fortælle at noget ikke er ok, og det vil du virkelig gerne handle på for du er jo hans mor og elsker ham og vil ham kun det bedste,ens SP siger at det bedste er det der får ham til at græde.

Hvad siger din mave fornemmelse? Sådan helt dybt inde? Den har oftest ret!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har desværre ikke prøvet det samme, selvom L dog juleaften spiste to hele glas mos lige efter hinanden, hvilket hun ikke normalt gør :mam :wacko Der blev bemærket at hun spiste meget, men hvis hun er sulten, så synes jeg hun skal have mad. Ville måske rationere mad hvis det medførte overvægt eller opkast (eller som du selv skriver, ondt i maven).

Men hvad med at give sutten når du stopper med at give mere flaske (når rationering starter) sådan at han får lov til at sutte på noget? :baby2 Hvis det da ikke gør ham sur, at der ikke kommer mad ud af den ;)

Men masser af forståelse og :kram herfra. Det må være sindsygt svært at rationere maden, når ens højtelskede barn græder efter mere :kiss :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ville ikke tøve med at give ham bare lidt mere og så se hvordan hans mave reagerer. Børn skal ikke sulte. Silke fik hvad hun kunne spise på flaske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ville ikke tøve med at give ham bare lidt mere og så se hvordan hans mave reagerer. Børn skal ikke sulte. Silke fik hvad hun kunne spise på flaske.

Jeg tænker også om ikke LIDT mere mad kunne være en idé, jan bliver jo også større, det kan jo ikke blive ved med at være 1000 ml. Hvis man kigger på MME pakken står der 180 ml vand og 6 skefulde pulver ved 3 mdr, mens der står 210 ml vand og 7 skefulde pulver ved 4-6 mdr opblandet giver det da ca 240 ml det laver jeg til Mie hver gang nu, hun spiser mellem 100 ml og 240 ml og hun tømmer mindst 2 af de 5-6 flasker i døgnet og så er der ikke langt op. Mie vejer vel omkring 7 kg nu dvs hun skal have 1166 ml om dagen så. En sjettedel af deres kropsvægt sagde Mette.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn siger selv fra, men han kan spise voldsomt meget til tider.. han får mme. og har i overgange haft brug for 300 -400 ml for at blive mæt.. det fortalte jeg min sundhedsplejerske og hun sagde at han skulle bare have til han var mæt... det samme galdt grøden, jeg skulle ikke starte langsomt.. så på det ene måltid om dagen hvor han skulle have grød skulle han bare spise grød til han ikke ville have mere... derfor stiller jeg mig lidt uforstående overfor at din Sp har rationeret din søn, og så med så lidt... når min søn må spise lige til han selv siger stop, uanset mængde..

Jeg kan godt forstå du føler det sådan hvis han altid græder efter flasken... og han bliver nok heller ikke så mæt som han kunne.... Men du sulter ham ikke, for han får jo mad i løbet af dagen... :kram2 Jeg ville nok prøve at give ham en smugle mere, og håbe at det kunne hjælpe lidt...

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altsaa, nu ammer jeg jo, saa det med flaske ved jeg ikke saa meget om. Men for mig lyder det da helt hen i vejret at rationere... Hvis man ammer, saa ligger der et appetitspring ved 3 maaneder, saa mon ikke han har oeget behov for MME???

Jeg synes du skal satte dig ned, lukke dine oejne og maerke efter, hvad der er rigtigt for dig og din soen. En klog dame sagde saa sent som i mandags til mig, at JEG er den bedste boernelaege/SP, Noah kan have. Saa den ryger videre til dig!

Du faar i hvert fald et kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter min søn blev flaskebarn omkring 3 månedersalderen oplevede jeg lidt det samme. Mit ammeforløb havde ikke været for godt, og trods adskillige forsøg med tripple feeding (amning, mælk på kop, udmalkning hver tredje time døgnet rundt i flere uger), var min søn ikke i stand til at holde min produktion oppe, så snart jeg stoppede udmalkningen og udelukkende ammede ham. Hans sutteteknik var ikke god, han tog ikke nok på, og jeg følte til sidst at jeg sultede ham, så jeg begyndte at supplere med flaske og efter kort tid, var mine bryster tørlagt og min søn ville kun have flaske. Han tømte også altid sine flasker, og jeg har også været lidt små-bekymret over det ind i mellem. Ikke så meget fordi jeg ikke følte han fik nok, for det sagde min mavefornemmelse (og hans vækst, sovemønster og generelle trivsel) mig, at han gjorde, men mere fordi jeg var bange for, at han ikke ville udvikle en naturlig mæthedsfornemmelse. Da han var fire måneder begyndte han at sove fra sin natflaske, så han faktisk sov fra kl. 20 til kl. 7-8 stykker om morgenen. Derfor skulle der naturligvis indhentes en del i løbet af dagen, så han spiste ca. 200-230 ml fem gange om dagen. Han tømte flasken og smågræd, når den var tom, men så snart han fik sin sut og havde bøvset var han glad og tilpas igen og virkede som regel ikke sulten igen før ca. tre timer senere. Omkring de fem måneder begyndte jeg så småt med skemad, og der blev han bedre til at sige fra, når han var mæt - sikkert fordi han bedre kan mærke det, når måltidet kræver lidt mere og tager længere tid. Nu er han 7 måneder og spiser tre skemåltider pr. dag og får flaske 2-3 gange derudover. Han tømmer stadigvæk ofte flasken, men er også begyndt at sige fra ind i mellem, så mæthedsfornemmelsen er der i hvert fald. Jeg forsøgte engang at lave en flaske mere og tilbyde ham den 10 minutter efter han havde spist, og der tog han en lille smule, men man kunne tydeligt mærke at han var videre og mest bare legede med flaskesutten, så det gav lidt ro i maven.

Mit råd vil derfor være, at prøve at teste ham ved netop at lade ham spise den mængde han plejer, give ham sutten, lade ham bøvse af og så forsøge at lave en ekstra flaske 10-15 minutter efter han har spist, når han igen virker glad og tilpas og se om han også bare tømmer den. Så kan du da i hvert fald få en fornemmelse for om han virkelig ville spise det dobbelte, hvis han fik muligheden. Det kan jo nemt være at han slet ikke vil have mere, når han først har nået at mærke, han er mæt, men det kan også være det bare drejer sig om fx 20 ml mere ved nogle af måltiderne, og så ville jeg da klart give ham det :-). Hvis han bare spiser løs uanset, så ville jeg ikke være bange for at rationere som du gør fortsat, så længe han virker glad og tilpas. Kan godt forstå, du bliver usikker, for det gjorde jeg også, og det er især træls at føle at andre kigger skævt til én som om man sulter sit barn, fordi han græder, når flasken er tom. Jeg følte også altid at jeg skulle forklare mig, men man må bare stole på sin egen intuition og at man gør det bedste for sit barn. Hellere et par minutters gråd, når flasken er tom end et barn med ondt i maven fordi han har spist for meget, ik? :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke noget om flaske, men jeg tænker på, om han måske er mere sulten på forskellige tidspunkter på døgnet? Det er vi andre jo også (jeg er i hvert fald selv :D) Jeg tror, jeg ville give ham alt hvad han kunne spise og så se om han så ikke selv siger fra ved nogle måltider på et tidspunkt... Om det er 7 x 150 eller 5 x 200 + 2 x 100 er vel lige så godt som 7 x 150?

Ellers så siger min mavefornemmelse mig, at han bare skal spise som han har lyst. Som andre i tråden, så forstår jeg ikke, hvorfor det skal være anderledes end med ammebørn. :unsure

Og kæmpe kram! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Altsaa, saa ville jeg skrive 3 loesningsmodeller ned og give mig til at proeve dem af. Hvordan foeles den ene, den anden og den tredje i din intutition og i praksis...

Eller faa en second oponion fra en anden SP, f.eks. skriv til netsundhedplejersken.dk.

Jeg synes det er vanvid, at du skal rationere paa den maad,e naar han efterspoerger mere - kan love dig for, at min mand var en storaedende baby, som i dag er sund og rask, altsaa, hvis din soen vokser og har et reelt behov... Nogen maa da goere noget, saa du ikke skal gaa og vaere utryg som mor, for det kan han da i hvert fald ogsaa maerke :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 27/12/2012 at 0:30 AM, MichelleIP said:
Har desværre ikke prøvet det samme, selvom L dog juleaften spiste to hele glas mos lige efter hinanden, hvilket hun ikke normalt gør :mam:wacko Der blev bemærket at hun spiste meget, men hvis hun er sulten, så synes jeg hun skal have mad. Ville måske rationere mad hvis det medførte overvægt eller opkast (eller som du selv skriver, ondt i maven).

Men hvad med at give sutten når du stopper med at give mere flaske (når rationering starter) sådan at han får lov til at sutte på noget? :baby2 Hvis det da ikke gør ham sur, at der ikke kommer mad ud af den ;)

Men masser af forståelse og :kram herfra. Det må være sindsygt svært at rationere maden, når ens højtelskede barn græder efter mere :kiss

On 27/12/2012 at 2:30 PM, Annemb said:
.
On 27/12/2012 at 8:08 PM, Barbamama said:
Jeg ved ikke noget om flaske, men jeg tænker på, om han måske er mere sulten på forskellige tidspunkter på døgnet? Det er vi andre jo også (jeg er i hvert fald selv :D) Jeg tror, jeg ville give ham alt hvad han kunne spise og så se om han så ikke selv siger fra ved nogle måltider på et tidspunkt... Om det er 7 x 150 eller 5 x 200 + 2 x 100 er vel lige så godt som 7 x 150?

Ellers så siger min mavefornemmelse mig, at han bare skal spise som han har lyst. Som andre i tråden, så forstår jeg ikke, hvorfor det skal være anderledes end med ammebørn. :unsure

Og kæmpe kram! :kram

.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 26/12/2012 at 11:20 PM, Majs said:
 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ham ja måske jeg skulle gå Meta (SP) lidt mere på klingen ang. dine spørgsmål, tror måske jeg nogengange er for godtil bare at tage hendes ord for gode varer. Hun lyder jo altid som om hun har styr på det.

Hun rådede mig også til at vente med at starte op med grød til han er 5 1/2 - 6 mdr. fordi hun har erfaring med at "sultne" børn ikke vil sætte mælke forbruget tilsvarede ned når de ikke er ældre, det har jeg også tænkt mig at spørge mere ind til.

Altså så stiller jeg heller ikke spørgsmål til mette (sp) for ja som du også har oplevet så virker hun lidt dømmende og det magter jeg ikke altid lige :whistling det er ikke sikkert hun er, men hun STIRRER bare på sådan en underlig måde :rolleyes så ofte vil jeg bare have hende ud af døren og så undersøger jeg selv fx ved at spørge her inde :lovebk

Men Meta virker bare så dygtig og hende ville jeg nok have sværere ved at betvivle. Hun kan godt virke som om hun har en kuffert fyldt med facit lister i form af hendes erfaringer. MEN Albert er DIN søn og han KAN opføre sig anderledes end alle dem hun har erfaring med så det er DIN intuition der helt sikkert er mest rigtig - det er jo så bare svært når du ikke rigtig ved hvad den siger dig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor længe har han fået flaske?

Jeg har/havde lidt samme problem med min datter. Det er ved at bliver bedre her ca 2 uger efter jeg stoppede med at amme. Hun var lige godt 11 uger da jeg stoppede. Jeg startede med at tage hende op og bøvse 3-4 gange da hun sulgte de 120ml på 5-10 min og min SP siger hun skal være 15-20 min om det. Plus at hun er en gylper. Hun skreg hver gange jeg tog hende fra for at bøvse og lige lidt hjalp det på gylperiet, så det er jeg stoppet med. Men hun skreg også når flasken var tom, til stor frustration. Jeg prøvede også at give hende mere, men det resulterede bare i mere gylp - som om der ikke var nok i forvejen :blink Hun har absolute ingen stopklods. Min far passede hende på et tidspunkt nogen timer, da jeg stadig ammede, hvor hun fik en flaske mens jeg var væk. Da jeg havde læst at de slev siger fra når de er mætte sagde jeg bare han kunne give hende en hel brik (200ml) så kunne hun jo spise hvad hun kunne. Men hun spise det HELE og gylpede som aldrig før...

Jeg snakkede med min mor om at det kunne være fordi hun var vandt til at tømme brystet. Hun får sutten når hun har tømt flasken og der har hjulpet meget på gråden. Men det er ikke altid hun virker helt tilfreds. Det giver mig grå hår og bekymringer at hun ikke selv kan sige fra :( JEg synes det er det værste ved at give flakse; at jeg ikke kan finde ud af hvor meget hun skal have før hun er mæt. Hun får 120 ml af gangen 6-8 gange og det er omkring den 6. del af hendes vægt. Hun er glad og stortrives ellers, så jeg er ikke så bange for hun får for lidt.

Hmm har egentlig ikke nogen gode råd :( andet end at give sutten når han er færdig.

Håber det vender :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med mere mælk i færre flasker? (nu kaster jeg bare løsningsforslag ud i luften - for jeg ved godt i gjorde det modsat med vilje, men prøver lige at lege lidt med ud af boksen tankerne alligevel) - hvis han får mere i færre flasker bør han også kunne holde sig mæt længere, men ved ikke om det er tilfældet. Det ville jo måske reducere antallet af gange i slal igennem gråd efter flasken er tom.

Hvor meget vejer Albert nu? Hvis han vejer 7 kg skal han have 166 ml i 7 flasker, 195 i 6 flasker eller 233 ml i 5 flasker.

Men det er bare en tanke, det er jo ikke mig der står i det, og mener i valgte flere flasker fordi han virkede sulten efter kort tid alligevel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du overvejet at give skifte til et mindre suttehoved? Så skal han arbejde lidt mere for at få maden, og når måske at føle sig mæt inden han får overspist?

Jeg håber du finder en løsning, for det er virkelig ikke sjovt at stå i en situation hvor man ikke aner hvad man skal gøre.

Kram til dig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

August var flaskebarn og jeg lavede flasker på 210 ml sommetider tømte han dem og andre ikke.

Jeg vil ikke hænge mig i 150 ml *7 flasker, gav hvad han ville have ca hver 5 time. Hans mave får jo aldrig ordentlig ro.

Og når du rationere på den måde lære han aldrig at føle sig mæt, og som jeg ser det vil han overspise indtil han lære det.

Det syntes jeg er lidt en skam at tage den refleks fra ham

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min Sp sagde: MAX 1000 ml MME om dagen!

Hvis barnet har behov for mere, og de er over 4 måneder, er det ved at være tid til grød/mos! (Sps ord!)

Camille har altid været småtspisende - langtsomtspisende. Så jeg kan ikke sætte mig ind i "problemet". MEN. jeg ville gøre det, at jeg ville indføre lidt grød. Fx give ham et par skefulde først, også en flaske bagefter :)

Efter Camille får grød, sover hun bedre og spiser mere regelmæssigt (Anti jinx!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du overvejet at give skifte til et mindre suttehoved? Så skal han arbejde lidt mere for at få maden, og når måske at føle sig mæt inden han får overspist? Jeg håber du finder en løsning, for det er virkelig ikke sjovt at stå i en situation hvor man ikke aner hvad man skal gøre. Kram til dig

Den tanke fik jeg faktisk også i nat da jeg ikke kunne sove :føljt Det har hjulpet Leah. I dag har hun faktisk selv afvist flasken før den var tom, 2 gange endda. Så jeg tror det er en tilvendings sag (det har det ihvetfald været her), det håber jeg også det er for jer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 27/12/2012 at 10:52 PM, Majs said:
Hvad med mere mælk i færre flasker? (nu kaster jeg bare løsningsforslag ud i luften - for jeg ved godt i gjorde det modsat med vilje, men prøver lige at lege lidt med ud af boksen tankerne alligevel) - hvis han får mere i færre flasker bør han også kunne holde sig mæt længere, men ved ikke om det er tilfældet. Det ville jo måske reducere antallet af gange i slal igennem gråd efter flasken er tom.

Hvor meget vejer Albert nu? Hvis han vejer 7 kg skal han have 166 ml i 7 flasker, 195 i 6 flasker eller 233 ml i 5 flasker.

Men det er bare en tanke, det er jo ikke mig der står i det, og mener i valgte flere flasker fordi han virkede sulten efter kort tid alligevel.

On 28/12/2012 at 8:35 AM, MLM said:
 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 28/12/2012 at 7:21 AM, LDM said:
 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER