MacMus

Hvor længe får "man" flaske?

21 indlæg i dette emne

Jeg undrede mig lidt over den anden dag - hvor længe får børn egentlig natflaske. Altså jeg tænker på når barnet har fået tænder og får almindeligt mad, op til hvilken alder er det så almindeligt at barnet stadig får fx. natflaske?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det anbefales at stoppe natflasken omkring 1 år pga det er usundt for tænderne :)

Men der er nogen der stopper før og nogen efter. Jeg tror ikke man kan sige noget fast :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline bliver 1 år her den 2.januar, og vi er trappet ned med aftenflasken, og planen er at den helt forsvinder i juleferien. Hun har ikke fået flaske om natten de sidste mange måneder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi stoppede helt da han var 1 år.

Tror vi stoppede om natten da han var 7-8 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den store stoppede helt da hun var 7-8 måneder. Men hun blev aldrig glad for flasken, efter jeg stoppede med at amme. Den lille får stadig flaske 2-3 gange i døgnet og kan ikke undvære. Der kommer til at gå noget tid end tror jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna er lige blevet 1 år i dag og hun får stadig natflaske 9 ud af 10 nætter - hun spiser ofte alle 235ml, så hun må jo have et reelt behov. Hun spiser okay om dagen, men åbenbart ikke nok - ved dog ikke, hvordan vi skal få mere i hende. Måske vi prøver at trappe ud henover julen - måske vi bare nyder julen og håber hun holder op af sig selv, når hun får alvor er kørt helt ind i VS efter nytår :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna er lige blevet 1 år i dag og hun får stadig natflaske 9 ud af 10 nætter - hun spiser ofte alle 235ml, så hun må jo have et reelt behov. Hun spiser okay om dagen, men åbenbart ikke nok - ved dog ikke, hvordan vi skal få mere i hende. Måske vi prøver at trappe ud henover julen - måske vi bare nyder julen og håber hun holder op af sig selv, når hun får alvor er kørt helt ind i VS efter nytår :unsure

Kan det tænkes at hun ikke spiser om dagen fordi hun er blevet så mæt om natten? :unsure

De burde jo reelt kunne klare sig uden mad en hel nat, så måske har hun byttet om på nat og dag sådan "mad-mæssigt"? Og derfor behøver hun ikke rigtig spise om dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix synes den var hyggelig så til sidst var der bare alm mælk i og vi tog den fra ham da han blev 1 år. Han stoppede med at spise om natten da han var 6,5 måned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan det tænkes at hun ikke spiser om dagen fordi hun er blevet så mæt om natten? :unsure

De burde jo reelt kunne klare sig uden mad en hel nat, så måske har hun byttet om på nat og dag sådan "mad-mæssigt"? Og derfor behøver hun ikke rigtig spise om dagen.

Også min tanke - især efter hvordan du (Susanne) oplevede at Anna begyndte at spise aftensmad, når hun ikke fik eftermiddagsflaske. Jeg ville helt sikkert bruge vinterferien på at trappe hende ud af natflasken, hvis det var mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Erica stoppede med at få bryst om natten da hun var 7,5 måned og stoppede med at få aftentår da hun var 8,5 måned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok - Tak for jeres svar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan det tænkes at hun ikke spiser om dagen fordi hun er blevet så mæt om natten? :unsure

De burde jo reelt kunne klare sig uden mad en hel nat, så måske har hun byttet om på nat og dag sådan "mad-mæssigt"? Og derfor behøver hun ikke rigtig spise om dagen.

Også min tanke - især efter hvordan du (Susanne) oplevede at Anna begyndte at spise aftensmad, når hun ikke fik eftermiddagsflaske. Jeg ville helt sikkert bruge vinterferien på at trappe hende ud af natflasken, hvis det var mig.

Jo, det har også været min tanke. Men hvordan filan ændrer man det?! :unsure Nægter man hende bare fra den ene dag (=nat) til den anden, at få flaske? Hvis det er kl. 04-05 står man selvfølgelig bare op, men hvad nu hvis kl. er før 03, når hun er sulten og vil have mad? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, det har også været min tanke. Men hvordan filan ændrer man det?! :unsure Nægter man hende bare fra den ene dag (=nat) til den anden, at få flaske? Hvis det er kl. 04-05 står man selvfølgelig bare op, men hvad nu hvis kl. er før 03, når hun er sulten og vil have mad? :unsure

Det må nok være noget med at være lidt standhaftig og så tilbyde vand i flasken i stedet for mme.

Du må sige til dig selv at hun jo ikke kommer til at sulte og at der ikke sker noget ved det.

Det tog os en uge at vænne Theo fra nattåren. Jeg ammede jo, så vi gjorde det at det var far der kom og tilbød vand i stedet for mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må nok være noget med at være lidt standhaftig og så tilbyde vand i flasken i stedet for mme.

Du må sige til dig selv at hun jo ikke kommer til at sulte og at der ikke sker noget ved det.

Det tog os en uge at vænne Theo fra nattåren. Jeg ammede jo, så vi gjorde det at det var far der kom og tilbød vand i stedet for mig.

Ja, jeg tænker jo nok det er sådan noget. Søren og jeg har aftalt at gøre det i juleferien - det ville altså være rigtig godt for os alle 3, hvis vi kan slippe for det natteroderi nu! Så må vi håbe farmor og farfar er enige i det er en god idé at slås med det, mens vi er hos dem :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi stoppede med natamning da Silje var ca 8 måneder... Jeg sov på sofaen 3 dage, og så trøstede min mand, det var nærmest kun slemt 1 nat... Hun bliver dog stadig ammet aften og sen aften, hun er 10 måneder og regner med at forsætte til 1 år

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg tænker jo nok det er sådan noget. Søren og jeg har aftalt at gøre det i juleferien - det ville altså være rigtig godt for os alle 3, hvis vi kan slippe for det natteroderi nu! Så må vi håbe farmor og farfar er enige i det er en god idé at slås med det, mens vi er hos dem :whistling

God plan :)

Det bliver godt at få stoppet. Især når I begge er tilbage på arbejde. Så skal man altså sove om natten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, det har også været min tanke. Men hvordan filan ændrer man det?! :unsure Nægter man hende bare fra den ene dag (=nat) til den anden, at få flaske? Hvis det er kl. 04-05 står man selvfølgelig bare op, men hvad nu hvis kl. er før 03, når hun er sulten og vil have mad? :unsure

Det tog kun Erica en nat (og kun 20 min) at lære der ingen nat-amning var mere, så det kunne ikke være meget nemmere. Anna sagde vel også næsten selv stop til eftermiddgsflasken så vidt jeg husker? Pas på med ikke at gøre det en større kamp end det måske bliver (ikke mine ord, men min SP's)

Du har jo fordelen ved flasken - jeg mener at nogle har trappet ned, så du måske skærer 50 mL væk per nat, eller måske blander det lidt tyndere?

Du kan også give en kold tyrker som ammebørn jo bliver nødt til at få - det vigtige er at være standhaftig og ikke give sig. Sørg for at lave noget aftensmad hun kan lide, så du ved hun går godt mæt i seng.

Og husk, hendes krop kan godt undvære natmåltidet - det er vanen du skal ændre ;) Og så håber jeg ikke for jer at det betyder et vågen barn fra 02-04 flere nætter i streg :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, det har også været min tanke. Men hvordan filan ændrer man det?! :unsure Nægter man hende bare fra den ene dag (=nat) til den anden, at få flaske? Hvis det er kl. 04-05 står man selvfølgelig bare op, men hvad nu hvis kl. er før 03, når hun er sulten og vil have mad? :unsure

Vi har lige vænnet Lily af med at få natflaske og det har betydet at hun nu ÆDER om dagen, så det var helt klart den rigtige beslutning!

Vi valgte at tage en "kold tyrker" fordi vi tidligere uden held har forsøgt at trappe ned. I stedet for at hygge med flasken er vi begyndt at sidde med hende i sofaen og 'læse' en billedbog. Det er samme bog hver aften. Hun har desuden fået en bluse med i seng, som jeg har haft på, så den dufter af mor ;) .

Vi har givet hende vand eller meget tynd mme i flasken hvis hun ikke ville sove og så har vi brugt en sut med kun 2 huller, så hun skulle arbejde lidt mere for at få det. 2 gange er hun vågnet ml. 23 og 01 og været helt utrøstelig og der har vi givet hende 125 ml. mme som ikke var fortyndet. Så er hun faldet i søvn og har sovet igennem.

Jeg tror det drejer sig om at få fyldt hende godt op med mad inden sengetid (vi giver nat-grød) og så ellers vise med sit kropssprog, at nu er det den nye rutine.

Held og lykke med projektet og Glædelig Jul :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige vænnet Lily af med at få natflaske og det har betydet at hun nu ÆDER om dagen, så det var helt klart den rigtige beslutning!

Vi valgte at tage en "kold tyrker" fordi vi tidligere uden held har forsøgt at trappe ned. I stedet for at hygge med flasken er vi begyndt at sidde med hende i sofaen og 'læse' en billedbog. Det er samme bog hver aften. Hun har desuden fået en bluse med i seng, som jeg har haft på, så den dufter af mor ;) .

Vi har givet hende vand eller meget tynd mme i flasken hvis hun ikke ville sove og så har vi brugt en sut med kun 2 huller, så hun skulle arbejde lidt mere for at få det. 2 gange er hun vågnet ml. 23 og 01 og været helt utrøstelig og der har vi givet hende 125 ml. mme som ikke var fortyndet. Så er hun faldet i søvn og har sovet igennem.

Jeg tror det drejer sig om at få fyldt hende godt op med mad inden sengetid (vi giver nat-grød) og så ellers vise med sit kropssprog, at nu er det den nye rutine.

Held og lykke med projektet og Glædelig Jul :)

Skønt med erfaringer - tak! :)

Vi har startet projektet og hun har ikke spist de to sidste nætter - hun har sovet fint indtil omkring kl. 06 og så er vi bare stået op der. Hun har spist klart mere fast føde det sidste 1½ døgn, så håber virkelig hun bare lærer at køre større mængder mad ind :)

Hvis hun en dag vågner inden kl. 01 og er helt ulykkelig, så vil jeg helt sikkert også tilbyde hende noget mad - det holder jo ikke at være vågen den halve nat. Måske jeg enten vil lave den lidt tyndere eller begrænse hvor meget hun bliver tilbudt, men mad må hun jo så have. Umiddelbart går det dog fint, men med nogen dages juleræs kunne jeg godt frygte, at hun ikke kan får spist nok om dagen og derfor har brug for en natflaske - vi har i hvert fald taget alm. suttehoved og MME med just in case!

Anna får også godnatgrød og har gjort det i et par måneder efterhånden - det virker helt sikkert for os og det holder vi ikke op med foreløbig. Derudover får hun også vælling når hun bliver puttet og den virker det heller ikke som om hun kan undvære foreløbig. Men hvis vi kan afskaffe natflasken har hun også sagt farvel til 2 flasker i døgnet på 5 uger og det er vist nok for nu ;)

Tak for input og glædelig jul! :jul7:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder jo til at være en god starte, selvom det er en hård omgang at skulle igennem! Hvordan går det så nu?

Vi var så heldige, at Elias faktisk selv sagde fra allerede før han blev 1 år - så ville han ikke længere tages op om natten til flaske, han ville bare have sin sut og så puttes... Det var faktisk rart, at han selv sagde fra, for så er man også sikker på, at man ikke har lagt et sultent barn i seng... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder jo til at være en god starte, selvom det er en hård omgang at skulle igennem! Hvordan går det så nu?

Vi var så heldige, at Elias faktisk selv sagde fra allerede før han blev 1 år - så ville han ikke længere tages op om natten til flaske, han ville bare have sin sut og så puttes... Det var faktisk rart, at han selv sagde fra, for så er man også sikker på, at man ikke har lagt et sultent barn i seng... :)

Hun har ikke spist om natten siden natten til d. 27/12 og det er gået over al forventning :)

Jeg gad virkelig godt, at Anna selv sagde nej tak til putteflasken, men det tror jeg ikke på sker ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER