Guest DitteWisti

ÆL + sex og alt det der!

11 indlæg i dette emne

Først lige lidt baggrundshistorie.

Det tog 2 år da min mand og hans daværende kæreste for at blive gravid med hans datter.. De fik den grund fra deres læge at det var fordi de prøvede for meget og at det tog ca 3 dage for en mand at få en gang ny sæd han kunne `bruge af´, når han havde `malket ud´ :blush .

Min veninde fandt ud af i går at hun var gravid og vi kom derfor til at snakke om det, hvor hun sagde at mænd danner en ny gang sæd hver dag og hvis man ville være gravid skulle man dyrke sex hver dag i de 5-7 dage omkring sin ÆL.

Når jeg så sidder og læser på nettet at sæd kan overleve i livmoderen i 2-3 dage synes jeg nu det er lidt underligt?

Og har ikke helt kunne finde noget på nettet omkring lige præcis det her. Så jeg ville lige høre om der var nogen derude der vidste det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har fået af vide at sex hver anden dag er bedre end hver dag - noget med indholdet af spermen (undskyld detajlen).

Sæden kan faktisk overleve op til 5 dage...Man forøger jo chancen hver gang der kommer en "ladning" sæd.

Mere kan jeg ikke rigtig lige forklare bedre..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fået af vide at sex hver anden dag er bedre end hver dag - noget med indholdet af spermen (undskyld detajlen).

Sæden kan faktisk overleve op til 5 dage...Man forøger jo chancen hver gang der kommer en "ladning" sæd.

Mere kan jeg ikke rigtig lige forklare bedre..

Just what I should til to say :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tester for ÆL første gang (ever) og er også meget usikker på hvordan og hvorledes..

Jeg startede med at teste på 10. dagen. Dér var der svag streg, så vi mente det var en fin undskyldning for at hygge os ;)

Vi var hos familie på 11. dagen og jeg var væk 12.-14. dagen på kursus (altså minus overnatning hjemme), men vi nåede at "nappede en omgang" om morgenen, før jeg tog afsted :7himmel

Men med hver anden dag kan det altså være svært at ramme rigtigt - ikke mindst når man ikke rigtigt ved hvordan en KLAR ÆL-test skal se ud :unsure

Her er testen fra dag 11 - altså dagen før vores afskedshygge. Er den "god nok" eller??

L-test-4-1-10.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tester for ÆL første gang (ever) og er også meget usikker på hvordan og hvorledes..

Jeg startede med at teste på 10. dagen. Dér var der svag streg, så vi mente det var en fin undskyldning for at hygge os ;)

Vi var hos familie på 11. dagen og jeg var væk 12.-14. dagen på kursus (altså minus overnatning hjemme), men vi nåede at "nappede en omgang" om morgenen, før jeg tog afsted :7himmel

Men med hver anden dag kan det altså være svært at ramme rigtigt - ikke mindst når man ikke rigtigt ved hvordan en KLAR ÆL-test skal se ud :unsure

Her er testen fra dag 11 - altså dagen før vores afskedshygge. Er den "god nok" eller??

L-test-4-1-10.jpg

Kan kun give ret i, at det er noget forvirrende noget <_<

Jeg har selv brugt ÆL-test for første gang i december måned, og af samme grund har jeg læst, læst og læst - hvad gør man ikke i håbet om en snarlig graviditet :gravid

Jeg er selv stor tilhænger af denne hjemmeside http://www.elefantino.dk/index.php?option=com_womancalendar&action=render&josDate=2010-12-11&josMP=34&josML=6 Den har givet mig et godt overblik over min cyklus :balloon

Som tilføjelse til det første link kan jeg sige, at det er min cyklus som er vist - og jeg havde en positiv ÆL-test den 27. og 28. december (kunne ikke lade være med at teste flere dage, selvom de siger, at det ikke er nødvendigt :oops ) og den 29. var ÆL-testen atter negativ. Det har jo faktisk stemt godt overens med det første link, og det er jo kun vejledende trods alt.

Håber det har afklaret spørgsmålet- ellers spørg bare :super

:goodluck :bd :goodluck

Derudover så skal du være opmærksom på, at det ikke er den egentlige ægløsning som ÆL-testen måler, men stigningen af LC-hormon.

LC-hormonet er det som får din test til at vise positiv - det vil jeg klart sige, at det linkede billede er :balloons

Den første dag du tester positiv på en ÆL-test regner man med, at du har ægløsning (altså tidspunktet hvor ægget er klar til befrugtning og bliver "sendt afsted") indenfor 24-48 timer EFTER den positive ÆL-test. :yay

Det er også beskrevet på dette link http://www.min-mave.dk/find-din-aegloesning/article-309.htm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, - det med at ægget sendes afsted EFTER har jeg været obs på - og testen på billedet er også fra dagen FØR afskeds-hyggen.

Men under alle omst. må det være bedre at være til den sene side end til den tidlige, i og med mandens sæd (hvis den da er levende <_< ) kan "holde" op til 3-4 dage.

Jvf. linket til elefantino - og den fine beregner - var vi nu en dag tidligt ude alligevel.

Pyha! Meget at ha styr på!! :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, - det med at ægget sendes afsted EFTER har jeg været obs på - og testen på billedet er også fra dagen FØR afskeds-hyggen.

Men under alle omst. må det være bedre at være til den sene side end til den tidlige, i og med mandens sæd (hvis den da er levende <_< ) kan "holde" op til 3-4 dage.

Jvf. linket til elefantino - og den fine beregner - var vi nu en dag tidligt ude alligevel.

Pyha! Meget at ha styr på!! :tak

Hehe.. Ja, bare opstarten til livet som forældre er hård :biglove

Mon ikke det giver os tid til at vokse med opgaven :balloon

Her gik vi også ud fra princippet om, at dette hellere måtte være til den sene side - og netop med tanken om, at :cell kan

live i op til 5 dage i kvinden :hurra

Krydser fingre for, at det er lykkedes :bd :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Louise :) Og i lige måde! :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først lige lidt baggrundshistorie.

Det tog 2 år da min mand og hans daværende kæreste for at blive gravid med hans datter.. De fik den grund fra deres læge at det var fordi de prøvede for meget og at det tog ca 3 dage for en mand at få en gang ny sæd han kunne `bruge af´, når han havde `malket ud´ :blush .

Min veninde fandt ud af i går at hun var gravid og vi kom derfor til at snakke om det, hvor hun sagde at mænd danner en ny gang sæd hver dag og hvis man ville være gravid skulle man dyrke sex hver dag i de 5-7 dage omkring sin ÆL.

Når jeg så sidder og læser på nettet at sæd kan overleve i livmoderen i 2-3 dage synes jeg nu det er lidt underligt?

Og har ikke helt kunne finde noget på nettet omkring lige præcis det her. Så jeg ville lige høre om der var nogen derude der vidste det :)

Lige til en notice:

http://en.wikipedia.org/wiki/Semen_quality

Når en kvinde har fundet ud af, hvornår hendes ægløsning nogenlunde ligger (hvilket er svært at regne ud, da en ægløsning sagtens kan skippe en måned og sådan) - er det anbefalet at partnerne dyrker regelmæssig sex fra 2-3 dage før ægløsningen til 2-3 dage efter ægløsningen og gerne hver dag, da chancerne forøges af dette.. En sædcelle kan snildt dø efter et par timer, men kan også sagtens leve op til 5 døgn, helt afhængig af mandens sædkvalitet (link her)

- jeg har erfaret mig denne viden, blot ved at ha' biologi i skolen og læse mig frem til det på nettet.

Oftest er det også nemmere for en kvinde at blive gravid, hvis hun ikke har for mange bekymringer i hverdagen, lider af stress eller anderledes da følelser har en stor indvirkning på vores hormonbalance. Bliv forelsket i din mand igen, så skulle det være "nemt", da kvinden udskiller mange forskellige hormoner i en forelskelse som gør at ægløsningen skulle komme nogenlunde stabilt.

Oftest ser man at dem der går meget op i "projekt baby" ikke får det, adoptere et barn og derefter bliver kvinden gravid - det er fordi parret har sluppet "kampen" og er begyndt at slappe af og derfor begynder kroppen igen at kunne arbejde "normalt". En stresset mor og far -to be, vil have svært ved at danne de nødvendige balancer i kroppen, da der er for meget negativitet der styrer dem.

Håber dette var brugbart. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fra ægget bliver forløst fra æggestokken går der 24 timer inden det "dør" igen.....så man skal ramme ret præcist!

Derudover så kan en sædcelle leve i op til 5 døgn i livmoderen....men det kommer jo an på sædcellens kvalitet og surheden i kvinden livmoder.

Vi kæmpede næsten 2 år for at få Emilie og vi prøvede ALT.......Men det er jo et mirakel, især når man tænker på hvor mange processer der bare skal gå fuldstændig rigtig til, før det befrugtede æg sætter sig fast og derfra udvikler sig til et rask barn....

Det er fantastisk!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er helt enig! Det er jo ganske enestående at sådan et lille menneske bliver til 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER