Mrs.1985

PCO og kost

14 indlæg i dette emne

Hej alle :)

Nu har jeg besluttet mig at prøve at leve efter PCO kost, men jeg har sku svært ved lige at danne mig et overlik over hvad jeg skal have i skabene af mel (Eller erstatning hertil) og hvilket sødemiddel der er bedst osv.

Håber i kan hjælpe mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det eneste mel der er ok er rugmel og mel lavet på nødder fx mandelmel så vidt jeg har forstået.

Kan anbefale at bruge isis perfekt fit til bagning

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan bruge kamutmel (kan bla. fås i Kvickly), mandelmel, nøddemel, kikærtemel og rugmel.

Jeg bruger generelt kamut hvor jeg eks. ville bruge hvedemel i frikadeller, sovs mv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

OKay, super tak :)

Nogle gode råd når man vil opstarte med PCO kost?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der findes flere gode bøger fx spis dig i balance, spis dig gravid og spis dig rask.

Hvert måltid skal indeholde lige dele protein, fedt og kulhydrat. Det er det der er det sværeste. Brug evt en side som madlog.dk og tjek st det går op.

Undgå sukker, rodfrugter, ris og pasta

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har købt spis dig i Balance, venter på den kommer med posten :)

Troede godt man måtte få fuldkorns pasta og fuldkorns ris..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har købt spis dig i Balance, venter på den kommer med posten :)

Troede godt man måtte få fuldkorns pasta og fuldkorns ris..

Du må gerne få en begrænset mængde fuldkornspaste (35 g. rå) samt vilde ris (ikke brune ris men vilde ris. De kan fås i Kvickly og lugter af the inden de bliver kogt, men de smager udemærket ;)). Du kan også spise perlebyg og perlerug.

Jeg gjorde det at jeg i starten ikke fokuserede så meget på 3*33 fordelinger, men fokuserede på at fjerne sukker, stivelse og andre højglykemiske fødevarer fra kosten. Da jeg havde styr på den del, tog jeg til en diætist, og fik lagt et kostprogram, da jeg også skal tabe mig. For mig var det lettest at tage små forandringer ad gangen, men det er jo individuelt, om man kan det hele på en gang, eller tager små bidder :)

Det vigtigste er, at andelen af kulhydrat ikke er for høj. Er du ude og spise, og de serverer kartofler, grønt og kød, så spring kartoflerne over og spis grønt og kød. Til mine veninder har jeg lavet en liste over ting jeg må spise og ikke må spise, og de er super søde til at tage hensyn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må gerne få en begrænset mængde fuldkornspaste (35 g. rå) samt vilde ris (ikke brune ris men vilde ris. De kan fås i Kvickly og lugter af the inden de bliver kogt, men de smager udemærket ;)). Du kan også spise perlebyg og perlerug.

Jeg gjorde det at jeg i starten ikke fokuserede så meget på 3*33 fordelinger, men fokuserede på at fjerne sukker, stivelse og andre højglykemiske fødevarer fra kosten. Da jeg havde styr på den del, tog jeg til en diætist, og fik lagt et kostprogram, da jeg også skal tabe mig. For mig var det lettest at tage små forandringer ad gangen, men det er jo individuelt, om man kan det hele på en gang, eller tager små bidder :)

Det vigtigste er, at andelen af kulhydrat ikke er for høj. Er du ude og spise, og de serverer kartofler, grønt og kød, så spring kartoflerne over og spis grønt og kød. Til mine veninder har jeg lavet en liste over ting jeg må spise og ikke må spise, og de er super søde til at tage hensyn.

Helt perfekt, virker som en god måde at starte på, det kan hurtigt blive en stor mundfuld hvis man tager det hele..

Nogen der har haft erfaringer med at PCO kost har haft indvirkning på cyklusen? Min er nemlig ikke eksistrende :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt perfekt, virker som en god måde at starte på, det kan hurtigt blive en stor mundfuld hvis man tager det hele..

Nogen der har haft erfaringer med at PCO kost har haft indvirkning på cyklusen? Min er nemlig ikke eksistrende :(

Min cyklus var også ikke eksisterende... Havde mens 1-2 gange om året. Begyndte på PCO-kost i oktober sidste år, og testede positiv i slutningen af marts, uden at have haft mes inden. Det endte dog i en bio. De næste 4 måneder havde jeg en cyklus på 35 dage, og de sidste 3 måneder har den været på 31. I søndags testede jeg igen positiv (3+5), så nu håber vi at den blvier der denne gang :)

Så jeg er gået fra ingen mens til cyklus på 31 dage og 2 positive tests, kun pga PCO-kost og metformin. Der er noget der virker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min cyklus var også ikke eksisterende... Havde mens 1-2 gange om året. Begyndte på PCO-kost i oktober sidste år, og testede positiv i slutningen af marts, uden at have haft mes inden. Det endte dog i en bio. De næste 4 måneder havde jeg en cyklus på 35 dage, og de sidste 3 måneder har den været på 31. I søndags testede jeg igen positiv (3+5), så nu håber vi at den blvier der denne gang :)

Så jeg er gået fra ingen mens til cyklus på 31 dage og 2 positive tests, kun pga PCO-kost og metformin. Der er noget der virker :)

Først og fremmest, stort tillykke :)

Det er da sådan det skal fungere, det er virkelig en motivation for at komme i gang :)

Jeg er også på Metformin, så håber det lykkes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aner ikke om det havde nogen betydning men jeg har pco og levede efter kosten efter jeg stoppede på p-piller og blev gravid i første cyklus

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :)

Glæder mig til bogen kommer så jeg kan komme i gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogen der har haft prøvet den nye bog der hedder low carb lækkerier, en opskriftbog uden mel og sukker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sojaflager (købes i butikker der sælger helsekost) er en god idé at have i skabene. Kan bruges som musli i yoghurt, A38, kvark eller lignende. Fiber husk til bagning kan også være nyttigt. Og så masser af æg i køleskabet :) Det er skønt og mættende at starte dagen med æg, ost og et lille stykke rugbrød, og det sørger for, at jeg bevarer mæthedsfornemmelsen længe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER