Barbamama

Astmatisk bronkitis

33 indlæg i dette emne

Valdemar fik konstateret astmatisk bronkitis i onsdags :(

Min søde læge beroligede mig med, at det ikke er kronisk, ikke har noget med astma at gøre og at det "ikke var noget, som vi skulle være kede af eller bange for". Men hun kunne ikke sige, om det var ovre efter et par dage, ville vare vinteren over eller om det er noget, han skal vokse sig fra i løbet af et par år :unsure Og jeg har hist og pist hørt om ret forskellige forløb.

Jeg bryder mig ikke om at give ham medicin i hans inhalator. Men han tager det nu flot. Tilgengæld har vi en mistanke om, at medicinen som bivirkning måske gør ham hyperaktiv :unsure Han var i hvert fald noget mere vild igår og idag end han plejer, og her til aften går han helt amok med at hoppe på skødet, blæse spytbobler, snakke, vælte rundt på os, osv. Det kan der selvfølgelig være flere grunde til, men synes altså, at han er vildere end han plejer eller har været før. Men udover vildskaben har han det tilsyneladende godt og er i godt humør...

Hvad er jeres erfaring med astmatisk bronkitis? Både med hvor hurtigt børnene blev raske, gode tips og hvad I har oplevet af bivirkninger?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad får han af medicin? I masken?

Langt det meste medicin mod astma/astmatisk bronkitis behandles med medicin med betablokkere.. som får pulsen til at stige og ofte medførr at barnet får mere energi.

Det kan, på grund af den bivirkning, være nødvendigt at time medicingivning med sengetid.. ellers går putningen hen og bliver RET urolig.

Silje har astmatisk bronkitis.. og får maske ved behov. I disse dage hvor det er SÅ koldt har hun 'et anfald'.. hun raller lidt, men masken hjælper helt bestemt og er effektiv.

Vi har efterhånden fundet ud af et en omgang AB følger med når hun bliver forkølet. Starter vi på masken med det samme, kan vi holde udbruddet nede på et par dages - nogle gange 4-5 - varighed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det hedder ventoline, det han får... Hvad kigger jeg efter i ingredienslisten, hvis jeg kigger efter betablokkere? Valdemar er lige faldet i søvn, men han var godt nok vild inden, og før han fik medicinen havde han i lang tid en rytme med at falde i søvn mellem syv og otte om aftenen.

Det lyder dejligt, at I kan holde udbruddene nede ved at sætte ind med masken hurtigt. Har I fået nogle udsigter af lægen til at hun vokser sig fra det? Og hvordan tager hun masken, nu hvor hun "kender" den?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der egentlig nogen, der ved hvad de får det af? Altså om det er arvelige tendenser, eller om det kan være noget de ikke kan tåle, eller...???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg troede faktisk at det tit var børn af rygere der fik det, men det er I jo så slet ikke :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg troede faktisk at det tit var børn af rygere der fik det, men det er I jo så slet ikke :blink

Jeg troede nemlig også, at det ofte var børn af rygere. Men jeg er jo ret striks med røg :unsure Så kan ikke lade være med at spekulere over, hvad det er kommet af. Altså det er ikke fordi, jeg går ind for at placere skyld, eller fordi jeg vil have noget, at dunke mig selv oveni hovedet med. Men hvis der er noget, som jeg kan gøre/kunne have gjort anderledes, så vil jeg rigtig gerne vide det... :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke selv et barn med astmatisk bronkitis, men jeg havde det selv, da jeg var barn.

Vi havde kat dengang og det hjalp på mig, at mine forældre fandt et andet hjem til den! - ved ikke, om I har husdyr af en art?

Jeg voksede vist fra det, da jeg var maks 2 år og har slet ikke astma eller noget som helst nu.

Mht. medicin og bivirkninger ved jeg desværre ikke andet, end at jeg også fik en maske...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, der er altså mange der har astmatisk bronkitis, uden der behøver være en forklaring. Mange børn har bare sartere luftveje, og så er der selvfølgelig dem der har det arveligt. Både min mand og jeg havde AB som småbørn, hvor mit udviklede sig til sværere astma. Begge pigerne har astmatisk bronkitis (Bellas heddr vel efterhånden astma) og de er meget mere modtagelige i vintermånederne.

Jeg vil sige, at når han "kun" får ventoline, så har lungerne ikke lydt så slemme. Ventoline giver hjertebanken (og dermed lettere hyperaktivitet), og kan i højere doser decideret ubehag. Karoline har jo ofte været indlagt med luftvejsvirus, og hvæsende vejrtrækning, og hun får op til 12 gange i døgnet af ventoline, samt forebyggende binyrebarkhormon Flixotide, som hun i vintermånederne er sat i dobbeltdosis med. Isabella får det samme.

Ift hyperaktivitet, er det en velkendt bivirkning. Der findes andre produkter, hvor jeg faktisk synes Airomir gav lidt mindre hypertendens, men tror måske den er udgået af produktion.

Anyway, jeg er ret sikker på du ikke kan gøre eller kunne gøre noget for at forhindre det. Når det er rigtig frostvejr som nu, har mine piger det også værre. De har feks begge fået ekstra medicin her til aften.

Mange børn har "vinter AB", og så bliver det bedre til foråret igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nårh jo- nu ved jeg ikke om I har dyr, men dyrehår kan være provokerende på AB/astma

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan ikke skrive det bedre end MissingLink. Er selv bruger af ventoline og ja det giver hjertebanken/hyperaktivitet. Har i fået priktestet Mar om evt kunne være nogle allergier som eksempelvis dyrehår der kunne have betydning? Ellers prøv at skriv ned over en periode hans reaktionsmønstre og tag derefter en snak med lægen om der skal gøres noget ved hans hyperaktivitet. Kæmpe :kram din vej

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og forresten, så skal hans krop også lige vænne sig til Ventolinen. Reaktionen er selvfølgelig værst, når kroppen ikke er vant til at få det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar piger :tak Ville selvfølgelig helst, at han/vi ikke skulle døje med AB, men er glad for at læse at lungerne ikke har været slemme når han "kun" får ventoline, og at hyperaktivitet er en velkendt bivirkning (for så kan jeg da konkludere, at det er dérfor og ikke fordi der er noget andet galt). Vi har marsvin, tror I de kan provokere det? :help

Jeg synes heldigvis allerede, at hans hvæsen er blevet bedre :yay Men jeg synes GODT NOK at han bliver hyper af det :wacko Det er lidt hårdt, men jeg tænker mere på, at det da må være ubehageligt for ham at være så opgejlet? Han virker nu i fint humør om dagen, men var meget ked af det om natten (og det er han ellers aldrig)... Nogle tips til at tackle hyperaktiviteten? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marsvin kan sagtens provokere astmatisk bronkitis eller astma. Men hvis I har marsvin, så ville jeg kontakte lægen og høre, om han kan få lavet en priktest på marsvin. Det er bare et lille prik, og tager kun et øjeblik.

Hvor meget ventoline får han? Her kommer det nemlig an på, hvor meget de får, hvad vi lige gør.

Bricanyl og ventoline som er de to mest velkendte præparater for astma og astmatisk bronkitis, var i produkternes spæde udvikling lavet til hjertepatienter. Det øger hjerteaktiviteten- dvs hjertet slår hurtigere, og giver dermed bedre gennemstrømning i bronkierne i lungerne. Det bruges dog ikke too hjertepatienter, da det virkede bedre til astmaproblemer. Nå, det var en sidebemærkning. Men det er defor man kan blive lidt hyper af det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God idé med priktest, det vil jeg lige nævne for lægen, når vi skal have ham til 5 mdrs undersøgelse på torsdag :)

Han får 2 pust, dvs. 0,2 mg ad gangen. Vi startede onsdag aften, så der fik han én gang. Tordag og fredag fik han morgen, middag og aften. Lørdag synes vi at mislyden var væk, så der nåede han kun at få om morgenen (lægen havde sagt 2-3 gange daglig og at vi bare skulle stoppe når vi ikke kunne høre piben længere), men så kunne vi høre det igen i nat, så idag har han fået morgen og tidlig eftermiddag. Jeg har ikke hørt piben siden i eftermiddags...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay. Hvordan giver I de 2 pust? I skal helst vente 5-10 min (nærmere 10) før I giver andet pust. For det første er virkningen bedre, idet den første åbner luftvejen og den anden ladet medicinen trænge ordenligt ned. For det andet, kan det mindske hyperaktiviteten/hjertebanken, når I giver det på den måde- specielt når de er så små.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt, så pibelyde om natten, er ikke så "alvorligt" som når de er oppe og vågne. Når de sover, trækker de vejret anderledes, og ikke helt så dybt. Derfor kommer de nemmere til at pibe. Hvis ikke det er absolut nødvendigt (som i spruttende kaffemaskinelyd) giver vi ikke vores om natten. For det første pga hyper og for det andet fordi de vågner rigtig meget af det, og har svært ved at få ro resten af natten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var ved lægen med Ronja for 3-4 uger siden fordi hun havde en ordentlig forkølelse. Der fik jeg at vide at vi skulle komme igen efter 2 ugers tid hvis hun stadig hostede for så skulle hun tjekkes for AB. Grunden til at lægen bragte det på banen er at Ronja er eksem-barn og både Jonas og jeg har allergier og derfor er hun mere udsat for at få det. Vi har så ikke været til tjek endnu men har i dag snakket om vi skal have bestilit tid fordi hun stadig hoster og det bliver ikke rigtig bedre :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var så ved lægen i dag og Ronja fik konstateret at hun har AB :( Nu skal vi i gang med spaceren min. 2 gange i døgnet og så ellers efter behov.

Lægen fik desværre lige klokket lidt rundt i hvilken dosis hun skal have så da jeg stod på apoteket ville de ikke udlevere den forebyggende medicin men kun den akutte. Så nu skal jeg lige have fat i lægen igen for de havde selvfølgelig lukket for telefonerne lige da jeg kom til apoteket <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var så ved lægen i dag og Ronja fik konstateret at hun har AB :( Nu skal vi i gang med spaceren min. 2 gange i døgnet og så ellers efter behov.

Lægen fik desværre lige klokket lidt rundt i hvilken dosis hun skal have så da jeg stod på apoteket ville de ikke udlevere den forebyggende medicin men kun den akutte. Så nu skal jeg lige have fat i lægen igen for de havde selvfølgelig lukket for telefonerne lige da jeg kom til apoteket <_<

Det er jeg ked af Lone :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige en sidebemærkning mht marsvinene. De får vel hø og sådan? For så kan du vel ligeså godt tjekke høfeber også og ikke kun marsvin?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Julius fik konstateret AB da han var 2 år. Hverken min mand eller jeg ryger så det er ikke pga røg han har fået det. Han fik udført en priktest som 2,5 årig hvilket resulterede i at vi blev nødt til at aflive katten. Han har dog ingen problemer med hunde. :-)

Puha kan godt huske første gang han skulle have maske. Ej det var en ubehagelig følelse at holde ham fast og nøj hvor var han vred. Nu henter han selv masken og ser ofte tv mens han bruger den (self med voksen hjælp) :-)

Jeg har en veninde hvis datter også havde AB da hun var lille. De fandt ud af at udbrudet skyldes fugt i kælderen. Ydermere fik de besked på at fjerne ALLE gulvtæpper og pelsdyr. De fik så behandlet kælderen og i stand sat den, kaninen flyttede ud i haven og katten fik et nyt hjem. Der gik 3 uger efter alt dette så var kirstines (altså datterens) AB væk og der har intet været siden.

Synes det er meget skræmmende at det er hjemmet der i disse tilfælde gav AB anfald. :-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix har AB og får dagligt forebyggende medicin. Når det er slemt åbner vi luftvejene med den akutte medicin inden han får den anden. Lige nu har han ingen mislyde og de mener at han er medicineret rigtig. Vi har ikke dyr, ingen rygere, ingen af os har astma eller eksem så han har bare været uheldig.

En sidebemærkning så har jeg lige hentet en airomir på apoteket :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix har AB og får dagligt forebyggende medicin. Når det er slemt åbner vi luftvejene med den akutte medicin inden han får den anden. Lige nu har han ingen mislyde og de mener at han er medicineret rigtig. Vi har ikke dyr, ingen rygere, ingen af os har astma eller eksem så han har bare været uheldig.

En sidebemærkning så har jeg lige hentet en airomir på apoteket :)

Det er også airomir Ronja får nu som den "akutte" hvor hun skal have 0,1 eller 0,2 mg af gangen - jeg kan ikke lige huske det. Som den forebyggende skal hun have flixotide 2 gange 50 mg i døgnet. Lægen startede egentlig med at sige 2 gange 100 mg i døgnet men den dosis findes ikke så de satte den ned i stedet for op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også airomir Ronja får nu som den "akutte" hvor hun skal have 0,1 eller 0,2 mg af gangen - jeg kan ikke lige huske det. Som den forebyggende skal hun have flixotide 2 gange 50 mg i døgnet. Lægen startede egentlig med at sige 2 gange 100 mg i døgnet men den dosis findes ikke så de satte den ned i stedet for op.

Øh, hvis det er 100 mg Flixotide, kan hun vel bare få 2x2 pust? Karoline får 250 mg x 2 x 2 Flixotide. Ventoline eller Airomir efter behov. Hun må få op til 12 gange i døgnet, men så skal vi også kontakte sygehuset, hvor hun er åben indlagt. Så har hun forstøvermaske, hvor hun også kan få ventoline i. Men der plejer vi så faktisk næsten at være taget på sygehus ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh, hvis det er 100 mg Flixotide, kan hun vel bare få 2x2 pust? Karoline får 250 mg x 2 x 2 Flixotide. Ventoline eller Airomir efter behov. Hun må få op til 12 gange i døgnet, men så skal vi også kontakte sygehuset, hvor hun er åben indlagt. Så har hun forstøvermaske, hvor hun også kan få ventoline i. Men der plejer vi så faktisk næsten at være taget på sygehus ;)

Det er jeg også kommet til at tænke på efterfølgende så det kan være jeg lige skal have fat i lægen igen ;)Det er godt nok nogen store dosis hun får :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER