Guest M's mor

Oppe to gange hver nat og give mad - hjælp

63 indlæg i dette emne

Det kommer i høj grad an på hvem man spørger. Jeg er uddannet indenfor ernæring, og det er mange SPér ikke, desværre. Deres viden er derfor (logisk) begrænset. Hvis man ser ud fra et biokemisk og fysiologisk aspekt, så er babyer ikke klar til gluten før 8-9 mdr. alderen. Så jo, for mig er det rent fagligt forkert.

Det er dog klart at der i praksis ses en stor variation i hvad man føder sine babyer op på, men en baby-mave der ikke engang er vant til glutenfrigrød, har bestemt ikke godt af pludselig at få et "glutenchock".

Nu var det ikke en eller anden tilfældig sundhedsplejerske, jeg citerede. Det var derimod fra pjecen 'Babymad', som er udgivet af Landbrug & Fødevarer. Jeg kan også henvise til Sundhedsstyrelsens 'Mad til Spædbørn & Småbørn':

"Fra barnet er 6 måneder, kan det få grød af flere for- skellige kornsorter og gradvis få mad, som indeholder mere gluten. Gluten findes i hvede, rug, byg og havre. Der er mest i hvede.

Havregrød og øllebrød, som har et lavt glutenind- hold, er godt at give fra 6 måneder. Det kan være en god idé at gå over til disse grødtyper for at undgå forstoppelse hos barnet.

Begræns dog brugen af grød med hvede – fx fuldkornshvedegrød eller mannagrød, der er kogte hve- degryn eller speltgrød, da spelt er en form for hvede. Derved undgås, at barnet ved starten af de 6 måneder pludselig får meget hvede og dermed meget gluten". (http://www.sst.dk/publ/Publ2012/BOFO/Boern/MadSkeFam13udg.pdf)

Nu taler jeg jo ikke om at udsætte sit barn for et "glutenchok" i form af enorme mængder fuldkornshvedegrød fra den dag barnet fylder 6 måneder, men derimod om at starte stille og roligt op med små mængder havregrød eller øllebrød, hvor glutenindholdet er lavt, hvis ellers barnet er parat - dvs. hvis man allerede har været i gang med fx risgrød eller lign. i en periode. Med fare for at lyde som en sur harpe (hvilket ikke er hensigten) ;), vil jeg tillade mig at sætte min lid til, at Sundhedsstyrelsen og de adskillige eksperter, der har været inde over denne udgivelse, ved hvad de taler om, når det nu er dem, der udstikker de generelle anbefalinger her i landet (også selv om du er "uddannet inden for kost og ernæring") :) ..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu var det ikke en eller anden tilfældig sundhedsplejerske, jeg citerede. Det var derimod fra pjecen 'Babymad', som er udgivet af Landbrug & Fødevarer. Jeg kan også henvise til Sundhedsstyrelsens 'Mad til Spædbørn & Småbørn':

"Fra barnet er 6 måneder, kan det få grød af flere for- skellige kornsorter og gradvis få mad, som indeholder mere gluten. Gluten findes i hvede, rug, byg og havre. Der er mest i hvede.

Havregrød og øllebrød, som har et lavt glutenind- hold, er godt at give fra 6 måneder. Det kan være en god idé at gå over til disse grødtyper for at undgå forstoppelse hos barnet.

Begræns dog brugen af grød med hvede – fx fuldkornshvedegrød eller mannagrød, der er kogte hve- degryn eller speltgrød, da spelt er en form for hvede. Derved undgås, at barnet ved starten af de 6 måneder pludselig får meget hvede og dermed meget gluten". (http://www.sst.dk/pu...SkeFam13udg.pdf)

Nu taler jeg jo ikke om at udsætte sit barn for et "glutenchok" i form af enorme mængder fuldkornshvedegrød fra den dag barnet fylder 6 måneder, men derimod om at starte stille og roligt op med små mængder havregrød eller øllebrød, hvor glutenindholdet er lavt, hvis ellers barnet er parat - dvs. hvis man allerede har været i gang med fx risgrød eller lign. i en periode. Med fare for at lyde som en sur harpe (hvilket ikke er hensigten) ;), vil jeg tillade mig at sætte min lid til, at Sundhedsstyrelsen og de adskillige eksperter, der har været inde over denne udgivelse, ved hvad de taler om, når det nu er dem, der udstikker de generelle anbefalinger her i landet (også selv om du er "uddannet inden for kost og ernæring") :) ..

Det er helt i orden at du læner dig op af anbefalingerne. Hvordan skal du kunne andet, hvis man ikke er uddannet indenfor selv samme. Sådan er det jo med alt derude.

Men hvad Sundhedsstyrelsen siger er langt fra lov ) Generelle anbefalinger er langt fra positivt i mine øjne, da mennesker og børn ikke kan kommes i bokse og da kostområdet især, er alt for komplekst. Der er meget debat både omkring småbørn kost og voksnes kost generelt. Hele spørgsmålet om hvorvidt kulhydrater er gunstigt for et menneskes fordøjelsessystem, er især under luppen pt. (som jeg ogå selv har skrevet en bac. omkring).

Og bare lige for at få det på det rene; jeg har læst anbefalingerne igen og igen - det er det jeg har skulle under min udd., men det er også under udd. at jeg har tilegnet mig ny viden omkring forskning indenfor kost - og det er en ongoing process, og derfor er det om at holde sig up to date - noget som Sundhedsstyrelsen også gør, men det tager desværre ALT for lang tid, før nye retningslinier mv. istandsættes.

DK læner sig meget op af Norges generelle kost overbevisninger og de er stadig langt fra enstemmig med DK´s, trods den ny-reviderede kostpyramide.... :unsure Så ja, jeg forholder mig meget kritisk til mit eget felt, og søger hele tiden ny viden - det skal folk selvfølgelig ikke rettes ind under, men når det kommer til gluten, så er det vist ved at være bevist at gluten og især i høje mængder ikke har noget specielt godt at bidrage med - hverken i voksnes eller børns kost.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men for at gøre noget langt til noget kort; Så er det stadig min holdning at børn først bør introduceres for gluten i min. 8 mdr. alderen.

Der findes jo massere af alternativer, så hvorfor skal de små mavser i gang allerede med dét?

Sidst vil jeg også sige, at det netop kan være farligt at anbefale havregrød mv. hvis ikke man påpeger, at det ikke skal erstatte alt andet grød, og det ikke skal gives i store mængder. Det er jo langt fra alle der ved hvad gluten kan gøre ved fordøjelsessystemet, og risikoen for at de giver det i mængder som alt andet grød, er jo tilstede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Blandt andet kan jeg selv paa egen krop maerke, naar der har vaeret for meget glutenholdigt i mad i min kost. Lidt gluten kan jeg sagtens klare, men f.eks. pasta hver dag og saa glutenholdigt broed til og maaske en aften ude for at spise pizza - det smadrer min mave. Min overbevisning er, at mit barn vil have bedst af at undgaa gluten indtil de 8 mdr., og hirse er jo et fint alternativ, naar man f.eks. taler flager til "havregroed".. Det er ikke svaert at undgaa gluten i privaten, men ude er det svaert hernede i Italien, saa der vil jeg moede op og vaere beredt, dvs. selv have mad med til mit barn. Klart - sker det, at nogen stikker mit barn et stykke broed eller en kiks/smaakage, saa vil jeg ikke gaa amok, men derimod bede om, at det ikke sker en anden gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke hvilke æbler du laver æblemos af, men jeg laver normalt af royal gala, de er dejligt søde

Hehe, grøden var faktisk lavet på Ingrid Marie æbler, som jo kan være ret syrlige. Så det er nok bare det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld jeg ikke har været inde og svare længe, vi er ved at pakke da vi skal flytte den kommende uge, og kæresten er ved at renovere huset vi skal flytte ind i så vi har nok at se til, men vil lige komme med en opdate.

Tirsdag prøvede jeg bondebrød med leverpostej, hun var vild med det. Meget af det for ikke at sige det hele kom ud igen, efter at være blevet gnasket helt tynd og flydende. men hun ville gerne have det. Vi prøvede at lade hende sidde selv og tage men der kom aldrig noget i munden så hun skulle have hjælp.

Torsdag fik hun igen det og denne gang blev det meste faktisk slugt og hun spiste mere end tirsdag. Vi holder lidt pause med grøden for at se om hun hellere vil have "rigtig" mad hvor der er lidt bid i. I går til fødselsdag fik hun en bolle at gnaske i og det gik også rigtig godt. Men Hun lignede noget der var løgn da vi tilbød hende agurk og gulerødder. Hun skulle ikke have noget der var sundt. Hun fik endda fat i et stykke finsk brød (småkage) som hun også gnaskede i.

Med hensyn til hendes søvn, så havde vi om tirsdagen min niece på 20 mdr og der var virkelig gang i den, om natten sov madison hele natten og vågnede kl fem og var sulten, sov så videre oppe ved mig. Onsdag var vi bare hjemme men igen sov hun hele natten og vågnede først hen på morgen. Og det var det samme natten til fredag. Natten til lørdag pev hun hver femte minut når hun tabte sutten og det blev fra min side kun til to timers søvn, og hun fik mad kl halv tre. I går morges opdager jeg så en tand der lige er brudt igennem. Og natten til i dag vågner hun ti over seks og skal have mad. Så jeg tror uden at vide det, at den nye tand simpelthen har drillet rigtig længe. For det er en måned siden hun fik den første og inden den brød frem begyndte hun nemlig at sove træls, og nu lader det til, håber jeg, at hun sover bedre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg krydser fingre for det med søvnen :goodluck

Dejligt at det var en succes med bondebrødet! Nu ved jeg ikke om Madison er ligesom Lise, men herhjemme skal vi variere pålægget på brødet, ellers kører hun lidt sur i det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg krydser fingre for det med søvnen :goodluck

Dejligt at det var en succes med bondebrødet! Nu ved jeg ikke om Madison er ligesom Lise, men herhjemme skal vi variere pålægget på brødet, ellers kører hun lidt sur i det.

Ja det kommer vi nok også til. Hvas kunne man ellers putte på?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Ja vi har brugt alm. philadelphia eller buko smøreost, sildeleverpostej, torskerogn, most avocado (evt. blandet med lidt A38 el. creme fraiche) og humus (som hun iøvrigt er TOSSET med!).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår godt hvis Samantha har været lidt forvirret over SPen's bemærkning.

Jeg har lige haft besøg af min SP og vi snakkede søvn. Jeg fortalte så at C bliver puttet omkring kl.19 og så får hun noget at spise kl.22.30, 2 og 6 (ca. tider) og står så op omkring kl.8. Og det synes SPen var meget og at det burde være mindre :blink

Vi synes egentlig det er fint, når man tænker på hun ikke er andet 3½ måned.

SPen mente desuden at jeg skulle afvende C at blive puslet om natten. Lige nu er det sådan at hvis jeg kan lugte hun har tisset eller skidt, så bliver hun puslet i mellem at hun får på begge bryster, og selv om hun "vågner" så har hun ikke problemer med at falde i søvn af sig selv igen. Så igen kan jeg ikke se problemet. Jeg har prøvet at lade være med at pusle, da hun kun havde tisset, med det resultat at hun havde tisset igennem inden næste gang hun kom op. SPen mente så vi skulle putte hende i en større ble, jeg tror bare hun kommer til at sejle hvis jeg putter hende i en 4er.

Men nu tager vi tingene som det kommer og så må vi bruger SPens råd eller lade vær.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja vi har brugt alm. philadelphia eller buko smøreost, sildeleverpostej, torskerogn, most avocado (evt. blandet med lidt A38 el. creme fraiche) og humus (som hun iøvrigt er TOSSET med!).

Ja okay det var da noget vi kan prøve. Bare det er noget der kan smøres på og er i stil med leverpostej

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår godt hvis Samantha har været lidt forvirret over SPen's bemærkning.

Jeg har lige haft besøg af min SP og vi snakkede søvn. Jeg fortalte så at C bliver puttet omkring kl.19 og så får hun noget at spise kl.22.30, 2 og 6 (ca. tider) og står så op omkring kl.8. Og det synes SPen var meget og at det burde være mindre :blink

Vi synes egentlig det er fint, når man tænker på hun ikke er andet 3½ måned.

SPen mente desuden at jeg skulle afvende C at blive puslet om natten. Lige nu er det sådan at hvis jeg kan lugte hun har tisset eller skidt, så bliver hun puslet i mellem at hun får på begge bryster, og selv om hun "vågner" så har hun ikke problemer med at falde i søvn af sig selv igen. Så igen kan jeg ikke se problemet. Jeg har prøvet at lade være med at pusle, da hun kun havde tisset, med det resultat at hun havde tisset igennem inden næste gang hun kom op. SPen mente så vi skulle putte hende i en større ble, jeg tror bare hun kommer til at sejle hvis jeg putter hende i en 4er.

Men nu tager vi tingene som det kommer og så må vi bruger SPens råd eller lade vær.

Når hun ikke er ældre så vil jeg da også sige det ikke gør noget hun er oppe de gange.

Vores skiftede jeg også flere gange om natten da hun havde den alder. Og i dag bliver hun kun skiftet hvis hun har lavet.

Når man har en sp så går man jo ud fra at man kan regne med det hun siger. Det har vi kunne med alt andet. Og jeg kan sagtens forstå hvis jeg skulle op en gang og give mad om natten. Men to gange forstår jeg ikke. I nat var det igen to gange. Jeg har prøvet at tilbyde mere mad om dagen. Men fordi hun spiser to gange om natten så er hun ikke særlig sulten om dagen så det er en ond cirkel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER