Guest

Er det mig der er lidt emsig?

29 indlæg i dette emne

I min familie ligger vi billeder af vores børn på facebook, på den måde kan alle følge med også dem man ikke ser så ofte, det er selvfølgelig anstændige billeder og intet kan blive brugt mod hende senere. Jeg har også lagt videoer ind af hendes udvikling. Altså ikke noget slemt eller "farligt" på nogen som helst måde.

Nå men der er noget der går mig på og det er at min svigermor deler ALT hvad der kommer på af Mie - ikke at der kan ske noget ved det, hendes venner er jo bare en masse gamle venner og måske deres børn og de færreste har en interesse i Mie. Jeg ved ikke helt hvad det er i det der går mig på, for der KAN ikke rigtig ske noget ved det. Men det er MIN datter og MINE billeder og videoer og jeg vil da egentlig gerne have lov til at bestemme hvem der ser det! Hun spørger ikke om hun må, hun gør det bare.

Skal jeg lade det ligge og bide det i mig (jeg er begyndt at begrænse billederne af Mie derinde, men syntes det er irriterende at jeg ikke kan vise min datter frem til MINE venner fordi det irriterer mig at de bliver delt) - eller skal jeg sige noget til hende, jeg GIDER bare ikke en konflikt med hende, over noget der egentlig bør være lidt ligegyldigt, jeg vil gerne bevare det gode forhold, hvilket kan være VOLDSOMT svært. Så er det en kamp værd eller en kamp jeg skal vælge fra???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville vælge mine kampe her, og så måske kun lade de billeder hun godt må dele være synlige for hende. Selv om jeg godt kan se det forkerte i det hun gør.

Hvis du gerne vil sige noget, kunne du måske sige, at du ikke er så glad for at hun deler billederne, da du så ikke har kontrol over hvem, der ser dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har klart meldt ud i min familie, at vi selv vil styre hvilke billeder der bliver lagt op af David. Alligevel lagde både min mor og søster billeder op af ham så snart de havde chancen, og jeg sagde straks fra - det virkede, og nu gør de det ikke mere.

Når det så er sagt, så mener jeg altså at du kan sikre dog mod deling af dine billeder og videoer gennem dine indstillinger, men er ikke 100 % sikker. Vil lige prøve at kigge på det når jeg er på fra computeren.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er mine børn godt nok ikke lige mellem 0 og 1 år men hvor kender jeg det godt

Hver gang jeg ligger noget på ( sjove ting de siger eller gør fjollede billeder og sån ) så deler svigermor inden der er gået 3 sek det der genere mig er at alle fra familien der så ser det ser HENDES billede først og kommentere på det også derfor går de bare over mit billede og kommentere ikke da alle kommentarer ligger på svigermors jeg bider det i mig men det genere mig hver gang jeg har så forbudt hende og lave nogle statusser omkring min graviditet ligesom hun også fik afvide at hun ikke måtte dele scannings billederne for det var mig der skulle have kommentarerne ( jeps Louise 2 år kan blive meget smålig og jeg kan sagtens følge dig )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... det ser ikke ud som om du kan stoppe folk i at dele dine ting på facebook. Det eneste du kan gøre er, lægge tingene op sådan at hun ikke kan se dem - men det er jo nok heller ikke en løsning.

Og ja - man skal vælge sine kampe, og hvis det er vigtigt nok for dig, så er det jo en kamp der er værd at tage. Det var det for mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har den holdning, at i det øjeblik man ligger noget på facebook, så er det sgu bare ærgerligt.. Hvis ikke man vil have andre deler det, så må man helt lade være med selv at ligge det op! :)

Jeg synes tilgengæld det er helt fair, at man beder venner og familie om ikke at smide billeder af ens unger på nettet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan vælge at tingene kun er synligt for ens venner: Hvis hun så deler det, er det stadigvæk kun synligt for DINE venner :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan vælge at tingene kun er synligt for ens venner: Hvis hun så deler det, er det stadigvæk kun synligt for DINE venner :)

Skal lige være sikker på jeg forstår dig korrekt men altså min side er lukket så det kun er mine venner der kan se hva jeg skriver og ligger op af billeder skal jeg så stadig ind og indstille hver gang jeg ligger et billede op eller gør den det så selv når svigermor deler

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal lige være sikker på jeg forstår dig korrekt men altså min side er lukket så det kun er mine venner der kan se hva jeg skriver og ligger op af billeder skal jeg så stadig ind og indstille hver gang jeg ligger et billede op eller gør den det så selv når svigermor deler

Umiddelbart, burde andre ikke kunne se de ting du lægger ind - heller ikke hvis de deler det.. Men har aldrig tjekket det faktisk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan vælge at tingene kun er synligt for ens venner: Hvis hun så deler det, er det stadigvæk kun synligt for DINE venner :)

Jeg deler KUN med venner i forvejen - vil det sige at det stadig kun er mine venner der kan se det på hendes profil?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Umiddelbart, burde andre ikke kunne se de ting du lægger ind - heller ikke hvis de deler det.. Men har aldrig tjekket det faktisk.

Så må jeg hellere lige finde en måde og chekke det på for det kunne da være rart ( har ingen kontakt med min mor og ville være træt af hun kan se div opslag når mine venner deler )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har den holdning, at i det øjeblik man ligger noget på facebook, så er det sgu bare ærgerligt.. Hvis ikke man vil have andre deler det, så må man helt lade være med selv at ligge det op! :)

Jeg synes tilgengæld det er helt fair, at man beder venner og familie om ikke at smide billeder af ens unger på nettet.

Jeg er måske også det der gør at jeg ikke syntes det er kampen værd - må ingen se det så kunne jeg lade være at ligge det på facebook - men det er jo også ærgeligt at jeg ikke kan dele fx med min morfar der elsker at se Mies udvikling, eller min kusine jeg sjældent ser men som har en søn på alder med Mie.Og det er jo ikke noget særligt jeg ligger ud, altså det er jo bare billeder af en baby som for udenforstående ikke har nogen betydning. Men det er MIN baby og ikke min svigermors og dermed MINE billeder at dele - hun kunne jo i det mindste lige spørge, det er jo nok det der går mig lidt på, vi ses 1-2 gange om ugen, hun ringer mindst 1 gang og jeg er lige for enden af en sms og tjekker facebook dagligt, det er jo ikke svært. Men hvis det kun er mine venner der kan se dem er det jo fuldstændig ligegyldigt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som andre siger skal man vælge sine kampe, men det er kun dig der ved om det er en vigtig kamp for dig eller ej. Hvis det er noget du bare ikke kan slippe, som konstant nager dig, så ville jeg sige noget (på en pæn og sød måde) til hende.

Personligt ville jeg dog ikke tage den kamp. Som du selv siger kan der ikke rigtig ske noget ved det og jeg ville vælge at se det som at svigermor bare er pavestolt af sit barnebarn og rigtig gerne vil vise hende frem. Man kan sammenligne det lidt med hvis man har givet sin svigermor et "rigtigt" billede af guldklumpen, som hun så viser frem til alle på arbejdet osv. De gør det jo fordi de er stolte. Jeg har givet min mor et lille billede af Lise til hendes pung og et par billeder i ramme til væggen. Og hun benytter enhver lejlighed til at vise dem frem til alle der gider se dem. Og det kan jeg sagtens forstå at hun gerne vil og det er også helt fint med mig.

Når man lægger billeder ud på fb har man jo også "givet" dem til dem, som kan se dem. Ellers skulle man jo bare beholde dem på sin egen computer og så bare vise dem til folk, når de var på besøg, hvis man ikke ville have at de "fik" dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er måske også det der gør at jeg ikke syntes det er kampen værd - må ingen se det så kunne jeg lade være at ligge det på facebook - men det er jo også ærgeligt at jeg ikke kan dele fx med min morfar der elsker at se Mies udvikling, eller min kusine jeg sjældent ser men som har en søn på alder med Mie.Og det er jo ikke noget særligt jeg ligger ud, altså det er jo bare billeder af en baby som for udenforstående ikke har nogen betydning. Men det er MIN baby og ikke min svigermors og dermed MINE billeder at dele - hun kunne jo i det mindste lige spørge, det er jo nok det der går mig lidt på, vi ses 1-2 gange om ugen, hun ringer mindst 1 gang og jeg er lige for enden af en sms og tjekker facebook dagligt, det er jo ikke svært. Men hvis det kun er mine venner der kan se dem er det jo fuldstændig ligegyldigt!

Måske har hun bare ikke overvejet at det kunne være et problem for dig og derfor ikke tænkt på at spørge? Det falder måske hende naturligt at dele ting på fb, som hun er stolt over/glad for og rigtig gerne vil vise frem til hendes egne venner.

Man skal huske på at ingen er tankelæsere og vi ser alle verden med forskellige øjne. Så istedet for at gå og være irriterede for os selv over ting som folk gør eller ikke gør, så må vi sige det højt til dem hvis vi forventer noget bestemt af dem :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten, hvis du har nogle billeder du kun vil dele til nogle bestemte personer, så mener jeg at du kan vælge det i indstillingerne på billederne, når du lægger dem op. Eller i indstillingerne på det album du lægger dem ind i. Så kunne du jo lave et specielt album kun til dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg deler KUN med venner i forvejen - vil det sige at det stadig kun er mine venner der kan se det på hendes profil?

Ja :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske har hun bare ikke overvejet at det kunne være et problem for dig og derfor ikke tænkt på at spørge? Det falder måske hende naturligt at dele ting på fb, som hun er stolt over/glad for og rigtig gerne vil vise frem til hendes egne venner.

Man skal huske på at ingen er tankelæsere og vi ser alle verden med forskellige øjne. Så istedet for at gå og være irriterede for os selv over ting som folk gør eller ikke gør, så må vi sige det højt til dem hvis vi forventer noget bestemt af dem :balloons

Ja det har du ret i - og lige i hendes tilfælde er det nok meget godt hun ikke er tankelæser :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten, hvis du har nogle billeder du kun vil dele til nogle bestemte personer, så mener jeg at du kan vælge det i indstillingerne på billederne, når du lægger dem op. Eller i indstillingerne på det album du lægger dem ind i. Så kunne du jo lave et specielt album kun til dem.

jeg har tænkt tanken, men igen det er jo ikke fordi der kan ske noget ved det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja :)

Er det også sådan, når dem der deler, kan vælge, at dele med enten offentligt eller deres egne venner?

I mine indstillinger er det kun nogle af mine venner, der kan se mit album. Men min mor kan eksempelvis vælge at dele med sine venner eller offentligheden. Hvis hun evt. gør det, er det så stadig kun mine venner, der kan se det??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når man ligger noget på facebook er det offentligt, husk på din Svigermor er Mies Farmor og vær glad for hun deler det.

Det er fori hun er SKIDE STOLT af hende, og det er jo fantastisk.

Jeg syntes du skal lade denne kamp ligge eller lade være med at ligge noget op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Både min mor og svigermor deler ofte, ikke alt overhovedet, hvad jeg ligger op af billeder af børnene. Jeg har aldrig tænkt over det. Tænker, at de billeder jeg ligger derind, de er offentlige og pæne billeder, og de deler fordi de er så stolte... og det er jo osse derfor jeg selv gør det. Det er jo skønt at vise frem :wub Jeg ville osse vælge mine kampe, eller begrænse hvor mange billeder jeg lægger op :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når man ligger noget på facebook er det offentligt, husk på din Svigermor er Mies Farmor og vær glad for hun deler det.

Det er fori hun er SKIDE STOLT af hende, og det er jo fantastisk.

Jeg syntes du skal lade denne kamp ligge eller lade være med at ligge noget op.

Ja bestemt, men nogle gange glemmer hun i sin stolthed over barnebarnet at der også er et hold forældre, men eksemplerne på det vil jeg ikke lige komme med her, ved bare det er med til at forholdet er anstrengende nok i forvejen, men jeg holder min mund og vælger mine kampe. Og fornemmer at det her er en kamp jeg ikke skal tage ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Både min mor og svigermor deler ofte, ikke alt overhovedet, hvad jeg ligger op af billeder af børnene. Jeg har aldrig tænkt over det. Tænker, at de billeder jeg ligger derind, de er offentlige og pæne billeder, og de deler fordi de er så stolte... og det er jo osse derfor jeg selv gør det. Det er jo skønt at vise frem :wub Jeg ville osse vælge mine kampe, eller begrænse hvor mange billeder jeg lægger op :)

Det er også helt fint hvis hun gjorde det en gang imellem, men nu er det bare ALT. Men som sagt så vælger jeg ikke at tage den her kamp!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis min ven A lægger et billede ind og kun deler med venner og jeg deler ( eller bare trykker like), kan alle mine venner se det - også dem der ikke er venner med A.

Du kan lave brugerdefineret indstillinger og gøre så din svigermor ikke kan se billederne.

Hvis du lægger et billede ind som svigermor ikke kan se, men din mand deler eller trykker like (og er ven med svigermor) kan svigermor se det fra ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis min ven A lægger et billede ind og kun deler med venner og jeg deler ( eller bare trykker like), kan alle mine venner se det - også dem der ikke er venner med A.

Du kan lave brugerdefineret indstillinger og gøre så din svigermor ikke kan se billederne.

Hvis du lægger et billede ind som svigermor ikke kan se, men din mand deler eller trykker like (og er ven med svigermor) kan svigermor se det fra ham.

Er enig i dette, altså alle din svigermors venner kan de de billeder som hun deler, også selvom du har indstillet dine billeder til at kun dine venner kan se dem. Ellers ville der jo heller ikke være nogen mening i at dine venner kan dele dine billeder, for så ville det jo stadig være de samme der kan se dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER